Allmänna villkor
- I.1 Allmänt
- I.2 Avtalspartner
- 1.3 Villkor
- II. Beställning och ingående av avtalet
- II.1 Allmänt
- II.2 Beställning
- II.3 Kundkonto i ”My Louis”
- III Priser, äganderätt och fraktkostnader
- III.1 Priser
- III.2 Betalning
- IV. Leverans och frakt
- IV.1 Leveranstid
- IV.2 Leveranskostnad
- IV.3 Leveranssätt och spårning
- IV.4 Delleverans
- IV.5 Uthämtning av paket
- V. Reklamationsrätt
- V.1 Fel i varan
- V.2 Omleverans m.m.
- VI. Ansvar
- VII. Klagomål
- VIII. Ångerrätt
- VIII.1 Utövande av ångerrätt
- VIII.2 Konsekvenser av utövad ångerrätt
- VIII.3 Undantag från ångerrätten
- VIII.4 Outlösta paket
- IX. Utökad ångerrätt som vår extra service
- X. Returer
- X.1 Inköpskvitton
- XI. Force majeure
- XII. Tillämplig lag och tvist
- XIII. Sanktioner mot Ryska federationen
- Personuppgiftshantering
I.1 Allmänt
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via vår onlinebutik, (”Webbshop”). Avtalet ingås mellan dig och Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH (”Vi”), se kontakt- och företagsuppgifter nedan.
I.2 Avtalspartner
Våra kontakt- och företagsuppgifter är enligt följande:
Företagsinfo:
Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH
Rungedamm 35
21035 Hamburg
Tyskland
Registreringsdomstol: Amtsgericht Hamburg HRB 134 260
VAT-Ident .Nr.: DE 30 12 32 54 7
WEEE-Reg.Nr.: DE 65 34 31 11
Verkställande direktörer: Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt och Christian Meierhans
Kontaktuppgifter
Kundservice på svenska: 0200 884 712
E-post: service@louis.se
Webbadress: www.louis.se
Bankuppgifter:
HypoVereinsbank AG – Hamburg
BIC: HYVEDEMM300IBAN
DE 86 2003 0000 0000 0000 3014 08
1.3 Villkor
Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör din beställning samt betalning via denna Webbshop.
För att kunna handla i vår Webbshop måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
Vi förbehåller oss att varor kan ta slut, att lagersaldon vi uppger avviker och att det kan förekomma bild- och skrivfel, exempelvis fel i produktbeskrivning, teknisk specifikation eller pris samt prisjusteringar (som t. ex. förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar). Louis har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation i vår Webbshop ska uteslutande ses som illustrationer som inte garanteras återge varans exakta antal eller utseende, funktioner eller ursprung. Vi ansvarar inte för information i Webbshop som kommer från en tredje part.
Vår Webbshop och tillhörigt innehåll ägs av oss eller våra licensgivare och all information är skyddad genom tillämplig lagstiftning. Därför får varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.
All kommunikation och samtliga avtal med oss via vår Webbshop www.louis.se kan ske på svenska.
II. Beställning och ingående av avtalet
II.1 Allmänt
Att vi presenterar varor i vår Webbshop [eller i vår reklam] utgör inte ett bindande anbud från vår sida.
Innan du kan göra ett köp via vår Webbshop måste du acceptera Villkoren och därmed förbinda dig att följa Villkoren i sin helhet. Samtidigt godkänner du att du tagit del av informationen om vår behandling av personuppgifter enligt vår Integritetspolicy som du finner här.
II.2 Beställning
Du gör din beställning genom att fylla i de uppgifter som begärs av dig på beställningsformuläret i vår Webbshop och slutligen klickar du på knappen ["Köp nu"/”Slutför beställning”]. När du klickar ”Köp nu” lämnar du ett juridiskt bindande anbud. En tillfällig lagring av varor i din elektroniska varukorg i vår Webbshop är däremot inte bindande.
Du kan även lämna din beställning på telefonnummer 0200 884 712 och på så sätt lämnar ett bindande anbud.
Efter att vi har fått din beställning via vår Webbshop eller per telefon skickar vi dig en mottagningsbekräftelse via e-post. Denna mottagningsbekräftelse syftar endast till att informera dig om att vi har mottagit din beställning samt vilka uppgifter din beställning innehåller. Denna mottagningsbekräftelse innebär inte att vi ingår ett bindande avtal om köp med dig eller att din beställning accepteras.
Du har först ett bindande avtal om köp med oss när du har mottagit vår orderbekräftelse per e-post. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen ifall du behöver kontakta oss.
II.3 Kundkonto i ”My Louis”
När vi har bekräftat mottagning av din beställning lagrar vi dina uppgifter i vårt system "My Louis". Efter att du har slutfört beställningsprocessen kan du få tillgång till dina uppgifter i ”My Louis” genom att skapa ett lösenordskyddat kundkonto. I detta syfte kommer vi att be dig att uppge vissa personuppgifter. Information om vår behandling av personuppgifter enligt vår Integritetspolicy finner du här. När du skapar ett kundkonto i ”My Louis" bekräftar du att dina uppgifter är korrekta och fullständiga. Du ansvarar för att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får därför inte avslöja dina inloggningsuppgifter/ditt lösenord för obehöriga och du ska förvara dessa på ett tryggt sätt. Om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till ditt kundkonto ska du omedelbart kontakta vår kundservice. Beakta att du ansvarar för alla köp som görs via ditt ”My Louis”-konto.
Om du inte vill skapa ett kundkonto i ”My Louis” kan du alternativt spara eller skriva ut beställningsuppgifterna. Vi rekommenderar att du sparar alla meddelanden och dokument som du får från oss på ett säkert sätt.
III Priser, äganderätt och fraktkostnader
III.1 Priser
Det gäller de priser som anges i vår Webbshop vid tidpunkt för beställningen (vi förbehåller oss dock eventuella skrivfel). Priserna anges som slutpriser inklusive svensk moms och i svenska kronor. Eventuelle betalningsavgifter och fraktkostnader ingår inte i priserna men anges separat i kassan innan du slutför din beställning.
III.2 Betalning
Generellt erbjuder vi betalningsmetoderna PayPal, och kreditkort. Alla kostnader och avgifter i samband med betalningen ska bäras av dig.
När du betalar med PayPal, lämnar du din betalning till oss till PayPal. Ditt bankkonto kommer att debiteras av PayPal omedelbart efter att du har lämnat betalningen till PayPal. Du hittar PayPal:s villkor här.
Vid köp med kreditkort debiteras ditt kreditkortskonto när vi bekräftat beställningen.
IV. Leverans och frakt
IV.1 Leveranstid
Varor som finns i lager skickas till Sverige vanligtvis inom 3–5 arbetsdagar efter mottagandet av din beställning.
Vi kan inte ta ansvar för att dessa leveranstider hålls, såvida det inte beror på uppsåtligt eller grovt vårdslöst beteende från vår sida. Om vi har inte kommit överens om något annat (t.ex. när varor inte finns i lager) sker leveransen dock senast 30 arbetsdagar räknat från Louis:s orderbekräftelse. II
Om leveransen försenas kommer vi i alla fall att informera dig omedelbart och meddelar dig en ny förväntad leveranstid. Vi kommer också att informera dig omedelbart om din beställning helt eller delvis inte kan levereras. Vi kommer då att utan dröjsmål återbetala eventuella betalningar som redan har mottagits från dig. Vi kommer inte att skicka ersättningsartiklar utan att först samråda med dig, även om de skulle vara likvärdiga i fråga om kvalitet och pris.
IV.2 Leveranskostnad
Inom Sverige tar vi ut ett fast pris för frakt. De fasta priserna för frakten hittar du i Webbshoppen under "Fraktkostnader" eller genom att kontakta oss via telefon.
När det gäller de tillämpliga fasta fraktkostnaderna hänvisar vi till informationen i vår Webbshop under "Fraktkostnader".
IV.3 Leveranssätt och spårning
Din leverans kommer att skickas till dig via postnord. Du (eller den angivna mottagaren) får ett e-postmeddelande från postnord om att paketet är på väg samt en länk för att spara försändelsen. Postnord levererar vanligtvis till ditt närmaste ombud, paketmottagaren kan dock vid behov begära en dörrleverans via postnord-appen.
IV.4 Delleverans
Skulle din beställning omfatta produkter som inte kan levereras omedelbart kan vi med ditt samtycke skicka de tillgängliga varorna direkt och levererar en del av din beställning senare utan porto- och förpackningskostnader. Delleverans erbjuds endast om de beställda varorna inte finns på lager och har ett artikelvärde om minst 100 SEK per artikel.
Om varornas värde är lägre än SEK 100 per artikel eller om du inte har gett samtycke till efterföljande leverans ber vi dig att beställa varan/varorna när de är tillgängliga igen.
IV.5 Uthämtning av paket
Om paket ska lösas ut hos ombud ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer eller avinummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt, om du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.
V. Reklamationsrätt
V.1 Fel i varan
När varor är felaktiga har du en reklamationsrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du önskar göra reklamation gällande fel i beställd vara ska du kontakta Louis så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på webbsidan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på webbsidan.
V.2 Omleverans m.m.
Om Louis företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen återbetalas inom fjorton dagar från den dag Louis mottagit den reklamerade varan.
Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. För retur se punkt X. nedan.
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Louis att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Louis strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Louis mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art.
Louis förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
VI. Ansvar
Vårt skadeståndsansvar, oavsett rättslig grund (särskilt vid förseningar eller brister), är begränsat till den förutsebara skadan som är typisk för avtalet. Denna ansvarsbegränsning gäller inte vårt ansvar för uppsåtligt beteende eller grov vårdslöshet, för garanterade egenskaper, för skador på liv, lem eller hälsa eller enligt produktansvarslagen.
VII. Klagomål
Har du ett klagomål, ber vi dig i första hand att vända dig till vår kundservice.
VIII. Ångerrätt
Du som konsument har en lagstadgad ångerrätt. Du har rätt att häva avtalet utan att ange någon anledning inom fjorton dagar efter dagen då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning efter mottagning av leveransen. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Se mer information om din ångerrätt här: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/standardmall-information-om-angerratten-2021-konsumentverket.pdf
VIII.1 Utövande av ångerrätt
För att utöva din ångerrätt måste du informera oss med ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. via brev per post, telefon eller e-post) (se kontaktuppgifter ovan). Du ska skriva in ditt namn, din adress, dina kontaktuppgifter ( telefonnummereller e-postadress). Vi ber dig även ange exakt order- och artikelnummer för att vi lättare skakunna hantera ärendet.
För att utnyttja ångerrätten får du även använda Konsumentverkets standardblankett som du hittar på Konsumentverkets webbplats under denna länk:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten enligt ovan innan ångerfristen löper ut.
VIII.2 Konsekvenser av utövad ångerrätt
Vi står för returkostnaderna från Sverige. Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål dock senast fjorton dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Varan ska skickas väl emballerad.
Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, samt även dina leveranskostnader (upp till det belopp som motsvarar kostanden för den billigaste standardleverans som vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål dock senast fjorton dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet och då vi antingen erhållit varan tillbaka eller ett bevis (som t.ex. ett inlämningskvitto) på att varan returnerats, beroende på vilket som inträffar först. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som användes för den inledande affärshändelsen, såvida du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Vi kommer inte att ta ut några avgifter för denna återbetalning.
Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten som innefattar risken att produkten skadas eller kommer bort under frakten. Har produkten använts i större utsträckning än vad som krävs för att kunna fastställa varornas art, egenskaper och funktion kan vi behöva göra ett värdeminskningsavdrag av produkten som du ansvarar för.
VIII.3 Undantag från ångerrätten
I vissa fall kan du inte utnyttja ångerrätten. Du kan till exempel inte ångra köpet om de varor som du har beställt har specialtillverkats enligt dina önskemål eller är tydligt anpassade till dina personliga behov. Dessutom gäller ett undantag från ångerrätten i fall av
- leverans av plomberade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte kan returneras om plomberingen har avlägsnats efter leveransen,
- leverans av varor, om dessa på grund av sin beskaffenhet oskiljaktigt har blandats med andra varor efter leveransen,
- leverans av ljud- eller videoinspelningar eller datorprogramvara i en förseglad förpackning, om förseglingen har avlägsnats efter leveransen.
VIII.4 Outlösta paket
Vill du utnyttja ångerrätt efter ditt köp hos oss måste din beställning tas emot eller hämtas ut. Vill du ångra ditt köp efter att leveransen aviserats, men innan du hämtat ut beställningen (outlöst paket) ska du kontakta utlämningsstället där ditt paket ligger och betala returfrakten tillbaka till oss. I detta fall ska du även kontakta vår kundservice. Ett outlöst paket betraktas inte som utnyttjande av ångerrätt. Se även punkt IV.4.
IX. Utökad ångerrätt som vår extra service
Utöver den lagstadgade ångerrätten kan du byta eller returnera en produkt som köpts hos oss inom två år (datum för kvitto på köpet) mot återbetalning om den fortfarande är komplett, ny (oanvänd), i originalförpackning och inte smutsig. Om det aktuella försäljningspriset är lägre återbetalas endast detta pris.
Vänligen bifoga ditt inköpsbevis med alla returer och informera oss om orsaken till att du returnerar varorna. Adressen för din retur är: Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH, Customer Service, 21027 Hamburg, Tyskland. För att säkerställa att vi betalar portokostnaderna för returen kan du skriva ut en returlabel här. Observera att denna speciella service går långt utöver dina lagstadgade rättigheter. Från denna utökade returrätt utesluts livsmedel, böcker, kartor, databärare för digitala data (t.ex. CD-skivor och DVD-skivor), programvara, batterier (på grund av att de åldras även när de inte används) och alla artiklar för engångsbruk.
X. Returer
Vi står för returkostnaderna från Sverige med en förtryckt returlabel. När du ska returnera varor till oss, antingen som reklamation, inom ångerrätten eller vår utökade ångerrätt, kan du returnera hela eller delar av din beställning per post enligt följande:
- Fyll i retursedel som du fått med din beställning. Var noga med att fylla i vilken/vilka produkter du vill returnera och antal samt orsaken till returen. Lägg retursedeln i din retur.
- Förpacka och emballera din retur väl, gärna i den förpackningen varan kom i.
- Hämta ett returlabel via denna länk och skriv ut det. Klistra returlabeln på ditt returpaket. Om du inte använder returlabeln som vi tillhandahåller kan vi inte stå för returfrakten.
- Lämna in paketet på posten eller ombud. Återbetalning av köpeskillingen sker efter att vi granskat din retur när den anlänt till vårt centrallager, dock senast inom fjorton dagar.
Vår returadress är:
Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH
Rungedamm 35
21035 Hamburg
Tyskland
X.1 Inköpskvitton
Vi rekommenderar att du sparar alla handlingar och kvitton som du fått från oss eller vid inlämning av din retur. De är viktiga som bevis på köpet eller returen för försäkringsändamål i händelse av reklamationer eller stöld. I den lösenordskyddade tjänsten "My Louis" i vår Webbshop har du alltid tillgång till dina fraktfakturakopior.
XI. Force majeure
Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som vi inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar vi dig -om omständigheterna tillåter detta- när den aktuella situationen börjar uppstå och när den har slutet. Om detta leder till försening av leverans har både du och vi rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
XII. Tillämplig lag och tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice (vår e-postadress: service@louis.se) Om du inte är nöjd med lösningen kan ett klagomål på en vara som har köpts hos oss lämnas till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan lämna in klagomål till Allmänna reklamationsnämnden via www.arn.se. Vår e-postadress: service@louis.se EU-kommissionen erbjuder en plattform för tvistlösning utanför domstol. Detta ger konsumenterna möjlighet att i första hand lösa tvister i samband med en beställning på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning kan nås via den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Vi kommer att sträva efter att lösa eventuella meningsskiljaktigheter som uppstår i samband med vårt avtal i godo. Utöver detta är vi inte skyldiga att delta i ett tvistlösningsförfarande och kan tyvärr inte erbjuda dig att delta i ett sådant förfarande. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol.
XIII. Sanktioner mot Ryska federationen
Förbud mot export respektive återförsäljning av varor som köpts från oss till Ryska federationens territorium. Som en del av de sanktioner som Europeiska unionen antagit mot Ryska federationen är export av olika varor till Ryska federationens territorium förbjuden. Vid överträdelse föreligger risk för straffrättsliga påföljder. Vi vill påpeka för dig som köpare av de varor som erbjuds av oss att vi förbjuder återförsäljning eller överföring av alla varor som köpts från oss till Ryska federationens territorium.
Personuppgiftshantering
Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH, Rungedamm 35, 21035 Hamburg, som ansvarig part, behandlar dina uppgifter för att fullgöra avtalet (artikel 6.1 b GDPR) och för reklamändamål (artikel 6.1 f GDPR). Du kan när som helst invända mot behandlingen av din adress. Samtycket kan återkallas när som helst. Om du vill utöva dina rättigheter kan du vända dig till ovanstående adress, avdelningen för dataskydd, eller via e-post till datenschutz@louis.de. Detaljerad information om dataskydd finns på följande webbplats: https://www.louis.de/integritetspolicy.