Louis – företagets historia
Louis historia går hand i hand med motorcykelns oöverträffade framgångssaga från transportmedel till samlar- och fritidsfordon.
86 år Louis ...
Under decennierna förvandlade Detlev Louis en liten motorcykelverkstad till Europas största företag för motorcykelkläder och -tillbehör. Hans fasta tro på motorcykelns stora potential fick honom att alltid hålla fast vid den. Även om andra möjligheter kan ha verkat mer lönsamma eller lättare för många. Denna framsynthet, idérikedom, men även de måttfulla, ansvarsfulla handlingarna och pålitligheten är bara några av stöttepelarna bakom hans framgång.
Vårt företag har nu funnits i 86 år. Det finns alltså mycket tradition i Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men för att den lilla motorcykelverkstaden i Hamburg skulle bli ett internationellt handelsföretag och marknadsledare i Europa krävdes och krävs mer än bara tradition.
Vi har en hållbar tillväxtstrategi. Ett mycket genomtänkt varusortiment med ett enastående pris/prestanda-förhållande, en ung och modern organisation, ett högeffektivt logistikcenter och välutbildade, engagerade medarbetare är grundpelarna för vår framgång.
Början och visionerna
Tillverkare, märken och motorsport
Efter den globala ekonomiska krisens turbulenser gick motoriseringen i Europa på 1930-talet sakta men säkert framåt: Små motorcyklar blir överkomliga för medelinkomsttagare. Tvåhjulingarna upplever sin första storhetstid. Motorcykelsporten tilltalar också allt större delar av befolkningen.
Under denna tid växer motorcykelentusiasten Detlev Louis upp i Hamburg. Vid 18 års ålder äger han redan en BMW R51 (500 ccm) och kör sitt första lopp med den. I detta sammanhang lär han känna Walter Lohmann, som 1938 öppnar en motorcykelaffär i Hamburg.
Efter krigets slut driver de tillsammans motorcykelaffären på Rosenstrasse 10 under namnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis 1946 tar över som ensam innehavare.
Det tyska ekonomiska undret och expansionen
Den första motorcykelboomen
Efter grundandet av Förbundsrepubliken Tyskland ger det ekonomiska undret människorna ett växande välstånd. Många kan nu äntligen uppfylla sin önskan om ett eget fordon och tvåhjulingarna upplever en rejäl boom. Detlev Louis träffade mitt i prick med sitt lilla företag: Handeln med nya och begagnade fordon från Heinkel och Adler blomstrar, precis som importen av BSA och AJS Matchless-maskiner.
Motorcykel eller bil
I slutet av 1950-talet blev små bilar till prisvärda masstillverkade fordon.
Affärslokaler
Företagets Louis affärslokaler 1955, Grindelallee 53 i Hamburg.
Reklam från 50-talet
- Reklam för Castrol-olja
- Succé för tvåhjulingar tack vare det ekonomiska undret: Heinkel 2-takts mopedskoter
The ”Swinging Sixties”
Svåra tider för motorcykelbranschen
Bilen ersätter motorcykeln som masstransportmedel och många tvåhjulstillverkare måste anpassa sig. En del tillverkar endast 50cc motorcyklar eller satsar på helt andra produkter. Andra stänger portarna för gott. Med rätt produkter manövrerar Detlev Louis sitt företag framgångsrikt genom de ”svaga” åren.
Rentzelstrasse 7
Under 1960-talet till början av 1970-talet är alla japanska motorcykeltillverkare representerade av importörer i Tyskland.
Den första Louis-katalogen
Detlev Louis reagerar snabbt på tidens tecken: 1964 kommer den första postorderkatalogen och leveransen till den ständigt växande kundkretsen sker via postorder.
Detlev Louis fortsätter att tro på motorcykeln
Och redan i slutet av årtiondet visar det sig att hans optimism var berättigad: Under påverkan av rock 'n' roll-, beat- och hippiekultur återupptäcker ungdomarna motorcykeln. Och de japanska tillverkarna levererar de passande maskinerna: moderna, snabba och tillförlitliga.
Detlev Louis importerar de första motorcyklarna från Kawasaki
Louis importerar nu engelska Barbour- och MKS-kläder och tar över generalimporten av Kawasaki-motorcyklar 1969.
* Ungdomarna upptäcker motorcykeln på nytt – plötsligt handlar det inte längre om motorcykeln som transportmedel, utan om friheten på två hjul.
Motorcykelbranschens gyllene år börjar
Personalstyrka
1970 har företaget 10 anställda. Günther Albrecht kommer till företaget och blir den andra verkställande direktören 1977. Samma år flyttar företaget till större affärslokaler i Hamburg, Süderstr. 129. Verkstaden, försäljningsavdelningen, reservdels- och fraktlagret finns i trevåningsbyggnaden. Företaget har nu bolagsformen GmbH.
Idag har Louis över 1 900 anställda i Tyskland, Österrike och Schweiz, inklusive mer än 160 lärlingar.
Fritid och livsstil
Det nya decenniet börjar färgglatt och optimistiskt. Växande inkomster ger en ökad efterfrågan på konsumtionsvaror, nyfikenheten på tekniska innovationer av alla slag är stor. Det är gyllene år som börjar för motorcykelbranschen. Motorcykeln som fritidsutrustning håller på att bli en stor trend och en symbol för en nöjesorienterad livsstil.
Som tysk Kawasaki-importör hade Detlev Louis äran att stå för världspremiären av 900 Z1 på IFMA 1972.
Japanska tillverkare erövrar marknaderna
De fyra japanska tillverkarna Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki erövrar världens marknader och racerbanor.
1972 ligger Kawasaki helt klart i täten: 900 Z1 är nu den nya ledstjärnan på motorcykelhimlen. Från 0 till 100 km/h på endast 4,2 sekunder – Z1-900 var länge ”den snabbaste serietillverkade motorcykeln i världen”.
Importverksamhet med kläder och tillbehör
Med motorcykelförsäljningen växer också behovet av kläder och tillbehör. Detlev Louis utökar sin importverksamhet med dessa områden.
1967 – Deal med Kawasaki; 1969 – allmän import; 1972 – världspremiär för IFMA; 1996 – butik med fordon avvecklas; 1990 fram till idag – Importbutik med kläder och tillbehör
Louis blir generalimportör för Kawasaki
Kawasaki letar efter en egen distributionspartner för Tyskland och besöker en av de största motorcykelhandlarna i Tyskland med en tremannadelegation i slutet av 1967: Detlev Louis.
Shopping hos Louis
Snabb, kompetent, vänlig – alltid en upplevelse
Süderstrasse 83
Postorderkatalogen har redan växt till att omfatta 357 sidor. Postorder- och filialverksamheten kräver ökad logistikkapacitet. Av denna anledning flyttas butiken i Hamburg 1985 till Süderstrasse 83. Den rymliga motorcykelbutiken i två våningar med försäljning av kläder, tillbehör och fordon på 2 400 m² är en sensation och blir ett paradis för motorcykelspecialister från hela Europa. Under tiden arbetar man med massreklam i facktidningars bilagor – med framgång. Postordern växer, mer än 400 paket lämnar företaget varje dag.
Butiker och logistik
Motorcykelns triumftåg fortsätter oförminskat. I samma utsträckning växer verksamheten hos Louis när det gäller tillbehör och kläder. För att säkerställa närheten till kunderna öppnade Louis den första filialen utanför Hamburg i Hannover 1981. I slutet av decenniet fanns det totalt 18 butiker i hela Tyskland.
1990 trycker Louis postorderkatalogen i en upplaga på 120 000 exemplar. Några år senare överskrider upplagan miljonstrecket. Även omfattningen och innehållet växer i takt med företagets utveckling.
Stora planer och nya medier
Centrallager och förvaltning
Det ökande antalet nya filialer och det ständigt växande produktsortimentet gjorde en grundläggande omorientering nödvändig 1989. Automation och transportörteknik används för första gången i motorcykelbranschen – Europas modernaste logistikcenter för motorcykeltillbehör och kläder har skapats.
1991
Första byggavsnittet med 1 000 m² kontors- och 5 800 m² logistikyta (G1), (G2), (G3) tas i drift.
1994–1998–2007
Ytterligare byggavsnitt (G4), (G5) tas i drift.
2010
Det största byggprojektet hittills var ett 10 000 m² stort höglager för lastpallar (G6).
2015
Köpet av ett angränsande kontors- och lagerkomplex (G7) var det hittills sista steget i expansionen. Louis förfogar idag över 50 000 m² för administration, logistik och FunShop Allermöhe.
Upp till 450 EUR-pallar med varor och 7 000 postorderbeställningar varje dag
Flera lastbilslaster med varor från hela världen anländer till Louis varje dag. Det är bara 20 minuters körtid från hamnen. Och även filialerna erhåller härifrån upp till 450 EUR-pallar med varor varje dag. Dessutom lämnar dagligen upp till 7 000 postorderbeställningar vårt Louis-centrallager. För att kunna hantera den enorma godshanteringen har Louis investerat i toppmodern transportörteknik.
Denna åtgärd gör det möjligt för Louis att leverera varje inkommande beställning inom 24 timmar. I regel når beställningar via postorder kunderna redan 2 arbetsdagar efter beställningen inklusive postgång – ofta till och med redan nästa dag! Filialerna förses med varor över natten, vilket säkerställer största möjliga tillgänglighet av varorna på plats. Louis har kunnat upprätthålla denna höga standard sedan mitten av 1992 – det vill säga i mer än 20 år.
Louis blir marknadsledare
På den återförenade tyska motorcykelmarknaden fortsätter utvecklingen uppåt. Handeln via filialer och postorder utvecklas explosionsartat. Verksamheten med kläder och tillbehör har gått om motorcykelförsäljningen. Följaktligen slutar Louis med fordonsverksamheten året 1996.
Webbutik
Louis-webbutik lanseras 1997 och blir omedelbart Tyskland mest besökta motorcykelwebbplats.
1998 sätter Louis GIGAStore i Berlin en ny standard
Även när det gäller filialerna har det hänt en hel del. 1998 sätter nya Louis GIGAStore i Berlin nya standarder – en enorm ”upplevelsevärld” på mer än 1 700 m² med motorcyklar som tema öppnar sina portar för besökarna. I hela Tyskland omvandlas många Louis-filialer till större, rymliga, nydesignade ”MEGASHOPS” och ”GIGAStores”. 1999 driver Louis 47 butiker.
Kompetens, service, Europa
I det 21:a århundradet blir det stopp för motorcykelbranschens kontinuerliga tillväxt. Internetbubblan och finanskrisen sätter sina spår. Trots detta fortsätter Louis att växa kontinuerligt – bland annat för att företaget i god tid sätter kursen mot framtiden.
Kompetens och kvalifikation för kundservice
2002 grundas Louis Akademi i Hamburg, ett på den tiden enastående utbildningsinstitut för utbildning av anställda. Här träffas kollegor från alla filialer, utbyter erfarenheter, lär känna nya produkter och skaffar sig teknisk kunskap. Men framför allt lär de sig att vara rådgivare som inspirerar kunderna med kompetens och passion.
Webbutiken blir internationell
Louis engagerar sig också allt mer i andra europeiska länder. Det viktigaste verktyget i det sammanhanget är webbutiken. Överskådliga och detaljerade illustrerade artikelbeskrivningar, ofta även med 3D-animation, filmbaserad produktpresentation, toppaktuella erbjudanden, märkesbutiker med ”look and feel” från respektive märken och naturligtvis snabba laddningstider gör besöket till en upplevelse för kunderna.
Sedan sommaren 2010 finns den kompletta webbutiken även på engelska. Men det var bara början…
Webbutik
Mer än 55 000 produkter.
Hjälmrådgivning
Hjälper till vid valet av rätt motorcykelhjälm.
Motorcykeldatabas
Tekniska data för mer än 3 700 fordon – gratis!
Märkesbutiker
Leta målinriktat efter produkter från speciella märken.
Dokumentationer
Över 50 000 dokument kan hämtas direkt i webbutiken.
Nylansering av Louis-webbutik
2014 genomgår Louis-webbutik en fullständig förnyelse. Den har nya sök- och filteralternativ, är nu ännu överskådligare och snabbare, och framför allt fungerar den även för smartphones. Därmed finns det knappt några gränser för våra kunders shoppingupplevelse. Det gäller även språk: Under de närmaste åren kommer franska, nederländska och italienska att följa som butiksspråk.
Den första filialen i Schweiz
Louis blir inte bara på det virtuella planet mer och mer internationellt: 2016 startar den första schweiziska filialen i Wallisellen i närheten av Zürich. 2019 kommer den andra i Root i närheten av Luzern. Den första filialen utanför det tyskspråkiga området kommer också att finnas i Tilburg i Nederländerna 2019.
Generellt sett är 2019 ett speciellt år för butiksledning på Louis: nya butiker öppnar också i Düsseldorf, Wiesbaden, Norderstedt, Wuppertal, Köln-Pesch, Aalen och i St. Pölten i Niederösterreich.
Trots pandemin fortsätter tillväxten
När ett nytt coronavirus spred sig i Asien i början av 2020 hördes de första varningsklockorna hos Louis. Lagren fylls på så snabbt som möjligt för att vara förberedd på eventuella leveransbortfall. På detta sätt klarar Louis sig med alla anställda helskinnat genom de två pandemiåren trots temporärt stängda filialer. Tur i oturen: Eftersom semesterresor inte är möjliga investerar många kunder i motorcykelhobbyn. Det nya alternativet att köra med 125-körkort ger också många nya kunder till Louis.
Pandemin leder till snabb utveckling för postorderbranschen. Louis kan utöka sin logistikkapacitet avsevärt inom två år. Men trots allt är filialerna fortfarande den viktigaste pelaren i företaget. Fyra nya orter och ytterligare fyra flyttningar till större lokaler dokumenterar tillväxten inom den stationära handeln.
För att organisationen ska hålla jämna steg med tillväxt och nya arbetsformer – nyckelord hemmakontor – omorganiseras många arbetsprocesser inom administration och logistik och nya mjukvarusystem implementeras.
I onlinebutiken talas nu även polska och danska. Ytterligare butiker i olika länder planeras.
Företagsledning – från 1938 till idag
Tryggad framtid
För att trygga företagets framtid på lång sikt bestämmer sig Ute Louis, änka efter företagets grundare, att ge Warren Buffett i uppdrag att lotsa makens livsverk genom framtiden. Den respekterade investeraren uppskattas över hela världen för sitt långsiktiga tänkande och agerande. År 2015 förvärvar Buffetts holdingbolag Berkshire Hathaway Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Louis kommer att förbli ett självständigt företag under den nya ägaren med de verkställande direktörerna Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt och Christian Meierhans.
För oss är MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK
Vi älskar känslan av frihet, fartvinden, dansen genom kurvorna. Och vi har våra kunder i hjärtat, eftersom vi delar deras passion, förstår deras önskemål och är en del av motorcykelgemenskapen.
För oss är MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK – för dig också?
Kör du motorcykel? Älskar du motorcyklar? Vad är du: Asfaltskrapa, touringfantast, vild mekare eller terräng-globetrotter? Är din motorcykel din ögonsten? Välkommen till likasinnade och vänner! Välkommen till MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK