Körvana: Proffstips för motorcykelnybörjare
Klarade du uppkörningen? Grattis!
Men det betyder inte att du nu är färdig med ”utbildningen”. För inte ens den bästa körskolan kan lära dig allt som behövs för att bli en bra motorcykelförare. Här hittar du några praktiska tips som även avancerade förare alltid bör tänka på.
Ta det lugnt i början
Att köra motorcykel kräver mycket av hjärnan och musklerna: konstant koncentration, snabba beslut, ovana rörelser och hållkraft. Det är inte konstigt att nybörjare tröttnar snabbt. Alltså: Dosera körningen medvetet och försiktigt, tänk på att pausa regelbundet när du är på väg och observera dig själv. Erfarna motorcyklister märker att koncentrationen avtar när de börjar göra mindre kör- eller manövreringsfel. Gör likadant: Har du glömt blinkers eller att växla ner? Har du kört in i kurvan för snabbt eller för snävt? Missade du ett vägmärke? Det är bäst att planera de första turerna med högst 2 till 3 timmar plus raster.
Hellre ordentligt än snabbt
Visst är det kul att testa motorns kraft. Men ständigt gasande innebär lika hårda bromsmanövrar. Denna ständiga hektiska växling stressar särskilt nybörjare och förhindrar en bra rytm och ren linje. Ju mer krävande rutten är, desto mer känns detta. Försök istället att köra jämnt samtidigt som du tittar långt fram – och framför allt, tänk framåt! Kom ihåg: En ren linje gör dig inte bara säker och avslappnad på landsvägar, utan i slutändan också snabb.
Böteskatalog motorcykel – bestämmelser enligt StVO (gäller Tyskland)
Här hittar du en transparent översikt samt omfattande information om:
- Bötestabell
- Ersättning för sveda och värk efter en motorcykelolycka
- Tuning av motorcykel
och mycket annat.
Skapa bra rutiner
Många beteende- och rörelsesekvenser upprepas ständigt när man är på väg med motorcykeln. Att inprägla sådana rutiner så att du utför dem automatiskt vid behov har den enorma fördelen att du reagerar snabbare och kan fokusera på den pågående situationen. Det bästa sättet att träna är att hitta din egen hemmabana. En som du kör ofta och gillar att köra, alltid åt samma håll. Kör den rutten med stor medvetenhet och lär dig den utantill, kurva för kurva, tills du hittat precis rätt kurvtagning. Med tiden kan inbromsning och övningar för undanmanövrering säkert integreras i denna rutt.
Att lära sig läsa vägen
Att upptäcka nya rutter och utforska okända områden gör motorcykelturer särskilt attraktiva. Detta innebär dock alltid en viss fara, eftersom det ofta inte är klart hur snäv nästa kurva är och hur vägen sedan kommer att fortsätta. Lyckligtvis brukar landsvägar, särskilt små sidovägar, i regel följa landskapet. Observera därför inte bara vägen, utan också det omgivande landskapet. Häckar, trädrader, kraftledningar, bäckar – allt detta kan ge ledtrådar om vägens fortsättning. Som sagt: Ledtrådar men inga bevis.
Undvik stress
Nybörjare kan lära sig mycket av att åka tillsammans med andra. Att köra i grupp kan tyvärr också orsaka stress, till exempel när de andra klagar på att nykomlingen kör för långsamt eller – något som händer oftare – när nykomlingen sätter för mycket press på sig själv av rädsla för att förstöra det roliga för de andra. Det enda som hjälper är att redan från början komma överens om att gruppen anpassar sig till den långsammaste hastigheten. Och du måste helt enkelt acceptera din nybörjarstatus. Alla andra har också varit nybörjare. Alltså: Om någon klagar är det inte din hastighet som är fel, det är gruppen!
Köra när det är vått
Regn ett vanligt förekommande fenomen i största delen av Europa. Möjligheterna att träna körning på våta vägar är i allmänhet goda i Sverige. Förutom försämrad sikt genom visiret har vatten den obehagliga egenskapen att minska vägytans friktionskoefficient. Med andra ord: Däckens möjliga vidhäftning minskar. Konsekvensen: Vid körning i kurvor blir den möjliga lutningen mindre och du får räkna med längre bromssträcka vid inbromsning.
Men: Moderna ”touring” sportdäck och ”street” endurodäck uppnår ett grepp på våta vägar som de flesta nybörjare inte ens utnyttjar när det är torrt. Så bli inte rädd för lite vatten. Kör helt enkelt lite långsammare än vanligt, håll ett längre säkerhetsavstånd och undvik hektiska inbromsningar, styrningar och gaspådrag. Var alltid särskilt försiktig vid kontakt med gatubrunnar, vägmarkeringar och bitumenfläckar, eftersom vissa av dem är extremt hala. Särskilt när det är vått. Det är bäst att köra runt och förbi.
Avslutningsvis ett tips avseende bromsning: Våta bromsskivor reagerar med en fördröjning när du drar i spaken tills bromsbeläggen har ”gnuggat” skivan torr. Även därför är det särskilt viktigt att köra med framsynthet när det regnar. Effekten kan reduceras genom att försiktigt dra i bromsspaken då och då för att på detta sätt torka bort vattenfilmen.
Två på motorcykeln
Att vara två på motorcykeln kan vara riktigt kul. Förutsatt att man kommer överens och motorcykeln även ger den andra personen tillräckligt med plats. Men: Så länge du dock fortfarande är fullt upptagen med dig själv, ditt fordon och trafiken bör du undvika den extra belastningen som detta medför. Med ordet belastning menas inte den andra personens vikt, utan den nödvändiga uppmärksamheten och ansvaret.
Först när du har gjort dig väl bekant med din motorcykel bör du prova hur köregenskaperna förändras när en passagerare är med: Fordonet känns trögare, styrningen kräver mer kraft, broms- och omkörningssträckorna är betydligt längre på motorcyklar med svagare motorer. Allt detta är egentligen ganska odramatiskt, men det tar lite tid att vänja sig och det krävs en medveten anpassning av körstilen. Därför är här några beteenderegler för förare och passagerare:
Grundläggande regler för körning med passagerare
För förare:
- Starta mjukt, växla smidigt, bromsa tidigt, undvik väggropar.
- Undvik hektiska eller riskfyllda manövrar.
- Tänk på att broms- och omkörningssträckan är betydligt längre med en passagerare.
- Snabb acceleration, hög hastighet och djupa lutningsvinklar endast om passageraren samtycker eller själv vill.
- Kort sagt: Kör så att du själv gärna skulle vilja sitta där bak.
För passagerare:
- Håll fast dig ordentligt, helst i förarens midja.
- När du bromsar, stöd dig på tanken eller med en hand baktill på hållarbygeln (om befintlig).
- Var uppmärksam på kroppsspänningen, sitt upprätt, men undvik kramp.
- Var uppmärksam och tänk själv också. På så sätt är du förberedd på kurvor och bromsmanövrar och kan avlasta föraren.
- I kurvor titta över förarens axel som är närmast kurvan.
- Håll fysisk kontakt med föraren, men klamra dig inte fast.
- Sitt alltid i linje med föraren.
- Luta dig aldrig utåt motsatt mot lutningshållet.
- Håll alltid fötterna på fotpinnarna, även vid mellanstopp.