Skydd: Deformationszon för motorcyklister
Skydd är de enda deformationszonerna som kan skydda oss motorcyklister i händelse av en olycka.
Ingen racerförare skulle ge sig ut på banan utan skydd. Samma sak borde i synnerhet gälla för nykomlingar på motorcyklar. Av denna anledning förväntas åtminstone en grundläggande uppsättning skydd vid uppkörningen:
- Jackan måste ha skydd på axlar och armbågar, och byxorna åtminstone på knäna. Skydd rekommenderas också starkt för höfterna, något som är eftermonterbart på många byxor.
- Obligatoriskt för körprovet är dessutom ett ryggskydd. Det sitter antingen i en ficka i jackans foder eller bärs separat under jackan.
- Skydden som sätts in är särskilt prisvärda och lätta att använda, men är betydligt kortare än ryggraden som de ska skydda.
- Separata ryggskydd är betydligt längre och skyddar från nacken till svanskotan. Dessutom glider de inte lika lätt ur position vid ett eventuellt fall.
Viktigt: Endast skydd som har testats och godkänts enligt standarden EN 1621-1 (för ledskydd) eller EN 1621-2 (för ryggskydd) får betecknas som fallskydd.
Ett alternativ till integrerade skydd: Separat skyddsskjorta som bärs under jackan.
Lagstiftaren låter oss motorcyklister till stor del själva bestämma hur vi vill skydda oss mot kyla, väta och eventuella konsekvenser av en olycka. Exempelvis föreskriver den tyska vägtrafiklagen (StVO) endast med artikel 21a att man måste ”bära lämplig skyddshjälm under körning”.
Situationen är något annorlunda när det gäller körkortsprovets uppkörningsdel. Här gäller det som står i bilaga 7 till den tyska körkortslagen (FeV): ”För körkortsprovets uppkörningsdel för klass A, A1, A2 och AM ska den sökande bära lämpliga motorcykelskyddskläder bestående av en lämplig motorcykelhjälm, motorcykelhandskar, en åtsittande motorcykeljacka, ett ryggskydd (om det inte har integrerats i motorcykeljackan), motorcykelbyxor och motorcykelstövlar med tillräckligt ankelskydd.”