Intressanta fakta om motorcykeldäck

Eftersom däcken är det viktigaste gränssnittet mellan motorcykeln och vägen, är de avgörande för både nöjet och säkerheten när du kör.

Bra att veta om däck

Däcken är huvudansvariga för hur en motorcykel ”känns”. Och det är inte alltid motorcykelns standarddäck som är bäst. Det bästa sättet att ta reda på vilka alternativ som är möjliga är att gå in på de stora däcktillverkarnas webbplatser under sökordet ”Godkända däck”. En annan möjlighet är däckproffs som reifen.com. Testrapporter i fackpressen tillhandahåller också värdefulla upplysningar.

Du behöver förresten inte vara rädd för att prova ett annat par däck. Varje förare har ju sina egna preferenser och kvaliteten är lika hög hos alla stora däckmärken. Endast billiga erbjudanden från exotiska märken bör behandlas med yttersta försiktighet. Däcken är det sista du bör snåla med på din motorcykel.



Sportigt och snabbt runt kurvan, lugnt och trivsamt på landsvägen eller ut i den kuperade terrängen? Oavsett vilken maskin du kör och vilken körstil du har – vi på ReifenDirekt.de har garanterat rätt däck för dig och din motorcykel. Du får gärna meka själv – men du behöver inte: I samband med din beställning väljer du helt enkelt en av våra kompetenta lokala verkstadspartner i ditt område. 


De viktigaste däcktyperna

Däcksortimentet idag är lika mångfaldigt som motorcyklarna och kraven förarna ställer. Specialisering är det magiska ordet. Följande lilla typinformation kan därför endast tillhandahålla en grov översikt. Övergångarna mellan de enskilda kategorierna är flytande.

Däck – allround
De bästa allrounddäcken: Touringsportdäck

Denna däckkategori utgör den största utmaningen för utvecklingsavdelningarna eftersom kundkraven inte bara är mycket höga utan också mycket motsägelsefulla. Och tillverkarna blir faktiskt bättre och bättre på att uppfylla alla krav: Greppnivån på nuvarande touringsportdäck är lika hög som den var för rena sportdäck för 10 till 15 år sedan. Körsträcka och grepp vid vått vägläg gör långa semesterturer möjliga i alla väder utan problem. 

Däck – touring
Precis lagom för stora breda motorcyklar: Däck till touringmaskiner och cruiser

När det gäller däcken för tunga cruiser och touringmaskiner såsom Honda Gold Wing är maximalt grepp vid lutning mindre viktigt. Fokus ligger här på egenskaper som stabilitet, bärförmåga och körsträcka. I denna kategori ingår också de extra breda bakdäcken för custommotorcyklar.

Däck – sport
För ett liv med risker: Sport- och racingdäck

Här är maximalt grepp och optimala varvtider huvudsaken. Sportdäckens jämförelsevis spetsiga kontur säkerställer att däcken har en stor kontaktyta vid kraftig lutning – viktigt när man accelererar ut ur kurvor. Till detta passar mjukare gummiblandningar, som å ena sidan ska säkerställa maximalt grepp, men å andra sidan slits relativt snabbt. Många sportdäck greppar riktigt bra först när de har körts varma.

Sport- och racingdäck

Ännu mer extrema är äkta racingdäck: inget mönster, kort livslängd och dåligt grepp i kyla begränsar deras användning till racerbanan. Däremellan finns varianter till exempel för racerträning, som visserligen är godkända för vägtrafik, men vars prestationsprofil är starkt fokuserad på tävlingsbanan.

Däck – resor
Stadsjeeparna bland däcken: (Rese-)endurodäck

Denna typ av däck har speciellt utformats för stora enduromotorcyklar som R 1200 GS. I princip handlar det om touringsportdäck med mer eller mindre grövre mönster. Dessa endurodäck är mångsidiga och effektiva. Åtminstone på asfalt och fasta grusvägar. Om du vill ha mer kan du välja de få undantagen med grova mönster som också fungerar på blöta ängar och sandbanor – naturligtvis igen på bekostnad av prestandan på vanlig väg.

  1. Landsvägsdäck lämpliga även för grusväg
  2. Blandform för grövre underlag
  3. Terrängdäck lämpliga även för asfalt

1

Terräng
▬ ▬ 
väg
▬ ▬ ▬ ▬ 


2

Terräng
▬ ▬ ▬
väg
▬ ▬ 


3

Terräng
▬ ▬ ▬ ▬ 
väg
▬ ▬

Däck – terräng
När allt blir riktigt smutsigt: Terrängdäck

Sand, lera och små stenar är den arbetsmiljö som denna typ av däck trivs i. Där kan dessa grova mönster tag i underlaget och ge den önskade framdrivningen. I denna kategori hittar trial-, cross- och enduroförare däck med specialiserade mönster för en mängd olika användningsområden. Asfalt är däremot ett underlag som terrängdäck inte kommer överens med och visar där ett ojämnt och slirande körbeteende.

Däck – skotrar
De små fina: Skoterdäck

Den viktigaste skillnaden mellan skoter- och motorcykeldäck är också den mest uppenbara: storleken. Men de små 10-tums däcken på gamla vespor är numera dock ganska omoderna. De vanliga storlekarna idag är 12 till 14 tum – bra för mer stabilitet vid högre hastighet. Strukturen, gummiblandningar och mönster hos moderna skoterdäck liknar de stora syskonens. Även här finns det sportiga, komfortabla och även terrängdugliga varianter. Och det finns en typ av däck som nästan inte alls är tillgänglig för de stora hjulen: Vinterdäck med lamellmönster och gummiblandningar som ger grepp även vid temperaturer under noll grader.

Så att allt får plats: godkännande av däck

De för motorcykeln godkända däckdimensionerna (se nedan) anges i registreringsbeviset del 1 (fordonshandlingar). Originaldäckens tillverkare och modell finns också ofta noterad där. Om du vill köra ett annat fabrikat eller till och med däck med andra dimensioner bör du i förväg fråga om det finns ett intyg om däckens ofarlighet eller ett godkännande. Dessa finns tillgängliga hos din däckhandlare eller kan laddas ner från däcktillverkarens webbplats. Ett sådant intyg om däckens ofarlighet lugnar inte bara poliser och personalen hos bilprovningen. Det skyddar också mot otäcka överraskningar när det gäller körbeteende, eftersom godkännandet vanligtvis bara ges efter omfattande provkörningar genom motorcykel- och däcktillverkaren.


Bokstäver och markeringar på motorcykeldäck

Uppdaterad kunskap från körskolan: Det finns många siffror, symboler och bokstäver på varje motorcykeldäck. Alla som vet deras betydelse kommer att få reda på allt viktigt om respektive däck.

 Däckmärkningen:

  1. 150– bredd
  2. 70 – däcktvärsnitt
  3. R – konstruktion
  4. 18 – diameter
  5. M/C – motorcykeldäck
  6. 70H  – hastighet / belastningsindex
  7. TL – tubeless (svenska slanglöst)

Underhåll, kontroll och reparation av motorcykeldäck

Motorcykeldäck förtjänar att man sköter dem. En stor del av körglädjen som du tycker om på motorcykeln beror ju på de runda sakerna – för att inte tala om säkerheten.

Identifiera åldern på däcket

Identifiera åldern på däcket

Det är viktigt att veta när ett däck tillverkades: Ju äldre däcket blir desto mer tappar det elasticitet och därmed förmågan att greppa i asfalten. Av denna anledning finns det ett ovalt fält med ett fyrsiffrigt nummer på varje däcksida som anger produktionsdatumet. Exempel: Siffran 1915 betyder inte att däcket är från första världskriget. Det som snarare avses är den 19:e veckan året 2015.

Kontrollera däcktrycket regelbundet

Redan 0,2 bar för lite i däcken försämrar körbeteendet märkbart. Ett för högt lufttryck (= mindre kontaktyta) innebär i sin tur högre slitage och mindre grepp. Av denna anledning rekommenderar alla däcktillverkare kontroll av däcktrycket varje vecka, helst med en exakt däcktrycksmätare. Det korrekte värdet ska ställas in när däcken är kalla.

Lufttrycket ökar med 0,1 till 0,2 bar till följd av uppvärmningen under körning. Ta hänsyn till detta vid pauser under längre turer!

Identifiera åldern på däcket

Mätning av mönsterdjup

Lagstiftaren föreskriver ett minsta mönsterdjup på 1,6 mm. Det är bättre att byta senast vid ett mönsterdjup på 2 till 3 mm, eftersom även ”fyrkantigt” slitna däck har en negativ effekt på maskinens köregenskaper. Senast efter det första däckbytet kommer du att veta vad som menas. Louis har olika däckmönstermätare som underlättar detta arbete.

Riktnings- och slitageindikatorer

Eftersom moderna däck har optimerats för en rotationsriktning indikerar pilar på däckets sidor om däcket är korrekt monterat. Alla motorcykeldäck har mindre tvärgående mönster som visar slitbanans slitagegräns.

Höjden på denna så kallade TWI (tread wear indicator) motsvarar dock INTE det av oss föreskrivna minsta mönsterdjupet på 1,6 mm.

Inkörning av nya däck

Nya däck kan vara ganska hala. Detta beror på ett vaxliknande lager på slitbanan. Det kan ta upp till 200 km innan detta lager slitits av och däcken är optimalt uppruggade.

Alltså: undvik plötsliga inbromsningar och accelerationer i början och öka lutningen gradvis.

Akut reparation av motorcykeldäck

Akut reparation av motorcykeldäck

Principiellt bör du kontrollera dina däck så ofta som möjligt (till exempel när du tankar eller kontrollerar däcktrycket) med avseende på sprickor, främmande föremål och andra skador. Om du skulle råka ut för punktering när du är på väg med din motorcykel kan många av skadorna repareras provisoriskt med reparationssatser. Men bara provisoriskt! Med ett lappat däck ska man bara köra till närmaste verkstad och inte längre.

Däcktillbehör för turer och verkstad

Montera, kontrollera, reparera: Louis har rätt tillbehör för alla arbeten i samband med däck.


Diagonal eller radial: motorcykeldäckens insida

Det finns mycket hjärnsubstans från många ingenjörer i de runda svarta sakerna. Förutom gummiblandning och mönsterdesign är det framför allt de inre värdena som avgör ett däcks karaktär och köregenskaper.

Diagonaldäck

Diagonaldäck

Namnet kommer från strukturen på däckstommen, alltså däckets skelett: För att ge gummit en stabil form stödjer flera lager av trådar däcket – och dessa löper diagonalt mot färdriktningen. Denna struktur används numera nästan uteslutande för terrängdäck, där flexibiliteten i stommen är en fördel vid anpassning till underlaget. Dessutom används den i däck för klassiska motorcyklar. Nackdelar vid användning på allmän väg: Kraftig utvidgning och uppvärmning av däcken vid hög hastighet.

  1. Däckstommar i diagonal inriktning
  2. Slitbana med mönster
  3. Fälg
  4. Däckfot
  5. Kanttråd
  6. Förstärkt gummi
  7. Lufttätt innergummi
Radialdäck

Radialdäck

Ett radialdäcks stomme består vanligtvis av bara ett eller två lager, vars trådar är anordnade tvärs mot rotationsriktningen (alltså radiellt mot hjulaxeln). Gördelns trådar är (vanligtvis) parallella med rotationsriktningen. Gördeln förhindrar att däcket utvidgas på grund av centrifugalkraften. Däckstommens enskilda lager genererar mindre friktion i däcket och motsvarande mindre värme – vilket också är absolut nödvändigt med tanke på moderna motorcyklars prestanda.

  1. Däckstomme i radiell riktning
  2. Noll-grad-gördel
  3. Slitbana med mönster
  4. Fälg
  5. Däckfot
  6. Kanttråd
  7. Förstärkt gummi
  8. Lufttätt innergummi
Däckblandning

Tack vare avancerad teknik kombinerar moderna sport- och touringdäcks slitbanekonstruktioner till synes motsägelsefulla egenskaper.

Vissa tillverkare använder även gördeln för att uppnå högre körsträcka i mitten av slitbanan och mer grepp på sidorna vid lutning. Andra tillverkare uppnår samma effekt med hårdare respektive mjukare gummiblandningar.

  1. Hårdare gummiblandning respektive ytterligare kordförstärkning för lång körsträcka.
  2. Mjukare gummiblandning eller svagare kordförstärkning för bättre grepp vid lutning.

Fler tips finns på vår YouTube-kanal

När måste du byta DÄCK?
HOW TO: Palla upp motorcykeln med en motorcykellyft
SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar