Underhåll och reparation av Bowdenkablar
Om gasen, choken, kopplingen eller trumbromsen börjar att kännas tröga bör du snarast ta hand om respektive spakar och bowdenkablar.
- Underhåll och reparation Bowden-kablar på motorcykeln
- Lödning av Bowdenkablar –- så här gör man
- 01 – Kapning av bowdenkabel
- 02 – Vidgning av Bowdenkabelns kärna i lödnippeln
- 03 – Rengöring av änden av bowdenkabeln med lödnippel i lödvatten
- 04 – Lödning av nipplar
- 05 – Fila lödningen slät
- Vår rekommendation
Underhåll och reparation Bowden-kablar på motorcykeln
Om gasen, choken, kopplingen eller, på klassiska motorcyklar, trumbromsen inte längre är lika lätt att manövrera som vanligt, om manövreringen till och med ”fastnar”, bör du snarast ta en titt på spaken och framför allt, på den Bowdenkabel som ska manövreras.
Bowdenkabeln ska initialt vara fri från veck och dras i största möjliga båge. Om den har klämts av eller lagts för snävt ökar detta manöverkrafterna avsevärt. Roterande gashandtag ska alltid återgå till sitt ursprungliga läge av sig själva. Om de inte längre gör detta kan orsaken också vara en ogynnsam dragning av kabeln, friktionen av den roterande gashylsan på styret, på instrumentet, på styränden (till exempel på grund av ett ogynnsamt monterat instrument för handtaget), en defekt Bowdenkabelkärna eller otillräcklig smörjning.
Regelbunden och noggrann smörjning är nödvändig om kabeln inte ska slitas ut i förtid. Använd alltid en Bowden-kabelspray om kabeln har en tefloninsats, det vill säga det finns en tunn vitaktig ”slang” inuti hylsan som gör att kärnan ”glider” bättre.
Olja skulle få teflonet att svälla och resultatet blir en trög kabel. Olja (helst inte för tunnflytande) får därför endast användas för att smörja konventionella Bowden-kablar utan teflonkärna – men den ovannämnda Bowden-kabelsprayen kan också användas här. Den kan perfekt föras in i kabeln med en ”Bowdenkabelsmörjare”.
Kabeln är tillräckligt smord när smörjmedlet kommer ut på nedre änden igen. Om olja används kan den demonterade kabeln även hängas upp över natten för att oljan ska kunna rinna igenom effektivt och man ska kunna fånga upp/ta bort överflödiga rester.
Om du vid kontrollen av din bowdenkabel upptäcker att enskilda trådar i kärnan redan är brutna bör du byta ut kärnan eller hela kabeln så fort som möjligt, eftersom det kan vara ganska obehagligt om en bowdenkabel går sönder medan du kör.
Försiktiga förare har därför alltid med sig en ”reparationssats” på fordonet, som innehåller bowdenkabelmaterial och skruvnipplar. Kontrollera om nipplarna som ingår i reparationssatsen verkligen är lämpliga för instrumenten på din fordonsmodell och komplettera vid behov.
Ha alltid med dig en skruvmejsel som passar till nipplarnas skruvar och en tång för att hålla så att du kan dra åt nipplarna tillräckligt utan att förstöra dem.
Det krävs också en vass tång för att klippa av tråden. Det fungerar bäst med en speciell Bowden-kabeltång som inte ”klämmer ihop tråden brett”, men du kan också använda en bra, lång trådtång – vanliga korta tänger eller avbitare är inte särskilt effektiva.
Skruvnipplar bör dock endast användas på kopplingskabeln som en reparationslösning för nödsituationer för resan till närmaste verkstad – montera aldrig bromskablar med en skruvnippel. Då är det bättre att ringa en vägassistanstjänst och få fordonet bogserat till verkstaden. Choke- och gaskablar överför låga krafter och kan även manövreras permanent med skruvnipplar om de sitter ordentligt fast. Även här är dock lödnipplar mer professionella.
Om kabeln måste bytas och har du inte färdig vara tillgänglig eller finns den inte längre eller om en annan längd krävs, till exempel om ett annat styre ska användas, så måste du själv tillverka den önskade Bowdenkabeln. Detta kan göras relativt enkelt och utan större kostnader med ett Bowden-kabelhölje och en kabelkärna som säljs per meter och individuellt tillgängliga nipplar och justerare.
Beakta följande vid montering av kabeln:
- ”Kärnan” måste alltid ha lite spel i ”höljet” på Bowden-kabeln så att den kan löpa med liten friktion även i små radier. Ett spel på 1 mm är tillräckligt för tunna gas- och chokekablar, tjockare kopplingskablar kräver 1 till 1,5 mm spel.
- Kontrollera först noga på din originalkabel vilka nippelstorlekar du behöver. Tyvärr använder japanska motorcykeltillverkare ibland nipplar som inte är tillgängliga i handeln. ”Sofistikerade” hobbymekare låter sig inte irriteras av detta – de tillverkar själv vissa nippelformer av tunna mässingsstavar, som kan köpas i byggvaruhus.
- Glöm inte att även beställa ändhylsor. Justerare kan ofta tas över från den gamla originalkabeln.
För att tillverka den nya Bowdenkabeln behöver du dessutom en lödkolv med minst 80 watt effekt eller bättre en blåslampa, lite mjuklod, bromsrengöringsmedel och lödvätska (kan köpas i byggvaruhus) för att förrengöra kärnan. Mät först längdvaran generöst enligt din originalkabel eller monteringspositionen i fordonet (om styret är nytt med lämplig längdkorrigering).
Lödning av Bowdenkablar –- så här gör man
01 – Kapning av bowdenkabel
Börja med att löda en nippel på kabelkärnan på ena sidan, koppla ihop kabeln och testa den exakta längden på instrumentet i fordonet. Se till att eventuella justerare har skruvats tillbaka till sitt utgångsläge och att till exempel kopplingssnäckan på motorn också är i utgångsläget, men beräkna det nödvändiga spelet på kabeln (ca 2 till 3 mm) och låt kärnan sticka ut några millimeter från den fortfarande lösa nippeln för lödning.
Kabelhöljet måste ligga korrekt i justerarna, inte av misstag komma att vila på utsidan av kanten, så att du optimalt kan kapa kärnan!
02 – Vidgning av Bowdenkabelns kärna i lödnippeln
Kontrollera noga, efter lödning av den andra nippeln kan du inte längre korrigera kabeln. Ta sedan bort kabeln och löda på den andra nippeln. Gör så här vid lödning: Rengör änden av kabeln med bromsrengöringsmedel. För upp nippel och låt änden av kärnan titta fram lite. Kläm fast nippeln i skruvstycket och vidga kärnans enskilda trådar med skruvmejseln så att nippeln inte längre kan dras av så lätt – det gör att lödfogen blir stabil senare.
03 – Rengöring av änden av bowdenkabeln med lödnippel i lödvatten
Doppa nu änden av Bowdenkabeln med nippeln i lödvatten för att rengöra den ordentligt. Detta är det enda sättet för lödmetallen att fästa, annars rullar den av tråden, rengöring med enbart bromsrengöringsmedel eller förtunning räcker inte!
04 – Lödning av nipplar
Värm nippeln med lödkolven/blåslampan. Se därved till att kärnan inte ”bränns ut”, den kan då bli skör! Applicera nu lödmetall från ovan på lödnippeln varvid den vidgade änden av kärnan pekar nedåt. Lödningen är perfekt när lödmetallen rinner bra in i nippeln och bildar en kula på den vidgade änden.
05 – Fila lödningen slät
Låt nippeln svalna. Nu kan du använda en fil för att vid behov anpassa nippelns huvud. Smörj den färdiga vajern noga innan du monterar den (se ovan). Kontrollera vid monteringen om kabeln på instrumentet har onödig friktion som kan orsaka förtida slitage. Släta vid behov ut områden som skaver med en fil/sandpapper. Se även till att det finns tillräckligt med installationsspel – om en gaskabel är för hårt inställd kan det oavsiktligt förfalska tomgångsvarvtalet eller ”öppna upp” gasen vid stryrutslag, för lite spel på kopplingen kan resultera i att kopplingen slirar. Kabeln ska ha 2 till 3 mm spel vid kopplingen.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.