Byte av trumbromsens bromsbackar
Underhållet av trumbromsar på motorcyklar kräver en viss ansträngning och manuella färdigheter. Som tur är behöver inte bromsbackarna bytas särskilt ofta.
- Byte av bromsbackar på trumbroms på motorcykeln
- Kontrollera slitage
- Byte av trumbromsens bromsbackar – så här gör man
- 01 – Borttagning av bromshållarplattan
- 02 – Bända bort gamla bromsbackar
- 03 – Rengöring av bromshållarplattan
- 04 – Göra bromsaxeln lättgående
- 05 – Montering av nya backar
- 06 – Kontroll av bromstrumman
- 07 – Inställning av frigång
Byte av bromsbackar på trumbroms på motorcykeln
Trumbromsen är kanske inte lika effektiv som ett skivbromssystem med ett bromsok med sex kolvar, men den räcker definitivt till bakhjulet på mindre motorcyklar eller chopper- och touringmotorcyklar. Om trumbromsen sitter på bakhjulet är livslängder på 20 000 km till 30 000 km inte ovanliga, under förutsättning att de underhålls. På grund av deras inkapslade form kan nötningen av bromsbeläggen inte utan vidare nå ut i det fria. Till skillnad från skivbromsar kan bromsbackarna endast kontrolleras genom borttagning av bakhjulet. När bakhjulet har demonterats kan bromsbeläggen exponeras med bara några enkla steg.
Obs: Arbeta inte själv på din motorcykels bromssystem om du har det minsta tvivel om dina färdigheter. Rådfråga till exempel en vän som är bekant med detta ämne eller överlåt detta arbete till en fackverkstad.
Kontrollera slitage
På vissa trumbromsar finns en inspektionsöppning som har stängts med en liten gummiplugg. Efter det att gummiproppen har tagits bort kan tjockleken på belägget ses genom öppningen. Den exakta minsta tjockleken på belägg (endast det pålimmade belägget mäts på den tunnaste punkten) finns i reparationshandboken. Tumregeln är 2 mm. Kontrolldisplayer i form av en pekare fäst vid bromshandtaget är också mycket vanliga. Detta pekar på en markerad plats som framhävs på bromshållarplattan. Om pekaren visar mot slutet av markeringen när bromspedalen är nedtryckt, är backarna slitna och måste bytas ut. Ett meningsfullt uttalande om bromsarnas skick kan dock göras först när bakhjulet är borttaget. Först då kan hela belägget undersökas och eventuella glaserade, oljiga (till exempel på grund av defekta hjullager) eller spruckna bromsbelägg upptäckas. På grund av konstruktionen slits bromsbeläggen på en simplexbroms lite mer på ena sidan, det är helt normalt.
Byte av trumbromsens bromsbackar – så här gör man
01 – Borttagning av bromshållarplattan
När bakhjulet har demonterats kan bromshållarplattan dras ut ur trumman.
02 – Bända bort gamla bromsbackar
Backarna kan bändas bort med en bred skruvmejsel. Håll dock en hand (ta på en handske) på backarna och fjädrarna, detta sparar dig ett omfattande letande efter fjädrarna på garagegolvet. Fjädrarna kan nu enkelt hakas av från de gamla bromsbackarna. Om de nya backarnas leveransomfattning inte inkluderar fjädrar, använd aldrig rostiga, sträckta (max. längd finns i reparationshandboken) eller skadade fjädrar igen! Om fjädrarna fortfarande är i ordning, ska rengöras för återinstallationen.
03 – Rengöring av bromshållarplattan
Nu måste bromstrumman och bromshållarplattan rengöras med bromsrengöringsmedel, för som med allt arbete på bromsen är det mycket noggrann renlighet som gäller.
04 – Göra bromsaxeln lättgående
Nu när allt är rent och fritt från fett testas om bromsaxeln är lättgående. Om det är svår att vrida måste axeln demonteras, rengöras och smörjas med fett. Att demontera axeln är ingen stor sak, i de flesta fall är det bara att ta bort bromshandtaget och sedan kan axeln tryckas igenom. Men innan spaken skruvas loss, markera spakens position på axeln med hjälp av ett stansslag.
Efter rengöring smörjs axeln lätt med kopparpasta och sätts tillbaka in i bromsankarplattan. Fäst nu åter spaken i det markerade läget.
05 – Montering av nya backar
De nya backarna smörjs tunt med kopparpasta på sina kontaktytor mot bärlagret och bromskammen. För att åter fästa de nya backarna på bromshållarplattan, måste först fjädrarna hakas i. Håll nu backarna under spänning som ett V och placera backarna på bromskammen och den fasta tappen. Tryck nu ner de yttre kanterna på V så kommer mekanismen att hakas fast igen. Om det har hamnat lite smuts på beläggytorna från dina händer, dras beläggen kort av med smärgel. En sista kontroll för att säkerställa att fjädrarna och backarna sitter korrekt avslutar detta arbetsmoment.
06 – Kontroll av bromstrumman
Innan du placerar bromshållarplattan med de nya backarna i trumman, kontrollera bromstrumman med avseende på skador. Små tecken på rost och glasiga ytor kan avlägsnas med smärgel.
Om bromstrumman är hårt sliten och fårad i området kring bromsbeläggen är ditt enda alternativ att vända dig till en fackverkstad. Här kan ett professionellt beslut fattas om bromstrumman kan vridas ut eller om den maximala diametern redan har överskridits. På en ekerfälg kan hjulnavet bytas ut. Om du äger ett komposithjul är ditt enda alternativ att köpa en ny fälg.
07 – Inställning av frigång
Montera nu bakhjulet med bromsankare och bromsstång, spänn kedjan korrekt och dra åt alla skruvkopplingar med det angivna vridmomentet. Eventuellt befintliga sprintar för engångsbruk, om inte permanenta sprintar, måste bytas ut.
Nu ska bromsen ställas in, tumregeln för frigång är ca 5 mm till 10 mm spel på pedalen (läs instruktionsboken) tills bromsen griper. Det är absolut nödvändigt att spelet är korrekt inställt, annars kommer bromsen att reagera för sent eller den kan till och med låsa sig när den värms upp. Detta spel ställs in på bromsstångens ände med hjälp av en justermutter.
När inställningen har genomförts vrid bakhjulet flera gånger för hand och se till att det roterar fritt (motorcykeln är uppallad) och ingenting skaver. För att slutföra ditt arbete, ställ in bromsljuskontakten. Om låsmuttern på bromsljuskontakten lossas kan bromsljuskontakten vridas. Bromsljuset ska tändas precis innan bromseffekten börjar.
Obs: De första 200 kilometrarna bör man undvika kraftiga inbromsningar vid ”inkörningen” av den renoverade trumbromsen, i den mån trafiksituationen tillåter det. De nya bromsbeläggen och bromstrumman måste först ”vänja sig” vid varandra genom att slipas in.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.