Bra att veta om bromsvätska
Bromsvätska är lika viktig för motorcykelnöjet som motorolja och bensin – och minst lika intressant.
Bromsvätska grundkunskap
Bra bromsar är avgörande för körsäkerheten på en motorcykel. Många motorcyklister tänker visserligen på sina bromsbelägg, men tenderar att glömma att även bromsvätskan framför allt i ett hydrauliskt bromssystem behöver bytas regelbundet. Varför?
Bromsvätska är vanligtvis glykolbaserad. Denna vätska är dock hygroskopisk, det vill säga även i ett slutet system absorberar glykol vatten med tiden. Som ett resultat sjunker kokpunkten (vatten är känt för att avdunsta vid temperaturer över 100 °C). Men på grund av friktionen i beläggen på bromsskivan, genereras en del värme vid inbromsning, som fortsätter in i bromsoket – tänk till exempel på en nödbromsning eller en nedförsbacke. Om vattenhalten i bromsvätskan är för hög kan det bildas ångbubblor i den vid hög värme. Dessa ångbubblor kan inte längre transportera trycket i hydrauliken på ett optimalt sätt – som ett resultat kollapsar bromstryckspunkten, det vill säga bromspedalen eller handtaget ger med sig, bromseffekten går förlorad och först efter några pumpningar kan en tryckpunkt åter kännas.
Obs: Bromsvätskor är farligt avfall och får inte hamna i spilloljan, i marken eller i avloppsvattnet. Så lämna in den bromsvätska du inte längre behöver till din återförsäljare, en Louis-filial eller insamlingsstället för farligt avfall! Eftersom bromsvätska även angriper vissa plaster är det bäst att fylla på gammal bromsvätska i originalbehållaren. Förvara alltid din öppnade bromsvätska på ett barnsäkert ställe med tätt stängt lock vid konstant temperatur på en torr plats.
Av denna anledning är det väsentligt för trafiksäkerheten att byta ut den glykolbaserade bromsvätskan regelbundet enligt tillverkarens anvisningar (alltid efter 1 till 2 år). Om man inte vet hur länge bromsvätskan har funnits i systemet kan detta kontrolleras med en testare.
Om ingen testare finns tillgänglig ger färgen också information om åldern: Ny glykolbaserad bromsvätska är genomskinlig gul, ju äldre den blir desto mörkare ser den ut. Ogenomskinlig, smutsbrun vätska måste bytas ut. Detta gäller även hydraulvätskan i en hydraulkoppling, som i allmänhet också är fylld med DOT 4 bromsvätska men även kan fyllas med speciell hydraulolja! Beakta för detta ändamål locket på vätskebehållaren.
DOT-klasser
”American Department of Transportation (DOT)” skiljer mellan följande kvalitetsklasser för glykolbaserad bromsvätska till motorfordon:
- DOT 3: Våt kokpunkt ca 140 °C
- DOT 4: Våt kokpunkt ca 160 °C
- DOT 5.1: Våt kokpunkt ca 180 °C
- Racing Formula: ännu högre våtkokpunkt (de numeriska värdena anges lite olika av de olika tillverkarna).
DOT 4 är den i särklass vanligaste glykolbaserade hydraulvätskan inom fordonssektorn; DOT 3-vätskan av lägre kvalitet används nästan inte längre idag. De ovan nämnda bromsvätskorna kan blandas med varandra, så om du till exempel vill blanda från DOT 4 till den högre kvaliteten DOT 5.1 (inte DOT 5!) Om du byter vätska behöver systemet inte nödvändigtvis spolas fullständigt, även om du naturligtvis får bäst effekt på detta sätt. DOT 3 kan vanligtvis ersättas av DOT 4, men försiktighet krävs ibland för klassiska motorcyklar, eftersom DOT 4 beter sig lite mer aggressivt mot gummidelar än DOT 3 (om du är osäker, fråga en specialist på klassiska motorcyklar).
Alla glykolbaserade bromsvätskor är giftiga och kommer att angripa material som lack, plast och vissa typer av gummi. Även metallytor kan angripas. Var därför försiktig när du arbetar med bromsvätska och torka omedelbart bort droppar eller utspilld vätska och skölj med vatten.
Förutom de nämnda glykolbaserade hydraulvätskorna finns även bromsvätska av klass DOT 5 (inte 5.1!) tillgänglig i handeln. Denna tillverkas på silikonbas och används framför allt i många fordon i fordon från Harley-Davidson och Buell. Den får aldrig blandas med ovannämnda vätskor (bildning av flockning, tilltäppning av systemet).
Silikonbromsvätska är inte hygroskopisk och kan därför lämnas kvar i systemet längre (beroende på fordonstillverkarens specifikation). Omvandlingen av ett DOT 3-bromssystem eller DOT 4-bromssystem till DOT 5 skulle endast vara möjlig efter invändig rengöring av hela hydraulsystemet. Dessutom måste fordonstillverkaren eller bromstillverkaren ge ett godkännande.
Upplysning: Den silikonbaserade bromsvätskan angriper inte materialen, men är extremt giftig. Tvätta i alla fall händerna efter att ha arbetat med bromsvätska och se till att vätskan inte hamnar i fel händer.
Som regel kan vätskan som anges av tillverkaren hittas på originallocket till bromsvätskebehållaren. Annars måste en underhållsmanual konsulteras eller en auktoriserad återförsäljare rådfrågas.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.