Intressanta fakta om bromsok

En broms är inte bara en broms. Motorcykelkonstruktörer kommer alltid med nya stoppare.

Intressanta fakta om bromsok
Louis How To Videos
HOW TO: Byte av bromsbelägg på motorcykeln
HOW TO: Byta bromsskiva

Flytande bromsok kontra fast bromsok

Skivbromsar är måttet på allt inom retardationstekniken idag. Visst, det vet ju alla. Men vet du också vilken typ av skivbromsar som är installerade på din motorcykel? Det finns definitivt stora konstruktiva skillnader, i synnerhet när det gäller konstruktionen av bromsok.

  • Flytande bromsok känns igen på bromskolvarna som endast är placerade på utsidan
  • Bromsar med flytande bromsok kan även användas med bromsskivor i ett stycke
  • På bromsar med fasta bromsok är alltid två bromskolvar vända mot varandra
  • Bromsar med fast bromsok har oftast bromsskivor som är monterade i så kallade floater

Typer av bromsok

Ett grundläggande problem i konstruktionen av skivbromsar är behovet av att greppa skivan lika hårt från båda sidor. För att göra detta måste skivan och beläggen anpassa sig till varandra om och om igen. Konstruktörerna uppnår denna flexibilitet genom att montera antingen skivan eller bromsoket på ett ”flytande” sätt, det vill säga komponenten får ett spel i sidled (några tiondels millimeter). Man talar då alltså om ett flytande bromsok med fast skiva eller om ett fast bromsok med skivor med flytande lager. 

Men: Ingen regel utan undantag! Speciellt på de relativt lätt belastade bakhjulsbromsarna är på vissa modeller bromsok och skivor permanent monterade. 

Flytande bromsok finns fortfarande ofta på mindre motorcyklar med lägre prestanda. Fasta bromsok är standard på starka och tunga maskiner på grund av deras högre prestanda. 

Flytande bromsok känns igen på bromskolvarna som endast är placerade på utsidan

Flytande bromsok med bromskolvar placerade endast på utsidan.

Flytande bromsok med bromsskivor i ett stycke

Flytande bromsok med bromsskivor i ett stycke.

Fasta bromsok med två bromskolvar mittemot

Fasta bromsok med två bromskolvar mittemot.

Bromsar med fast bromsok har oftast bromsskivor som är monterade i så kallade floater

Bromsar med fast bromsok har oftast bromsskivor som är monterade i så kallade floater.


Flytande bromsok med en kolv på en Kawasaki Z 900

Hightech för nästan 50 år sedan: Flytande bromsok med en kolv på en Kawasaki Z 900.

Trycksak: Bromskolv

Skiss – flytande bromsok med en kolv på en Kawasaki Z 900

Skiss: En skiss av ett flytande bromsok med en kolv på en Kawasaki Z 900.

Bromsbelägget måste komma till skivan på något sätt. I alla moderna bromssystem byggs det nödvändiga trycket upp hydrauliskt: Från bromshandtaget via en hydraulledning till bromskolven. I princip räcker det med en enda bromskolv. Nästan alla moderna skivbromsar för framhjul är dock försedda med två till sex eller till och med åtta sådana tryckmakare. Därför att: Fler kolvar gör större belägg (eller flera belägg) möjliga, vilket innebär bättre tryckfördelning och högre bromseffekt.

(Skiss: Tätnings- eller klämringen har inte fått sina två namn för ingenting. Den håller inte bara kvar bromsvätskan i systemet, den drar också tillbaka bromskolven till sitt ursprungliga läge när du släpper bromsen.)

Fast bromsok med sex kolvar på en Suzuki GSX 1400

Mycket hjälper mycket: Fast bromsok med sex kolvar på en Suzuki GSX 1400.


Yamaha var en av de första tillverkarna som använde monoblock-ok i stora serier

Yamaha var en av de första tillverkarna som använde monoblock-ok i stora serier.

Säkerhet: tvådelad mot endelad

Ursprungligen bestod det fasta oket av två halvor sammanskruvade. Trenden går nu mot gjutna ok i ett stycke (monoblock). Syftet är att förhindra att bromsoket går isär vid inbromsning. Detta minskar såväl bromseffekten som känslan för tryckpunkten och doserbarheten.


Radiellt ledade skivbromsar – även på vanliga landsvägsmotorcyklar

Mycket populärt: radiellt ledade skivbromsar – även på vanliga landsvägsmotorcyklar.

Länkage: radiell lösning

Under ett antal år har tillverkare i allt större utsträckning installerat radiellt ledade bromsok. Idén kommer från racingsporten. Poängen med saken: Avståndet till hjulaxeln kan enkelt ändras med distansstycken. Detta gör att bromsen kan anpassas till olika skivdiametrar.


För användning på bakhjulet räcker det med enkla bromsar med flytande bromsok

För användning på bakhjulet räcker det med enkla bromsar med flytande bromsok.

Lätt och enkelt: Bakhjulbroms

Eftersom den största delen av bromseffekten i alla fall appliceras på framhjulet – du vet: den dynamiska förskjutningen av axelbelastningen – används relativt enkla bromsar på bakhjulet. Inte nog med att bromsskivorna är betydligt mindre här, bromsoken är också mestadels av den flytande typen med en eller två kolvar.


Inbyggt bromssystem

På den andra hydraulledningen kan du se: det inbyggda bromssystemet.

integrerade bromssystem

I de flesta fall är framhjulets och bakhjulets bromsar helt separata system. Några få modeller till exempel från Moto Guzzi och Honda kombinerar båda bromsarna till så kallade inbyggda bromssystem. Beroende på tillverkarens filosofi styrs även antingen bakbromsen via handtaget eller frambromsen via bromspedalen.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar