Montering av frontspoiler på motorcykeln

På många naked bikes kan en frontspoiler användas för att fram det maximalt coola utseendet. Och monteringen kan utföras snabbt och utan mycket ansträngning.

Montering av frontspoiler på motorcykeln

Montering av frontspoiler på motorcykeln

När det gäller att ge en naked bike den önskade ”individuella touchen” och få fram det maximala coola utseendet, är installation av en frontspoiler en populär designåtgärd som dessutom är lätt att genomföra. Nästan varje streetbike utan beklädnad ser mer komplett och dynamisk ut med en sådan spoiler, och de lackerade ytorna runt maskinens hjärta, motorn, är behagligt balanserade. Tillverkaren Bodystyle erbjuder smart designade, inte alltför påträngande frontspoiler för ett stort antal modeller, som kan beställas med TÜV (tysk besiktning) och monteringssats, delvis till och med redan lackerade i fordonsfärgen.

Eftersom monteringen är ganska enkel och inga specialverktyg krävs (det räcker ofta med en stjärnskruvmejsel och en insexnyckel i vanliga storlekar) kan ombyggnaden utföras till din personliga favoritmusik hemma i garaget. Palla upp din motorcykel säkert innan du börjar arbeta. Dessutom rekommenderar vi att du har ett mjukt underlag (till exempel yllefilt, verkstadsmatta) redo för de lackerade frontspoilerdelarna så att inga oönskade repor uppstår.

Om du har köpt en frontspoiler som ännu inte har lackerats i fordonets färg bör du absolut först provmontera den på fordonet – först när du är säker på att allt sitter snyggt lämnar du den vidare till en lackerare du litar på, som kommer att tillhandahålla den önskade finishen. Ofta hittar du originalfärgkoden för din motorcykel på ramen under sadeln på en metallskylt – alternativt kan du titta i fordonets bruksanvisning eller fråga en auktoriserad återförsäljare.

Och nu börjar vi med monteringen – som ett exempel har vi valt en Bodystyle frontspoiler på en Kawasaki Z 750 från årsmodell 2007: 


Montering av en frontspoiler – så här gör man

Steg 1: Sätt fast hållaren löst

Steg 1: Sätt fast hållaren löst

01 – Fastsättning av hållaren

Sätt först fast hållarna som ingår i leveransomfattningen löst på originalfästena på motorblocket till höger i färdriktningen, så att de kan justeras senare vid riktning av frontspoilern. Individuella instruktioner för fästpunkterna medföljer för varje fordonsmodell!


Steg 2: Isättning av gummidistanser

Steg 2: Isättning av gummidistanser

02 – Isättning av gummidistanser

Sätt in de medföljande gummidistanserna mellan hållaren och frontspoilern. Gummidistanserna är viktiga för att dämpa vibrationerna som uppstår och därmed säkerställa frontspoilerns hållbarhet. 


Steg 3: Sätt fast den högra delen av frontspoilern

Steg 3: Sätt fast den högra delen av frontspoilern

03 – Sätt fast den högra delen av frontspoilern

Dra sedan åt den högra delen av frontspoilern i färdriktningen för hand till fästena med hjälp av de medföljande sexkantsskruvarna. 


04 – Fastsättning av hållaren 

Upprepa nu steg 01 på vänster sida.


Steg 5: Isättning av anslutningsstång

Steg 5: Isättning av anslutningsstång

05 – Isättning av anslutningsstång

Montera slutligen anslutningsstången mellan de främre spoilerhalvorna. Anslutningsstången kan fästas på fram- eller baksidan av frontspoilern efter eget gottfinnande – här får du utrymme för individuell design. 


Steg 6: Dra åt alla skruvar

Steg 6: Dra åt alla skruvar

06 – Dra åt alla skruvar

Rikta slutligen in de främre spoilerhalvorna så att de är symmetriska med varandra och inga delar vidrör grenröret eller rörliga komponenter. 

Uppmärksamhet bör också ägnas åt spänningsfri montering – vid behov är det bättre att böja en monteringsflik något eller använda en distans än att helt enkelt dra åt plastdelarna mot fästpunkterna med skruvarna! Om allt är som önskat kan alla skruvar slutligen dras åt.

Upplysning: Dra åt skruvarna försiktigt och inte för mycket, annars föreligger risk för materialbrott. Observera också att avtappningsslangar för oljetryck och bensin aldrig får hänga in i frontspoilern, eftersom oljan eller bensinen som kan droppa in kan angripa plasten och göra den porös och spröd.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar