Ombyggnad till justerbara CNC-handspakar
Broms- och kopplingshandtag på motorcykeln ska kunna justeras exakt efter förarens händer. Ombyggnaden gör det möjligt.
- Ombyggnad av CNC-handspak – så här gör man
- 01 – Lossa och haka av kopplingskabeln
- 02 – Haka loss kopplingskabeln
- 03 – Kontroll av lång hylsa
- 04 – Rengöring av kopplingskabeln
- 05 – Inställning av kopplingsspelet
- 06 – Ombyggnad av bromshandtaget
- 07 – Beakta bromsljuskontaktens tryckstift
- 08 – Justering av spakens läge
Obs: Eftersom handspakens perfekta funktion är avgörande för körsäkerheten och en blockerad bromsspak kan få ödesdigra konsekvenser i trafiken, är omsorgsfullt arbete avgörande och förutsätter förståelse för de enskilda komponenternas funktion. Den som inte har detta bör definitivt låta en fackverkstad utföra monteringen.
Ombyggnad av CNC-handspaken på motorcykeln
Exakt frästa, högkvalitativa anodiserade CNC-handspakar ger varje modern motorcykel en lyxig touch och gör den behagligt annorlunda än serieutförandet. De sätter en omisskännlig optisk accent i förarens synfält och kan justeras flera gånger när det gäller avståndet till styret, så att de kan anpassas optimalt till den individuella handstorleken. Förare med små händer, som ofta har problem med originalhandtag, uppskattar detta speciellt mycket. Dessutom finns de även i en skarp, kort version för piloter med särskilt sportliga ambitioner. Formen stöder en väldoserad överföring av manuell kraft till bromssystemet.
Upplysning: Om motorcykeln har en hydraulisk koppling monteras kopplingshandtaget precis som ett hydraulisk bromshandtaget.
Ombyggnad till CNC-frästa handspakar kan på de flesta motorcyklar även göras ganska bra av hobbymekaniker om de har en uppsättning hylsnycklar med bra hylsor och passande skruvmejslar. Dessutom behövs lite fett för att smörja de rörliga komponenterna.
Ombyggnad av CNC-handspak – så här gör man
01 – Lossa och haka av kopplingskabeln
Innan kopplingsspaken demonteras måste kopplingskabeln lossas och hakas av. Kopplingsspaken måste ha lite spel så att kopplingen inte slirar och ändå separerar perfekt. Föraren vänjer sig ofta vid det kopplingsspel som är optimalt för honom/henna och blir därför glad om spelet efter ombyggnaden är detsamma som tidigare. Det är bäst att mäta spelet med skjutmåttet innan du vrider tillbaka kabelns justerare tills kabeln kan hakas av. Den kan endast hakas av spåret på justerhjulet, på justeraren och på instrumentet är i linje.
02 – Haka loss kopplingskabeln
Vanligtvis krävs det en viss kraftansträngning (dra i spaken, greppa bowdenkabeln ordentligt med den andra handen, dra ut ändhylsan ur justeraren medan du sakta släpper spaken och hakar av kabeln från justeraren). Ibland blir det lättare att haka av om spakens lagerbult skruvas loss redan i förväg.
Annars måste även den långa justeraren på bowdenkabeln eller på motorn dras tillbaka en aning. För att lossa spakens lagerskruv behövde kopplingsomkopplaren på provmaskinen först tas bort, eftersom den här sitter väldigt nära låsmuttern. Nu kan den gamla spaken och dess lager tas bort. Det kan eventuellt finnas en tunn distans på insidan mellan instrument och spak, vilket kompenserar för spelet – denna får inte tappas.
03 – Kontroll av lång hylsa
Innan den nya spaken monteras, kontrollera om lagerbussningen måste tas över från originalet, som i vårt fall. Rengör den och smörj den väl innan du sätter in den i den nya spaken.
04 – Rengöring av kopplingskabeln
Den nya spaken får även lite fett uppe och nere på instrumentets kontaktpunkter så att den ”glider” bra och slits så lite som möjligt. Änden av kopplingskabeln rengörs också och smörjs på nytt innan den hakas fast i den nya spaken. Den nya spaken kan nu sättas in i instrumentet (med distans om tillgängligt) och lagerbulten dras åt igen – detta ska göras med försiktighet, spaken får under inga omständigheter klämmas fast, om det finns en mutter ska den alltid vara självlåsande.
Om kopplingsomkopplaren hat demonterats kommer den tillbaka på plats. Därvid är det viktigt att se till att det rörliga tryckstiftet (vanligtvis plast) inte är skadat eller har fastnat. Använd lite kraft och dra ut bowdenkabeln ur den svarta hylsan (vid behov kan du stödja den silverfärgade ändhylsan på kabeln på justeringshjulet) och häng kabeln i justeraren.
05 – Inställning av kopplingsspelet
Ställ nu in kopplingsspelet enligt den tidigare mätningen. Ett spel på ca 3 mm mellan spakens kant och instrumentet är normalt. Slutligen justeras avståndet mellan spaken och styret så att det kan greppas optimalt i körställning. Kontrollera alla funktioner ännu en gång innan du tar motorcykeln i drift igen: Fungerar kopplingen som den ska? Fungerar kopplingsomkopplaren? Är kopplingen lättgående, spärrar, fastnar eller skramlar inte spaken?
06 – Ombyggnad av bromshandtaget
Eftersom det inte finns någon kabel som kan justeras på den hydrauliska bromsens spak kan denna spak bytas ut snabbare. Särskilt när det gäller bromsen måste en felfri funktion noga uppmärksammas!
Först skruvas lagerbulten av. Eventuellt hålls den kan inte bara på plats i instrumentet genom låsmuttern, utan också av en extra gänga. När du tar bort spaken från instrumentet, se till att det finns en tunn distans som förhindrar att det skramlar – denna får inte tappas. Om en lagerbussning måste tas över från originalspaken kommer den att rengöras väl. Smörj bussningen och lagerbulten en aning med fett, precis som platsen för den nya spaken som manövrerar kolven i bromsarmaturen (kammen) och kontaktpunkterna med instrumenten på spakens över- och undersida.
07 – Beakta bromsljuskontaktens tryckstift
På vissa modeller finns en justerskruv på kammen som behöver justeras till ett litet spel så att spaken inte hela tiden trycker på kolven (till exempel på BMW). När du installerar den nya spaken i instrumenten, var också uppmärksam på tryckstiftet på bromsljuskontakten. Om denna kläms fast kan den skadas och dessutom kan på detta sätt själva bromsspaken blockera! Var alltså mycket försiktig här!
08 – Justering av spakens läge
Efter det att den nya spaken försiktigt skruvas på utan att klämma fast den, justeras avståndet mellan spaken och styret på justeraren så att föraren optimalt kan manövrera bromsen när han/hon sitter på motorcykeln. Innan motorcykeln ger sig ut på vägen igen, ska bromsens funktion med den nya spaken kontrolleras ännu en gång: Är den lättgående, men inte skramlig? Finns det ett litet spel till kolven, så att kolven inte belastas permanent? Fungerar bromsljuskontakten felfritt?
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.