Tillverkning av egna papperstätningar

Din auktoriserade återförsäljare kan inte alltid ha alla tätningar för varje motorcykel i lager. Lyckligtvis är många tätningar lätta att göra själv (förutom till exempel topplockspackningen).

Så här gör du dina egna TÄTNINGAR | HOW TO

Tätningar för motorcykelmotorer

Låt inte din tur förstöras bara för att en liten papperstätning saknas. Av utrymmesskäl kan din auktoriserade återförsäljare inte alltid ha alla tätningar i lager. Lyckligtvis kan man själv tillverka många tätningar (förutom till exempel topplockspackningen) och det inte bara i nödsituationer.

På mindre än en halvtimme kan du tillverka den nödvändiga tätningen och spara mycket pengar. Den som till exempel har en Elring reparationssats för tätningar eller ett ark tätningspapp har inga problem – inte ens om det är söndag. Reparationssatsen är mycket praktisk eftersom den innehåller fyra olika tätningsmaterial för alla temperaturområden.

Med ett urval av packningsskrapor, en stämpeldyna eller färgspray och ett par stansar har du alla specialverktyg du behöver. Man måste inte bara beakta att samma typ av packningspapper används, utan även att tätningens tjocklek ska överensstämma. Alltså: Där det fanns en papperstätning ska också en papperstätning av samma tjocklek sättas in igen. Om du till exempel använder en för tjock tätning för att täta oljetråget, är den visade oljenivån inte längre korrekt och du fyller på för mycket olja.

Likaså ska alla hål göras i den nya tätningen, även om syftet med detta inte är direkt uppenbart. Ett hål i tätningen är inte alltid avsett för en skruv, utan kan även vara avsett för en oljekanal.


Tillverkning av tätningar – så här gör man

Steg 1: Borttagning av tätningsrester utan att lämna några rester

Steg 1: Borttagning av tätningsrester utan att lämna några rester

01 – Förbered dig omsorgsfullt

Locket måste vara helt rent och fritt från fett. Packningsrester tas bort med en skrapa utan att lämna några rester (envisa rester kan tas bort med packningsborttagare). Procycle-bromsrengörare säkerställer en fettfri tätningsyta.


Steg 2: Skapa ett avtryck med en stämpeldyna eller färgspray

Steg 2: Skapa ett avtryck med en stämpeldyna eller färgspray

02 – Skapa avtryck

Nu ska lockets tätningsyta projiceras på tätningspapperet. Här begränsar du dig till två metoder: Den första används när den gamla tätningen inte längre finns eller bara finns delvis. Lockets tätningsyta färgas med en stämpeldyna. Tryck nu fast locket ordentligt på tätningspapperet utan att glida i sidled. Den nya tätningen skärs ut ur det färgade området.

Den andra metoden används när tätningen fortfarande är i gott skick. Om tätningen till exempel har slitits sönder i tre delar, limmas den helt enkelt ihop med tejp. Placera sedan den rekonstruerade tätningen på packningspapperet och spraya ett tunt lager färg på den. Efter några minuter lyfts den gamla tätningen av och konturerna av den nya tätningen blir synliga.


Steg 3: Utstansning av hål som är lite större än skruvens Ø

Steg 3: Utstansning av hål som är lite större än skruvens Ø

03 – Stansa hål

Innan du klipper ut den nya tätningen med saxen måste hålen först stansas ut. Det bästa sättet att stansa hålen för skruvar och borrhål är med en lämplig stans (till exempel en stanssats). Det bör noteras här att hålen för skruvarna måste vara något större än skruvdiametern, annars kommer tätningen att skadas när skruvarna sätts in i locket. En bit mjukt trä är idealiskt som underlag. Att slå stansen med en hammare skapar ett exakt runt hål och förhindrar att tätningen går sönder på grund av ojämnheter.


Steg 4: Klipp ut tätningen snyggt med en sax

Steg 4: Klipp ut tätningen snyggt med en sax

04 – Klippa ut tätningen

Klipp nu ut tätningen snyggt med en sax. Om du av misstag skär av tätningen på fel ställe, gör dig besväret att tillverka en ny, detta kommer att skydda dig från otäcka överraskningar.


Steg 5: Kontrollera passningsnoggrannhet och antalet hål

Steg 5: Kontrollera passningsnoggrannhet och antalet hål

05 – Kontrollera passformens noggrannhet

Till sist kontrolleras passformens noggrannhet och antalet hål.


Upplysning: Var försiktig när du hanterar tätningsmedel, applicera endast tunt. För mycket tätningsmassa kan orsaka stora skador: När locket dras åt tränger överskott av tätningsmassa inte bara utåt utan även in i motorn och kommer in i oljekretsen. Under vissa omständigheter blockeras små oljehål, vilket kan leda till motorskador. Det finns olika tätningsmedel för olika temperaturområden och användningsändamål.


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar