Inställning av insprutningssystemet

Då och då behöver även insprutningssystem som inte kräver mycket underhåll lite uppmärksamhet och bör synkroniseras på nytt. Så att motorn på din motorcykel går smidigt igen.

Inställning av insprutningssystemet

Inställning av insprutningssystemet på motorcykeln

Till skillnad från förgasaren, som ofta måste ställas in på nytt, kräver insprutningssystemet väldigt lite underhåll, så länge alla elektroniska komponenter är i ordning och det inte finns någon smuts. För att undvika detta bör ett bränslesystemrengöringsmedel tillsättas till bränslet i tanken under förvaringstider för att förhindra att systemet förhartsar. Dessutom måste luftfiltrets underhållsintervaller alltid iakttas.

Upplysning: På moderna, uppdaterade injektionssystem är synkronisering inte längre tillåten. Injektionsenheten gör detta själv med hjälp av CPU-enheten. Kontrollera därför i förväg om justering är möjlig (se underhållsschema).


Inställning av injektionssystemet – så här gör man

Steg 1: Vakuumanslutningar/gummipluggar

Steg 1: Vakuumanslutningar/gummipluggar

01 – Bra att veta

Precis som ett batteri för flera förgasare har insprutningssystemet på flercylindriga motorer flera strypventiler, vars balansering är avgörande för smidig motorgång. Genom att öppna och stänga strypventilerna aktiveras gasen, det vill säga mängden luft som vi ställer till förfogande för motorn vid varje givet tillfälle tillsammans med bensinen regleras. På grund av den mekaniska påfrestningen ändras grundinställningen på strypventilerna något över tiden, och som ett resultat börjar motorn att fungera märkbart osynkroniserad vid tomgång. Det känner vi igen akustiskt på avgasljudet och även på ett inkonstant tomgångsvarvtal på varvräknaren – motorn går helt enkelt inte längre ”smidigt”. Nu är det dags att synkronisera injektionssystemet på nytt. 


Steg 2: Annat insprutningssystem i installerat läge utan luftfilter

Steg 2: Annat insprutningssystem i installerat läge utan luftfilter

02 – Uppallning av fordonet

För inställning av insprutningssystemet krävs synkronur, till exempel från Craft-Meyer för motorer med 2 eller 4 cylindrar. Även inställningsverktyget är till stor hjälp för vissa modeller. Innan du börjar inställningen, värm upp motorn så att till exempel kallstartsanordningen kan inte förfalska de uppmätta värdena. Palla sedan upp fordonet säkert – helst utomhus eller i garaget. Så att avgaserna direkt kan hamna ut i det fria utan att du behöver andas in dem under arbetet. 


Steg 3: Anslutning av synkrontestarens vakuumslangar

Steg 3: Anslutning av synkrontestarens vakuumslangar

03 – Anslutning av vakuummätare

Vakuummätarna ansluts via en slanganslutning till insprutningssystemets respektive anslutningsalternativ, gummipluggar eller slangar måste tas bort från dessa i förväg. 


Steg 4: Höja tankar och fixera till exempel med en träbit

Steg 4: Höja tankar och fixera till exempel med en träbit

04 – Höja tanken

Om insprutningssystemet döljs av tanken måste denna lyftas och till exempel stöttas med en träbit. Tanken kan ofta inte demonteras helt eftersom bränslepumpen befinner sig i den. Den styrs av reglerelektroniken och krävs för att motorn ska kunna gå. 


Steg 5: Tanken måste sitta stadigt och halksäkert

Steg 5: Tanken måste sitta stadigt och halksäkert

05 – Tanken måste sitta stadigt och halksäkert

När du ”pallar upp” tanken, se till att den under inga omständigheter kan glida iväg – personskador eller störande skador på fordonet skulle bli resultatet! 


Steg 6: Luftfilterkåpan måste demonteras

Steg 6: Luftfilterkåpan måste demonteras

06 – Demontering av luftfilterkåpan

Luftfilterlådan på provmotorcykeln måste också demonteras för att komma åt insprutningssystemet.


Steg 7, bild 1: Inställning av visardämpningen

Steg 7, bild 1: Inställning av visardämpningen

07 – Inställning av strypventiler

Motorn kan nu startas och man kan börja med inställningen av strypventilerna. För att kunna läsa av klockorna korrekt måste de först balanseras enligt deras bruksanvisning och dämpningen justeras så att visarna bara svänger lite. 

Steg 7, bild 2: Vrid bypass-skruvarna tills alla klockor har samma värden

Steg 7, bild 2: Vrid bypass-skruvarna tills alla klockor har samma värden

För justering av strypventilerna, vrid bypass-skruvarna in respektive ut tills alla klockor visar samma värden. Därvid justerar du den fina luftspalten som strypventilerna släpper ut vid tomgång på så sätt att luft sugs in i förbränningskamrarna i alla cylindrar med samma hastighet med exakt samma vakuum och motorn därmed fungerar jämnt på alla cylindrar. 

Vid justering av strypventilerna är det i regel inte viktigt att uppnå ett konkret specificerat vakuumvärde – de flesta fordonstillverkare lämnar ingen information om detta. Det är bara viktigt att samma värde uppnås på alla strypventiler – då fungerar systemet ”synkront” för alla cylindrar. Om en klocka helt avviker från de övriga klockornas värde kan detta bero på en helt felaktig grundinställning av respektive strypventil, ett fel eller en skada som till exempel förlust av kompression på en cylinder eller ett läckande insugningsrör. Om du inte kan ta reda på och åtgärda felet själv måste du konsultera en fackverkstad.

Strypventilerna justeras med de så kallade bypass-skruvarna (se steg 7, bild 1). Vrid aldrig på andra förseglade eller färgkodade justerskruvar! Alla bypass-skruvar ska vara öppna minst ett halvt varv.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar