Inställning av insprutningssystemet
Då och då behöver även insprutningssystem som inte kräver mycket underhåll lite uppmärksamhet och bör synkroniseras på nytt. Så att motorn på din motorcykel går smidigt igen.
- Inställning av insprutningssystemet på motorcykeln
- Inställning av injektionssystemet – så här gör man
- 01 – Bra att veta
- 02 – Uppallning av fordonet
- 03 – Anslutning av vakuummätare
- 04 – Höja tanken
- 05 – Tanken måste sitta stadigt och halksäkert
- 06 – Demontering av luftfilterkåpan
- 07 – Inställning av strypventiler
Inställning av insprutningssystemet på motorcykeln
Till skillnad från förgasaren, som ofta måste ställas in på nytt, kräver insprutningssystemet väldigt lite underhåll, så länge alla elektroniska komponenter är i ordning och det inte finns någon smuts. För att undvika detta bör ett bränslesystemrengöringsmedel tillsättas till bränslet i tanken under förvaringstider för att förhindra att systemet förhartsar. Dessutom måste luftfiltrets underhållsintervaller alltid iakttas.
Upplysning: På moderna, uppdaterade injektionssystem är synkronisering inte längre tillåten. Injektionsenheten gör detta själv med hjälp av CPU-enheten. Kontrollera därför i förväg om justering är möjlig (se underhållsschema).
Inställning av injektionssystemet – så här gör man
01 – Bra att veta
Precis som ett batteri för flera förgasare har insprutningssystemet på flercylindriga motorer flera strypventiler, vars balansering är avgörande för smidig motorgång. Genom att öppna och stänga strypventilerna aktiveras gasen, det vill säga mängden luft som vi ställer till förfogande för motorn vid varje givet tillfälle tillsammans med bensinen regleras. På grund av den mekaniska påfrestningen ändras grundinställningen på strypventilerna något över tiden, och som ett resultat börjar motorn att fungera märkbart osynkroniserad vid tomgång. Det känner vi igen akustiskt på avgasljudet och även på ett inkonstant tomgångsvarvtal på varvräknaren – motorn går helt enkelt inte längre ”smidigt”. Nu är det dags att synkronisera injektionssystemet på nytt.
02 – Uppallning av fordonet
För inställning av insprutningssystemet krävs synkronur, till exempel från Craft-Meyer för motorer med 2 eller 4 cylindrar. Även inställningsverktyget är till stor hjälp för vissa modeller. Innan du börjar inställningen, värm upp motorn så att till exempel kallstartsanordningen kan inte förfalska de uppmätta värdena. Palla sedan upp fordonet säkert – helst utomhus eller i garaget. Så att avgaserna direkt kan hamna ut i det fria utan att du behöver andas in dem under arbetet.
03 – Anslutning av vakuummätare
Vakuummätarna ansluts via en slanganslutning till insprutningssystemets respektive anslutningsalternativ, gummipluggar eller slangar måste tas bort från dessa i förväg.
04 – Höja tanken
Om insprutningssystemet döljs av tanken måste denna lyftas och till exempel stöttas med en träbit. Tanken kan ofta inte demonteras helt eftersom bränslepumpen befinner sig i den. Den styrs av reglerelektroniken och krävs för att motorn ska kunna gå.
05 – Tanken måste sitta stadigt och halksäkert
När du ”pallar upp” tanken, se till att den under inga omständigheter kan glida iväg – personskador eller störande skador på fordonet skulle bli resultatet!
06 – Demontering av luftfilterkåpan
Luftfilterlådan på provmotorcykeln måste också demonteras för att komma åt insprutningssystemet.
07 – Inställning av strypventiler
Motorn kan nu startas och man kan börja med inställningen av strypventilerna. För att kunna läsa av klockorna korrekt måste de först balanseras enligt deras bruksanvisning och dämpningen justeras så att visarna bara svänger lite.
För justering av strypventilerna, vrid bypass-skruvarna in respektive ut tills alla klockor visar samma värden. Därvid justerar du den fina luftspalten som strypventilerna släpper ut vid tomgång på så sätt att luft sugs in i förbränningskamrarna i alla cylindrar med samma hastighet med exakt samma vakuum och motorn därmed fungerar jämnt på alla cylindrar.
Vid justering av strypventilerna är det i regel inte viktigt att uppnå ett konkret specificerat vakuumvärde – de flesta fordonstillverkare lämnar ingen information om detta. Det är bara viktigt att samma värde uppnås på alla strypventiler – då fungerar systemet ”synkront” för alla cylindrar. Om en klocka helt avviker från de övriga klockornas värde kan detta bero på en helt felaktig grundinställning av respektive strypventil, ett fel eller en skada som till exempel förlust av kompression på en cylinder eller ett läckande insugningsrör. Om du inte kan ta reda på och åtgärda felet själv måste du konsultera en fackverkstad.
Strypventilerna justeras med de så kallade bypass-skruvarna (se steg 7, bild 1). Vrid aldrig på andra förseglade eller färgkodade justerskruvar! Alla bypass-skruvar ska vara öppna minst ett halvt varv.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.