Individuell chassiinställning 

En framgångsrik chassiinställning kan förvandla en genomsnittlig motorcykel till en individuell och rolig maskin med bara lite ansträngning.

Individuell inställning av chassit

Inställning av chassit på motorcykeln

Enligt vår erfarenhet har många motorcyklister aldrig brytt sig om att justera fjäderelementen på sin maskin. Det är synd, för mycket körglädje och säkerhet kan uppnås med ett individuellt anpassat chassi. Det är inte för inte som nästan alla motorcyklar har försetts med mer eller mindre omfattande justeringsmöjligheter från fabrik. Att använda detta effektivt kräver varken stora manuella färdigheter eller specialverktyg. Bara en noggrann studie av följande steg och en del kul när man testar dem.

Några anmärkningar i förväg:

  • Det är inte bara fjäderelementen som står för körupplevelsen. Innan du börjar justera fjäderelementen, se till att däcken har rätt lufttryck och att slitbanan ännu inte är helt utsliten: Båda delar kan förfalska resultatet av ditt arbete. Du bör även kontrollera hjul-, styrhuvud- och svängarmslager med avseende på spelfri funktion. Och det ska också vara tydligt att gaffelrör med en fet hinna av olja och läckande fjäderben behöver en reparation snarare än en inställning.
  • De viktigaste verktygen när du arbetar med chassit är anteckningsblock och penna! Var noga med att skriva ner utgångsläget i början, det vill säga vanligtvis fabriksinställningen och sedan noggrant varje förändring du gör. Det är det enda sättet du kan behålla kontroll över inställningen, göra tydliga jämförelser och snabbt hitta tillbaka till utgångsläget om du inte gillar det. Dessutom kan bilder tagna med din smartphone hjälpa till med dokumentationen. Du bör också ha redo: Tumstock eller rejält måttband, skruvmejsel och skruvnyckel för gaffeln, haknyckel för fjäderbenet och naturligtvis fordonets instruktionsbok.
  • Om möjligt bör du ha en andra person som hjälper dig, detta gör många arbetsmoment mycket enklare.
  • Gör det som proffsen på racerbanan: Fortsätt steg för steg och prova varje förändring i verkliga körförhållanden. Kom ihåg: Erfarenhet kommer från körning!

Chassigeometrin

Chassigeometrin avgör hur motorcykeln känns när den körs. De viktigaste parametrarna är hjulbas, styrhuvudets vinkel och eftergång (se grafik: chassigeometri).

  • Hjulbasen är avståndet mellan fram- och bakaxeln. Grovt sagt: Ju kortare hjulbas, desto mer manövrerbar motorcykel – desto längre, desto stabilare.
  • Styrhuvudets vinkel är vinkeln mellan styrröret och vertikalen. Styrhuvudets vinkel tillsammans med gaffelförskjutningen avgör eftergången.
  • Eftergången är avståndet mellan den punkt där den tänkta förlängningen av styraxeln rör vid underlaget och framdäckets kontaktpunkt. Ju kortare, desto mer nervös – desto längre, desto trögare blir styrbeteendet.

Förhållandet mellan dessa parametrar är alltid en kompromiss: Om man optimerar i riktning mot lätthanterlighet får man acceptera förluster vad gäller stabilitet och vice versa. Observera att den extra vikten för en passagerare ändrar styrhuvudets vinkel och spår – chassit bör anpassas till vikten.

Inställning av fjädringen

Fjädrarna stödjer motorcykelns (och förarens/passagerarens) vikt och absorberar stötar. Det primära syftet med inställningen av fjädringen är att anpassa motorcykeln till den individuella belastningen som orsakas av förarens/passagerarens och bagagets vikt. Alla som någonsin har tagit med sig en passagerare känner till effekten: Den extra vikten på bakhjulet gör att dess fjädring sjunker ner, vilket gör att hela lasten känns trög och otymplig. Genom att byta fjäderbas (fjäderförspänning) kommer fjädern INTE att bli hårdare eller mjukare. Snarare höjs eller sänks fordonet. Förutom anpassning till nyttolasten kan geometrin och därmed körbeteendet påverkas. För allt inställningsarbete är det bäst att börja med den inställning som anges på fabriken. Du hittar denna i instruktionsboken till din maskin. Där står också vilka eventuella förändringar tillverkaren överhuvudtaget har planerat. Åtminstone den bakre fjäderbasen bör vara variabel på alla maskiner.


Inställning av chassi och fjädring – så här gör man

Steg 1, bild 1: Beräkning av den negativa fjädringsrörelsen på framhjulsgaffeln

Steg 1, bild 1: Beräkning av den negativa fjädringsrörelsen på framhjulsgaffeln

01 – Den rätta balansen: Negativa fjädringsrörelser

Även när de står stilla komprimeras fjädrarna av maskinens vikt och last. Detta måste vara fallet för att fjädringen alltid ska kunna hålla kontakt med underlaget vid körning. Måttet av denna insjunkning är den negativa fjädringsrörelsen. För att beräkna denna, mät avståndet mellan den nedre gaffelbryggan och dammkåpan på innerbenet två gånger, respektive mellan gaffelfoten och dammkåpan på upside-down-gafflar (USD). Första gången med helt avlastad fjädring (He) till exempel på huvudstället, andra gången på en så plan yta som möjligt med last (Hb), alltså med förare plus i förekommande fall med bagage/passagerare. Det är bäst att utföra mätningarna under belastning tillsammans med en medhjälpare.

Steg 1, bild 2: beräkning av negativ fjädringsrörelse baktill

Steg 1, bild 2: beräkning av negativ fjädringsrörelse baktill

Längst bak mäter man från hjulaxeln till en fast punkt på baksidan av fordonet ungefär vertikalt ovanför den. Den respektive skillnaden mellan de två värdena är lika med den negativa fjädringsrörelsen. När den är belastad bör den utgöra ungefär en tredjedel av den totala fjädringsrörelsen. Du hittar det sistnämnda i de tekniska specifikationerna i fordonets instruktionsbok.


Chassigeometrin

Chassigeometrin

Chassigeometrin

A: Gaffelförskjutning

B: Eftergång

C: Styrhuvudets vinkel

D: Hjulbas

Ladda ner PDF-filen, skriv ut den och skriv in mätvärdena i en av tabellerna.

iconInställning av negativ fjädringsrörelse fram (gaffel)iconInställning av negativ fjädringsrörelse bak (fjäderben)


Steg 2, bild 1: Gaffelns fjäderbas kan justeras på de gängspindlarna med sexkantshuvuden

Steg 2, bild 1: Gaffelns fjäderbas kan justeras på de gängspindlarna med sexkantshuvuden

02 – Inställning av fjäderbasen 

Med de mätningar som nu finns tillgängliga kan du starta testfasen. Iaktta därvid bruksanvisningen och notera alla ändringar i din tabell. På gaffeln brukar man byta fjäderbasen på båda sidor med hjälp av gängspindlar som man vrider in eller ut med en skruvnyckel. Se till att inställningen är densamma på båda gaffelbenen.

Steg 2, bild 2: Fjäderbasen kan justeras på fjäderbenet med en haknyckel

Steg 2, bild 2: Fjäderbasen kan justeras på fjäderbenet med en haknyckel

Antingen en spärrmekanism eller en spårmutter med låsmutter fixerar fjäderbasen på fjäderbenet. Båda flyttas med en haknyckel, som vanligtvis ingår i standardverktygssatsen ombord. Detsamma gäller här med två fjäderben: säkerställ alltid samma inställning.


Steg 3: Justerskruv för dragnivå på övre gaffeländen

Steg 3: Justerskruv för dragnivå på övre gaffeländen

03 – Chassigeometrin varierar

Nu gäller det att hitta rätt inställning för din körstil och dina favoritrutter, den rätta kompromissen mellan stabilitet och manövrerbarhet. För dig betyder detta: fortsätt att ändra den så kallade inställningen, notera ändringarna och ”upplev” dem praktiskt. Därvid är det vettigt att arbeta i motsatta riktningar fram och bak: Lägre framtill – högre baktill och vice versa. På detta sätt förblir den totala tyngdpunkten på samma höjd och påverkar inte maskinens reaktioner ytterligare. De kommer att vara tydligt märkbara ändå: Vardera 10 mm upp eller ner kan göra en lätthanterlig motorcykel till en vinglig och en stabil motorcykel till en motsträvig.


Justerskruv för inställning av kompressionen på gaffelfoten

Justerskruv för inställning av kompressionen på gaffelfoten

Justerskruv för dragnivå på fjäderbenets fot

Justerskruv för dragnivå på fjäderbenets fot

Justerskruv för inställning av kompressionen mellan fjäderben och expansionsbehållare

Justerskruv för inställning av kompressionen mellan fjäderben och expansionsbehållare

Inställning av dämpningen

Specialolja med exakt anpassad viskositet bromsar maskinens upp och ner i gaffeln såväl som i fjäderbenet och förhindrar att fjädrarna svänger i efterhand. Man skiljer på utfjädring (dragnivå) och kompression (tryckknivå). Grovt sett kan man ställa in hur stark oljans dämpande effekt är med ventiler som reglerar flödet. Om bara utfjädringen är justerbar på fjäderbenet, påverkar ändringen alltid även trycknivån.

Det första du behöver veta är vilka inställningsmöjligheter din maskin överhuvudtaget erbjuder och var lämpliga justerskruvar kan hittas. Självklart hjälper bruksanvisningen igen.

Tabeller nedladdning

När vad och var har klarats upp kan du äntligen ta itu med hur. Även här bör du definitivt använda våra tabeller, där du anger alla ändringar med fabriksinställningen som utgångspunkt.

iconInställning av gaffeldämpningiconInställning av fjäderbensdämpning


Mätarbete: Detta är gaffeldämpningens effekt

Mätarbete: Detta är gaffeldämpningens effekt

04 – Gaffel-dragnivå 

Det är relativt lätt att hitta en lämplig grundinställning för dragnivån även när din motorcykel står stilla. För detta ändamål, tryck först ner styret hårt med bromsen dragen. Gaffeln måste därefter fjädra tillbaka utan fördröjning, helst en bit utöver viloläget och tillbaka in i detta utan att forstätta svänga. Om den fjädrar kännbart trögt är den överdämpad, om den hoppar till stopp, eller till och med svänger flera gånger, är den underdämpad.

Upprepa gärna denna övning med helt stängda och helt öppna dämpningsventiler. Detta kommer att ge dig en känsla för inställningsområdet. Se för detta ändamå diagrammet (grafik: så här fungerar gaffeldämpningen).

X-axel: Tid i sekunder; Y-axel: Fjädringsrörelse i mm; linje A: underdämpad, linje B: optimal, linje C: överdämpad,


Steg 5: Skapa ett ordentligt tryck: Fjäderdämpningstest

Steg 5: Skapa ett ordentligt tryck: Fjäderdämpningstest

05 – Fjäderben-dragnivå

Du kan testa fjäderbenets (respektive båda fjäderbenens) dragnivå genom att trycka ner den bakre delen av fordonet hårt. Fjäderbenet får ta lite längre tid på sig än gaffeln tills det står stilla (max. 1 sekund). Inget får svänga tillbaka här. Även här bör du kontrollera inställningsområdet genom att upprepa övningen med dämpningen stängd och öppen.


Steg 6: Skriv alltid ner: Insatsen belönas med mer körglädje

Steg 6: Skriv alltid ner: Insatsen belönas med mer körglädje

06 – Trycknivå och finjustering

Nu har du en ordentlig grundinställning för dämpningen av dragnivå. För ytterligare finjustering måste du ge dig ut på vägen.

Detta gäller även för beräkning av den optimala kompressionsdämpningen. Naturligtvis kan du också prova de extrema inställningarna här: Ju mjukare kompressionsnivån är, desto djupare dyker gaffeln ner vid inbromsning eller så kommer fjäderbenet att tryckas ihop till stopp i väggropar. Detta är riktigt bekvämt vid normal drift på plan mark, men däremot för mjukt vid snabb kurvtagning.

Omvänt ger en mycket snäv inställning till exempel på racerbanan stabil lutning och bra återkoppling, men på gropiga landsvägar blir färden ganska orolig och i värsta fall kommer däcken att hoppa.

När det kommer till dämpning handlar det alltså också om att hitta den kompromiss som bäst passar din egen körstil, belastning och det önskade området. Det bästa du kan göra är att ta dig tid, prova olika varianter och koncentrera dig på bara en sak i taget, det vill säga bara på gaffeln eller bara på bakhjulsfjädringen.


Chassiombyggnad

Alla tidigare tips hänvisar till befintligt seriematerial. Om dessa åtgärder inte är tillräckliga, till exempel fjädrarna helt enkelt är för mjuka, eller för att din motorcykel inte erbjuder tillräckligt med inställningsmöjligheter rekommenderar vi att du byter chassikomponenter mot tillbehör av högre kvalitet: Progressiva gaffelfjädrar, gaffelolja i olika viskositeter, så kallade patroninsatser eller kompletta gafflar framtill, fjäderben med och utan inställning av trycknivå eller höjd för bakre delen. Med dessa högkvalitativa chassikomponenter ökar du värdet av körsäkerhet, komfort, kördynamik och hantering på din cykel maximalt.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar