Montering av uppvärmda handtag på motorcykeln

Uppvärmda handtag förlänger motorcykelsäsongen med många veckor. Uppvärmda handtag ger inte bara komfort, utan också säkerhet vid körning. 

Montering av uppvärmda handtag för motorcykeln
Louis How To Videos
HOW TO: Utbyte av styrhandtag
HOW TO: Montering och utbyte av styrändar
HOW TO: Skapa kabelanslutningar
HOW TO: Demontering och installation av motorcykelbatteri

Montering av uppvärmda handtag för motorcykeln

Så snart temperaturerna sjunker ute blir kalla händer snabbt ett problem för motorcyklister. Överkroppen kan fortfarande skyddas med en varm tröja, benen med långkalsonger, fötterna med tjocka strumpor – men händerna kyls alltid ner snabbast på motorcykeln. En frysande förare reagerar då inte längre så snabbt och smidigt som han/hon bör vara i trafiken. Tyvärr är mycket tjocka handskar ingen bra lösning här, eftersom reglagen inte kan manövreras korrekt med dem – körsäkerheten begränsas. Uppvärmda handtag är därför ett prisvärt och användbart tillbehör om motorcykelsäsongen ska börja så tidigt som möjligt och sluta så sent som möjligt på hösten – riktiga vinterförare uppskattar dem naturligtvis särskilt. Om du vill utnyttja värmeeffekten särskilt väl, lägg till styrskydd eller handskydd för att hålla fartvinden borta från händerna.

Förutsättning för användningen är ett fordon med ett 12-volts elsystem och batteri. Denna får inte vara för liten, eftersom uppvärmda handtag förbrukar en viss mängd elektricitet (upp till 50 watt, beroende på omkopplarens läge och design). Batteriet bör därför ha en kapacitet på minst 6 Ah. Tillräcklig laddning av batteriet via generatorn måste också säkerställas. Om du framförallt kör i ”stopp-och-kör-trafik” i stan, bara kör korta sträckor och ofta använder startmotorn kan du eventuellt överanstränga din generator med uppvärmda handtag och då och då behöva ladda batteriet på laddaren. Därför är användning på små tvåhjulingar endast möjlig i begränsad omfattning. Tyvärr ger inte 6-volts elsystem eller magnettändare utan batteri en tillräcklig bas för driften.

Upplysning: För att själv montera uppvärmda handtag bör motorcyklisten ha grundkunskaper om fordonselektronik och viss erfarenhet av hantverk, i synnerhet vid anslutning via ett relä. Ett relä kan endast undvaras vid uppvärmda handtag med svagare effekt. För de flesta modeller är det dock nödvändigt för att avlasta omkopplaren och tändningslåset och för att förhindra oönskad strömförbrukning, vilket är fallet med en direkt anslutning till batteriet. 

För att säkerställa att de uppvärmda handtagen sitter ordentligt fast på styret och särskilt på den roterande gashylsan bör de fixeras med ett värmebeständigt tvåkomponentslim. Det är bäst att skaffa limmet, ett relä, lämpliga isolerade kabelskor för anslutning av kabeln för bromsrengöring och en bra krymptång innan du påbörjar arbetet. Alternativt krävs en plasthammare, en hylsnyckelsats, en tunn skruvmejsel och eventuellt en borr samt lite kabel för reläanslutningen.


Montering av uppvärmda handtag – så här gör man

Steg 1: Läs monteringsanvisningen och bekanta dig med delar

Steg 1: Läs monteringsanvisningen och bekanta dig med delar

01 – Förbered motorcykeln och uppvärmda handtag

Innan arbetet påbörjas, läs monteringsanvisningen för de uppvärmda handtagen och gör dig bekant med komponenterna. 


Steg 2: Koppla ihop de uppvärmda handtagen, omkopplaren och kabeln för att testa

Steg 2: Koppla ihop de uppvärmda handtagen, omkopplaren och kabeln för att testa

02 – Testa kopplingen av el

För att undvika onödigt arbete, försök att koppla ihop de uppvärmda handtagen, omkopplarna och batteriledningen och testa systemet på ett 12-volts fordonsbatteri. När du har fastställt den felfria funktionen kan du starta monteringen. 


Steg 3: Borttagning av sadeln

Steg 3: Borttagning av sadeln

03 – Borttagning av sadeln

Palla upp fordonet säkert. Ett sidostöd som fälls in automatiskt fixeras bäst med en surrningsrem så att motorcykeln inte kan välta oavsiktligt. Fäll nu upp sadeln eller ta bort den (vanligtvis fixerat med sadellåset, se fordonets bruksanvisning) och leta efter batteriet. Eventuellt måste ett sidolock eller en batterilåda tas bort, i sällsynta fall sitter batteriet även under en tankattrapp, i bakre delen eller i en separat låda på ramen.


Steg 4: Bortkoppling av batteriet på minuspolen

Steg 4: Bortkoppling av batteriet på minuspolen

04 – Bortkoppling av batteriet

Batteriet kopplas bort med minuspolen så att inga oönskade kortslutningar kan uppstå när kabeln ansluts senare. Var försiktig så att du inte tappar polmuttern när du tar bort minuskabeln. 


Steg 5: Lossa tankens skruvkoppling

Steg 5: Lossa tankens skruvkoppling

05 – Borttagning av tanken

Ta därefter tav tanken. För detta ändamål kontrollera först var den är ansluten till ramen eller även på andra komponenter.


Steg 6: Ta bort tanken, lossa sidolocket

Steg 6: Ta bort tanken, lossa sidolocket

06 – Lossa sidolocket

På vår provmotorcykel, Suzuki GSF 600, är till exempel sidolocken anslutna till tanken via kontaktanslutningar och måste först lossas och hakas av.


Steg 7: Skruva loss bensinkranen förlängning

Steg 7: Skruva loss bensinkranen förlängning

07 – Skruva loss bensinkranens förlängning

Dessutom måste förlängningen av bensinkranens manövrering skruvas loss så att den inte fastnar i ramen senare. 


Steg 8, bild 1: Tankluftningens-, ...

Steg 8, bild 1: Tankluftningens-, ...

08 – Dra av slangarna

Ställ in en undertrycksstyrd bensinkran på ”ON” men inte på ”PRI” så att inget bensin rinner ut när du tar bort slangarna. Ställ in en icke-undertrycksstyrd bensinkran på ”OFF”.

Steg 8, bild 2: ... vakuum- och bensinslangen dras av

Steg 8, bild 2: ... vakuum- och bensinslangen dras av

Nu kan slangarna tas bort – på Bandit är det ventil-, vakuum- och bränsleslangen till förgasaren. 


Steg 9: Lyft handtaget med en tunn skruvmejsel och ...

Steg 9: Lyft handtaget med en tunn skruvmejsel och ...

09 – Lyfta och dra av handtag

Det bästa sättet att ta bort original-handtagen från styret är att använda lite diskmedel och spruta det under handtaget. Detta lyfts en liten bit från styret respektive från den roterande gashylsan med en tunn skruvmejsel, sedan vrider man skruvmejseln en gång runt styret så att lösningen fördelas och handtaget kommer lätt att kunna dras av. 


Steg 10: ... borttagning från styret med diskmedel eller bromsrengöringsmedel

Steg 10: ... borttagning från styret med diskmedel eller bromsrengöringsmedel

10 – Lossa handtag

Bromsrengöringsmedel kan även användas för okänsliga gummihandtag, men inte för handtag av mossa och skumgummi, eftersom bromsrengöringsmedel kan lösa upp skummet. Om handtaget har limmats på instrumentet måste det limmade området först skäras upp med en brytbladskniv. Titta nu på den roterande gashylsan. Det enklaste sättet att installera de uppvärmda handtagen är på släta roterande gashylsor. Om handtaget lätt kan skjutas på behöver hylsan inte tas bort från styret. 


Steg 11: Koppla bort gasen och ta bort den roterande gashylsan från styret

Steg 11: Koppla bort gasen och ta bort den roterande gashylsan från styret

11 – Borttagning av roterande gashylsa

Däremot måste mönstrade eller lite för tjocka fall hylsor omarbetas med såg, fil och slippapper så att det nya handtaget sitter tätt men passar utan att man behöver använda kraft. För att göra detta är det bättre att demontera den roterande hylsan från styret. För detta ändamål skruvas instrumentet på så att gaskablarna kan kopplas bort. Detta är lättare att göra om du vrider tillbaka kablarna något så att kabeln får mer spel. Roterande hylsor av metall är stabilare än plasthylsor och kan tåla ett slag med en hammare. När det gäller plast bör man vara försiktig – här bör det nya handtaget inte ”monteras” med hjälp av en hammare, särskilt inte på styret. Om instrumentets kåpa också är tillverkad av plast och fixeras på styret med ett litet stift, kan den brytas av redan på grund av en liten belastning. Instrumenten på styret är då inte längre ordentligt fastsatt. 


Steg 12, bild 1: Såga försiktigt av den roterande gashylsans utskjutande delar ...

Steg 12, bild 1: Såga försiktigt av den roterande gashylsans utskjutande delar ...

12 – Anpassning av den roterande gashylsan

Det finns överhäng på Suzukis roterande gashylsa, som vi sågar av för våra nya uppvärmda handtag och filar av resten. Dessutom måste diametern reduceras lite med slippapper så att det nya handtaget passar utan kraftansträngning. Du kan också behöva att arbeta på den roterande gashylsan. 

Steg 12, bild 2: ... och fila av resterna. Reducering av diametern med slippapper

Steg 12, bild 2: ... och fila av resterna. Reducering av diametern med slippapper

Om du vill behålla dina gamla handtag i reserv är det bäst att skaffa en ny hylsa och anpassa denna till det uppvärmda handtaget. 


Steg 13: Avfettning och rengöring av styret till vänster

Steg 13: Avfettning och rengöring av styret till vänster

13 – Rengöring av styret

För att limma handtagen måste du avfetta och rengöra styret och den roterande gashylsan med bromsrengöringsmedel. 


 Steg 14, bild 1: Du applicerar lite lim i handtaget och ...

 Steg 14, bild 1: Du applicerar lite lim i handtaget och ...

14 – Limning av de uppvärmda handtagen

Blanda sedan limmet enligt anvisningarna på förpackningen. Nu måste du arbeta snabbt, eftersom tvåkomponentslim härdar snabbt. Man applicerar lite lim i handtaget, skjuter på det vänstra handtaget så att kabeluttaget är riktat nedåt och upprepar processen på det roterande gashandtaget. Att det är möjligt att föra upp det nya handtaget har du ju redan försökt tidigare. 

Steg 14, bild 2: ... och för upp handtaget så att kabelgenomgången pekar nedåt

Steg 14, bild 2: ... och för upp handtaget så att kabelgenomgången pekar nedåt

Upplysning: Ett tillräckligt stort mellanrum för instrumentens kåpa måste alltid lämnas så att den roterande gashylsan senare roterar lätt och inte fastnar. När limmet har härdat kan handtagen i regel inte längre justeras respektive demonteras utan att förstöra dem! 

Steg 14, bild 3: Detta upprepar du på den roterande gashylsan

Steg 14, bild 3: Detta upprepar du på den roterande gashylsan


Steg 15: Kablar får inte klämmas fast vid styrutslag

Steg 15: Kablar får inte klämmas fast vid styrutslag

15 – Läggning av kablar

Lägg handtagens kabeluttag mellan gaffelstängerna mot ramen på ett sådant sätt att de inte hindrar eller klämmer gasen vid fullt styrutslag.


Steg 16: Sätt fast omkopplaren på styret eller på instrumenten

Steg 16: Sätt fast omkopplaren på styret eller på instrumenten

16 – Montering av omkopplare

Beroende på respektive fordon fäster du omkopplaren på styret med en klämma inom bekvämt räckhåll eller använder en limkudde på instrumentpanelen eller i frontbeklädnaden. Du leder även kabeln till ramen och ser i området till styrhuvudet till att den under inga omständigheter kan klämmas in vid styrutslag. 


Steg 17: Skapa anslutning med batterikabeln

Steg 17: Skapa anslutning med batterikabeln

17 – Anslutning till batteriet

Nu kan kabelsträngen för batterianslutningen anslutas till kablarna för handtagen och omkopplarenheten. Detta är särskilt enkelt med uppvärmda handtag från saito eftersom kontakterna är tydligt markerade med ”flaggor”. 

Dra kabelsträngen längs ramen till batteriet. Alla kablar är ordentligt fastsatta på styret och ramen med buntband. 

Uppvärmda handtag med låg effekt kan nu kopplas direkt till plus- och minuspolerna på batteriet (se monteringsanvisning för de uppvärmda handtagen). Du riskerar dock att förlora ström i det fall att de uppvärmda handtagen en gång inte stängs av på omkopplaren när resan är över. Vid denna typ av omkoppling avbryter inte tändningslåset kretsen. 


Steg 18: Hitta en bra position för reläets säkra fäste

Steg 18: Hitta en bra position för reläets säkra fäste

18 – Bestämma placeringen för reläer

Om handtagen till exempel glöms bort över natten, kan de överhettas beroende på respektive inställd nivå och djupurladda batteriet så att det inte längre går att starta fordonet. För att undvika detta är det alltid lämpligt att ansluta via ett relä. För reläet letar man först efter en lämplig plats nära batteriet. På Bandit borras ett litet hål i stänkskärmen under sadeln och skruvar fast reläet där. 


Steg 19: Använd isolerade kabelskor för anslutningen

Steg 19: Använd isolerade kabelskor för anslutningen

19 – Använd isolerade kabelskor

Reläet kopplas nu till batteriets minus via klämma 86, till batteriets plus via klämma 30 med säkringen däremellan, via plint 87 till den röda pluskabeln på de uppvärmda handtagen (matningsledning till omkopplarenheten) och via plint 85 till ett kopplat plus från tändningslåset. Detta kan du få från en förbrukare i närheten, till exempel från signalhornet, som ju endast används sällan, eller från startreläet, såsom Bandit erbjuder det.

Det kopplade pluset hittar du med en testlampa – denna ska tändas på den aktuella kabeln så fort tändningslåset ställs in på ”ON” och slockna igen när det stängs av.


Steg 20: Ta loss kopplat plus (tändningslås) till exempel på startreläet

Steg 20: Ta loss kopplat plus (tändningslås) till exempel på startreläet

20 – Kontrollera strömanslutningarna

När reläet har anslutits, kontrollerar du alla strömanslutningar ännu en gång. Har allt anslutits korrekt? Sedan kan du ansluta batteriet, slå på tändningen och prova de uppvärmda handtagen. Om kontrolldisplayen lyser, kan då värmenivåerna och alla andra funktioner kopplas?


Steg 21: Sedan kan tanken åter sättas fast

Steg 21: Sedan kan tanken åter sättas fast

21 – Montera alla delar igen

Sedan kan tanken monteras. Innan du gör detta, kontrollera att gashandtaget fungerar korrekt när det är demonterat och se till att slangarna är anslutna utan veck och att eventuella klämmor sitter korrekt. Ibland är det praktiskt om en medhjälpare håller i tanken medan du gör det – det är det bästa sättet att undvika repor i lacken eller att tanken faller ner. 

När du har satt fast sadeln och gjort motorcykeln redo att köra igen in i minsta detalj kan du ge dig ut på första provturen och testa hur behagligt värmen från de uppvärmda greppen strålar ut från dina händer till hela kroppen. Det är verkligen bekvämt. 


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar