Montering av motorcykelinstrument
Små fina instrument är en del av den obligatoriska utrustningen på custombikes. Ombyggnaden kan också utföras av hobbymekare. Med hjälp av exemplet motogadget visar vi hur man gör.
- Montering av motorcykelinstrument – så här gör man
- Induktiva givare eller sensorer på växellådans utgång
- Reedkontakt med magnet på hjulet
- Hastighetsgivare som monterats i efterhand eller som ytterligare tillbehör
- Varvräknaren
- Tändningar med negativ ingångspuls
- Tändningar med positiv ingångspuls
- Differentiering av tändningstyper
- Menyknappen
- Kopplingsschema för den elektriska anslutningen – exempel motoscope mini
- Idrifttagning
Förberedelse av modifering
Små, fina och exakta – vackert designade instrument från motogadget är en fröjd för ögat, speciellt på custombikes. Ämnet el och elektronik är inte särskilt populärt bland många motorcyklister. Man kan inte se ström och spänning – utom när en stark ”gnista” uppstår på grund av att ”kopparmasken” var inblandad. Men monteringen av ett snyggt cockpitinstrument på en nakedbike, chopper eller fighter är inte alls så svårt.
Förkunskaper
De grundläggande begreppen inom elektronik som ström och spänning, plus- och minuspol bör vara kända för alla som vill ingripa i elektroniken på sin motorcykel. Om möjligt bör ett kopplingsschema finnas tillgängligt och detta bör åtminstone förstås i stora termer när det gäller att koppla ihop enskilda komponenter som till exempel batteri, tändspole, tändningslås etc. för att identifiera och spåra deras kablar.
Montering av motorcykelinstrument – så här gör man
Vid problem är utöver kopplingsschemat en multimeter till hjälp, till exempel för att bestämma nivån på den applicerade spänningen, dess polaritet, strömstyrka och resistans. Vid saknade kopplingsscheman eller förändrade kabelstammar kan en specifik krets och dess anslutningar snabbt identifieras. Anslutningsfel, saknade anslutningar, störande kontaktmotstånd etc. kan också hittas med multimetern. I de flesta fall kommer du dock att kunna ansluta ett cockpitinstrument utan multimeter. Du behöver avbitare för att skära och bearbeta kablar. För avisolering använder man en skaltång. Beroende på vilken typ av anslutningsteknik som väljs ska antingen en lödkolv och lödtenn eller krimptång och lämpliga krimpkontakter användas. Krimptänger har ofta även en skär- och avskalningsfunktion. En kontaktanslutning med krimpkontakter eller kabeländkontakter för anslutning av instrumentet till kabelstammen medföljer alltid hos motogadget. Material som krympslang, isoleringstejp, buntband samt ytterligare kabelbitar för eventuella förlängningar (med lämpligt kabeltvärsnitt) bör vara tillgängliga. Ytterligare kontaktanslutningar med krimpkontakter kan användas som tillval.
Beroende på fordonet och installationsplatsen för instrumenten och givarna kan universalfästen från motogadget eller egentillverkade fästen användas. Om du vill göra ett fäste själv, till exempel för att matcha den övre gaffelbryggan på respektive fordon, gör du först en mall av papp direkt på motorcykeln och överför den sedan till en aluminiumplåt. För att anpassa och fästa de prefabricerade fästena behöver du oftast en bågfil, metallfiler och lite slippapper. Borrningen av fastsättningshålen borras med pelarborrmaskin eller handborrmaskin. Att definiera och mäta fästpunkterna med ett måttband eller ett skjutmått och markera dem med en vinkel, markör eller ritsspets rekommenderas starkt. Beroende på vilken fastsättning som valts krävs vanligtvis en uppsättning insexnycklar och en uppsättning stiftnycklar för att skruva fast. Ytterligare material för fastsättning av fästena på motorcykeln är lämpliga skruvar, muttrar och underläggsbrickor. motogadget tillhandahåller skruvar för fastsättning av instrumentet på universalfästena. En lämplig bit plåt av aluminium eller rostfritt stål bör finnas tillgänglig för eventuell nödvändig fastsättning av hastighetssensorn på fram- eller bakhjulet.
Frågan ställs gång på gång om moderna elektroniska instrument kan manövreras på äldre motorcyklar. Detta kan otvetydigt besvaras med ”JA” och framgår av följande text.
Spänningsförsörjningen för de flesta instrument från motogadget bör vara 7 V till maximalt 18 V. Därmed räcker den normala ombordspänningen på ca 12 V. Vanligtvis krävs bara ”kopplad” plus av ombordspänningen. Detta innebär att denna spänning slås på och stängs av via tändningslåset (klämma 15). Vissa instrument som till exempel motoscope tiny behöver också en extra anslutning till batteriets permanenta plus.
En elektronisk impuls krävs för att mäta hastigheten, vars taktning/frekvens är proportionell mot hastigheten. Elektroniska givare på framhjulet, bakhjulet eller växellådans utgång används för detta ändamål.
De flesta moderna motorcyklar är redan utrustade med elektroniska hastighetssensorer. Därvid kommer 3 olika givartyper till användning:
Hallgivare på hjulet eller växellådans utgång – Dessa är inte kompatibla med instrument från motogadget eftersom signalspänningen är relativt låg (tydligt under 5 V) – hastighetsgivaren från instrumentets leveransomfattning måste installeras.
Obs: Innan du börjar med anslutningsarbetet ska batteriet alltid vara helt bortkopplat från fordonets elsystem. Vi rekommenderar dessutom användning av en flygande säkring till instrumentet (ingår i leveransomfattningen).
Induktiva givare eller sensorer på växellådans utgång
Dessa används av de flesta fordonstillverkare. Det handlar om givare med 3 anslutningskablar (matningsspänning +5 V eller +12 V, minus, signal), vars signal för det mesta är kompatibel med instrument från motogadget. Det tidigare använda motståndet på sensorn är inte längre nödvändigt.
a = original hastighetssensor
b = +12 V
c = signal
d = jord/minus
e = till fordonets elsystem och instrument
Reedkontakt med magnet på hjulet
Denna princip är till exempel känd från elektroniska cykelhastighetsmätare. Givaren reagerar alltid på en eller flera magneter placerade någonstans på hjulet. Dessa är givare med 2 anslutningskablar. För att kunna använda dem till instrument från motogadget måste den ena kabeln kopplas till jord/minus och den andra till hastighetsmätarens ingång.
Hastighetsgivare som monterats i efterhand eller som ytterligare tillbehör
På äldre fordon drivs hastighetsmätaren fortfarande mekaniskt av en axel. I detta fall, eller om en original hastighetsgivare inte är kompatibel, måste givaren som medföljer instrumentet från motogadget användas (det handlar om en reedkontakt med magnet). Givaren kan fästas på gaffeln (magneten sedan på framhjulet), svängarm eller bromsokhållare (magneten sedan på bakhjulet/kedjekransen). Den mekaniskt mest fördelaktiga punkten beror på fordonet. Du kan behöva böja och fästa en liten fästplatta för givaren. Ett tillräckligt stabilt fastsättning bör väljas. Magneterna kan limmas på hjulnavet, bromsskivhållaren, kedjekransen eller liknande med 2-komponentslim. Ju närmare magneten är hjulaxeln, desto färre centrifugalkrafter verkar på den. Naturligtvis måste den vara exakt i linje med givarens spets och avståndet från magneten till givaren bör inte överskrida 4 mm.
Varvräknaren
Tändpulsen används normalt för att mäta och visa motorvarvtalet. Detta måste vara kompatibelt med instrumentet. Det finns i princip två typer av tändningssignaler eller tändningar:
Tändningar med negativ ingångspuls
Dessa inkluderar tändningar med mekaniska tändningskontakter (klassiska, äldre motorcyklar), elektroniska analoga tändningar och elektroniska digitala tändningar. De två sistnämnda kallas även transistortändningar/batteritändningar. Vid alla elektroniska motorstyrenheter (ECU) med kombinerad insprutning/tändning handlar det också om transistortändningssystem. Med denna typ av tändning kan instrument från motogadget anslutas direkt till tändspolens primärkrets (klämma 1, minuspol). Om fordonet ursprungligen har en elektronisk varvräknare eller om tändningen/motorstyrningen har en egen varvräknarutgång kan dessa även användas för anslutningen. De enda undantagen här är fordon där tändspolarna är integrerade i tändstiftskontakterna och samtidigt original instrumenten styrs via CAN-buss. Här kan hämtningen av tändningssignalen orsaka problem.
Tändningar med positiv ingångspuls
Denna typ inkluderar endast kondensatortändning. Dessa tändningar kallas även CDI (Capacitor Discharge Ignition) eller högspänningständning. Denna ”självexciterade” tändning kräver till exempel inget batteri för att fungera och används ofta på enduromotorcyklar, encylindriga motorcyklar och motorcyklar med mindre slagvolym. Om denna typ av tändning är tillgänglig, måste varvtalssignalen användas.
Upplysning: Vissa japanska motorcykeltillverkare använder delvis också förkortningen ”CDI” för att beteckna de elektroniska tändningarna på gatumotorcyklar som beskrivs under ”tändningar med negativ ingångspuls”. Detta leder ofta till missförstånd!
Differentiering av tändningstyper
Som en grov orientering kan man säga att landsvägsmotorcyklar med flercylindriga motorer i de flesta fall är utrustade med transistortändning, medan encylindriga motorer med större slagvolym och små motorcyklar ofta har en kondensatortändning (CDI). Detta kan avgöras relativt enkelt genom anslutning av tändspolen/tändspolarna. Vid transistortändning kommer det kopplade pluset från fordonets elsystem till en pol på tändspolen och den andra polen ansluts till tändenheten (minuspol). Vid kondensatortändning kopplas en pol direkt till jord/minus och den andra polen går till tändenheten (pluspol).
Menyknappen
Instrumenten från motogadget kan användas universellt och måste därför kalibreras och justeras på fordonet. Olika mätvärden kan också tas fram eller återställas på displayen. Detta görs med en liten knapp som medföljer motogadget-instrumentet. Om du inte vill bifoga en extra knapp, kan till exempel en befintlig knapp till ljustutan användas så länge den är negativ (spänningsfri).
a = tändspole
b = tändning(/ECU)
c = tändningslås
d = batteri
Kopplingsschema för den elektriska anslutningen – exempel motoscope mini
a = instrument
b = säkring
c = tändningslås
d = +12 V
e = knapp
f = reedkontakt
g = från tändning/ECU
h = tändspole
Idrifttagning
Om givaren och instrumentet är mekaniskt stabilt fastsatta och alla anslutningar är korrekt anslutna, kan batteriet åter anslutas och instrumentet tas i drift. Nu skrivs de fordonsspecifika värdena matas in i inställningen och hastighetsmätaren kalibreras. Detaljerad information om detta finns i bruksanvisningen för respektive instrument.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.