Skapa kabelanslutningar
Du ska kunna lita till hundra procent på alla kabelanslutningar på motorcykeln, oavsett om de är lödda eller skapats med en stickkontakt.
Det finns en mängd arbeten på tvåhjulingar som gör det nödvändigt att upprätta eller förnya kabelanslutningar. Till exempel om du fäster högt styre på motorcykeln, monterar extra strålkastare eller ska se över ledningsnätet på en klassiker. Att bara tvinna ihop ledningarna och linda tejp runt dem kan fungera initialt, men inte i längden. Den som någon gång varit tvungen att leta efter en kortslutning på en mörk landsväg, eventuellt i ösregn, kommer att värdesätta mer hållbara kabelanslutningar i framtiden.
Det finns i princip två sätt att ansluta kablar professionellt:
- Kontakter
- Lödfogar
Här visar vi dig hur du kan göra båda utan större ansträngning. Men först, det förberedande arbetet för alla anslutningar:
Ta bort kabelisoleringen
Innan du kan börja ansluta måste kablarna förberedas. För att göra detta måste den tvinnade ledningen (bunten av ledningar i kabeln) avlägsnas från sin isolering. Visst kan du prova med en fickkniv, men du riskerar att skada tråden.
Det är säkrare, snabbare och mer professionellt att arbeta med en trådavskiljare och det rena resultatet gör det lättare att ansluta, oavsett vilken av följande metoder som används.
1. Kontakter
Japanplugg
De ser mer professionella ut på motorcykelkabelstammen än de färgglada bilkabelskorna och erbjuder bra fuktskydd tack vare sina plastgenomföringar: Japanska pluggar är alltid perfekta när en komponent behöver fästas på cykeln med bara några anslutningskablar. Det är viktigt att anslutningarna krymps ordentligt. Det bästa sättet att göra detta är att använda en patentkrymptång med lämpliga crimpbackar, i vilken kabelskorna på dessa pluggar kan placeras och pressas fast och rent på kabeln i ett arbetsmoment.
Multiplug
Om en komponent med många kabeluttag ska installeras eller om ett gammalt ledningsnät behöver befrias från korroderade eller skadade kontakter kan multikontakter användas. För att få ut metalltungorna ur plastkroppen på den gamla pluggen måste den lilla fliken pressas inåt underifrån med en mycket fin skruvmejsel samtidigt som du drar i pluggen. Precis som med japanska pluggar används ett patentkrympningsverktyg med matchande käftar för att krympa kabelskorna.
Om du vill täta pluggen mot fukt kan du helt enkelt belägga den med flytande tätningsmedel efter slutmonteringen vid kabelingången eller använda de vattentäta tätningsanslutningarna, t.ex. från Baas.
Extratips för tunna kablar
Om anslutningskabeln är mycket tunn kan den vanligtvis inte anslutas tillräckligt hårt och tenderar att lossna från kontakten. I det här fallet lägger du den avskalade litztråden över den isolerade kabeln och ökar därmed tvärsnittet. Nu kan kontakten pressas fast på kabeln.
Andra typer av kontakter:
2. Lödfogar
Lödning och isolering
Om kablar ska förlängas eller förkortas och kabelanslutningarna inte ser bra ut vid den aktuella punkten, rekommenderas att löda ihop kabelbitarna med en lödkolv. Lödpunkten är isolerad med krympslang. Den lödda kabeln kan läggas i en kabelhylsa.
För att en lödanslutning ska kunna göras måste det alltid finnas rena, fettfria kontaktpunkter. Kablar med en korrosionsfri kärna krävs alltid för lödning – gamla kablar med gröna spån kan inte längre lödas och bör ändå bytas ut eftersom deras motstånd är för högt.
Steg 1: lödning
- Medan lödkolven värms upp förbereds kablarna för lödning, d.v.s. kapas i längd, skala försiktigt några millimeter isolering med trådavdragaren och skjut in en bit krympslang på en av kablarna innan du ansluter.
- När lödkolven är tillräckligt varm, tina de avskalade trådarna på varje kabelände genom att hålla lödkolven under och smälta lite lödtråd uppifrån.
Om kabelkärnan är ren sugs plåten fint in i springorna. Om plåten droppar av är tråden inte tillräckligt ren för lödning. Det är bäst att klämma fast kabeln i ett skruvstycke för förtenning. Om detta inte är möjligt är en medhjälpare en fördel.
Låt nu ena änden av kabeln vara fastklämd vid behov, tryck den andra änden mot den och håll spetsen på lödkolven under den tills lodet smälter och kablarna ansluts.
Steg 2: Isolera
Efter en kort stund har lödfogen svalnat och krympslangen kan skjutas på. Med en tändare värms nu slangen på ett litet avstånd och krymps på. Istället för tändaren, såvida du har en sådan, kan du naturligtvis även använda en varmluftspistol för att krympa.
Extra tips: Lödkontakt
Genomskinliga kabelkontakter med lödning i mitten är idealiska när två kablar måste anslutas permanent eftersom de är vattentäta, smala och ser snyggare ut än de färgglada crimpkontakterna som finns i biltillbehör.
Dessutom är de också lätta att fästa: kabeländarna, avskalade några millimeter i änden, trycks stadigt mot varandra i mitten i kontakten som matchar kabeltvärsnittet och lodet i mitten värms försiktigt upp med en varmluftspistol eller tändare tills den lödda anslutningen är gjord.
Vid behov kan detta även göras vid sidan av vägen, utan el, tång eller lödkolv. Därför bör ett par lödda kontakter, en tändare och en bit reservkabel inte saknas i någon touring-verktygssats ombord.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.