Byt kylmedel för vattenkylda motorer
De allra flesta nuvarande motorcyklar har vätskekylda motorer. Vätske- eller vattenkylda motorer är tystare och kraftfullare, men de kräver också en del underhåll.
Så här fungerar kylkretsen
Vattenkylning – eller mer korrekt vätskekylning – är standard i moderna förbränningsmotorer idag. En luftkyld motor kan se snyggare ut med sina kylflänsar, men för bullerreducering, jämnare motortemperatur och kylning är vätskekylning helt enkelt bättre.
En motors kylkrets är uppdelad i en liten och en stor krets. Den lilla kylkretsen utesluter kylaren (stor kylkrets) via termostatstyrning, för att säkerställa snabbare uppvärmning till driftstemperatur.
När kylmedelstemperaturen når ca 85 °C öppnas termostaten och kylmedlet rinner genom kylaren som är placerad i fartvinden. Om kylmedlet värms upp så mycket att kylaren inte längre själv kan kyla den tillräckligt, slås en temperaturstyrd elektrisk fläkt på. En kylmedelspump (vattenpump) som drivs mekaniskt av motorn pumpar kylmedlet genom systemet. En extern behållare med vattennivåindikator fungerar som expansionsbehållare och förrådsbehållare.
Kylmedlet består av vatten och en viss andel frostskyddsmedel. Avmineraliserat vatten används för att förhindra kalkavlagringar i motorn. Förutom alkohol och glykol tillsätts även korrosionshämmande tillsatser till frostskyddsmedlet.
Färdigblandat kylmedel för aluminiummotorer och silikatfritt kylmedel för kylsystem som specialtillverkats för detta finns också kommersiellt tillgängliga. De olika typerna av kylmedel har också olika färg.
Upplysning: Det är viktigt att man inte blandar dessa olika typer, eftersom det kan leda till att det bildas flingor och att kylsystemet täpps till. Innan du köper nytt kylmedel, kontrollera i bruksanvisningen till ditt fordon för att se om ett speciellt kylmedel behöver användas för det, eller fråga din fackverkstad.
Kylmedlet bör bytas ut vartannat år. Kylmedel som har tappats ut bör inte återanvändas, till exempel vid motoröversynen.
Ämnet underhåll av kylmedel
Hur väl kylvattnet är skyddat mot frost kan mätas i °C med en frostskyddstestare. Det är viktigt att komma ihåg att ett ouppvärmt garage skyddar mot snö på vintern, men inte mot frost. En kylvätska som inte är frostsäker kan utöva så stor kraft när den fryser att kylslangar, kylare eller i värsta fall motorn sprängs.
Byte av kylmedel i vattenkylda motorer – så här gör man
01 – Töm kylmedel
Motorn måste vara kall (max. 35 °C) innan frostskyddsmedlet byts ut, annars är systemet trycksatt och det finns risk för skållskador. Beroende på typ av motorcykel måste beklädnaden, tanken, sadeln och sidolocket först tas bort. De flesta motorer har en avtappningsplugg placerad nära kylmedelspumpen (kontrollera bruksanvisningen vid behov).
Efter att en lämplig behållare (till exempel ett universalkar) finns tillgänglig, tas avtappningspluggen bort. Påfyllningslocket öppnas långsamt först efter att avtappningspluggen har tagits bort, eftersom detta ger lite kontroll över avtappningten. På motorer utan avtappningsplugg tar man helt enkelt bort den nedre slangen från kylaren. Utslitna klämmor ska inte återanvändas. Beroende på kylsystem kan expansionsbehållaren behöva demonteras och hällas ut.
Upplysning: Allt kylmedel kräver fackmässig avfallshantering.
Om kylmedel har runnit över lackerade fordonsdelar ska dessa sköljas av med tillräckligt med vatten.
02 – Dra åt skruven med en momentnyckel
Om hela systemet har gått tomt förses avtappningspluggen med en ny tätningsring och skruvas i igen. Vid åtdragning är det viktigt att använda en momentnyckel (läs momentvärdet i reparationsboken), eftersom skruven snabbt kan dras åt för hårt i motorns aluminiumgänga.
03 – Fyll på kylmedel
Det finns olika typer av frostskyddsmedel: En redan blandad, som sedan är frostsäker ner till ca -37 °C, eller en oblandad, som först måste spädas med avmineraliserat vatten. Vid outspädd frostskyddsmedel finns information om blandningsförhållande på förpackningen. Upplysning: Använd endast avmineraliserat vatten för att blanda och fylla på. Tänk på att frostskyddsmedel är ett måste även på sommaren, eftersom speciella tillsatser skyddar motorn från invändig rost och oxidation.
Kylvätskan hälls långsamt i påfyllningsröret tills nivån inte längre sjunker. Låt nu motorn gå. Om det finns en avluftningsskruv ska denna öppnas tills luften har kommit ut och endast kylmedel kommer ut. Det kan hända att nivån sjunker snabbt efter att termostaten öppnats. Detta är helt normalt, eftersom vattnet nu rinner genom kylaren (stor krets). I detta fall hälls kylmedel på och påfyllningslocket stängs.
Beroende på kylsystem måste även kylmedel fyllas på i expansionsbehållaren upp till mellan ”min. – max.”-markeringen. Motorn ska nu gå ända tills den elektriska fläkten startar. Håll hela tiden ett öga på kylmedelsnivån och motortemperaturen.
Eftersom vattnet nu har expanderat på grund av värmen är det nödvändigt att åter kontrollera kylvätskenivån med motorn kall och motorcykeln stående upprätt. Om nivån är för hög i kallt tillstånd måste överflödigt kylmedel sugas ut.
04 – Inriktning av kylflänsarna
Till sist rengörs kylarens utsida. Insekter och annan förorening kan enkelt tas bort med en insektsborttagare och en mild vattenstråle. Använd ingen ångtvätt eller hård vattenstråle. Böjda lameller kan försiktigt rätas ut med en liten skruvmejsel. Om materialet är sprött (aluminium) är det bättre att inte böja det ytterligare.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.