Lackering av motorcykeldelar
Oavsett om du vill utföra reparationer på din motorcykel eller måla hela delar hemma – med sprayburkar är detta lätt möjligt och ganska bra resultat kan uppnås som visuellt nästan inte går att skilja från originallacken om du arbetar omsorgsfullt och rent.
- Olika färdiglacker
- Akryllack
- Syntetisk hartslack
- En lackerings struktur
- Måla motorcykeldelar – så här gör man
- 01 – Skyddsplåt med buckla och rostfläck
- 02 – Slå tillbaka bucklan
- 03 – Bortslipning av bucklor och rostfläckar
- Applicera spackel
- 04 – Applicering av primer
- 05 – Slipa grundfärgen
- 06 – Applicering av topplack
- 07 – Maskera av området för den andra färgnyansen och lackera
- 08 – Klarlack säkerställer ett högblankt resultat
- Lackering av motorer
- Vår rekommendation
Upplysning: Inte alla originalfärger är kompatibla med sprayfärger; på äldre amerikanska importfordon, kan till exempel problem uppstå (lacken ”rynkas” etc.). Underlag för syntetisk hartslack kan inte målas över med akrylfärg, här måste alltid åter en syntetisk hartslack användas. Om du inte kan bedöma ett gammalt lackunderlag är det bäst att först utföra en provlackering på ett dolt ställe. Om lacken ”krymper”, bildar sprickor eller ytan blir matt grå, är den nya täcklacken inte kompatibel med underlaget. Denna skulle då behöva slipas ner helt innan den kan lackeras om. En speciell plastprimer ska användas för underlag av termoplastmaterial (ABS, men inte laminat av glasfiberplast).
Olika färdiglacker
Färdig lack i sprayburkar baserad på akryl- och syntetiskt harts finns tillänglig i handeln. Billack i sprayburkar tillverkas numera nästan uteslutande på akrylbasis, hobbyfärger i sprayburk (och såklart penselfärg) från byggvaruhusen kan också tillverkas baserade på syntetisk harts.
Akryllack
(Billack) har följande fördelar:
- snabbtorkande (dammtorka på 10 till 30 minuter)
- kan sprayas över med samma lack när som helst (syntetisk hartslack, å andra sidan, inom 2 timmar eller åter efter 24 timmar)
- bättre skydd mot korrosion
- bättre motståndskraft mot rengöringsmedel, hårdare yta
Syntetisk hartslack
Syntetiska hartslacker fyller däremot bättre och löper ofta mer homogent på större ytor. De är billigare och används ofta inom dekorationssektorn. De rekommenderas inte för lackering av motorcykeldelar.
Förutom vanlig enkomponentslack finns även tvåkomponentslack i sprayburkar. De kännetecknas av ökad motståndskraft. Klarlacken kan till exempel används utmärkt för att förse vanliga enkomponents billackspray som finns i handeln med en högblank, mer reptålig, väder- och bensinbeständig beläggning. Om du vill lackera en speciell färg kan du även blanda ett brett utbud av originalfärger i fackhandeln för billacker och fylla dem i sprayburkar. Det rekmmenderas att täcka dessa lacker med en tvåkomponents klarlack. För mer information om bearbetningen, fråga i fackhandeln.
En lackerings struktur
En lackerings grundläggande funktion är korrosionsskydd. För att säkerställa detta är det nödvändigt att på mekanisk vär avlägsna korrosion så fullständigt som möjligt. Grovt slippapper och stålborstar för borrmaskinen eller för vinkelslipen kan användas. Framför allt tar slippapper bort ytkorrosion, maskinborstar tränger sedan djupare in i rosten och hjälper till att eliminera den. Ju djupare rosten har trängt in i materialet, desto svårare är det att få bort den helt. Om du inte kommer längre med den effektiva flexborsten kan du som avslutning applicera en rostomvandlare (följ instruktionerna på förpackningen). Alternativt skulle det enda alternativet vara att låta den drabbade delen sandblästras eller glasblästras av ett specialistföretag – denna metod är naturligtvis den mest perfekta.
Måla motorcykeldelar – så här gör man
01 – Skyddsplåt med buckla och rostfläck
Bucklade, ojämna ytor fylls med ett tvåkomponentspackel.
02 – Slå tillbaka bucklan
Grova bucklor kan försiktigt slås ut eller tryckas ut med en gummiklubba så att du inte behöver applicera tjock spackel i onödan.
03 – Bortslipning av bucklor och rostfläckar
Rosthål tillsluts genom svetsning, med glasfibermattor eller genom att spackla med en tvåkomponentsprodukt innehållande glasfiber.
Upplysning: Tvåkomponentspackel håller endast pålitligt på blank metall (se bild 1 + 2)! Det är bäst att slipa ner delarna komplett eller ta bort färgen helt, eftersom kanterna på originallacken vid slippunkten ibland tenderar att skimra genom en reparationslackering. Använd vid behov pärlor, klackar eller dekorativa linjer för att begränsa ett partiell lackering.
Applicera spackel
Blanda spackelmassan på en större yta enligt instruktionerna på förpackningen och se under alla omständigheter till att undvika luftfickor vid applicering. Dessa skulle senare orsaka bucklor i spackelområdet respektive få det att flagna av!
Ytan måste vara absolut fri från fett och föroreningar – så rengör den först så noga du kan med silikonborttagare, nitro thinner eller bromsrengöringsmedel! Efter härdning ska den applicerade spackelmassan slipas jämn. För detta ändamål lägg våtslippapper (kornstorlek ca 100 till 240) runt ett slipblock eller en träbit (utan slipblock uppstår små fördjupningar vid slipning på större ytor) – att arbeta utan en slipblock är endast fördelaktigt på små fyllningsytor på rundade ytor. Vid slipning av rundade ytor, spåra alltid komponentens form genom slippapprets rörelse så att inga plana ytor eller hål kan uppstå.
Våtslipning förhindrar kraftig kontaminering av ditt arbetsområde. Efter slipning undersöks den torra, rena slipytan med avseende på ojämnheter med hjälp av fingertopparna. Om resultatet inte är hundraprocentigt, avfetta igen, applicera mer spackel och slipa. Fyll de sista fina porerna, spåren etc. med fin- eller sprutspackel.
04 – Applicering av primer
Nu börjar själva lackeringen. Applicera aldrig topplack direkt på underlaget – inte ens på befintlig originallack (enda undantag: du har redan använt samma spray med täcklack tidigare eller så lackerar du en motor med termolack). Täcklacken skulle lätt flagna av och har själv inga tillräckliga rostskyddsegenskaper. Om du lackerar på originallack, måste den förslipas med våtslippapper (kornstorlek 400), rengöras noggrant med silikonborttagningsmedel och sedan sprayas med en ”grundfärg” eller ”filler”.
Detta säkerställer vidhäftningen av täcklacken och fyller ut små slipmärken. En högkvalitativ tvåkomponents grundering ger utomordentligt god vidhäftning och en särskilt motståndskraftig lackstruktur. Även om det är lite dyrare, garanterar det också ett proffsigt resultat.
Om du har du en lite ojämn yta framför dig som du inte vill täcka komplett med spackel kan du även spraya på sprutspackel och slipa plant – den applicerar tjockare än en ”filler”.
Bäst vidhäftning och motståndskraft uppnår du dock fortfarande på utsatta delar med tvåkomponentsspackel och tvåkomponents grundfärg. Om du vill lackera på plast måste du först applicera ett tunt lager plastprimer, och först därefter spraya grundfärg och topplack!
Om du huvudsakligen arbetar på blank stålplåt kan du även använda zinkspray som ett bra rostskydd, som dock inte bör appliceras för tjockt. Efter torkning och mellanslipning lackerar man över med ”filler” (om täcklack appliceras direkt på zinkspray utan mellanskikt kan den eventuellt bli matt). Zinkspray är för det mesta mycket temperaturbeständiga (ca 600 °C) och lämpar sig därför även för att skydda avgassystem (i detta fall kan en matt täcklack för hög temperatur appliceras direkt).
På ren metall som inte utsätts för överdriven värme erbjuder tvåkomponents grundfärg den bästa kombinationen av rostskydd och vidhäftningsegenskaper. Denna bensinbeständiga grundfärg är lite dyrare, men den är också mer reptålig och slagtålig än andra billiga enkomponents grundfärger eller rostskyddsprimer. Innan lacken appliceras, tempereras först sprayburken (bra rumstemperatur, alltså ca 20 °C till 25 °C är optimalt) och skakas ordentligt (ca 2 minuter). Arbetsutrymmet ska inte vara för kallt. Täck alltid över omgivningen och de områden som inte ska lackeras. Kom ihåg att sprutdimman kommer att spridas på ett brett område runt arbetsstycket! Det är därför viktigt att skydda hyllor och förvarade föremål i arbetsområdet! Utrymmet ska vara så rent och dammfritt som möjligt, helst våttorkning. Du kan bara måla ute i det fria när det inte finns något drag. Arbetsstycket får aldrig vara fuktigt (till exempel orsakat av kondens på grund av temperaturskillnader). Spraya först kort på en tidningsbit för att testa om burken fungerar som den ska – på så sätt kan du också bedöma hur stark spraystrålen är som burken ger.
Plana arbetsstycken sprayas korsvis för att uppnå en jämn applicering över hela ytan – avstånd mellan burk och arbetsstycke ca 20 till 30 cm. Avståndet och applikationens hastighet beror därvid på arbetsstycket, trycket på burken och rumstemperaturen. Ju långsammare du flyttar burken, desto tjockare blir sprayskiktet och desto lättare är det för ”näsor” att bildas (särskilt på vertikala ytor). Om färgappliceringen blir ”kornig”, är du för långt borta från arbetsstycket, sprayar för snabbt eller rumstemperaturen är möjligen mycket hög, färgen torkar då redan i luften innan den hamnar på underlaget. Det första lagret används helst bara som ”förberedelse” för att skapa vidhäftning för nästa. Applicera sedan ytterligare 2 till 3 tunna men täckande lager efter en kort torktid däremellan på ca 5 minuter. Om fler lager ska appliceras, låt torka 24 timmar emellan.
05 – Slipa grundfärgen
Den vältorkade grundfärgen slipas med slippapper med kornstorleken 600. Ta i detta sammanhang bort eventuella damminneslutningar och ojämnheter. Damma försiktigt av arbetsstycket (använd en luddfri duk eller en speciell dammbindande duk från en fackhandeln). Rör inte ytan (hudfett! – torka vid behov av med silikonborttagningsmedel, inte med nitroförtunning. Nitro skulle lösa upp primerskiktet).
06 – Applicering av topplack
Applicera nu topplacken. Dimma enligt beskrivningen och applicera sedan 2 till 3 täckskikt korsvis, undvik ”näsor” (se steg 4). Om du ser att en ”lacknäsa" bildas, kan du med lite tur fortfarande uppnå en jämn färggradient genom att vrida arbetsstycket.
07 – Maskera av området för den andra färgnyansen och lackera
I fallet med en tvåfärgad lackering (se steg 7, bild 2), låt det första lagret av täcklack torka ut åtminstone över natten och maskera området för den andra färgnyansen med en speciell böjd maskeringstejp från färghandeln (se steg 7, bild 1). Denna kan enkelt styras runt radier, garanterar en därefter en slät kant och lämnar inga limrester på underlaget. Med enkel målartejp från byggvaruhuset kommer du att få en grov kant! Slipa ytan fint, ta bort sprutdimma på det första skiktet med topplack.
08 – Klarlack säkerställer ett högblankt resultat
Efter en torkningstid på ca 30 minuter (eller senare) täcks metalliclack med en klarlack för att skydda den mot miljöpåverkan och för att erhålla den önskade glansen. Även icke-metalliclack glänser bättre och skyddas bättre om du kompletterar med en klarlack, helst en tvåkomponentslack.
Om lackytan inte är 100 % slät och fri från sprutdimma får den sin slutliga finish efter några dagars torkning. Jämna ut grövre ojämnheter på ytan med våtslippapper med kornatorleken 1000. Fin sprutdimma eller den finslipade ytan ska sedan finpoleras med en speciell polerpasta för sprutdimma. Resultatet är en fin, slät lackyta som visuellt motsvarar din originalfärg. Enkomponentsfärg är dock alltid lite känslig – undvik därför repor och låt aldrig DOT 4 bromsvätska hamna på den. Även om färgen är bränsletålig, tenderar bensin att lämna matta områden efter sig som behöver poleras upp igen. Slutligen, skydda lacken med hårt vax för att försegla den och ge den en bestående glans.
Upplysning: Klarlacken bildar lätt ”näsor”, därför måste arbetet utföras omsorgsfullt. Spraya inte på för tjocka lager så att de löper rakt. Blandad kan tvåkomponentslack knappast användas mer än ett dygn – samla därför så många målade delar som möjligt för att kunna använda burken väl.
Lackering av motorer
Lackerade motordelar kan fräschas upp hållbart med värmebeständiga sprayfärger. Förutsättning är dock ett absolut rent, fettfritt och uppruggat underlag Enstaka komponenter, till exempel en ventilkåpa, kan demonteras och sedan försiktigt avfettas med silikonborttagare, nitro- eller bromsrengöringsmedel och slipas lätt (kornstorlek 600). ”Blommande fläckar” måste under alla omständigheter tas bort, annars dyker de snabbt upp igen. Taggiga cylindrar och cylinderblock är inte lätta att bearbeta – men även här är noggranna förberedelser nödvändiga! Kraftigt blekta motorkåpor kan rengöras med glasblästring.
Det bästa sättet att fräscha upp en motorlack är att hålla sig till den ursprungliga färgen. Silverfärgad termolack kan lackeras extra bra och hållbart från sprayburken, det är det bästa sättet att dölja eventuella ”blommande fläckar”. Här är det inte tillåtet att måla med grundfärg. Spraya den värmebeständiga lacken direkt på det fettfria, uppruggade, metalliskt blanka, rena underlaget. Termolack är mer värmebeständigt ju tunnare det appliceras.
Om du vill kan enskilda delar även brännas in i ugnen – det ger termolacken en mycket hög hållfasthet redan innan motorn värms upp och körs.
Upplysning: Om blästermedel hamnar inne i motorn orsakar det irreparabel skada på alla lagerpunkter och motorn blir sakta men säkert ”utsliten”. Om en komplett motor ska pärlblästras, måste den därför demonteras, det tomma huset sätts ihop med packningar, alla öppningar tätas och efter blästring tvättas alla de enskilda komponenter mycket noggrant från insidan på ett tvättbord för delar! Detta är det enda sättet att säkerställa att din motor inte skadas! Alternativt erbjuds numera blästring med torris av specialistföretag. Motorskador är här uteslutna, så att även kompletta motorer kan blästras.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.