Kontrollera och byt ut styrhuvudets lager
Styrhuvudets lager förbinder framhjulet med resten av motorcykeln. Det säger sig självt att denna viktiga komponent har en avgörande inverkan på körbeteendet och kräver regelbundet underhåll.
- Kontrollera tillståndet och inställningen på styrhuvudets lager
- Byte av styrhuvudlager – så här gör man
- 01 – Frilägga styrhuvudets lager
- 02 – Borttagning av den övre gaffelbryggan
- 03 – Dra ut gaffelbryggan nedåt
- 04 – Dra ut lagerskålar
- 05 – För in nya lagerskålar
- 06 – Borttagning av gammalt lager
- 07 – Kör ut det koniska rullagret med en lagerutdrivare
- 08 – Montera välsmord med fett och ställ in
Upplysning: För att byta ut styrhuvudets lager behöver du en utdragare för styrhuvudlager eller ett lämpligt rör.
Kontrollera tillståndet och inställningen på styrhuvudets lager
Om du känner att du sitter på ryggen av en skallerorm när du kör fort eller i långa kurvor, är ett dåligt inställt eller defekt styrhuvudlager den möjliga orsaken. Även om du hittills har besparats denna känsla, tack och lov, är det lämpligt att kontrollera den korrekta inställningen då och då.
För optimal kontroll av styrhuvudets lager bör du be en andra person om hjälp. Palla upp motorcykeln så att framhjulet har lyfts en bit från marken (använd ingen domkraft för framhjul). Om det finns ett huvudställ sitter den andra personen på sadeln så långt bak som möjligt. Den andra personen tar tag i den nedre änden av gaffeln med båda händerna och rycker den fram och tillbaka. Om det finns glapp måste lagret ställas in på nytt. För detta ändamål lossas klämskruvarna på glidrören (nedre gaffelbryggan) och den stora centralskruven på den övre gaffelbryggan. Inställningen utförs genom en lätt åtdragning av justermuttern (placerad under den övre gaffelbryggan) med en haknyckel. Efter inställningen ska lagret vara fritt från spel och vara lättgående.
Det andra testet kontrollerar lagrets tillstånd. Vrid gaffeln rakt fram och tryck sedan lätt på styret i en högersväng och därefter från en raksträcka in i en vänstersväng. Om gaffeln därvid går trögt måste inställningen åter lossas en aning.
Om även mycket lätta fästpunkter märks, måste lagret bytas ut. Tänk dock på att eventuellt befintliga kablar, axlar och hydraulslangar kan förfalska mätresultatet. En fästpunkt uppstår särskilt ofta i rakt-fram-läge eftersom detta utsätts för den största påfrestningen. Många motorcyklar, särskilt äldre, är fortfarande utrustade med kullager. Vid kullagret bär varje kula bara en liten punkt – på så sätt arbetas en fästpunkt in över tiden. Det är lämpligt att byta till de mer hållbara koniska rullagren – på dessa bär varje rulle längs hela sin längd. På detta sätt ökas kontakten till lagerskålen och vikten fördelas bättre. Dessutom är koniska rullager ofta billigare än original kullager.
Byte av styrhuvudlager – så här gör man
01 – Frilägga styrhuvudets lager
Större delen av tiden under denna reparation kommer att ägnas åt att frilägga styrhuvudets lager. Du har två alternativ för detta ändamål: Antingen demonterar du alla delar individuellt bit för bit (framhjul, bromssystem, gaffelben, styre, eventuell beklädnad, instrument etc.) eller så försöker du lämna enskilda komponenter sammanslutna – det senare sparar en del arbetsmoment. Ta till exempel av styret men låt allt vara fastskruvat, lägg det försiktigt åt sidan med kablarna, eventuella instrument, bowdenvajrar och det kompletta bromssystemet. Om bromsvätskebehållaren därvid hålls i vertikalt läge, behöver du inte ens avlufta, eftersom du inte behöver öppna bromssystemet alls. Oavsett vilken metod som används rekommenderar vi starkt att under alla omständigheter ta bort tanken för att undvika repor och bucklor. Den centrala skruven på gaffeloket bör lossas så länge gaffelrören fortfarande är installerade, eftersom detta gör att styrstoppet mellan den nedre gaffelbryggan och ramen kan utnyttjas.
02 – Borttagning av den övre gaffelbryggan
Om bara de två gaffelbryggorna fortfarande är kvar på ramhuvudet kan centralmuttern på den övre gaffelbryggan tas bort. Nu kan den övre gaffelbryggan tas bort och du har fri sikt över justermuttern.
03 – Dra ut gaffelbryggan nedåt
Justermuttern skruvas loss med en haknyckel och den nedre gaffelbryggan hålls med en hand så att den inte faller ner på marken respektive golvet. Om du drar gaffelbryggan nedåt kommer de enskilda kulorna i det nedre lagret att falla mot dig, såvida du inte redan har ett koniskt rullager.
04 – Dra ut lagerskålar
Efter att ha torkat bort det gamla fettet kan du se den övre och nedre lagerskålen i styrhuvudet. En stans används för att driva ut dem. Om ett kullager har installerats har du en tillräckligt stor yta för att applicera stansen. Om koniska rullager redan har monterats på fabriken finns det vanligtvis två slitsar i ramen som gör att stansen kan appliceras. Det är viktigt att lagerskålarna drivs ut jämnt från insidan till utsidan utan att luta, för att förhindra skador på lagersätet. Slå växelvis och med mycket känsla på respektive kant av lagerskålen steg för steg vänster och höger.
05 – För in nya lagerskålar
Nu sätts de nya lagerskålarna in i styrhuvudet. Tips: Kyl ner lagerskålarna (till exempel i frysen) och värm upp styrhuvudet (med en varmluftspistol). Expansion när den är varm och krympning när den är kall gör monteringen enklare. Om du inte har ett specialverktyg kan du bygga det själv. Ta en 10 mm gängstång, två starka brickor i samma storlek som lagerskålarna och använd två muttrar för att dra in lagren i styrhuvudet. Om det inte finns någon gängstång till hands kan lagerskålarna slås in jämnt och rakt med en hylsa respektive en rörbit och en hammare. Det verktyg som används måste sitta tätt mot kanten av lagret för att förhindra skador, som är mycket smal. Slå aldrig på slitbanan! Se slutligen till att lagerskålarna är indrivna hela vägen och sitter stadigt fast i ramhuvudet. Om lagerskålarna faller in i ramhuvudet av sig själva, utvidgas eller skadas lagersätet. Då är den enda lösningen att gå till verkstaden där specialisten undersöker ramen noga och eventuellt monterar eller limmar överdimensionerade lager i skålarna.
06 – Borttagning av gammalt lager
Nu måste det påtryckta lagret från det nedre gaffeloket bytas ut. För att göra detta appliceras en mejsel på springan mellan lagret och gaffelbryggan och slås in med en hammare tills den lyfts några millimeter. Nu kan lagret bändas av med två stora skruvmejslar eller monteringsspakar.
07 – Kör ut det koniska rullagret med en lagerutdrivare
För att montera det nya lagret krävs en lämplig lagerutdrivare för styrhuvudlager. Sätt först på dammtätningen, sedan – om tillgängligt (ofta vid koniska rullager från tillbehören) – ett mellanlägg och till sist det nya lagret. Det är endast tillåtet att slå på den inre ringen och aldrig på lagerhållaren. Minsta lilla skada på lagerhållaren kan resultera i att rullarna inte längre roterar ordentligt, lagret skulle förstöras! När lagret väl har monterats måste det smörjas tillräckligt, till exempel med Castrol LM2. Kontrollera ännu en gång att dammkåpan sitter felfritt på plats.
08 – Montera välsmord med fett och ställ in
Smörj även det övre lagret i tillräcklig omfattning. Sätt in den nedre gaffelbryggan i styrhuvudet och placera det smorda lagret ovanpå. Sätt nu på justermuttern och dra åt den för hand (själva justeringen görs först när gaffeln har kompletterats). Lägg på den övre gaffelbryggan och fäst den stora centralskruven löst. Montera gaffelbenen – dra inte åt klämskruvarna på den nedre gaffelbryggan ännu. Inställningen av styrlagerspelet utförs nu med en haknyckel på ett sådant sätt att lagret är fritt från spel och är lättgående. Om du inte kan hitta rätt inställning och lagret fastnar kan det hända att de nya lagren eller styrröret har skadats. Först nu dras centralskruven och sedan klämskruvarna på den nedre gaffelbryggan åt med det vridmoment som anges av tillverkaren. Kontrollera inställningen ännu en gång, eftersom det kan hända att lagerspelet har reducerats efter det att centralmuttern har dragits åt.
När du fortsätter med monteringen av motorcykeln, beakta tillverkarens vridmomentspecifikationer. Eventuellt. Lufta bromsen. Under den efterföljande provkörningen, se till att gaffeln fungerar utan spänning och att styrningen inte fladdrar eller skramlar.
Upplysning: Efter 200 kilometer rekommenderar vi att du kollar spelet ännu en gång. Det kan vara så att lagren har satt sig lite.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.