Utföra luftfilterservice

Även motorcyklar behöver ta djupa andetag. Men detta är bara möjligt med ett rent, välskött luftfilter.

Så här BYTER du ditt LUFTFILTER! | HOW TO

Kontroll och underhåll av luftfiltren på motorcykeln

En av de viktigaste underhållspunkterna på motorcykeln är kontroll och underhåll av luftfiltret. För om smutspartiklar kommer in i motorn via förgasaren eller insprutningen leder det till ökat slitage på cylinder och kolvringar och förkortar motorns livslängd i onödan.

Tillräckligt med ren luft är lika viktigt för smidig motordrift som ren bensin. Motorn går bara som den ska om förhållandet mellan luft och bensin är exakt rätt. Om lufttillförseln begränsas av ett igensatt, för gammalt luftfilter sjunker motorns prestanda och bränsleförbrukningen ökar. Tändstift kan bli sotiga i förgasarmotorer eftersom luft-bensinblandningen blir fetare.

Därför bör du alltid hålla luftfiltret rent – och serva det i god tid. I fordonets bruksanvisning står det med vilka intervaller filtret behöver rengöras eller bytas. Det beror dock också på körområdet och användningen. Enduroförare till exempel, som ofta är på väg terräng, måste undersöka luftfiltret oftare, crossförare till och med dagligen.


Lite kunskap om luftfilter

Det finns olika typer av luftfilter. Och de kräver olika underhållsarbete eller bytesintervaller:

Inoljning av luftfilter av skumgummi

Inoljning av luftfilter av skumgummi

Skumgummifilter

Skumgummifilter kan rengöras och återanvändas så länge skumgummit inte har börjat smulas sönder. Underhållsintervallerna är vanligtvis 5 000 km. 

Rengöring: För rengöring, tvätta filtret i diskmedel, krama ur det försiktigt och olja in det lätt med motorolja efter torkning. För 2-taktsmotorer, använd 2-taktsolja. Applicera endast lite olja, eftersom tändstiften annars blir oljiga.

För att kontrollera, trycker man ihop luftfiltret efter inoljning, ingen olja får då droppa ut. Använd inget rengöringsmedel som innehåller lösningsmedel för att tvätta ur filtret. Dessa angriper skumgummit. Använd inte heller något okänt skumgummi för att göra ditt eget luftfilter, eftersom luftfilter vanligtvis är gjorda av speciellt polyuretanskum som är olje- och bensinbeständigt.


Knacka försiktigt ut pappersluftfiltret

Knacka försiktigt ut pappersluftfiltret

Pappersfilter

Underhållsintervallerna för ett pappersfilter är vanligtvis mellan 10 000 och 20 000 km.

Rengöring: Torra pappersfilter kan rengöras genom att försiktigt knacka ut dem och blåsa ut dem med tryckluft inifrån och ut. Använd ingen borste eller något annat verktyg för rengöring av ett pappersfilter, eftersom det skulle förstöra filterpapperet. Oavsett vilket är det bäst att byta ut det gamla filtret mot ett nytt direkt, speciellt eftersom ett nytt pappersluftfilter inte är dyrt. 

Vill du förlänga bytesintervallet avsevärt kan du investera i ett permanent luftfilter från tillbehören, som kan återanvändas efter rengöring.


Permanent luftfilter från Louis tillbehörssortiment

Permanent luftfilter från Louis tillbehörssortiment

Permanent luftfilter

I högpresterande motorcyklar installeras i allt högre grad permanenta luftfilter från fabrik. Men det finns även utbytesfilter som ersättning för pappersfilter. Permanenta filter behöver bara bytas var 80 000 km, men de bör också kontrolleras och rengöras senast efter 10 000 km.

De ger också lite mer luftflöde, vilket teoretiskt gynnar motorns prestanda, det brukar också förbättra motorns respons vid acceleration. 

Rengöring: Till exempel företaget K&N tillverkar permanenta utbytesfilter av en speciell textilväv. När de väl är smutsiga tvättas de ur i ett speciellt rengöringsmedel från tillverkaren, oljas lätt med tillhörande specialolja och kan återanvändas. På lång sikt lönar sig därför investeringen i ett permanent luftfilter. 

Ännu lättare att rengöra är torra permanentfilter, till exempel från företaget Sprint. Dessa består av speciellt polyestertyg och rengörs endast med borste eller blåses ut med tryckluft. Inget rengöringsmedel eller luftfilterolja krävs.


Underhåll av luftfilter – så här gör man

Steg 1: Lokalisering och friläggning av luftfilterlådan

Steg 1: Lokalisering och friläggning av luftfilterlådan

01 – Öppna luftfilterlådan

Luftfilterlådan måste öppnas för att filtret ska kunna underhållas. Beroende på fordon är detta dolt under tanken eller under sadeln eller under sidolocken. När den har lokaliserats och frilagts kan locket tas bort. Upplysning: Kom ihåg filtrets installationsposition eller ta ett foto innan du tar bort filterelementet. 


Steg 2: Rengöring av luftfilterlådans insida

Steg 2: Rengöring av luftfilterlådans insida

02 – Rengöring av filterlådan

Lådan rengörs inuti till exempel med en dammsugare och torkas av med en ren och luddfri duk. 


Steg 3: Blås ut det permanenta luftfiltret med tryckluft

Steg 3: Blås ut det permanenta luftfiltret med tryckluft

03 – Rengöring av filterinsatsen

Filterinsatsen rengörs beroende på respektive filtertyp. I vårt exempel rengör vi ett permanent luftfilter.


Steg 4: Toppmarkering

Steg 4: Toppmarkering

04 – Installation av det rengjorda filtret

När du installerar det rengjorda filtret, var uppmärksam på installationspositionen. De flesta luftfilter har en TOPP-UPPTILL-markering. Tätningskanten måste vara i kontakt med kåpan utan mellanrum runt om så att motorn inte kan suga in ofiltrerad sekundärluft. Gummikanter kan smörjas en aning med fett så att eventuell smuts fastnar.


Steg 5: Kontroll av insugningsgummin

Steg 5: Kontroll av insugningsgummin

05 – Kontroll av yttre avvikelser

Under luftfilterservicen bör du också kontrollera området kring luftfilterlådan. Har löv och till och med en gammal trasa kommit in i lådans inlopp? Är anslutningen mellan luftfilterlådan och spjällhuset felfritt, är alla klämmor täta, sitter alla insugningsgummi i bra läge och är fria från sprickor? Spruckna gummin måste bytas, annars finns det risk att motorn drar in sekundärluft, vilket gör att den går sämre och kan leda till motorskador på lång sikt. 


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar