Palla upp motorcykeln med en monteringslyft
Monteringslyften är en av de bästa uppfinningarna sedan människor började skruva på motorcyklar. Det gäller bara att ha den rätta modellen.
- Domkraft grundkunskap
- Gå direkt till bakhjulets svängarm
- Placering på prismatiska bussningar i bakhjulets svängarm
- På den enkla svängarmen
- Centralstöd
- Saxlyftar
- Lyftbord
- Chopperdomkraft
- Domkraft för svängarmsaxeln
- Centralstöd
- Motocross domkraft
- Främre domkraft
- Spindelstöd
- Fäste till främre domkraft för bakre domkraft
- Främre vippfäste för bakre domkraft
- Främre radiella adapter/stiftfäste för bakre domkraft
- Användningstips för nybörjare
Domkraft grundkunskap
Salig är den vars motorcykel har huvudställ. Tyvärr avstår motorcykeltillverkarna från denna användbara komponent på många modeller. Vare sig det är för att spara vikt eller för att huvudstället kan vara i vägen för andra komponenter som avgassystem eller helt enkelt av ekonomiska skäl. Varje motorcykel måste dock pallas upp då och då, till exempel för att avlasta däcken under vinterförvaringen och för att ställa motorcykeln upprätt. Eller när kedjevård, servicearbete och reparationer ska göras. I det följande kommer vi att visa dig hur du får upp din maskin från marken även utan huvudställ.
Louis-sortimentet erbjuder ett stort antal olika monteringslyftar för att lyfta upp motorcykeln på ett säkert sätt. Det är därför viktigt att hitta en domkraft som passar fordonet vad gäller form och lastkapacitet och dessutom uppfyller dina krav.
De tre grundtyperna skiljer sig åt när det gäller vart på motorcykeln de sätts fast:
- på bakhjulet
- centralt i mitten
- eller på framhjulet
Domkraft för bakhjul
Som namnet antyder kan du få upp bakhjulet i luften med den här typen av domkraft. Det är därför den lämpliga kandidaten för kedjevård och demontering av bakhjulet, däremot inte för demontering av svängarmen. På denna placeras nämligen nästan alla domkrafter för bakhjul.
Gå direkt till bakhjulets svängarm
Förutsättningar: Passar på konventionella, raka lådformiga, runda eller ovala rörformiga svängarmar · inte lämplig för enkelsidiga svängarmar, triangulära svängarmar (”softail”-cruiser svängarmar) eller svängarmar med ett skarpt fall eller de som täcks av avgassystemet · registreringsnummer får inte sitta ogynnsamt så att domkraften kan appliceras utan problem vid uppallning · bromsröret får inte krossas, placera den vid behov på sidan.
Fördel: Billigt · kan användas på många modeller.
Placering på prismatiska bussningar i bakhjulets svängarm
Förutsättning: Passar endast på svängarmar som är försedda med monteringsgängor för prismatiska bussningar på sidan (särskilt vanligt på sport- och naked bikes). För att beställa rätt prismatiska bussningar måste den nödvändiga gängan beräknas.
Fördel: Exakt, säkert fäste · skyddar svängarmens lack.
På den enkla svängarmen
Förutsättning: Motorcykeln ska ha en enkelsidig svängarm med hålborrad bakaxel, för vilken det finns en passande adapter till domkraften.
Fördel: Exakt, säker fastsättning.
Centralstöd
Detta är den idealiska typen av domkraft för att avlasta båda hjulen samtidigt eftersom den placeras direkt under maskinens tyngdpunkt. På detta sätt kan du även ta bort svängarmen eller fjäderbenet bak och gaffeln framtill. Tyvärr är endast ett fåtal motorcyklar byggda på ett sådant sätt att ett centralstöd kan användas säkert. Detta kräver en utgångspunkt till exempel stabila rambalkar eller ett plant, horisontellt oljetråg. Avgasgrenrör eller delar av beklädnaden skulle skadas eller krossas direkt av maskinens vikt.
Saxlyftar
Förutsättning: Tillgängliga rambalkar som domkraften kan fästas på i området under motorn. Om avgasröret hänger på sidan under rambalkarna kan eventuellt adaptrar användas.
Fördel: Utrymmesbesparande domkraft med vilken, beroende på motorcykel och utgångspunkt, både fram- och bakhjulet kan lyftas från marken/golvet lite längre fram eller bakåt · demontering av svängarmen möjlig · fantastisk lösning för choppers och cruisers på vilka ingen bakre domkraft kan användas · exakt lyftning och sänkning av motorcykeln via gängspindeln · arbetshöjd valbar.
Lyftbord
Förutsättning: Tillgängliga rambalkar som domkraften kan fästas på i området under motorn. Denna domkraft kan inte användas om avgasröret hänger under rambalken · Domkraftens mått måste harmonisera med markfrigången och ramens bredd.
Fördel: Stor verkstadsdomkraft som motorcykeln står mycket säkert på även vid monteringsarbeten. Kan med hjälp av en fotpump ställas in på en bra valbar arbetshöjd · Demontering av svängarm möjlig · om motorcykeln är uppallad avlastas hydrauliken genom ett mekaniskt lås · rullarna gör att motorcykeln kan rangeras i uppallat tillstånd · beroende på tillverkare och modell kan ett sådant lyftbord lyfta 400 eller till och med 500 kg.
Chopperdomkraft
Förutsättning: Tillgängliga rambalkar som domkraften kan fästas på i området under motorn. Om avgasröret hänger under rambalkarna kan denna domkraft inte användas.
Fördel: Mycket platsbesparande och billig domkraft, med vilken både fram- och bakhjulet kan lyftas från marken/golvet beroende på motorcykel och utgångspunkt · Demontering av svängarm möjlig.
Domkraft för svängarmsaxeln
Förutsättning: På ramen finns en ihålig svängarm, för vilken det finns en passande adapter.
Fördel: Idealisk domkraft för sportbikes · står stadigt · lackerade delar skyddas · bakhjulet är perfekt åtkomligt · fjäderbenet kan demonteras.
Centralstöd
Förutsättning: På ramen finns en ihålig svängarm, för vilken det finns en passande adapter.
Fördel: Professionell domkraft för arbete på sportmotorcyklar och naked bikes · mycket stabil · smotorcykel kan lutas framåt eller bakåt, så att den idealiska arbetshöjden alltid är tillgänglig · mycket snabbt ochsäkert lyft · lackerade delar skyddas · bakhjulet perfekt åtkomligt · gaffeln kan tas bort komplett · möjliggör manövrering.
Motocross domkraft
Förutsättning: Domkraften är lämplig för lätta terrängmotorcyklar eller supermotorcyklar med rambalkar eller stabila motorskyddsplåtar.
Fördel: Den perfekta hjälpredan när däck eller fjädringselement snabbt måste bytas: Lätt, mobil, robust, för verkstäder och depåer · lätt att hantera: Placera domkraften i mitten under motorcykeln, lyft med fotpedalen och lås med låssprinten.
Främre domkraft
Det finns två lämpliga utgångspunkter för att lyfta framhjulet: styrröret och gaffelfötterna.
Tillräckligt för demontering av framhjulet: Placering av domkraften vid gaffelfötterna. Den sistnämnda varianten av domkrafter räcker absolut när det gäller att ta bort framhjulet eller om man vill jobba på bromssystemet. Om gaffeln däremot ska demonteras måste domkraftens placering vara på styrröret under gaffelbryggan.
Obs: Alla främre domkrafter bör endast användas när den bakre delen av fordonet redan har fixerats med en domkraft!
Spindelstöd
Förutsättningar: Underifrån tillgängligt ihåligt styrrör (styrskaft) eller fordonsspecifik adapter. En lämplig adapter för styrröret måste beställas separat.
Fördelar: Mycket stadigt och stabilt, men bör alltid användas tillsammans med en bakre domkraft · framhjul och gaffelben kan demonteras · passar även för fordon med beklädnader som når långt ner · kontrollerade lyft med den gängade spindeln hjälper till att undvika skador på beklädnaden · arbetshöjd valbar · för att placera domkraften krävs ingen en stortfritt utrymme framför framhjulet.
Fäste till främre domkraft för bakre domkraft
Förutsättningar: Ihåligt styrrör (styrskaft) tillgängligt underifrån. En passande adapter till styrröret måste beställas separat · passar även för fordon med beklädnader som når långt ner · för att placera domkraften krävs lite utrymme framför framhjulet · denna främre domkraft ska också alltid användas tillsammans med en bakre domkraft.
Fördelar: Prisvärd komplettering till den bakre domkraften · Framhjul och gaffelben kan demonteras.
Främre vippfäste för bakre domkraft
Förutsättningar: Passar endast på framgafflar som har oljeavtappningshål i nedtill eller som har ett radiellt bromsok med stabilt långt stöd · tillåter inte demontering av gaffelbenen.
Fördelar: Prisvärd komplettering till den bakre domkraften · lätt lyft av fronten för demontering av hjul eller för vinterförvaring.
Främre radiella adapter/stiftfäste för bakre domkraft
Förutsättningar: Passar endast på framgafflar som har oljeavtappningshål i nedtill eller som har ett radiellt bromsok med stabilt långt stöd · tillåter inte demontering av gaffelbenen.
Fördelar: Prisvärd komplettering till den bakre domkraften · lätt lyft av fronten för demontering av hjul eller för vinterförvaring.
Användningstips för nybörjare
Användningen av motorcykellyftar kräver en viss skicklighet. Lyft fungerar riktigt säkert när en vänlig medhjälpare lyfter motorcykeln från sidostödet till vertikalt läge så att domkraften lättare kan appliceras och lasten inte glider av. Ett beprövat alternativ till den hjälpsamma kompisen är ett mobilt framhjulsställ. Skjut helt enkelt in – klart. Sedan har du båda händerna fria för domkraften för bakhjul.
Upplysning: Se också till att underlaget är fast, jämn och någorlunda slätt. Annars kommer motorcykeln inte att stå säkert. Var försiktig när du applicerar domkraften. Du vill väl inte repa din fina motorcykel, eller?
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.