Utbyte av sadelöverdrag
Ett trasigt sadelöverdrag suger snabbt upp vatten. Dåligt för skumkärnan och för byxbaken. Lyckligtvis har Louis allt du behöver för reparationer. Och det är snabbt gjort.
Utbyte av motorcykelns sadelöverdrag
Ett sådant sadelöverdrag har ett hårt liv: Det måste tåla värme och kyla, mycket UV-strålning och bokstavligen stå ut med varje ”rumpa”. Inte att undra på att sprickor kan uppstå.
En trasig sadel ser inte bara ”ful ut”, den suger dessutom upp vatten. Med tiden förstör detta skumkärnan, får en basplatta av metall att rosta och ger dig en blöt byxbak, även om den sista regnskuren är flera dagar gammal. Lappa därför först ett sådant skadat område med en speciell tejp och byt ut sadelöverdraget så snart som möjligt. Det är bäst att ta ut det nya sadelöverdraget ur förpackningen två dagar innan reparationen påbörjas och sprida ut det i ett varmt rum så att packvecken försvinner.
Det krävs inte många verktyg för reparationen – det räcker med en skruvmejsel, tång, stålborste, en limpistol respektive eventuell en häftpistol och en brytkniv. Ett par klämmor (från byggvaruhuset) har visat sig vara små hjälpredor för att byta ut för tredje och fjärde gången.
Utbyte av sadelöverdrag – så här gör man
01 – Böja upp plåtbultar
Innan man koncentrerar sig på överdraget ska allt skruvas av som kan vara ett hinder när överdraget sätts på. Detta inkluderar till exempel fästremmar, dekorlister, hållare och gummibuffertar på undersidan av sadeln. På en basplatta av metall måste plåtkrokar i regel böjas upp – för detta används en skruvmejsel. När man har klarat att bända upp krokarna en liten bit kan man använda en tång för att böja bort dem helt. Häftklamrar på en basplatta av plast kan bändas upp med en liten skruvmejsel.
02 – Borttagning av det gamla överdraget
När plåtflikarna har böjts uppåt respektive häftklamrarna avlägsnats, tas det gamla överdraget av. Sadelns kärna och basplatta kontrolleras nu med avseende på skador. En korroderad basplatta av metall avrostas med en stålborste och behandlas med en rostomvandlare. Denna kan vid behov målas över.
Sadelns kärna av skumgummi kontrolleras med avseende på skador och fukt. Väta bör torka väl. Detta kan ta flera dagar, men är viktigt. Större hål måste lagas, annars kommer det nya överdraget inte att sitta ordentligt. Det finns en universell reparationssats för skumgummi. Sätt in en liten bit i den skadade kärnan och fixera med några droppar lim.
För att öka din sittkomfort kan du även infoga en gelékudde i stoppningen. Arbetsmomenten förklaras för dig i våra tips för mekare gelkudde.
03 – Anpassning av ett nytt överdrag
Det nya överdraget har nu dragits över sadeln och anpassats. Använd sidokanterna och eventuella spår på sittytan som styrning så att överdraget sitter hundraprocentigt i mitten och rakt. Kontrollera noga om de dekorativa spåren är raka och inte vågiga. Ju mer exakt anpassningen görs vid denna punkt, desto vackrare blir slutresultatet.
04 – Åtdragning och fastsättning
Nu kommer du till den svåraste delen, att dra åt och sätta fast överdraget. Först beskriver vi fastsättningen på sadlar med metallbasplatta, därefter förklaras proceduren för basplattor av plast. Lägg sadeln med sittytan på marken/golvet och börja baktill.
Basplatta av plåt
Dra åt materialet lätt och haka fast det på mitten. Gå nu från mitten en krok längre till vänster och höger tills bakdelen är fixerad med sin runda del. Fortsätt sedan på samma sätt med framsidan av sadeln och var därvid noga med att inte vrida överdraget på längden.
Dessutom får överdragets bakre kant inte glida framåt – annars dra åt bakdelen ännu en gång eller, om detta redan leder till kraftig deformation av sadelns kärna, haka av överdraget igen och börja om. Vid det andra försöket ska överdraget placera en aning mer bakåt. För att möjliggöra efterjustering bör metallkrokarna endast böjas korrekt i slutet av arbetet. Om sadeln har en krökning eller en klack kommer överdraget initialt att sticka ut något från kärnan, vilket ändras när överdraget dras åt och sätts fast i sidan.
När man fäster överdraget på sidan ska man börja om på bakdelen. Man drar åt och fäster stegvis krok för krok, växelvis vänster och höger. På detta sätt jobbar man sig framåt. Se till att spänningen hålls jämn. Vänd alltid på sadeln efter det att en eller två krokar har satts fast och kontrollera att överdraget sitter korrekt.
Basplatta i plast
Nyare sadlar har en basplatta av plast. Åtdragning av överdraget fungerar som redan beskrivits, men fastsättning utförs med en häftpistol. Om du inte äger en elektrisk häftpistol måste du skaffa en stark mekanisk modell från byggvaruhuset – en häfttapparat för kontor kommer inte att kunna klara av jobbet.
För att köpa rätt häftklamrar bör du ta ett prov från sadeln med dig. Att använda för långa eller fel häftklamrar är bara något för ”riktiga tuffingar” som även annars sover på en spikbädd – häftklamrarnas spetsar kommer att gräva sig in i kärnan och sedan tränga igenom kanterna på sidorna.
05 – Skärning
Om allt passar till din fulla belåtenhet och ingenting har deformerats, kommer alla krokar på metallbasplattan att böjas så långt det går. För att säkerställa att sadeln åter vilar ordentligt på fordonet måste överflödigt material skäras av med en vass brytkniv. Fixera överdraget i förväg med klamrar från byggvaruhuset så att det ligger an ordentligt på basplattan.
06 – Limning
När allt har skurits av kan klämmorna tas bort tills vidare. Den nu lösa kanten på överdraget limmas på basplattan med Kövulfix. För att säkerställa att det hela håller ordentligt, sätt tillbaka klämmorna från byggvaruhuset i ca en halvtimme som stöd.
07 - Slutföra reparationen
Sätt nu också fast dekorlisterna, hållarna och fästremmarna. Reparationen är sluförd. Det roliga varade i ungefär en halvtimme och kostade bara en bråkdel av en helt ny sadel.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.