Tips inför nästa allmänna besiktning
Var inte rädd för din avtalade tid hos TÜV! Om du har läst dessa tips vet du vad den vänliga besiktningsmannen accepterar och inte accepterar.
TÜV-tips (besiktning) för motorcyklister
Oavsett vad du tänker göra: Hojen måste besiktigas vartannat år (Tyskland), oavsett om det är första besiktningen efter nyregistreringen eller senare. Louis har sammanfattat för dig vad du bör tänka på.
Oavsett om det gäller återförsäljare eller privatpersoner – det spelar ingen roll vem som besiktigar respektive maskin – det är lika för alla. I folkmun pratar man i Tyskland gärna om TÜV, men det finns andra statligt godkända teststationer för motorfordon som erbjuder denna tjänst, till exempel GTÜ, KÜS eller DEKRA. Du kan enkelt hitta en kompetent kontaktperson i din närhet på Internet.
Alla kontrollerar enligt samma standard, paragraf 29 i tyska vägtrafikförordningen (StVZO) och denna tjänst kostar numera cirka 80 euro. Dessa priser tenderar att variera mellan konkurrerande tjänsteleverantörer.
Som sagt: Vartannat år finns olika alternativ för den bedömning du kan läsa på testrapporten: ”Utan brister”, ”mindre brister”, ”större brister” eller till och med ”trafikfarlig”. Om du kommer för sent kommer det inte att dateras tillbaka länge och dessutom: Det kan bli upp till 20 % dyrare om du väntar längre än två månader! Alltså: Kontrollera ditt registreringsnummer då och då.
En avgiftsbelagd granskning bör göras inom en månad. Om inte så blir det dyrare igen, för då ska en ny huvudbesiktning utföras och hela avgiften betalas en andra gång.
För att inget av detta ska hända dig har vi sammanställt några punkter i checklistan till höger som normalt kontrolleras vid besiktningen. Efter en dryg kvart kan du vara säker.
Vad blir viktigt när motorcykeln modifieras?
Till skillnad från besiktningen vartannat år enligt lagstadgade bestämmelser måste du oftast besiktiga ombyggnader separat för att ditt typgodkännande inte ska sluta att gälla. Denna besiktning bortfaller endast om du visserligen har modifierat mopeden, men ombyggnaden eller den komponent som ombyggnaden gäller har ett allmänt typgodkännande (ABE) eller ett typgodkännande från Europeiska gemenskapen (EG-BE) eller ett så kallat E-godkännandemärkemärke. I alla andra fall måste du ”bevisa” för besiktningsmannan att ditt fordon får lov att köra på tyska vägar.
Det finns skillnader i föreskrifterna, beroende på om fordonet är registrerat enligt StVZO eller EU-lag. Fordon som registreras för första gången från och med 2017-01-01 omfattas av Euro 4-standarden. Dessa har ytterligare föreskrifter som gör det mycket svårare att modifiera motorcyklar. Information om detta mycket speciella och individuella ämne finns på Internet.
Vi har listat alla relevanta ämnen som vi känner till nedan åt dig. Trots våra ansträngningar kan det hända att den här listan inte är komplett.
Upplysning: alla nämnda regler gäller för Tyskland. Andra länder, även de i EU, kan ha andra regler.
Styre/spakar
30, 61 §§ i StVZO
styre och spakar kan bytas ut mot tillbehör.
- Alla tillbehörsstyren måste vara godkända delar
- Den ska alltid åtföljas av ett utlåtande eller ett allmänt typgodkännande (ABE) (motorcykeln ska finnas med i detta! Dessutom anges där eventuella villkor, installationsbestämmelser och i förekommande fall en hänvisning till en ”registreringsskyldighet”)
Fotpinnar
30, 61 §§ i StVZO
fotpinnar kan bytas ut mot tillbehör.
- Antalet måste motsvara antalet platser (2 per plats)
- Den ska alltid åtföljas av ett utlåtande eller ett allmänt typgodkännande (ABE) (motorcykeln ska finnas med i detta! Dessutom anges där eventuella villkor, installationsbestämmelser och i förekommande fall en hänvisning till en ”registreringsskyldighet”)
Bromsar
30, 19, 41 §§ StVZO // 93/14 EWG
bromsdelar är typprovade delar. De kan bytas mot tillbehör.
- Bromsrör, till exempel ”Stålflex”, med eller utan plastmantel, är vanligtvis ”registreringspliktiga” eller måste ha ett typgodkännande
- Bromsrör får inte vara vridna, ska läggas utan skav och ska vara täta
- Bromsskivor, till exempel wave-skivor, har alltid ett experutlåtande eller typgodkännande och ska vara avsedda för respektive motorcykel
- Bromsbelägg måste ha ett nationellt (KBA-nummer) eller ett internationellt (EG- eller ECE-märke) godkännande
- Broms-(original)-reservdelar (originalform, godkänd kopia) behöver inte registreras
Hjul/däck
30, 36 §§ i StVZO // 97/24 EWG Var
Var alltid uppmärksam på rätt storlek, tilldelning och beteckning (detaljer se fordonshandling eller registreringsbevis del 1)!
- Var uppmärksam på rätt körriktning
- Var uppmärksam på rätt däcktyp och däcktillverkare (hämta vid behov tillverkarens godkännande på Internet, låt den stämplas och ha den alltid med dig)
- Vid utbytesfälgar (till exempel PVM, Gate Speed etc.) måste tilldelningen till motorcykeltypen kontrolleras och vid behov prövas
Ram
30 § i StVZO // 2002/24 EG
Ramen måste befinna sig i original leveransskick!
- Svetsning, borrning eller formning samt materialavlägsnande åtgärder, i synnerhet polering etc. av svetsfogar, är inte tillåtna
- Alla ändringar (till exempel förkortning av bakramen etc.) måste ”registreras”
Sidostöd/huvudställ
61 § StVZO // 2009/78/EG
Det fungerar inte utan!
- Ett sidostöd och/eller huvudställ måste finnas tillgängligt
- Det ska i regel inte vara möjligt att köra iväg med stödet utfällt
- Stöden/ställen måste vara säkert fästa – vanligtvis med hjälp av två fjädrar eller en fjäder i samband med en fästklämma eller en beprövad hållbar fjäder (10 000 cykler)
Stänkskärm
30 §, 36a i StVZO
stänkskärm ja eller nej?
- Det finns en nationell föreskrift för stänkskärmar för motorcyklar (150 mm över axelcentrum – slitbanan helt täckt).
- Inga specifika stänkskärmar krävs för EU-godkända motorcyklar
- Överdriven demontering av stänkskärmar bör dock undvikas. Om ändringen leder till en trafikfara kan stänkskärmar eventuellt krävas
- Se även till exempel monteringsföreskrift ”reflektorer” eller ”bakljus”
Speglar
56 § StVZO // 97/24 EG
Det är godkännandemärket som är avgörande!
Antalet beror på den första registreringen:
Första registreringsdatum | krävda speglar |
före 1990-01-01 | 1 vänster |
från och med 1990-01-01 | 1 vänster |
från och med 1990-01-01 | 1 vänster, |
Om spegeln har försetts med ett godkännandemärke är den erforderliga storleken 69 cm² korrekt och den är därmed godkänd. För fordon som först registrerades före 2003-06-17 räcker det också med en spegelyta på 60 cm².
Avgas-/insugssystem
19, 30, 49 §§ StVZO // 97/24 EWG
”in – ut”-tekniken.
- Påståenden som: ”Det bara lossnade”, ”Låsskruven gick av”, ”Det skramlade sådär helt plötsligt!” accepteras i regel inte av polisen. Detta innebär: Driftstillståndet har gått ut (19 § 2:a stycket i StVZO: ... om bullerbeteendet försämras ...)
- Märkning: Alla tillbehörssystem för vägen är försedda med ett godkännandemärke (KBA-nummer eller EC- eller ECE-märke). Respektive DB-eater måste finnas i ljuddämparen!
- Skyldighet att tillhandahålla bevis: Inget kort eller annat dokument behöver medföras för bytessystemet med godkännandemärke!
- Installation: Eftersom ljuddämparen eller systemet har tillverkats för respektive motorcykel måste den ha monterats utan ”ombyggnadsarbete”. Inga förändringar!
- Volym: Om en ljuddämpare (tillbehör) blir betydligt mer högljudd med tiden är det ägaren och inte tillverkaren som är ansvarig. En ljuddämpare kan ofta dämpas om med ny glasull. Eventuellt måste ljuddämparen bytas ut
Ljusteknik
49a – 54 §§ i StVZO // 93/92 EWG // 2009/67/EG och VO(EU)168/2013
Se och synas. Men korrekt ... (Endast med godkännandemärke)
Positionsljus/parkeringsljus:
- obligatoriskt enligt EU, tillåtet enligt StVZO
- Antal: 1, enligt EU även 2
- i bredd: Symmetrisk med fordonets längsgående mitt, enligt StVZO endast i strålkastaren
- i höjd: 350 till 1 200 mm, enligt StVZO upp till 1 500 mm
Halvljus:
- obligatoriskt; antal: 1, enligt EU även 2
- i bredd enligt EU: med 2 strålkastare maximalt avstånd till varandra 200 mm, symmetriskt mot fordonets längsgående mitt
- i bredd enligt StVZO: max 200 mm till strålkastaren med helljus, symmetriskt till fordonets längsgående mitt
- i höjd: 500 till 1 200 mm, enligt StVZO före registrering 1988-01-01 upp till 1 000 mm
Helljus:
- obligatoriskt; antal: 1 eller 2
- i bredd med 2 strålkastare, maximalt avstånd mellan de upplysta ytorna är 200 mm
- i höjd: ingen särskild föreskrift
- blå kontrollampa obligatorisk, enligt StVZO även indikering genom omkopplarläge tillåten
Körriktningsvisare (blinkers):
- obligatorisk, enligt StVZO från och med registrering 1962-01-01; antal: 4
- Märkning fram: 1, 1a, 1b, 11
- Märkning bak: 2a, 2b, 12
- i bredd (min.): enligt EU fram 240 mm, bak 180 mm, enligt StVZO fram 340 mm, bak 240 mm körriktningsvisare på styrändar (”oxögon”) till varandra 560 mm
- i höjd: 350 – 1 200 mm
- Påslagningskontroll föreskriven av EU, optisk eller akustisk eller båda, tillåten enligt StVZO
- ”Oxögon” med registrering från och med 1987-01-01 endast tillåten i samband med ytterligare bakre blinkers
Varningsblinkers:
- enligt EU: ej tillåtet på moped, tillåtet på motorcyklar enligt StVZO: även tillåtet på moped
- speciell omkopplare för synkron funktion av alla blinkers
- Obligatorisk kontrollampa, enligt StVZO med rött ljus
Dimstrålkastare:
- Antal: 1, enligt EU även 2 tillåtna
- i bredd: enligt EU vid 2: symmetriskt till fordonets längsgående mitt enligt StVZO: max 250 mm från fordonets längsgående mitt, även tillåtet på störtbågar
- i höjd: max. samma som halvljus
- Krets med positionsljus, halvljus, helljus
- Kontrollampa tillåten
Bromsljus:
- Obligatoriska, enligt StVZO först från och med registrering 1988-01-01; antal: 1, enligt EU även 2 tillåtna
- Monteringsläge: i mitten
- i höjd: Underkant (UK) min. 250 mm (enligt StVZO min. 350 mm), överkant (OK) max. 1 500 mm
Bakljus:
- obligatoriskt; antal: 1 eller 2
- Monteringsläge: i mitten
- i höjd: UK min. 250 mm, OK max. 1 500 mm
Registreringsnummerbelysning:
- föreskrivs bak
Bakre reflektor:
- föreskriven, inte triangulär; antal: 1 eller 2
- i höjd: UK min. 250 mm, OK max. 900 mm
Gasurladdningslampa/”Xenon”:
- Är generellt tillåtna på motorcykeln om utformningen av hela belysningssystemet motsvarar de tillämpliga bestämmelserna i ECE-R53
- Huvudstrålkastare måste uttryckligen ha godkänts för användning med gasurladdningslampor (känns igen med kodbokstaven D (”Discharge”, gasurladdning) på strålkastarhuset i omedelbar närhet av godkännandemärket)
- Automatisk räckviddskontroll för strålkastare är obligatorisk
- Eftermontering med så kallade ”xenonsatser” är inte tillåten, eftersom officiellt typgodkända komponenter inte används som avsett
Andra tillåtna lampor enligt EEG:
93/92 EWG bilaga V nr 6.8, 6.9, 6.11
- Bakre dimljus
- Varningsblinkers före första registreringen 2003-06-17
- icke-triangulära sidoreflektorer
- Parkeringslampor
Registreringsskylthållare sidomonterade
19.2 §, 19.3 §, 21 §, 22 § StVZO
- Är tillåtna under vissa förutsättningar därvid måste villkoren i expertutlåtandet iakttas
- Om inget expertutlåtande finns tillgängligt krävs i allmänhet en utvärdering enligt 21 § StVZO
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.