Skoter Variomatik och koppling
Typiskt för skotrar och mopeder är slutdriften via Variomatik, en genialiskt enkel steglös kraftöverföring. Deras underhåll och optimala inställning hjälper skotern att uppnå bättre prestanda.
- Underhåll på Variomatik och koppling på skotern
- Funktionssätt
- Underhåll – Vad behöver underhåll?
- Kilremmen
- Koniska skivor och koniska hjul
- Variomatik-rullar
- Kopplingsklocka och kopplingsfjäder
- Förberedelse
- Kontroll, underhåll och montering – så här gör man
- Skaffa åtkomst till Variomatik
- 01 – Lossa luftfilterlådan
- 02 – Demontering av stänkskyddet
- 03 – Lossa den bakre drivaxelns mutter
- 04 – Lossa Variomatik-locket
- Kilremmar och vario-rullar
- 05 – Borttagning av variomatik-kåpan
- 06 – Borttagning av den koniska skivan
- 07 – Kilremmen
- 08 – Vario-rullarna
- 09 – Placering av Variomatik-paketet på axeln
- 10 – Tryck isär den koniska skivan
- 11 – Montering av distansen
- 12 – Sätta på brickor och centrummuttern
- Underhåll av kopplingen
- 13 – Demontering av kopplingen
- TIPS! En spindel kan tillverkas med en gängstång
- 14 – Montering av nya kopplingsbelägg
- Tuning
- Godkännande för allmän vägtrafik
Underhåll på Variomatik och koppling på skotern
En speciell egenskap hos skotern är dess slutväxel via Variomatik, även känd som omvandlare, en genialiskt enkel steglös transmission bestående av bara ett fåtal komponenter, som överför motorkraften till bakhjulet. Den är perfekt för mindre motorer och ersätter den manuella växellådan och kardan- eller kedjedriften som finns på de flesta motorcyklar, vilket sparar vikt och kostnader. Variomatik användes först i konstruktionen av skotrar av den tyska tillverkaren DKW i slutet av 1950-talet i sin ”DKW Hobby”, en skoter med en 75 ccm tvåtaktsmotor, som accelererade fordonet till en topphastighet på cirka 60 km/h.
När det kommer till underhåll, men också till tuning av en skoter, blir din Variomatik snabbt ett problem. Dels utsätts komponenterna för ett visst mått av slitage, dels kan en ogynnsamt inställd Variomatik göra att motorns fulla kraft inte är tillgänglig.
Funktionssätt
För att förstå hur Variomatiken fungerar, låt oss först visualisera ett utväxlingsförhållande på en cykel med flera kugghjular (till exempel en mountainbike), som de flesta av oss känner till det av egen erfarenhet: Här använder vi ett litet kedjehjul fram och ett stort kedjehjul bak för start, medan vi med ökande hastighet och minskande körmotstånd (till exempel nedförsbacke) byter kedjan till ett större kedjehjul fram och ett mindre kedjehjul bak.
Variomatik fungerar på ett liknande sätt, skillnaden är att den fungerar med en kilrem istället för en kedja, är steglöst variabel och styrs automatiskt (”varierar”) beroende på varvtal genom centrifugaljustering.
Faktum är att kilremmen löper fram och tillbaka i springan mellan två V-formade koniska skivor som har ett variabelt avstånd på sin vevaxel. Den främre inre skivan bildar även kåpan för vario-rullarnas centrifugalvikter, som rör sig på exakt uträknade krökta spår.
En pressfjäder pressar de koniska skivorna mot varandra baktill. Vid start löper kilremmen nära axeln framtill och i ytterkanten av de koniska kugghjulen baktill. Trampar man nu på gasen kommer Variomatiken upp i varv – det gör att vario-rullarna rör sig utåt på sina spår. Deras centrifugalkraft trycker isär den rörliga skivan på axeln, gapet mellan skivorna blir mindre och kilremmen var tvungen att röra sig på en större radie, det vill säga den rör sig utåt.
Eftersom kilremmen bara är lätt elastisk trycker den isär fjädern på andra sidan och rör sig inåt. I slutläget har de ursprungliga förutsättningarna vänt. Istället för utväxling finns nu ett översättningsförhållande tillgängligt. Naturligtvis behöver Variomatik-skotern också en tomgång. En automatisk centrifugalkoppling tar över uppgiften att koppla bort motorkraften från bakhjulet vid låga motorvarvtal och koppla in det igen så fort gaspedalen trycks ned och ett visst motorvarvtal överskrids. För detta ändamål är en klocka fäst vid bakhjulets drivning och fjäderbelastade centrifugalvikter, som är försedda med friktionsbelägg, roterar i denna klocka på den bakre delen av Variomatiken.
På tomgång
Hastigheten är låg, vario-rullarna löper nära axeln, öppningen mellan de främre koniska skivorna är stor.
Vid varvtal
Vario-rullarna rör sig utåt vilket pressar ihop de främre koniska skivorna och remmen får en större radie.
När centrifugalvikterna med sina friktionsbelägg skapar friktionskoppling till klockan beror på fjädrarnas styrka – svagare fjädrar orsakar en friktionskoppling även vid lägre hastighet, starkare fjädrar ger mer motstånd mot centrifugalkraften och friktionskopplingen kommer endast i samband med en aning högre varvtal. Fjädrarna måste därför matcha motorns egenskaper om skotern ska kunna starta med optimala varvtal. Om de är för svaga skulle motorn stanna, är de för starka skulle start bara vara möjligt med en ”ylande” motor.
Underhåll – Vad behöver underhåll?
Kilremmen
Kilremmen på skotern är en slitdel som måste bytas med jämna mellanrum. Om underhållsintervallerna överskrids är det möjligt att remmen går sönder ”utan förvarning” – detta leder alltid till att fordonet stannar. Har du otur kommer remmen att fastna i kåpan, vilket kan leda till följdskador. Se bruksanvisningen för ditt fordon för underhållsintervaller, de beror bland annat på motoreffekten och ligger vanligtvis mellan 10 000 och 30 000 km.
Koniska skivor och koniska hjul
På grund av remmens rörelse får de koniska skivorna slitagemärken med tiden. Detta kan skada både funktionen på Variomatiken och minska livslängden på kilremmen. Koniska hjul med spår bör därför bytas ut.
Variomatik-rullar
Även vario-rullarna slits med tiden, de får en kvadratisk form och måste sedan bytas ut. Slitna rullar leder till förlust av prestanda, ”orund”, ryckig acceleration och drar ofta uppmärksamheten till sig med skramlande ljud.
Kopplingsklocka och kopplingsfjäder
På kopplingen utsätts beläggen för regelbundet slitage på grund av friktion, vilket med tiden också gör att kopplingsklockan slits och spår bildas – delarna måste bytas ut senast när kopplingen slirar, alltså inte längre skapar en ordentlig friktionskoppling. Töjning gör att kopplingsfjädrarna slits ut, vilket kan medföra att kopplingsbeläggen skramlar och skotern startar med för låg hastighet. Därför bör även fjädrarna bytas under kopplingsservicen.
Förberedelse
Variomatiken bör demonteras på en ren, torr arbetsplats, om möjligt på ett sådant sätt att skotern kan bli stående där om delar fortfarande måste inköpas. För detta arbete bör en bra spärrlåda, en stor och en liten momentnyckel (variomuttern får 40 till 50 Nm), en gummiklubba, en seegeringtång, lite fett, bromsrengöringsmedel, en trasa eller uppsättningen med putsdukrullar och under alla omständigheter även de i det följande beskrivna håll- och låsverktygen finns tillgängliga. Det är bäst att lägga en stor duk eller bit kartong på golvet så att de delar som tagits bort kan placeras snyggt och ordentligt på den.
Tips: Innan du demonterar, fotografera delarna med din smartphone. Detta skonar nerverna vid återmonteringen.
Kontroll, underhåll och montering – så här gör man
Skaffa åtkomst till Variomatik
01 – Lossa luftfilterlådan
För att komma åt Variomatiken måste först Variomatik-locket tas bort. För detta ändamål rengör den utvändigt och kontrollerar därvid samtidigt vilka komponenter som ska demonteras så att den blir fritt åtkomlig. Eventuellt sitter det bakre bromsröret fast nere på locket eller så sitter kickstartaren framför den. Som i vårt exempel måste insugningsröret till fläktkylningen eller luftfilterlådan tas bort på vissa modeller.
02 – Demontering av stänkskyddet
Beklädnader som förhindrar demonteringen av Variomatik-locket ska givetvis också tas bort.
03 – Lossa den bakre drivaxelns mutter
I vissa fall är den bakre drivaxeln lagrad i locket och fixerad med en mutter som först måste lossas. Sedan finns det ett separat avtagbart mindre lock ovanpå det större Variomatik-locket som måste tas bort. För att lossa nämnda mutter blockeras Variomatiken med ett speciellt blockeringsverktyg.
04 – Lossa Variomatik-locket
När du är säker på att Variomatik-locket inte längre blockeras av några andra komponenter, lossa gradvis fästskruvarna i korsvis från utsidan och inåt. Tänk på placeringen av de enskilda skruvarna om de har en annan längd (obs) och förlora inga brickor.
Några slag med en gummiklubba hjälper till att lossa den.
Det ska nu vara möjlig att ta bort locket – om det inte går att ta bort ännu, kontrollera noga var det hålls, du kan ha glömt en skruv – så använd inte våld. Först när du är helt säker på att alla skruvar har lossnat kan gummiklubban användas för att lossa ett Variomatik-lock som sitter väldigt hårt i sin passning.
Om du äntligen har tagit bort det, se till att eventuella passhylsor förblir på plats och inte kan gå förlorade.
Om den bakre drivaxeln sticker in i locket finns det oftast en lös bussning som inte får gå förlorad. Rengör insidan av locket noggrant från damm och smuts. Om det finns olja i Variomatikkåpan läcker en motor- eller drivningstätning som då under alla omständigheter måste bytas ut. Nu har du Variomatiken framför dig.
Kilremmar och vario-rullar
05 – Borttagning av variomatik-kåpan
För montering av en ny kilrem eller nya vario-rullar, lossas först låsmuttern på de främre koniska skivorna på vevaxeltappen. För detta ändamål måste Variomatiken blockeras med ett speciellt blockeringsverktyg.
06 – Borttagning av den koniska skivan
Om den främre koniska skivan är tandad kan en för fordonet lämplig låsspärr/blockeringsverktyg köpas i handeln. Om det finns borrhål eller stabila ribbor på framsidan kan man här sätta fast en hållare.
Skickliga hobbymekare kan också tillverka sin egen låsspärr eller hållare av platt stål. Om kylflänsarna är igensatta måste du arbeta försiktigt för att undvika att flänsarna går sönder.
Upplysning: Eftersom muttern är väldigt tät är det viktigt att använda ett matchande verktyg som verkligen säkert håller fast Variomatik, annars kan skador uppstå! Om det behövs, låt en medhjälpare hjälpa dig att hålla verktyget på plats medan du lossar muttern.
Efter att ha lossat och tagit bort muttern kan den främre koniska skivan tas bort. Om det finns ett drivhjul för kickstart på axeln bakom muttern, kom ihåg dess monteringsläge.
07 – Kilremmen
Kilremmen är nu tillgänglig. Den får inte ha några sprickor, brott, fransar eller avbrutna kuggar, den får inte vara oljig och måste ha en viss minimibredd (fråga din auktoriserade återförsäljare om slitagegränser). En stor mängd gumminötning i kåpan kan indikera att remmen inte har löpt korrekt i Variomatiken (ta reda på orsaken!) eller att underhållsintervallet har överskridits avsevärt. Förtida slitage av kilrem kan till exempel bero på felaktigt monterade eller slitna koniska skivor.
Om de koniska skivorna har spår måste de bytas ut (se ovan). Om de har blivit blåa av värme, har de deformerats eller blivit felaktigt monterade. Om kilremmen ännu inte ska bytas, torka den ren med bromsrengöringsmedel och markera dess rotationsriktning innan du fortsätter.
08 – Vario-rullarna
För att kontrollera eller byta vario-rullarna, drar man av den främre inre koniska skivan tillsammans med variokåpan från axeln.
Kåpan kan vara fäst i skivan eller lös – för att inte alla komponentern ska falla isär och variovikterna sitter kvar måste hela enheten greppas fast och säkert.
Demontera nu variorullarnas kåpa – kom ihåg den exakt monteringspositionen för de enskilda delarna. Rengör dessa med bromsrengöringsmedel.
Kontrollera vario-rullarna med avseende på slitage – om de är inslitna, tillplattade/kantiga eller olika i diameter måste de bytas ut som en sats.
09 – Placering av Variomatik-paketet på axeln
Vid montering av variokåpan ska vario-rullarna och banorna antingen smörjas lätt med fett eller monteras torrt (fråga din auktoriserade återförsäljare), beroende på skotermodell.
Om en O-ring är installerad i vario-kåpan bör den bytas ut. När du placerar enheten på axeln, se till att vario-rullarna förblir i sin position i kåpan, annars måste vario-kåpan tas bort igen för att sätta i rullarna på nytt.
10 – Tryck isär den koniska skivan
Tryck isär de bakre koniska skivorna så att remmen där kan glida djupt mellan remskivorna, vilket ger den mer utrymme framtill.
11 – Montering av distansen
Montera nu den främre yttre koniska skivan med alla tillhörande komponenter på Variomatiken – smörj axeln med lite fett innan bussningens sätts på. Se till att kilremmen löper jämnt mellan skivorna, kläm inte fast den.
12 – Sätta på brickor och centrummuttern
Kontrollera ännu enn gång att alla komponenter befinner sig i sitt ursprungliga läge innan du sätter på muttern och fuktar den med lite skruvsäkring.
Använd nu låsverktyget igen och dra åt muttern med en momentnyckel till det specificerade åtdragningsmomentet enligt tillverkarens anvisningar. Vid behov låt en medhjälpare hålla fast hållarverktyget på plats igen! Kontrollera igen om de koniska skivorna på Variomatiken löper rakt i förhållande till kåpans tätningsyta när du vrider på Variomatik.
Om de ”skevar”, kontrollera monteringen ännu en gång! Se till att kilremmen är spänd genom att frigöra den något baktill från fördjupningen mellan de koniska skivorna.
Underhåll av kopplingen
13 – Demontering av kopplingen
Kopplingsklockan tas bort från axeln så att den inre löpytan och centrifugalvikternas belägg kan kontrolleras. Fråga din auktoriserade återförsäljare om gränsvärdena för slitage. Belägg med en tjocklek på mindre än 2 mm eller belägg som är ojämnt slitna måste bytas ut under alla omständigheter.
Kopplingen kan fortfarande kontrolleras med kilremmen på plats.
För att byta kopplingsbelägg och fjädrar är det bättre att dra hela den bakre koniska skivenheten med kopplingen från axeln, eftersom den måste skruvas på och detta försvåras av en fjäder på insidan. För detta ändamål måste kilremmen först tas av. För att lossa den centrummuttern på axeln måste kopplingsklockan hållas fast. För detta ändamå använder man antingen ett verktyg som griper in i klockans öppningar, eller så håller man fast klockan från utsidan med en bandnyckel. Även här är det fördelaktigt att ha en medhjälpare som håller hållarverktyget säkert på plats medan du lossar muttern.
Om muttern sitter på utsidan, lossas den innan Variomatik-locket tas bort – då skulle vi redan ha slutfört detta arbetsmoment, precis som i vårt exempel. Efter att ha skruvat loss muttern kan kopplingsklockan lyftas av och (som vi nämnde tidigare) kontrolleras med avseende på slitage (slitagemärken) från insidan. Om kopplingsbeläggen är slitna eller centrifugalviktens fjädrar utslitna, måste den koniska skivenheten inklusive kopplingen tas bort från axeln enligt beskrivningen ovan. Den hålls samman av en stor centrummutter.
För att lossa den i förväg håller vi i kopplingen till exempel med en bandnyckel av metall och använder en lämplig specialnyckel – en polygriptång är inget lämpligt verktyg för detta!
TIPS! En spindel kan tillverkas med en gängstång
Eftersom de koniska skivorna är invändigt hoptryckta av en fjäder kommer enheten att hoppa isär när muttern lossas – detta måste man räkna med, så det gäller att hålla emot för att säkerställa att muttern lossnar från axeln på ett kontrollerat sätt.
För motorer över 100 ccm är fjäderkraften ganska stark. För att hålla nere fjädern rekommenderas det därför starkt att här hålla ihop enheten med en extern spindel som långsamt kan lossas efter att muttern har tagits bort.
14 – Montering av nya kopplingsbelägg
En sådan spindel hjälper också till att ”tämja” fjädern vid senare montering så att muttern lätt kan sättas på.
När du har lossat kopplingen från de koniska skivorna kan du byta ut fjädrarna och beläggen. Använd nya seegerringar när du byter beläggen och se till att de sitter ordentligt fast.
Skötsel av kopplingslagren
Inne i cylinderfodret på den koniska skivenheten finns i regel nållager – var mycket noga med att se till att ingen smuts kommer in i lagren och kontrollera att lagren är lättgående. Rengör det vid behov genom att spraya med bromsrengöringsmedel från PROCYCLE och smörj in det igen med fett. Kontrollera även lagrets tätning – om till exempel fett tränger ut ur lagret och hamnar på kilremmen, kan denna slira och glida igenom.
Montering av kopplingen
Monteringen av kopplingen ska utföras i omvänd ordningsföljd. För åtdragning av den yttre centrummuttern, använd en momentnyckel 3/8 tum, 19 till 110 Nm och fråga din återförsäljare om åtdragningsmomenten. Se till att alla komponenter är korrekt monterade innan du stänger variokåpan och sätter tillbaka alla externa komponenter i sitt ursprungliga läge.
Tuning
För god körprestanda måste vikten på vario-rullarna vara optimalt anpassad till motorns effektvarvtal. Om vario-rullarna är för tunga gör den höga centrifugalkraften att remmen stiger mellan de koniska skivorna innan motorn når sitt effektvarvtal – motorn ”plågas” och accelerationen är inte optimal.
Om vikterna är för lätta är motorns utväxling hela tiden för kort, motorn övervarvar och effekten sjunker. Många 50 ccm seriemotorer har till exempel med originalavgasröret ett effektvarvtal på ca 6 000 rpm, det vill säga vid detta varvtal är mest motoreffekt tillgänglig. Variomatiken anpassas sedan till detta – ”växlingsprocessen” sker vid ca 6 000 rpm. Om du nu monterar ett annat avgasrör som stödjer cylinderfyllningen på ett annat sätt, eller om du använder andra tuningdelar, kommer effektvarvtalet att förskjutas.
De flesta tuning-avgassystem leder till högre effektvarvtal och måste köras med lättare vario-rullar. Ofta medföljer dessa vid leveransen av avgasröret. Om du inte installerar dem kan ett ”tuning”-avgasrör snabbt bli till ett ”stryp”-avgasrör. Vid justeringen spelar också förarens vikt en viktig roll.
Om du vill få ut det bästa av din motor måste du genom att testa hitta den mest lämpliga vario-rullvikten för din individuella användning. För detta ändamål finns tuning kit tillgängliga i handeln. När den optimala rullvikten har beräknats ska justeringsrullarna bytas ut mot sådana för permanent användning.
Godkännande för allmän vägtrafik
Om den maximala hastighet som anges i fordonsdokumenten överskrids på grund av tuningåtgärder upphör dock godkännandet för allmän vägtrafik. Detsamma gäller om en befintlig strypring tas bort från Variomatiken, som används på vissa modeller, för att uppfylla de tyska riktlinjerna för godkännande för allmän vägtrafik. Speciellt om föraren ännu inte har ett körkort som ger honom rätt att köra snabbare fordon kan det få mycket obehagliga konsekvenser att bli ertappad av polisen på allmän väg med ett fordon som är trimmat på detta sätt!
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.