Tvätta och underhålla motorcykeln
En nystädad motorcykel är en trevlig syn, speciellt när det var extra enkelt att tvätta hojen tack vare rätt skötselprodukter.
- Motorcykelkontroll vid tvätt
- Behandling och rengöring – så här gör man
- 01 – Gelrengöringsmedel
- 02 – Mjuk tvätt
- 03 - Insektsborttagare och specialborstar
- 04 – Skrubba fälgar
- 05 – Skölj med rent vatten
- 06 – Avtorkning
- 07 - Poleringsvax och fleecedukar
- 08 – Plastrengöring med djupvård
- 09 – Sadelvård
- 10 – Skötsel av krom- och aluminiumdelar
- 11 – Universalolja för skruvhuvuden
- 12 – Rengöring av kedja
- 13 – Smörja kedjan
- Borttagning av dekaler
- Vår rekommendation
Motorcykelkontroll vid tvätt
Ärligt talat: Vem gillar inte att se snygg ut bredvid den nypolerade motorcykeln? Du kommer också att upptäcka att rengöring och vård av din motorcykel med våra produkter inte bara är lätt att utföra, utan till och med kan vara rolig – så länge du uppmärksammar vissa saker …
Regelbunden fordonsvård handlar inte bara om att bevara ett tilltalande utseende. Den erfarne motorcyklisten utnyttjar alltid detta tillfälle för att förvissa sig om att hojen även tekniskt är i ett perfekt skick. Mönsterdjupen och däcktrycken, bromsbeläggens tillräckliga tjocklek, drivkedjans spänning kontrolleras naturligtvis också i detta sammanhang. Finns det läckor i motorn? Är kablarna skavda? Finns det flygrost på kromade delar eller motorn? Finns det eventuellt vibrationssprickor på något monteringsflik? Är alla skruvar åtdragna? Behöver batteriet avmineraliserat vatten (inte för underhållsfria batterier)? Fungerar alla belysningsenheter? Är olje- och kylvätskenivåerna korrekta? Det är bäst att kontrollera!
För grundläggande rengöring med vatten och rengöringsmedel bör du välja en lämplig tvättplats, till exempel på en bensinmack eller biltvätt, eftersom det inte är tillåtet att tvätta fordon i mormors trädgård eller på gatan. Arbeta inte i gassande sol och om möjligt inte på sandigt underlag.
När du använder en ångtvätt, håll tillräckligt avstånd och rikta den inte direkt mot lagren, annars kommer fettet att pressas ut. Kontaktanslutningar i fordonets elsystem reagerar med efterföljande läckströmmar eller kontaktproblem.
Upplysning: Motorcykeln måste ha svalnat innan den tvättas.
Behandling och rengöring – så här gör man
01 – Gelrengöringsmedel
Spraya först cykeln noggrant med ett bra rengöringsmedel. Rengöringsmedel i gelform är bäst, eftersom de även fastnar på vertikala områden och inte droppar av igen direkt. Här är Procycle gelrengöring utmärkt. Fukta mycket smutsiga områden på bakhjulet eller på motorn särskilt mycket. Procycle-tryckpumpsspruta har visat sig vara en särskilt snabb och noggrann medhjälpare. Låt slutligen rengöringsmedlet verka enligt appliceringsanvisningarna.
02 – Mjuk tvätt
Ta nu en hink full med vatten och en svamp och rengör maskinen noga. Glöm inte dolda hörn och vinklar. Arbeta endast med måttligt tryck, annars kan repor uppstå.
03 - Insektsborttagare och specialborstar
Envis smuts från insekter på strålkastaren eller touringskärmen är lättare att tvätta bort efter att ha använt en insektsborttagare. Svåråtkomliga delar av motorn (ribbor) eller bakhjulsupphängningens backspakar kan vid behov rengöras med en borste. För särskilt hårt nedsmutsade ”ribbor” och svåråtkomliga områden eller luckor rekommenderar vi Procycle-vårdborsteset. Använd dem dock inte för att rengöra kromdelar eller den känsliga färgen på tank, sidopaneler och kåpa!
Tvätta ur svampen och borstarna i hinken oftare så att sandpartiklar inte får en chans att repa ytorna.
04 – Skrubba fälgar
Nu kan du rengöra fälgarna vid behov. Envis smuts kan hanteras med speciell Procycle-fälgrengöring. Du sträcker dig också efter borsten igen. Självklart bara om du inte har kromfälgar.
Samtidigt kan du ta en titt på bromsskivorna. Om den är mycket smutsig rekommenderar vi att du använder Procycle-bromsrengörare.
05 – Skölj med rent vatten
Använd slutligen en slang och mycket rent vatten för att noga ta bort alla rengöringsmedelsrester från motorcykeln. Särskilt oskyddade aluminiumdelar och skruvar måste sköljas av noggrant, eftersom även ett mycket skonsamt rengöringsmedel kommer att angripa dessa delar med tiden.
06 – Avtorkning
När alla delar har sköljts, torkar man dem med ett sämskskinn. På detta sätt undviker man ränder och vattenfläckar. Skölj av sämskskinnet i rent vatten då och då och vrid ur det ordentligt.
07 - Poleringsvax och fleecedukar
För målade delar rekommenderar vi att man applicerar en färgvårdsprodukt som innehåller vax, som inte bara säkerställer en perfekt glans, utan också skyddar färgen från miljöpåverkan. Innebär att även rengöra samtidigt är praktiskt. Torka till exempel även rent i området under sätet eller under tanken. Stora ytor kan bearbetas med speciella polerkuddar på ett idealiskt sätt.
Om det finns repor i lacken rekommenderar vi att använda ett specialpolish, t.ex. S100 färg och plastpolering. Denna är försedd med finslipande partiklar så att reporna kan poleras ut. Vid mindre repor i lacken kan S100 reppolish ofta vara sista utvägen inför ett dyrt besök hos målaren. En vaxvårdsprodukt skadar inte heller krom och ren metall, förutsatt att ytorna som ska behandlas inte blir varma. Den skyddar mot rost och låter vatten rulla av.
Mjölkaktig polish är ofta inte kompatibel med råa, lite grova plastdelar. De kan lämna fula, vitaktiga rester i fördjupningarna som inte kan tas bort senare.
När respektive polish har torkat i ca 10 minuter poleras den av med en mycket mjuk, ren trasa eller med en speciell fleece. Polera alltid endast små ytor, om möjligt i längdriktning och inte med cirkulära rörelser, det är skonsammare!
08 – Plastrengöring med djupvård
Gnid in de omålade plastdelarna med den speciella plastvårdsprodukten (t.ex. Procycle-djupvårdsprodukt av plast). Detta skyddar mot uttorkning på grund av solljus och miljöpåverkan.
09 – Sadelvård
Vinyl- eller även lädersadeln är tacksamma för rengöring med produkten för sadelvård S100.
Upplysning: Använd inte medel för plastvård – detta skulle göra sadeln slät och hal!
10 – Skötsel av krom- och aluminiumdelar
Kromdelar som bakre ljuddämpare, speciellt väderbitna, kan underhållas mycket effektivt med Nevr-Dull polerande bomull eller med krompolish från Procycle. Glöm inte gaffelstolparna, eftersom fastsittande smuts kan skada gaffelns tätningsringar vid avböjning.
Kromdelar med ytliga rostfläckar eller missfärgad rostfritt stål blir däremot blanka igen med Autosol Metal Polish. Rå, polerad aluminium lyser briljant efter behandling med Alu-Magic, efter intensiv användning till och med nästan som krom. De nämnda medlen får torka lite, precis som lackpolish, och poleras sedan bort.
11 – Universalolja för skruvhuvuden
Målade motordelar bör skyddas mot aluminiumblomning med lite universalolja (t.ex. WD-40). Produkter som innehåller vax är olämpliga här. På lång sikt kan de leda till gulaktig missfärgning på grund av motorvärmen. Förgasarhuset, skruvhuvudena och andra galvaniserade delar drar också nytta av en delikat skyddsfilm. Smörj även om lederna och spakarna på växel och bromsar med WD-40. Det är också lämpligt att smörja Bowden-kablarna på styret då och då. Applicera aldrig olja på moderna teflonkablar, använd i stället Procycle Bowden-kabelspray.
12 – Rengöring av kedja
Om kedjan är extremt smutsig rekommenderar vi att du använder ett kedjerengöringsmedel. Spraya inte rengöringsmedlet på fälgar och däck, dessa har du ju precis rengjort. Det är bäst att använda ett lämpligt underlag så att golvet inte blir smutsigt.
13 – Smörja kedjan
Innan du smörjer kedjan med fett, se till att den är torr. Spraya slutligen O-, X- eller Z-ringkedjan tunt med kedjespray. Sikta alltid mot insidan, då sitter fettet fast längre och slungas inte av igen vid första åkturen. Spraya inte på fälgar och däck. Om något går fel kan fettet enkelt tas bort med bromsrengöringsmedel och en trasa.
Upplysning: Kör endast iväg när bromsrengöringsmedlet har avdunstat helt.
Viktigt: Kedjespelet kontrolleras vanligtvis när du sitter på motorcykeln. Nedhängningen ska vara cirka två fingrar bred med motorcykeln komprimerad och belastad. Slutligen kontrolleras om alla rengöringsrester, kedjespray och andra smörjmedel och vårdprodukter har avlägsnats från däck, gummihandtag, fotpinnar och bromsskivor. Har du gjort underhållet i garaget är det bättre att föra ut maskinen i solljuset för att se om du inte har glömt något.
Bonustips för riktiga mekaniker
Borttagning av dekaler
Om oönskade dekaler ska tas bort utan att lämna några rester, lossa skyddsfilmen försiktigt (!) med en varm(!) lufttork. Om det finns några limrester kvar, bestryk dem med olja (även matolja) eller WD-40, blötlägg och torka av. Upprepa tills alla limrester har avlägsnats.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.