Underhåll av batteri
De flesta av oss har redan upplevt detta: Istället för det glada ”widi widi” kommer bara ett plågat ”w-i-d-i-w...” från startmotorn. Då är det bättre att ta väl hand om sitt motorcykelbatteri regelbundet och bli av med för gamla exemplar i god tid.
- Batteriunderhåll på motorcykeln
- Vad finns det för batterier?
- Underhållsfria batterier
- Strukturen på ett underhållsfritt gelbatteri
- Underhållsfritt litiumjonbatteri
- Strukturen på ett litiumjonbatteri
- Standard syrabatteri
- Strukturen hos ett standard syrabatteri
- Batteriunderhållets 5 dödssynder
- Viktigt och värt att veta om startbatterier
- Underhåll av batteriet – så här gör man
- 01 – Borttagning av sadeln
- 02 – Koppla bort kabeln
- 03 – Påfyllning av syra
- 04 – Rengöring av batteriet
- 05 – Rengöring av kontaktklämmorna
- 06 – Anslutning av kabel
- 07 – Smörjning av poler med fett
- Vår rekommendation
Batteriunderhåll på motorcykeln
De flesta av oss känner till det: En morgon kommer inte det glada ”widi widi” utan bara ett plågat ”w-i-d-i-w...” från startmotorn. Startbatteriet har gjort sitt. Och vi kan återigen njuta av bekvämligheten med kollektivtrafik, höra uppmuntrande ord från våra överordnade och ha kul i verkstaden efter jobbet. Men den som då och då tänker på sitt batteri och dess skötsel slipper oftast sådana upplevelser.
Batteriet är en livsviktigt energiackumulator för motorcykeln. Särskilt om denna har en batteritändning och ingen tändmagnet som självständigt kan upprätthålla motorns funktion.
Batteriet matas av generatorns laddningsström, som dock endast kan lagras om batteriet är i felfritt skick. Det betyder: Blyplattorna i batteriet får inte vara kraftigt sulfaterade, eftersom detta kan leda till cellkortslutning. Det skulle göra batteriet oanvändbart. Syranivån måste vara tillräcklig och batteripolerna får inte visa några tecken på oxidation.
Vid urladdning bildas blysulfat på blyplattorna. En liten mängd sulfatering sker därför konstant under drift. Sulfatereingen frigörs igen genom laddning. Kristaller bildas under sulfatering och fortsätter att växa om batteriet inte laddas. Om kristallskiktet är för tjockt kan det inte längre förstöras genom laddning, och batteriet kan inte längre tillhandahålla sin fulla kraft. Därför ska långa stilleståndstider och djupurladdning under alla omständigheter undvikas. Det är också viktigt att ladda batteriet fullständigt, bara på detta sätt kan sulfatkristallerna åter lösas upp. Det är bäst om vätskan, elektrolyten, fortsätter att röra sig genom laddning och urladdning. Detta förhindrar att sulfatkristallerna växer.
En digital multimeter eller för standardbatterier en syratestare kan ge information om laddningsstatusen. Med ett 12 volts batteri indikerar värden över 12,7 volt ett fulladdat batteri, 12,4 volt en 50 % urladdning, 12 volt ett urladdat batteri. En intelligent laddare tillhandahåller en bättre diagnos. Denna utför ett test innan laddning och ger ett korrekt resultat på batteriets tillstånd. Det kan hända att batteriet även med tillräcklig spänning inte startar motorn eftersom det är sulfaterat och inte längre ger tillräcklig effekt.
Om ditt batteri är dåligt laddat, undersök orsaken. Om fordonet bara har körts korta sträckor eller inte alls under lång tid bör du inte bli förvånad om batteriet är urladdat. Ladda batteriet på laddaren på ett vederbörligt sätt. Om batteriet helt enkelt är för gammalt måste det bytas ut. Men om ett nytt batteri inte laddas under normal körning kan skador på generatorn, likriktaren, regulatorn eller läckströmmar vara orsaken. Fråga din verkstad om du inte kan lösa detta problem själv med hjälp av instruktionsboken.
Om motorcykeln inte flyttas under en längre tid (mer än 3 månader) rekommenderar vi att koppla bort eller ta bort batteriet så att det inte kan bli helt urladdat eller tömmas av dolda förbrukare som larmsystem, klockor, stöldskydd, navigationsenheter, etc. Då är det bäst att koppla dem till en automatisk laddare eller smart laddare. Ett standardbatteri, som till exempel inte laddas under vinteruppehållet, kommer redan efter 4 månader att vara irreparabelt skadat.
Om det finns många ytterligare elektroniska enheter på fordonet som skulle behöva läsas in igen efter att batteriet har tagits ur (navigationsenhet, larmsystem etc.), är det lämpligt att använda ett laddningsuttag på fordonet, vilket gör det onödigt för att ta bort batteriet. Ett underhållsfritt batteri är dock en förutsättning för detta.
Vad finns det för batterier?
På motorcyklar monterar tillverkaren i regel ett standard syrabatteri eller ett underhållsfritt syrabatteri. I princip är alla syrabatterier likadana: De består av flera blyplattor. De positiva plattorna av blyoxid, de negativa plattorna av blysvamp. Utspädd svavelsyra fungerar som en flytande elektrolytlösning mellan plattorna. Eftersom två olika metaller är bundna i en elektrolytlösning genereras och lagras kemisk energi, och därmed elektrisk spänning. Om man kopplar ihop polerna utanför batteriet via ett motstånd laddas batteriet ur, den kemiska energin omvandlas till elektrisk energi och ström kan flyta.
Obs: Ackumulatorsyra är frätande, så försiktighet bör iakttas vid hantering av demonterade batterier. Om du får syra på huden, tvätta av den snabbt med mycket vatten. Vid ögonkontakt måste dessutom läkare uppsökas. Syrastänk på kläder resulterar vanligtvis i hål. Även lackerade delar på motorcykeln skadas av syran. Resultatet är rost och sur svampbildning. Tvätta därför också av noggrant med vatten!
Underhållsfria batterier
I det underhållsfria batteriet binds syran annorlunda än i standardbatteriet (via glasfiber mellan blyplattorna eller som gel). Eftersom dessa batterier knappt förlorar någon vätska genom avdunstning, kan de förslutas permanent efter den första påfyllningen. Därmed behövs ingen ytterligare kontroll av fyllnadsnivån under hela användningstiden. Det finns ingen ventilationsslang och cellerna öppnas för laddning på laddaren.
Gelbatterier och några speciella AGM-batterier säljs redan permanent fyllda och förseglade. Det enkla, underhållsfria batteriet levereras med ett passande dimensionerad syrapaket (syradensitet 1,32 g/cm³), som fylls på före första användningen. Därefter förseglas batteriet permanent. Underhållsfria batterier kan laddas när de är installerade i fordonet, till exempel via ett laddningsuttag. En automatisk laddare lämplig för motorcyklar ska alltid användas för detta ändamål (se tips för mekare laddare).
När ett underhållsfritt batteri är djupt urladdat behöver det ett speciellt laddningsläge för återupplivning. Enkla automatiska laddare tillhandahåller inte detta. Det rekommenderas därför att köpa en intelligent automatisk laddare – på så sätt är man förberedd på alla eventualiteter.
Underhållsfria batterier, i synnerhet gelbatterier, har lägre självurladdning än standardbatterier och något högre kallstartsprestanda, men de är känsligare för överladdning (därför är det viktigt att använda en automatisk laddare som är lämplig för motorcyklar). Kontrollera regleringsområdet för din spänningsregulator när du överväger att byta från standardbatterier till underhållsfria batterier.
AGM-batterier har en säkerhetsventil som öppnas om för hög ström flyter och gasning sker inuti. AGM-batterier bör endast installeras stående (ventil upptill) eller lätt lutande och inte ovanför, annars kan även här syra läcka ut.
AGM-batterier är glasfiberbatterier där mikrofleece består av glasfibermattor. AGM-batterier har en högre slutspänning på 14,7 volt.
Rent blybatterier är också AGM-batterier (MF). Till skillnad från vanliga MF-batterier, som namnet antyder, är anod- och katodplattorna gjorda av rent bly (eller med tillsatt silver). Detta minskar det inre motståndet och gör att strömmen flyter bättre. De stora fördelarna är i alla fall den låga självurladdningen och den låga tendensen till djupurladdning. Användningen av de högkvalitativa gallerplattorna ökar dock vikten på batteriet.
Både AGM- och rent blybatterier har mycket bra kallstartsprestanda och hållbar teknik.
I gel-batterier är elektrolyten bunden i kiselsyra. Detta skapar en gelliknande massa som inte kan gasa. Därför kan de placeras i vilken position som helst. En annan fördel med den gelliknande elektrolyten är att den gör batteriet motståndskraftigt mot vibrationer: De inre blyplattorna kan inte röra vid varandra vid vibrationer.
Strukturen på ett underhållsfritt gelbatteri
a) Speciell gallerkonstruktion: Multilegeringar garanterar hög ledningsförmåga och korrosionsbeständighet.
b) Speciellt aktivt material: Längre livslängd och ökad tillförlitlighet.
c) Genomgående anslutningar mellan plattorna: Lägre intern resistans på grund av kortare strömvägar för mer startkraft.
d) Gelliknande elektrolyt: Läcksäkert, låg självurladdning och mycket hög starteffekt.
Underhållsfritt litiumjonbatteri
Litiumjonbatterier representerar det senaste och mest kraftfulla inom batteriteknik. De innehåller flera individuella ackumulator-paket som celler. De innehåller två olika metallfolier som anod och katod, för det mesta koppar och aluminium. De är separerade från varandra av en jongenomsläpplig plastfilm och inbäddade i en litiumhaltig elektrolyt, som inte innehåller syra eller vatten, men i vilken jonerna ändå kan vandra.
Litiumjonbatterier har en mycket låg nivå av självurladdning och lång livslängd vid korrekt skötsel och användning. De tål ungefär tio gånger så många laddningscykler som blybatterier, är vibrationsbeständiga och kan installeras i alla lägen. Deras design är jämförelsevis kompakt och deras vikt extremt låg. De kan dock bara laddas med en laddare som är speciellt utformad för litiumjonbatterier. Extremt höga och låga temperaturer försvagar deras prestanda, så de bör endast användas mellan -10 och +45 grader Celsius.
Strukturen på ett litiumjonbatteri
a) Pol-skydd: Undvikande av kortslutningar.
b) Batterihanteringssystem: Reglerar de enskilda cellernas laddningstillstånd och garanterar maximal säkerhet.
c) Ackumulator-paket: Litiumceller finns i dessa förpackningar och kännetecknas bland annat av hög energitäthet och extremt låg självurladdning.
d) Polanslutningar i mässing: För bästa ledningsförmåga.
e) Indikator för laddningsstatus: Enkel detektering av laddningsstatusen.
f) Nylonkåpa: Specialutvecklat material och därför extremt motståndskraftigt.
Standard syrabatteri
Denna billiga batterityp finns främst i äldre motorcykelmodeller. Med ett nyinköpt standardbatteri ska elektrolyten fyllas på med syra – inte vatten! – (densitet 1,28 g/cm³). I vanliga syrabatterier produceras gaser. Av denna anledning har de en ventilationsöppning på vilken en slang ska sättas fast. Slangen leder gaserna dit de inte kommer att orsaka några skador, vanligtvis under motorn. På grund av ventilationsöppningen får vanliga syrabatterier endast installeras i upprätt läge (öppning upptill), annars skulle syran läcka ut.
Standardbatterier måste laddas med öppna celler. För att förhindra att syradimma kondenserar i fordonet måste batteriet tas ur fordonet.
Du kan kontrollera respektive laddningsstatus med en syratestare. För detta ändamål öppna pluggarna på de enskilda battericellerna och sug in lite syra i en syratestare genom att klämma ihop sugkulan och sedan föra in sugröret i respektive battericell. Avlasta nu sugkulan och absorbera tillräckligt med batterisyra så att flottören flyter fritt. Flottören i testenheten ger information om respektive laddningsstatus: Ju svagare batteri, desto lägre syradensitet och desto djupare dyker flottören ner. Fulladdade batterier har en syradensitet på 1,28 g/cm³, tomma batterier har en syradensitet på 1,11 g/cm³, ett värde på 1,20 g/cm³ motsvarar 50 % urladdning.
Upplysning: Läs syratestarens bruksanvisning noga!
Laddningsstatusen för de enskilda battericellerna bör vara så lika som möjligt, annars finns det en defekt. Kontrollera därför alla celler.
Efter användning av syratestaren, ska den rengöras med vatten. Om vätskenivån i ett standardbatteri har sjunkit måste de enskilda battericellerna fyllas med avmineraliserat vatten upp till max.-markeringen (kontrollera ungefär en gång i månaden). Fyll inte på syra, denna används endast för den första fyllningen. Om syra fylls på igen senare skulle syrakoncentrationen i batteriet öka oacceptabelt. Efter att ha fyllt på vätskenivån laddas batteriet med laddaren. Explosiva gaser (oxyhydrogen) bildas i batteriet vid laddning (alltid utan celltätningspluggar) – säkerställ därför alltid till god rumsventilation, håll öppen eld av alla slag borta från batteriet, rök inte och se till att inga gnistor kan uppstå.
Strukturen hos ett standard syrabatteri
a) Specialavskiljare: För högre startkraft och längre livslängd.
b) Galler tillverkat av höghållfast legeringsmaterial: För maximal startkraft och högt vibrationsmotstånd.
c) Torrladdade plattor: Batteriet är redan förladdat när det fylls med elektrolyten för första gången.
d) Förseglade poler: Längre livslängd genom att skydda mot vätskeförlust och korrosion.
e) Genomgående plåtsats-anslutningar: För högre starteffekt.
Batteriunderhållets 5 dödssynder
- INTE: Smörja polfett mellan pol och polklämma – polfett leder inte ström!
- INTE: Att inte ladda batteriet på hela vintern – ladda det minst varannan månad.
- INTE: Påfyllning av syra på fyllda standardbatterier – använd för detta ändamål avmineraliserat vatten.
- INTE: Använder du fel laddare – en speciell laddare krävs beroende på batterityp.
- INTE: Öppna underhållsfria batterier – locket ska vara stängt och inget får fyllas på!
Viktigt och värt att veta om startbatterier
Är batteriet förladdat? | Ska syra fyllas på? | Underhåll? (= regelbunden kontroll av syranivån?) | Lagring av syran | |
---|---|---|---|---|
Standardbatterier | Ja, delvis torrt laddat. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en lämplig batteriladdare för motorcyklar | Ja, syran måste beställas separat (batterisyra och destillerat vatten). All information om syramängderna hittar du i beskrivningen av respektive batteri. | Ja! Syranivån måste kontrolleras ungefär en gång i månaden. Fyll endast på med avmineraliserat (eller destillerat) vatten (batterisyra och destillerat vatten), om det behövs. Efter den första fyllningen, fyll aldrig på med syra! | Obundet i celler. |
Underhållsfria batterier, tomma, inkl syrapaket | Ja, delvis torrt laddat. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en lämplig batteriladdare för motorcyklar. | Ja, lämplig syraförpackning med den exakta mängden syra ingår alltid i förpackningen. Batteriet får aldrig fyllas på med annan syra än den syraförpackning som ingår i förpackningen! | Nej, när batteriet väl är fyllt och förseglat är det underhållsfritt för alltid och får under inga omständigheter öppnas! Att fylla på med avmineraliserat (eller destillerat) vatten eller syra är inte längre nödvändigt och absolut förbjudet, eftersom det skulle förstöra batteriet! | Inbunden i glasfiber. |
Underhållsfria batterier är förfyllda med syra och förseglade | Ja, delvis laddade. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en lämplig batteriladdare för motorcyklar. | Nej! Batteriet får under inga omständigheter öppnas och fyllas med syra, eftersom det redan är förfyllt med syra. Förutom laddningen är det klart för installation! | Nej, detta batteri är underhållsfritt för alltid! Det får under inga omständigheter öppnas! Det är absolut förbjudet att fylla på med avmineraliserat (eller destillerat) vatten eller syra i detta batteri, eftersom det skulle förstöra batteriet! | Inbunden i glasfiber. |
Underhållsfria batterier förfyllda med gelsubstans och hermetiskt förseglade | Ja, delvis laddade. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en lämplig batteriladdare för motorcyklar. | Nej! Under inga omständigheter får batteriet öppnas och fyllas på med syra eftersom det redan är förfyllt med gel. Förutom laddningen är det klart för installation. | Nej, detta batteri är förseglat för alltid och kräver inget underhåll! Det får under inga omständigheter öppnas! | Elektrolytblandning bunden i gelsubstans. |
Underhållsfria batterier med ren blyteknik | Ja, delvis laddade. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en lämplig batteriladdare för motorcyklar. | Nej! Batteriet får inte under några omständigheter öppnas. | Nej, detta batteri är förseglat för alltid och kräver inget underhåll! Det får under inga omständigheter öppnas! | Inbundet i absorberande glasfiber i samband med tunna plattor av rent bly. Syran absorberas helt av glasfibertekniken. Detta innebär att batteriet kan installeras i vilken position som helst. |
Underhållsfria batterier med litiumjonteknik | Ja, delvis laddade. Före installationen måste batteriet under alla omständigheter laddas fullt med en speciell laddare för litiumjonbatterier. | Nej! Batteriet får inte under några omständigheter öppnas. Det innehåller torra celler. Förutom laddningen är det klart för installation. | Nej, detta batteri är förseglat för alltid och kräver inget underhåll! Det får under inga omständigheter öppnas! | Den syrafria, litiumhaltiga elektrolyten svetsas in i flera individuella ackumulatorpaket. |
Underhåll av batteriet – så här gör man
01 – Borttagning av sadeln
Välj batteri enligt fordonstillverkarens information respektive enligt typkod, mått, spänning (6 V eller 12 V), strömstyrka, polernas placering och ventilationens placering. Först tar man bort sadeln och kontrollerar igen för påfyllning och montering om batteriet passar och polerna sitter på rätta sidan.
02 – Koppla bort kabeln
Vid demontering av batteriet, koppla alltid först bort minus- och sedan den pluskabeln, detta är det enda sättet att effektivt undvika kortslutning till fordonsramen!
Om batteriet laddas om på laddaren, använd ingen högströmsladdare från biltillbehör eller byggvaruhus. Använd endast enheter speciellt utvecklade för motorcykelbatterier. Även om högströmsladdare fungerar snabbare skadar de det relativt lilla motorcykelbatteriet på grund av för hög laddningsström.
03 – Påfyllning av syra
Fyll standardbatterier med ackumulatorsyra med hjälp av en batteripåfyllningsflaska för batterisyra eller en liten påfyllningstratt upp till markeringen för maximal fyllnadsnivå. Därvid bör du stå på ett syrafast underlag! Batteriet gasar vid påfyllning, detta är helt normalt.
Alla batterier är torrt förladdade. Du måste dock först ansluta batteriet till en laddare för att ladda det till maximal kapacitet.
När det gäller standardbatterier, låt cellerna avluftas i ca 2 timmar, kontrollera fyllnadsnivån igen och stäng med pluggarna. Tvätta noga bort eventuell syra som runnit över innan du installerar batteriet.
04 – Rengöring av batteriet
Rengör först utsidan av batteriet, eftersom ett lager av smuts mycket vä kan leda till läckströmmar och laddningsförluster. För att göra detta, spraya batteriet med ett komplett rengöringsmedel för motorcyklar, rengör det med en borste och skölj sedan av det med vatten.
Om batteripolerna är smutsiga, ska de rengöras med en mässingsborste.
05 – Rengöring av kontaktklämmorna
Rengör även kontaktklämmorna på batteriets anslutningskablar.
06 – Anslutning av kabel
Anslut alltid först plus- och sedan minuskabeln till fordonet. Blanda inte ihop polerna – detta skulle inte bara skada det nya batteriet, det kan också förstöra generatorn och ombordelektroniken!
07 – Smörjning av poler med fett
Smörj de anslutna polerna med lite polfett från PROCYCLE. När det gäller standardbatterier, lägg alltid luftningsslangen försiktigt och utan veck.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.