Laddning av batterier med laddare

När batteriet är svagt är laddaren motorcyklistens bästa vän. För att detta inte ska förändras har vi användningstipsen.

Laddning av batterier med laddare

Korrekt laddning av batterier

Ett startbatteri måste laddas om det inte används under en längre tid av stillastående, även om ingen förbrukare är ansluten och det har tagits ut ur motorcykeln. Batterier har ett inre motstånd och därför föremål för självurladdning. Energiackumulatorn är tom efter en till tre månader. Om du tror att du helt enkelt kan ladda batteriet kommer du att få en obehaglig överraskning. Eftersom ett djupt urladdat batteri inte längre kan lagra energin ordentligt och bara delvis absorbera den. För att det överhuvudtaget inte ska komma så långt har vi sammanställt tips för laddning i god tid och med rätt laddare.

Typer av laddare

Eftersom olika batterityper har använts inom motorcykel- och skotersektorn har även utbudet av laddare blivit mångsidigt. Följande grundläggande laddare har kommit ut på marknaden från olika tillverkare genom åren:


Bild 1: Enkel automatisk laddare för övervintring: ProCharger 600

Bild 1: Enkel automatisk laddare för övervintring: ProCharger 600

Standardladdare

Konventionella standardladdare utan automatisk avstängning och med oreglerad laddningsström har blivit sällsynta. De får endast användas på konventionella standard syrabatterier, där laddningsprocessen kan bedömas genom att observera vätskan. Börjar det gasa och bubblor stiga kopplar du själv bort batteriet från laddaren och antar att det är fulladdat. 

Permanent förseglade AGM-, gel-, rent bly- eller litiumjonbatterier får aldrig anslutas till en sådan laddare, eftersom det inte finns något tillförlitligt sätt att avgöra när batteriet är fullt – men överladdning skadar alltid batteriet och förkortar dess livslängd och det ganska märkbart om det händer igen.

Enkla automatiska laddare

Enkla automatiska laddare stänger åtminstone av sig själva när batteriet är fulladdat. Du kan dock inte anpassa laddningsspänningen till batteriets laddningstillstånd. Djupt urladdade gel-, rent bly- eller AGM-batterier kan vanligtvis inte ”återupplivas” med sådana laddare. För mindre svåra fall, till exempel för underhållsladdning vid förvaring eller övervintring, är de däremot utmärkta.


Bild 2: Modern allroundenhet med avsulfateringsfunktion: ProCharger 1.000

Bild 2: Modern allroundenhet med avsulfateringsfunktion: ProCharger 1.000

Mikroprocessorstyrd automatisk laddare

En ”intelligent”, mikroprocessorstyrd automatisk laddare erbjuder inte bara avgörande fördelar för moderna AGM-, gel- eller rena blybatterier, utan tillhandahåller även dessa fördelar för konventionella syrabatterier, eftersom den är utrustad med diagnos- och underhållsfunktioner med vilka batterilivslängden kan förlängas märkbart. 

Sådana laddare kan läsa av batteriets laddningstillstånd, anpassa laddningsströmmen till detta och piffa upp en aning gamla, delvis sulfaterade batterier via ett avsulfateringsläge så pass att de drar igång fordonets startmotor med tillräcklig effekt. Dessutom kan de skydda batteriet mot sulfatering när fordonet går på tomgång tack vare underhållsladdning. I underhållsläge skickas till exempel små strömpulser in i batteriet med vissa intervaller som säkerställer att inget sulfat samlas på blyplattorna. Du kan ta reda på mer om sulfatering och batterier i tips för mekare batterier.


Bild 3: Laddning i det inbyggda original eluttaget endast med en CAN-buss-kompatibel laddare. Här: ProCharger 4.000

Bild 3: Laddning i det inbyggda original eluttaget endast med en CAN-buss-kompatibel laddare. Här: ProCharger 4.000

Mikroprocessorstyrd laddare med CAN-bus-lämplighet

Om du vill ladda batteriet på ett fordon med CAN-bus ombordelektronik via ett vanligt inbyggt laddningsuttag, måste du använda en speciell, mikroprocessorstyrd laddare som är CAN-bus-kompatibel. Andra laddare skulle vanligtvis förbli ur funktion på det ursprungliga inbyggda uttaget (beroende på CAN-bus-programvaran), eftersom eluttaget också kopplas bort från det inbyggda elystemet när tändningen stängs av. Om batteriet inte är för dolt kan du givetvis även koppla laddkabeln direkt till batteripolerna. En CAN-bus-lämplig laddare överför en signal via eluttaget till motorcykelns omborddator. Därmed aktiveras eluttaget för laddning. 


Bild 4: Litiumjonbatterier behöver en speciell laddare

Bild 4: Litiumjonbatterier behöver en speciell laddare

Laddare med läge för laddning av litiumjonbatterier

Om du använder ett litiumjonbatteri i fordonet bör du även köpa en speciell laddare med ett läge för laddning av litiumjonbatterier. Litiumjonbatterier är känsliga för laddningsspänningar som är för höga och får aldrig laddas med laddare som skickar för hög startspänning till batteriet (avsulfateringsfunktion). En laddningsspänning som är för hög över 14,6 volt eller fluktuerande pulsladdningsprogram kan förstöra litiumjonbatteriet! Det kräver en konstant laddningsström för laddning.


Bild 5: Styrenhet och laddningsuttag i ett: ProCharger laddningslampa

Bild 5: Styrenhet och laddningsuttag i ett: ProCharger laddningslampa

Rätt laddningsström

Förutom typen av laddare är dess prestanda avgörande. Laddningsströmmen som levereras av enheten bör inte överstiga 1/10 av batterikapaciteten. Exempel: Om ditt skoterbatteri har 6 Ah bör du inte använda en laddare som skickar en högre laddningsström än 0,6 ampere in i batteriet, eftersom det skulle skada det lilla batteriet och reducera dess livslängd. 

Omvänt kan du med en liten laddare för tvåhjulingar endast mycket långsamt ladda ett stort batteri för personbilar – i extrema fall kan det ta flera dagar. Så var uppmärksam på den motsvarande informationen i ampere (A) eller milliampere (mA) vid köpet.

Om du ska ladda både bil- och motorcykelbatterier är en laddare som har mer än en laddningsnivå idealisk. Om den, precis som ProCharger 4.000, kan kopplas om från 1 till 4 ampere, skulle du kunna ladda de flesta bilbatterier inom ett dygn vid denna laddningsnivå, även om de var djupt urladdade.

Om det bara gäller laddning för underhåll kan du absolut även använda en liten mikroprocessorstyrd laddare som håller batteriet fräscht så länge du inte flyttar fordonet. 


Bra att veta

Praktiska tips

  • Bil- och motorcykelladdare rekommenderas inte för laddning av nickel-kadmium-batterier eller batterier för modeller eller rullstolar. Dessa speciella ackumulatorer kräver speciella laddare med en anpassad laddningscykel.
  • Om du laddar batterier installerade i fordonet via ett inbyggt eluttag som är anslutet direkt till batteriet, se alltid till att tysta förbrukare som ombordklockor eller larmsystem är avstängda/bortkopplade. Om en sådan tyst förbrukare (eller även en läckström) är aktiv kan laddaren inte hitta vägen till läget för underhåll och batteriet överladdas som ett resultat.
  • När de är installerade i fordonet bör du endast ladda permanent förseglade batterier (gel, AGM, rent bly, litiumjon). Du måste alltid ta bort vanliga syrabatterier för att ladda dem och öppna cellerna så att de kan gasa ut. De utströmmande gaserna skulle leda till obehaglig korrosion i fordonet.
  • Om du bör lämna ett batteri permanent anslutet till laddaren när fordonet går på tomgång för att hålla det laddat och därmed skydda det från sulfatering beror på respektive batterityp. Konventionella syrabatterier och AGM-batterier man själv kan fylla på är tacksamma för permanent underhållsladdning. Rent bly-batterier och gelbatterier samt permanent förseglade AGM-batterier har numera så låg självurladdning att det räcker att ladda upp dem var 4:e vecka på laddaren. Av denna anledning kopplar till exempel BMW CAN-bus elektroniken också bort fordonets laddningsuttag så länge batteriet känns igen som full – underhållsladdning är därför inte alls möjlig. Litiumjonbatterier behöver inte underhållsladdas, eftersom de nästan aldrig laddar ur sig själva. Deras laddningstillstånd kan vanligtvis ses på en LED-display på batteriet. Så länge ett sådant batteri fortfarande är 2/3 fullt behöver det inte laddas om.
  • Det finns portabla laddare som Fritec-laddbox för laddning när det inte finns något eluttag inom räckhåll. Den integrerade ackumulatorn kan ladda ett motorcykelbatteri enligt principen för omfyllning. Men det finns också startbooster med vilka du inte bara kan ge ett fordon starthjälp, utan även ladda ett motorcykelbatteri med en motsvarande adapterkabel så långt att motorcykeln åter kan startas.
  • Ständig kontroll: ProCharger-laddningslampan ger visuell information om startbatteriets status med en knapptryckning. Särskilt praktiskt: Om signalpelaren lyser gult eller till och med rött kan du ansluta din ProCharger-laddare direkt till batteriet via laddningslampan – ett riktigt plus när det gäller bekvämlighet, speciellt med strömlagringsenheter som är svåra att komma åt.

Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar