Installation av ett inbyggt eluttag på motorcykeln
Praktiskt taget är ett sådant inbyggt eluttag och inte så svårt att placera på motorcykeln – om man vet hur man gör.
- Installation av ett inbyggt eluttag – så här gör man
- 01 – Välj monteringsplats
- 02 – Läggning av kablar
- 03 – Anslutning av det inbyggda eluttaget
- Anslutning direkt till batteriet
- Anslutning till tändningens plus
- 04 – Kontroll av elsystemet
- 05 – Sätt tillbaka beklädnaden/sadeln
- 06 – Kontrollera elektroniken igen
- Bonustips för riktiga mekare
Installation av ett eluttag på motorcykeln
I det här tipset visar vi hur du kan installera ett eluttag för strömförsörjning av navigationsenheter, smartphones etc. i cockpiten eller någon annanstans på din motorcykel med bara några få steg.
Först behöver du ett uttag med den önskade anslutningsmöjligheten (USB-uttag, litet standarduttag eller cigarettändaruttag). Du hittar dem på www.louis.de. Då gäller det att hitta rätt plats på motorcykeln, beroende på vilken extra enhet du vill ansluta. Ett eluttag kan fästas på styret, ramen, under en bärarplatta eller i fordonets cockpit. Förutom funktionen att driva externa förbrukare kan eluttaget även användas för att ladda fordonsbatteriet, förutsatt att det är underhållsfritt och en motsvarande adapterkontakt används för laddaren.
Obs: För installation av eluttaget är specialistkunskaper inom området fordonselektronik en fördel. Du bör vara säker på att du kan göra installationen själv.
Installation av ett inbyggt eluttag – så här gör man
01 – Välj monteringsplats
Först väljer du monteringsplatsen för eluttaget. Därvid måste du ta hänsyn till den begränsade kabellängden. Kabeln måste nå till batteriet.
Om eluttaget framför allt ska användas för att ladda batteriet kan det även monteras i närheten av batteriet, till exempel på ett ramrör under sidolocket. Välj installationsplats så att eluttagets baksida är skyddad från stänkvatten. Eluttaget måste vara ordentligt installerat, att låta det dingla från kablarna skulle ingen mekare acceptera och är dessutom farligt, eftersom eluttaget kan slungas runt under körning och trassla in sig på oönskade ställen. I värsta fall även i ekrarna ...
För montering på styre eller ram använder du den vanligen medföljande monteringsklämman. Eluttaget och matningsledningen får inte hindra styrutslaget. På ett metriskt standardstyre med en diameter på 22 mm, ska du använda gummiunderlägget för att klämma fast klämman. För tunnare rör, till exempel på ramen kan du behöva sätta fast en gummi- eller metallinsats för att minska diametern.
Vid installation i cockpiten, i en instrumentpanel eller på en monteringsvinkel faller klämman logiskt sett bort. I detta fall måste du borra ett motsvarande stort hål (se eluttagets monteringsanvisning för information om diametern) i vilket du fixerar eluttaget underifrån med en räfflad mutter.
02 – Läggning av kablar
Nu är det dags att dra anslutningskabeln till batteriet. Det kan bli nödvändigt att demontera tanken, sadeln, ett sidolock eller liknande.
Se till att kabeln inte kan klämmas någonstans (till exempel vid fullt styrutslag). Vidare måste kabeln hålla ett visst respektfullt avstånd från heta motordelar och alla rörliga delar.
Se till att fixera kabeln tillräckligt med buntband – om möjligt i en färg som matchar omgivningen. Det ser helt enkelt trevligare ut!
03 – Anslutning av det inbyggda eluttaget
Det finns två anslutningsalternativ för pluskabeln: Antingen direkt på batteriet eller via tändningens plus. I alla fall bör en flygande säkring installeras.
Anslutning direkt till batteriet
Om batteriet till exempel ska laddas med en ProCharger-laddare via eluttaget, rekommenderas anslutning direkt till batteriet. Denna variant är även fördelaktig om du vill ladda enheter när du lägger in en paus under körningen.
Tändningen måste vara avstängd för att du ska kunna ansluta polskorna till batteriet. Hitta dock först en lämplig plats för att fästa den lilla flygande säkringsdosan (till exempel i området under sidolocket). Det finns flera varianter av säkringsdosor. På den visade säkringsdosan skär du igenom pluskabeln (röd) på eluttaget, placera de två kabeländarna på säkringsdosans metallklämmor och trycker ihop dem så att metallklämmorna tränger in i kabeln och får kontakt. Lyssna efter ett hörbart klick.
Sätt sedan i 5 ampere flatsäkringen i dosan.
Skruva nu fast polskorna på batteriet. För att undvika kortslutning när du rör vid verktyget och ramen, koppla först bort jordkabeln från batteriets minuspol och sedan kabeln från pluspolen. Då fäster du först den röda kabeln på pluspolen, sedan den svarta på minuspolen.
Anslutning till tändningens plus
Fördelen med denna anslutningsvariant är att ingen kan använda eluttaget utan tillstånd. Eluttaget ger endast ström när tändningen är påslagen. Försök INTE ansluta på någon kabel som förser viktiga komponenter (till exempel ljus eller tändspole) med ström. Vi rekommenderar att du istället ansluter till signalhornets kabeln.
Här är det även viktigt att tändningen är avstängd. Anslut nu eluttagets röda pluskabel med kabeln till signalhornet.
Vi kommer att visa dig i detalj hur du bäst upprättar denna anslutning i våra tips för mekare kabelanslutningar. I vårt exempel har vi kopplat kablarna med en lödkontakt.
Även i detta fall skyddas eluttaget dessutom av en flygande säkringsdosa. Anslut den svarta minuskabeln till en jordanslutning. Eluttaget är nu helt anslutet och redo för användning.
04 – Kontroll av elsystemet
Kontrollera nu om eluttaget och motorcykelns elsystem fungerar korrekt i alla delar innan du åter monterar alla borttagna delar på fordonet.
05 – Sätt tillbaka beklädnaden/sadeln
Återmontera nu alla tidigare borttagna motorcykeldelar.
06 – Kontrollera elektroniken igen
Innan du påbörjar din körning, bör du för säkerhetsskull kontrollera de elektriska funktionerna en andra gång. Ta det säkra före det osäkra ...
Upplysning: Håll eluttaget stängt när det inte används så att inget regnvatten eller smuts kan samlas i uttaget.
Bonustips för riktiga mekare
Fint efter varandra – lossande och åtdragande
Till höger eller till vänster? Det är inte frågan här. Det handlar snarare om: I vilken ordning ska flera skruvkopplingar (till exempel i kåpor) lossas? Svar: Vice versa. Om det finns en ordningsföljd för åtdragning i instruktionsboken eller på komponenten, ska man lossa i motsatt riktning. Och inget gjordes fel.
Stanna på mattan
Så vackert som ett grått betonggolv i verkstaden kan vara så fungerar det mycket bättre på en sliten men ändå användbar matta. Det är bekvämare och behagligare för knäna. Delar som faller ner är inte detsamma som skrot. Olja och andra vätskor absorberas snabbt. Och en del gamla golvbeläggningar har dessutom visat sitt värde mot kalla fötter.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.