Byta bromsbelägg
Att byta bromsbelägg respektive bromsklossar är i princip inte svårt, men bör göras mycket omsorgsfullt. Läs därför dessa instruktioner noga.
- Byte av bromsbelägg på motorcykeln
- Kontroll av bromsskivan med en mikrometerskruv
- De 5 dödssynderna vid byte av bromsbelägg
- Byte av bromsbelägg – så här gör man
- 01 – Uppsugning av bromsvätska
- 02 – Borttagning av bromsok
- 03 – Demontering av bromsbelägg
- 04 – Rengöring och kontroll av bromsok
- 05 – Tryck tillbaka bromskolven
- 06 – Montering av bromsbelägg
- 07 – Lägga i nya klossar i oket
- 08 – Slutmontering
- 09 – Underhåll av en enskivsbroms
- Vår rekommendation
Obs: Byte av beläggen enligt följande instruktioner bör endast utföras av tekniskt erfarna ”mekare”. Riskera inga säkerhetsbrister! Om du inte är övertygad om dina förmågor, låt din verkstad utföra bromsservicen!
Byte av bromsbelägg på motorcykeln
Ursprungligen utvecklad för flygplans landningsställ hittade skivbromsen sin väg in i japansk motorcykelkonstruktion i slutet av 1960-talet. Principen för denna typ av broms är lika enkel som effektiv: Två motsatt anordnade bromsbelägg, även kända som bromsklossar, pressas av ett hydraulsystems höga tryck mot skivan av ythärdad metall mellan dem.
Fördelen med en skivbroms jämfört med en trumbroms är bättre ventilation och kylning av systemet, kombinerat med ett effektivare tryck från belägget på underlaget.
Både bromsbelägg och bromsskiva är utsatta för slitage på grund av friktion, vilket beror på användarens vanor vid körning och bromsning: Regelbundna visuella kontroller är därför avgörande för körsäkerheten. Vanligtvis finns det ett skydd som kan lyftas på bromsoket vilket underlättar kontrollen av bromsbeläggen. Nu syns beläggen: Friktionsbeläggningen som limmas på en basplatta är ofta försett med ett spår som anger slitagegränsen. Denna är vanligtvis 2 mm tjocklek för beläggen.
Upplysning: Med tiden bildas en ”klack” på skivans övre kant. Detta tyder då redan på ett visst slitage. Vid mätning med ett skjutmått kan denna ”klack” dock leda till en förfalskning av mätresultaten! Jämför det fastställda värdet med slitagegränsen som vanligtvis är stämplad på skivbasen eller kan slås upp i verkstadshandboken. Byt ut skivan i god tid, eftersom ett underskridande av gränsvärdet kan leda till minskad bromseffekt med samtidig överhettning av systemet och irreparabel skada på bromsoket! Även vid djupa spår måste skivan bytas ut.
Kontroll av bromsskivan med en mikrometerskruv
Kontrollera även bromsklossen från sidan respektive underifrån: Snett slitage indikerar en felaktig upphängning av oket och kan leda till förtida skador på bromsskivan! Särskilt inför längre semesterresor är det lämpligt att byta ut bromsbeläggen, även om de fortfarande är lite långt från slitagegränsen. Vid äldre belägg eller belägg som ofta överhettats kan effekten även minska på grund av materialglasering så att det dags för utbyte. Även bromsskivan bör kontrolleras då och då. Särskilt moderna lätta bromsskivor utsätts för en inte obetydlig belastning på grund av det ”bett” som bromsoket med fyra eller sex kolvar utför. Den återstående tjockleken på skivan beräknas bäst med en mikrometerskruv.
De 5 dödssynderna vid byte av bromsbelägg
- INTE: Att inte tvätta händerna efter rengöring av bromsoket.
- INTE: Smörja rörliga bromskomponenter med fett.
- INTE: Använda kopparpasta för att smörja sintrade metallbelägg.
- INTE: Spilla bromsvätska på de nya bromsbeläggen.
- INTE: Trycka tillbaka bromsbeläggen med en skruvmejsel.
Byte av bromsbelägg – så här gör man
01 – Uppsugning av bromsvätska
För att ingen vätska ska kunna rinna över och skada din lack när du senare trycker tillbaka bromskolven, bör du först täcka över tanken och alla lackerade delar i närheten av bromsvätskebehållaren. Eventuellt läckande bromsvätska angriper lacken och måste i så fall omedelbart tvättas bort med vatten (inte bara torkas av). Ställ upp motorcykeln så att vätskebehållaren befinner sig i horisontellt läge och att innehållet inte rinner ut direkt när locket öppnas.
Öppna nu locket, ta av det i en duk och sug ut ungefär hälften av vätskan som finns i behållaren. Bromsluftaren från Mityvacs eller en pumpflaska kan användas för att suga ut vätskan så professionellt som möjligt.
Om din vätska är mer än två år gammal rekommenderar vi att du byter ut den; för gammaö vätska kan kännas igen på sin brunaktiga missfärgning Tips för mekare bromsvätska grundkunskaper!
02 – Borttagning av bromsok
Lossa bromsokets fäste på gaffeln och lyft av oket från skivan för att komma åt bromsbeläggen.
03 – Demontering av bromsbelägg
Själva demonteringen av beläggen är ganska lätt. I vårt bildexempel styrs de med två hållarstift och hålls på plats av en fjäder. Om säkringsklämmorna dras ut ur hållarstiften kan de demonteras. Fastnade stift måste drivas ut med lämplig stans.
Se upp: Fjädern hoppar gärna ur sin position oavsiktligt och försvinner in i något hörn av verkstaden. Var noga med att notera deras installationsposition för senare montering – ta vid behov ett foto med din mobiltelefon. Efter demontering av stiften kan bromsbeläggen tas bort.
Upplysning: Var uppmärksam på eventuella inbyggda ”skrikdämpningsplattor” som kan befinna sig mellan bromsbelägg och kolv: Det är absolut nödvändigt att dessa åter monteras i samma position för att kunna fullgöra sin uppgift! Ett foto med mobiltelefonen hjälper även här.
04 – Rengöring och kontroll av bromsok
Rengör och inspektera bromsoken grundligt. Se framför allt till att ”insidan” är torr och att bromskolvens dammanschetter är korrekt installerade, såvida sådana finns. Fukt pekar på bristande tätning av kolven. Dammanschetter bör inte vara spröda eller punkterade, eftersom fukt annars kommer att tränga in till kolven. Dammanschetten (om sådan finns) kan enkelt bytas ut från utsidan. För byte av tätningsringen, se reparationshandboken. Rengör nu bromsoket med en mjuk mässings- eller plastborste och bromsrengöringsmedel från PROCYCLE precis som det visas på bilden. Undvik att spraya rengöringsmedlet direkt på dammanschetten. Borsta inte av manschetten!
Rengör nu även bromsskivan med en ren trasa indränkt i bromsrengöringsmedel.
05 – Tryck tillbaka bromskolven
Stryk på lite bromscylinderpasta på de rengjorda bromskolvarna. Använd en bromskolvåterställare för att trycka tillbaka bromskolvarna. Du har nu skapat plats för de nya, tjockare beläggen.
Upplysning: Använd ingen skruvmejsel eller liknande för att återställa bromskolvarna. Med sådana verktyg finns risk för att man vickar på bromskolvarna som då fastnar en aning snett i sitt säte och gör att det sedan hörs ett slipande ljud när du bromsar. När du trycker tillbaka, var också uppmärksam på bromsvätskenivån i behållaren – den kommer att stiga när kolven rör sig tillbaka!
06 – Montering av bromsbelägg
För att säkerställa att de nya beläggen inte gnisslar efter installationen, kan man stryka på tunt med kopparpasta (till exempel från PROCYCLE) på baksidan av metall och vid behov på kanterna samt på de rengjorda hållarstiften vid organiska bromsbelägg. På sintrade bromsbelägg, som kan bli varmare, och på fordon med ABS, på vilka kopparpasta inte ska användas eftersom den är ledande, använder man keramikpasta. Pastan får under inga omständigheter hamna på beläggen!
Anti-skrik-folie från TRW är effektivare och renare än koppar- eller keramikpasta och limmas helt enkelt på baksidan av belägget. Den är lämplig för bromssystem med och utan ABS och för både sintrade och organiska belägg om det finns tillräckligt med utrymme i bromsoket för den ca 0,6 mm tjocka folien.
07 – Lägga i nya klossar i oket
Nu sätta i de nya klossarna i oket med insidorna mot varandra. Lägga till eventuella befintliga skrikdämpningsplattor i rätt position. Sätta i ett hållarstift och lägg på fjädern. TryckA ner fjädern och montera det andra hållarstiftet. Sätta i nya fästklämmor. Kontrollera ditt arbete igen innan du nu börjar med slutmonteringen.
08 – Slutmontering
För att bromsoket ska kunna placeras över skivan måste beläggen skjutas utåt så långt som möjligt så att ett fritt utrymme skapas. Placera nu oket över skivan på gaffeln. Om detta ännu inte är möjligt har troligen bromskolven flyttat sig något ur sin grundposition och måste tryckas tillbaka. För detta ändamål använd om möjligt kolvreturen. När bromsoket är på plats, dras det åt med det specificerade vridmomentet.
09 – Underhåll av en enskivsbroms
Om du utför underhåll på en enskivsbroms på din motorcykel kan du nu åter fylla på bromsvätskan i behållaren upp till maxmarkeringen och stänga locket, vid ett system med dubbel skivbroms måste först det andra bromsoket underhållas. Innan du tar en provtur, tryck bromskolven framåt till arbetsläge genom att ”pumpa” med bromshandtaget flera gånger. Detta är mycket viktigt, annars skulle dina första försök att bromsa vara förgäves! Undvik våldsamma, kontinuerliga och malande inbromsningar under de första 200 kilometerna så att dina belägg kan slipa in sig på bromsskivorna utan glasering.
Obs: Kontrollera om dina skivor blir varma, bromsbeläggen gnisslar eller om det finns andra brister som tyder på att bromskolven har fastnat. I detta fall tryck tillbaka kolven till sin grundposition enligt beskrivningen ovan utan att vicka på den. Oftast är problemet då åtgärdat.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.