Byte av bromsvätska på motorcykeln
Bra bromsar är avgörande för körsäkerheten på en motorcykel. Därför måste inte bara bromsbeläggen utan även bromsvätskan i ett hydrauliskt bromssystem bytas regelbundet.
- Lufta bromsarna och byta bromsvätska
- Lufta bromsarna
- Byte av bromsvätska – så här går det till
- Metod 1: Byt vätska via handspaken respektive fotpedalen
- 01 – Rikta in bromsvätskebehållaren horisontellt
- 02 – Förbered arbetsplatsen
- 03 – Sätt på ringnyckeln och montera sedan slangen.
- 04 – Skruva av locket försiktigt
- 05 – Öppna avluftningsskruven och pumpa ut vätskan
- 06 – Pumpa ut med bromshandtaget
- 07 – Pumpa ut vätska
- 08 – Avluftning
- 09 – Var uppmärksam på fyllnadsnivån
- 10 – Tryckpunkt på spaken
- Metod 2: Byte vätska med vakuumpumpen
- 06 – Suga ut bromsvätska och luft
- 07 – Kontrollera
- Vår rekommendation
Lufta bromsarna och byta bromsvätska
Kan du inte se genom synglaset på bromsvätskebehållaren? Ser du bara svart? Då är det hög tid att byta ut den gamla vätskan mot färsk, klar, ljusgul bromsvätska. Kan du dra upp bromshandtaget till gashandtaget? Du undrar vad ordet tryckpunkt kan betyda? Även då bör du ta hand om hydraulsystemet på dina bromsar så snart som möjligt, för då kan det finnas luft i systemet som inte hör hemma där. Kom ihåg: Om du vill bromsa säkert måste du säkerställa regelbundet underhåll av bromsarna. Vi visar dig hur du gör detta här.
Precis som det beskrivs i våra tips för mekare - bromsvätska grundkunskag åldras hydraulvätska med tiden. Även i det stängda systemet absorberar den vatten och luft oavsett fordonets körsträcka. Som ett resultat blir bromsens tryckpunkt mjuk eller hydrauliken klarar inte längre nödbromsning under termisk påfrestning. Det är därför viktigt att byta bromsvätska med de underhållsintervaller som rekommenderas av tillverkaren och att lufta bromssystemet samtidigt.
Obs: Absolut omsorg är livsviktig vid detta arbete! Arbete med bromssystem är avgörande för trafiksäkerheten och kräver djupa specialistkunskaper inom ämnet underhåll av motorfordon. Så riskera inga säkerhetsbrister! Om du ens har det minsta tvivel om din egen förmåga att utföra detta arbete, låt en fackverkstad ta hand om detta arbete.
Det gäller framför allt bromssystem med ABS-styrning. Dessa har vanligtvis två bromskretsar. Å ena sidan är det styrkretsen, som styrs av bromspumpen och aktiverar sensorer, och å andra sidan är det en reglerkrets, som styrs av en pump eller en tryckmodulator och aktiverar bromskolvarna. Sådana bromssystem måste oftast avluftas elektroniskt via en verkstadsdator. Det är alltså ett jobb som inte kan utföras ordentligt hemma. Därför beskriver vi i det följande endast underhåll av bromssystem utan ABS!
Se alltid till att varken lackerade fordonsdelar eller du själv kommer i kontakt med den giftiga glykolbaserade bromsvätskan DOT 3, DOT 4 eller DOT 5.1. Den angriper lack, ytor och hud! Vid behov måste du tvätta bort dem så snabbt och noggrant som möjligt med mycket vatten. Silikonbromsvätska DOT 5 är också giftig och lämnar kvar en envis smörjfilm. Den måste därför hållas noggrant borta från bromsskivor och belägg.
- Bild 1a – genomskinlig slang med tomt kärl
- Bild 1b – bromsluftare med bakslagsventil
- Bild 1c – vakuumpump
- Bild 1d – Stahlbus banjobult med luftnippel med bakslagsventil
Lufta bromsarna
Den gamla bromsvätskan kan tas bort och bromssystemet avluftas samtidigt på två olika sätt, nämligen antingen genom att pumpa ut vätskan i en behållare med hjälp av bromshandtaget/bromspedalen eller genom att suga ut den med hjälp av en vakuumpump (se bild 1c).
Vid utpumpning pressar du bromsvätskan genom en genomskinlig slang ner i ett tomt kärl (se bild 1a). Innan du startar, häll lite ny bromsvätska i denna behållare (ca 2 cm) så att luft inte av misstag kan sugas tillbaka in i hydraulsystemet via slangen. Se till att behållaren är i ett bra läge – änden av slangen måste alltid vara kvar i vätskan. Det är säkrare och enklare att använda en bromsluftare med bakslagsventil (se bild 1b), som på ett tillförlitligt sätt förhindrar luft från att strömma tillbaka.
Alternativt kan man även använda en Stahlbus banjobult med luftnippel med bakslagsventil (se bild 1d), som byts ut mot original banjobulten med luftnippel. Den förblir permanent på fordonet och kommer att avsevärt förenkla eventuellt framtida bromsunderhåll.
Vid avluftning bör du hålla koll på fyllnadsnivån i behållarens instrument: Låt den aldrig gå tom, annars kommer luft in i systemet igen och du måste börja om från början. Fyll alltid på färsk vätska i god tid!
Speciellt vid mindre behållare och bromsok, som vanligtvis finns på crossmotorcyklar och skotrar, kan behållaren tömmas mycket snabbt med en vakuumpump. Här är det bäst att lufta genom att pumpa med bromshandtaget/bromspedalen. Vid långa bromsrör och stor vätskevolym i behållaren samt i bromsoket underlättar dock en vakuumpump arbetet mycket.
Byte av bromsvätska – så här går det till
Metod 1: Byt vätska via handspaken respektive fotpedalen
01 – Rikta in bromsvätskebehållaren horisontellt
Först måste fordonet lyftas upp säkert. Det bör placeras så att bromsvätskebehållaren, som fortfarande är stängd, ungefär befinner sig i horisontellt läge. För detta ändamål ska man helst använda en motorcykellyft som är lämplig för respektive fordonsmodell. Du hittar tips för upplyftning i våra tips för mekare domkraft baskunskaper.
02 – Förbered arbetsplatsen
Täck nu över alla lackerade delar av motorcykeln med en lämplig folie eller liknande så att stänk från bromsvätskan inte kan orsaka någon skada. Det är bättre att vara lite för noggrann, väldigt få människor kan göra de här jobben helt utan mindre spill. Det vore synd om utseendet. För att vara på den säkra sidan, bör du alltid ha en hink med klart vatten till hands.
03 – Sätt på ringnyckeln och montera sedan slangen.
Man avluftar först vid den avluftningsskruv på bromssystemet som befinner sig längst bort från bromsvätskebehållaren. För att göra detta, placera en lämplig ringnyckel över avluftningsskruven på bromsoket och sätt fast slangen för bromsluftaren eller behållaren. Se till att slangen sitter ordentligt på avluftningsskruven och att den inte glider av igen av sig själv. Med äldre slangar hjälper det att skära av en liten bit med sidavbitaren för att åter säkerställa ett stadigt fäste. En slang som inte sitter perfekt på avluftningsskruven, eller en avluftningsskruv som sitter en aning löst i gängan, kan resultera i en tunn linje av luftbubblor i slangen. Om du vill vara på den säkra sidan kan du till exempel fixera med en klämma eller buntband.
04 – Skruva av locket försiktigt
Ta försiktigt bort skruvarna på bromsvätskebehållarens lock. Vid skruvkopplingar med stjärnskruvar, måste en exakt passande skruvmejsel användas, eftersom dessa små stjärnskruvar lätt slits. En lätt knackning med en hammare på skruvmejseln kan lossa skruvar som fastnat. Öppna försiktigt locket på bromsvätskebehållaren och lägg det försiktigt åt sidan med gummiinsatsen.
05 – Öppna avluftningsskruven och pumpa ut vätskan
Öppna nu försiktigt avluftningsskruven med ringnyckeln ett halvt varv. Även här bör en väl passande nyckel användas, eftersom skruven oftast sitter väldigt hårt om den inte har öppnats på länge.
06 – Pumpa ut med bromshandtaget
Med bromshandtaget respektive bromspedalen pumpar du ut den gamla bromsvätskan ur systemet. Men var mycket försiktig, eftersom vissa bromscylindrar tenderar att orsaka att en vätskevåg skjuter ut ur ventilationshålet i bromsvätskebehållaren när de aktiveras och eventuellt stänker på målade fordonsdelar. Se alltid till att bromsvätskebehållaren aldrig går tom!
Däremellan fyller du på ny bromsvätska i bromsvätskebehållaren så fort nivån har sjunkit synbart – vilket redan har beskrivits: Ingen luft får komma in i systemet!
Om vätskan inte vill rinna ordentligt finns det ett litet knep: Efter varje pumpning, vrid tillbaka avluftningsskruven, släpp sedan spaken respektive pedalen, öppna skruven igen och pumpa igen. Det är lite jobbigare, men det fungerar och luftbubblor stöts konsekvent ut ur systemet. En bromsluftare med bakslagsventil eller Stahlbus-skruven sparar dig detta arbete, eftersom vätska eller luft inte kan strömma tillbaka genom bakslagsventilen.
07 – Pumpa ut vätska
Medan du noggrant observerar nivån i bromsvätskebehållaren, fortsätt så länge tills endast ny, ren och bubbelfri vätska rinner genom den genomskinliga slangen.
Dra i spaken/pedalen en sista gång, håll fast den och stäng avluftningsskruven medan du håller den.
08 – Avluftning
Beroende på system avluftar du vid nästa avluftningsskruv i bromssystemet/vid dubbla skivbromsar vid systemets andra bromsok, vilket redan har beskrivits.
09 – Var uppmärksam på fyllnadsnivån
När alla avluftningsskruvar i bromssystemet har avluftats, ska bromsvätskebehållaren fyllas på horisontellt upp till maxmarkeringen. Sedan stänger du den med den rengjorda, torkade (!) gummiinsatsen och locket.
Om bromsbeläggen redan är något slitna bör behållaren inte fyllas på upp till maxmarkeringen, annars skulle det finnas för mycket bromsvätska i systemet vid byte av belägg. Exempel: När beläggen är 50 % slitna, ska man fylla på halvvägs mellan min.-markeringen och max.-markeringen.
Dra nu åt de i regel väldigt mjuka stjärnskruvarna med en exakt passande skruvmejsel och mycket känsla. Dra inte åt för hårt, annars kommer problem att uppstå nästa gång du byter vätska. Kontrollera fordonet ännu en gång med avseende på bromsvätskestänk, tvätta av dem noggrant innan lackskador uppstår.
10 – Tryckpunkt på spaken
Därefter bygger du upp trycket i bromsarmaturen genom att upprepade gånger trycka på bromshandtaget/bromspedalen. Kontrollera om du upprepade gånger kan känna en fast tryckpunkt på spaken respektive pedalen efter en kort tomgångsrörelse – på styret får det till exempel inte vara möjligt att dra upp bromshandtaget med mjukt motstånd. Som redan beskrivits kan en otillräcklig, mjuk tryckpunkt bero på kvarvarande luft i systemet (i detta fall måste avluftningsprocessen upprepas), eller att bromsoket inte är tätt respektive att en kolv i handpumpen kan vara sliten.
Upplysning: Om det fortfarande inte finns någon hård tryckpunkt efter upprepade avluftningar och ingen exakt kontroll av läckor, har följande beprövade tillvägagångssätt visat sig att fungera: Du drar hårt i bromshandtaget och fixerar det till exempel med ett buntband på gashandtaget. Det är då bäst att lämna systemet över natten med detta uppbyggda tryck. Fina, fastnade luftbubblor kan sedan i lugn och ro stiga upp i bromsvätskebehållaren över natten. Nästa dag tar man bort fixeringen, kontrollerar tryckpunkten på nytt respektive avluftar ännu en gång för gott.
Metod 2: Byte vätska med vakuumpumpen
Gör enligt beskrivningen i metod 1, steg 01 till 05 och fortsätt enligt följande:
06 – Suga ut bromsvätska och luft
Med vakuumpumpen suger du ut den gamla bromsvätskan och eventuell luft ur behållaren.
- Ny vätska måste fyllas på i god tid innan behållaren sugs tom (se metod 1, steg 6, bild 2).
- Så håll alltså alltid ett öga på fyllnadsnivån!
- Fortsätt arbeta med vakuumpumpen tills endast ny, ren vätska utan luftbubblor rinner genom den genomskinliga slangen (se metod 1, steg 7, bild 1).
Under det sista pumpslaget med vakuumpumpen, stäng avluftningsskruven på bromsoket (se metod 1, steg 7, bild 2). Beroende på system avluftar du vid nästa avluftningsskruv i bromssystemet/vid dubbla skivbromsar vid systemets andra bromsok, vilket redan har beskrivits.
07 – Kontrollera
Fortsätt nu att göra som det beskrivs i metod 1, från steg 8 och slutför ditt arbete och kontrollera sedan tryckpunkten och renheten på din motorcykel.
Innan du åter ger dig ut i vägtrafiken med din motorcykel, kontrollera åter bromssystemets funktion och effektivitet noga.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.