Linda in grenrörsrören med värmeskyddsband

Tycker du att värmeskyddsband på grenröret är coola? Då kan du sedan bandagera hela din motorcykel själv – med hjälp av dessa instruktioner.

Linda in grenrörsrören med värmeskyddsband

Linda avgasgrenröret

Att linda in avgasgrenröret med värmeskyddsband har blivit en etablerad visuell ”tuningsåtgärd”. Men det finns också gedigna tekniska skäl till att linda in avgasröret. Här visar vi hur man skickligt förser avgasröret med en beklädnad. Det som till en början verkar väldigt enkelt är dock inte så lätt om resultatet ska vara övertygande.

Verktyg: Insexnyckel, sax, hylsnycklar, sidoskärare, buntbandstång

Varför linda överhuvudtaget?

Förutom showeffekten har lindningsbandet även vissa tekniska fördelar. Som namnet värmeskyddsband antyder fungerar bandet som ett isolerande skikt som håller värmen från avgaserna kvar i avgasröret. Å ena sidan skyddar det den redan varma motorn mot ytterligare uppvärmning från utsidan, främjar avlägsnandet av förbränningsrester och skyddar dessutom föraren och hans/hennes kläder från konsekvenserna av oavsiktlig kontakt med avgasröret, som kan vara flera hundra grader varmt.

Förberedelse

Silent Sport-remmarna finns från Louis i fyra färger så att remmen även matchar fordonskonceptet. Längden på 10 meter är medvetet generös, för att behöva börja om då och då är irriterande och resultatet kommer aldrig att se bra ut.

Innan du börjar, här är några tips: Du behöver först en behållare med vanligt kallt vatten. Ha även klämmor, dragkedjor och rostfri tråd för omlindning. Och då behöver man förstås verktyg för att ta bort avgasrören. Detta gör lindningsarbetet mycket lättare för dig. Eller vill du fumla med hela bandets längd mellan motorn och grenröret på varje varv? Om det inte finns något annat sätt kan värmeskyddskragen givetvis även lindas runt det bifogade avgasröret.


Snygg beklädnad för avgasröret – så här gör man

Steg 1: Blötlägg bandet i vatten över natten

Steg 1: Blötlägg bandet i vatten över natten

01 – Blötläggning av bandet

För att säkerställa att lindningen går utan problem gör du bandet mer smidigt, stretchigt och samtidigt halkfritt genom att ge det ett långt bad, gärns även en hel natt. Bra saker tar tid! Våtlindning är en riktig röra. Det blöta bandet kan färga av sig kraftigt. Av denna anledning ska du använda handskar och arbetskläder. Du kan även linda bandet torrt, men om det våta bandet drar ihop sig igen senare när den torkar och ligger tätt runt grenröret kommer du att kunna njuta av ditt arbete längre.


Steg 2: En markering visar början och slutet av lindningen

Steg 2: En markering visar början och slutet av lindningen

02 – Placera markering

Grenröret ska vara rent före montering. Rostfläckar ska tas bort så att grenröret inte fortsätter att rosta obemärkt under värmeskyddsbandet. Hur man tar bort rost på rätt sätt beskrivs i tips för mekare borttagning av korrosion.

Innan du lossar ljuddämparen från avgasgrenröret är det bra att använda en penna för att markera hur långt rören passar in i varandra, därmed vet man senare hur långt bandet kan lindas.


 Steg 3, bild 1: Första varvet i rät vinkel, linda därefter diagonalt

 Steg 3, bild 1: Första varvet i rät vinkel, linda därefter diagonalt

03 – Lindning

Börja alltid lindningen från ljuddämparsidan så att de enskilda lindningarna ligger ovanpå varandra precis som takpannor. På detta sätt utsätts de mindre för fartvind, regn eller uppkastade små stenar – och håller desto längre. Lägg det första varvet runt röret i rät vinkel för en ren, rak avslutning. Från och med det andra varvet ska bandet dras diagonalt.

Steg 3, bild 2: Temporär fixering med ett buntband

Steg 3, bild 2: Temporär fixering med ett buntband

Se till att inga luckor uppstår. Om början har lyckats precis som du föreställt dig, kan du fixera med en klämma eller ett tillfälligt buntband (det senare går snabbast). 


Steg 4: Linda jämnt och låt därvid resten av bandet ligga kvar i vattnet.

Steg 4: Linda jämnt och låt därvid resten av bandet ligga kvar i vattnet.

04 – Linda jämnt

Från och med nu upprepar du lindningsprocessen tills du har nått slutmarkeringen. Håll alltid bandet spänt och se till att lindningarna är jämnt fördelade.

Det enklaste sättet att göra detta är om rullen med bandet hänger kvar i vattnet och du vrider på avgasröret för att linda in det. Detta undviker felaktig lindning och bandtrassel. 

Observera: I ditt eget intresse, se till att rörliga delar förblir rörliga och att urtag eller avgasutlopp kan navigeras rent.


Steg 5: Bandet ska alltid sluta rakt i rät vinkel

Steg 5: Bandet ska alltid sluta rakt i rät vinkel

05 – Lindingens slut

När du kommer till slutet, skär av resten. Men se upp: Klipp den inte för kort. Mät noga innan! 

Den sista lindningen placeras, precis som den första, i rät vinkel mot röret och fixeras sedan – först med ett buntband. 


Steg 6, bild 1: Borttagning av det temporära buntbandet, fastsättning av buntband i rostfritt stål ...

Steg 6, bild 1: Borttagning av det temporära buntbandet, fastsättning av buntband i rostfritt stål ...

06 – Fastsättning av buntband i rostfritt stål

Den avslutande fixeringen bör göras med ett metalliskt material. Antingen med slangklämma eller buntband av rostfritt stål.

Steg 6, bild 2: ... och dra åt med buntbandstång

Steg 6, bild 2: ... och dra åt med buntbandstång

För perfektionister finns det ett ännu trevligare sätt för den slutliga fixeringen: med en tråd. Det bör här påpekas att denna variant är något för avancerade användare. 


Steg 7, bild 1: Gör en ögla av tråden och lägg den tvärs mot lindningsriktningen, ...

Steg 7, bild 1: Gör en ögla av tråden och lägg den tvärs mot lindningsriktningen, ...

07 – Fixering med tråd

Trådavslutningen är ett ansträngande jobb, men kommer att belönas med bättre wow-faktor och allmän beundran vid nästa möte. Försök! Det går visserligen inte utan talang och en liten förkärlek för självbestraffning …

Först gör du en öljett av tråden, placerar den på tygtejpen tvärs mot lindningsriktningen respektive parallellt med röret och lindar runt den flera gånger. 

Steg 7, bild 2: ... linda den sedan flera gånger och ta sedan bort buntbandet

Steg 7, bild 2: ... linda den sedan flera gånger och ta sedan bort buntbandet

Därefter kan det provisoriska buntbandet tas bort.

Steg 7, bild 3: Dra nu änden av tråden genom den förberedda öglan

Steg 7, bild 3: Dra nu änden av tråden genom den förberedda öglan

Efter flera lindningar så nära varandra som möjligt klipper man av tråden och drar änden av tråden genom öglan. 

Steg 7, bild 4: ... linda flera gånger och dra åt med tången

Steg 7, bild 4: ... linda flera gånger och dra åt med tången

Därefter dras öljetten åt med en tång så att det försvinner under lindningen.

Steg 7, bild 5: Klipp av tråden ände

Steg 7, bild 5: Klipp av tråden ände

Det bästa sättet att skära av den utskjutande tråden är med en avbitare.


Steg 8: Montera avgasröret på motorcykeln igen

Steg 8: Montera avgasröret på motorcykeln igen

08 – Montera avgasröret på motorcykeln igen

Nu monteras avgasröret åter på motorcykeln. För detta ändamål använd alltid en ny avgaspackning såvida en sådan har installerats. 


Steg 9: Klart!

Steg 9: Klart!

09 – Klart!

När du har gjort allt, kan du: Starta maskinen och kör ett längre varv. Avgasröret kommer att ryka mycket till en början.

För att du inte ska dra till dig uppmärksamhet är det lämpligt att ta en tur över land istället för en runda genom stan.


Bonustips för riktiga mekare

Tvåfärgad lindningsteknik

Att sätta visuella accenter på motorcykeln är en bra sak. På så sätt säkerställer du betydligt mer individualitet och sticker vanligtvis ut från mängden med ditt fordon många gånger om. Den tvåfärgade lindningstekniken är ett exempel på hur man kan åstadkomma mycket med relativt liten ansträngning. Linda helt enkelt två olika färgade värmeskyddsband bredvid varandra runt avgasgrenröret. Början kan eventuellt vara lite svårare, du måste jobba väldigt jämnt och exakt, men det är värt mödan ... prova!


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar