Borttagning av korrosion från motorcykeln
Rost är alla motorcyklars skoningslösa fiende. Vi visar här hur man lika skoningslöst blir av med den.
- Borttagning av korrosion från motorcykeln
- Borttagning av korrosion – så här gör man
- 01 – Borttagning av ytlig flygrost
- 02 – Borttagning av rost med en mässingsborste
- 03 – Milda syror hjälper till att lösa rost
- 04 – Avlägsna större rostytor
- 05 – Behandla de sista rostresterna med rostomvandlare
- 06 – Borttagning av korrosion från motorn
- 07 – Vårdolja skyddar mot korrosion
- Tvättdagen är en ”fett-dag”:
Borttagning av korrosion från motorcykeln
Rost på motorcykeln ser inte bara fult ut, det försvagar också materialet och fortsätter att förstöra det tills slutligen hål uppstår. Korrosion på ståldetaljer har den välkända bruna färgen, men även aluminium korroderar, här förvandlas metallen av fukt till ett vitt pulverformigt ämne, det sägs också ”blomma”.
För att undvika att korrosion uppstår kan man till exempel lackera eller förkroma metalldelar. Men det räcker inte – vittrad lack eller helt fettfri ny krom ger fortfarande tillräckligt med yta för att vädret ska kunna orsaka skada, eftersom vattenmolekyler kan angripa metallen genom den finporiga ytan. Lackerade och kromade metalldelar (förutom avgasröret) bör därför behandlas med poleringsvax när de är nya eller efter varje fordonstvätt. Detta stänger porerna och, som en fantastisk optisk bieffekt, skapas en vacker glänsande yta efter poleringen. Poleringsvax är därför idealiskt för att skydda en ny kromstrålkastare från insidan, eller cruiser-fotplattor underifrån mot väderpåverkan. Kom alltid ihåg – rost orsakad av bristande skötsel täcks inte av produktgarantin!
Du kan ta reda på mer om polering i våra tips för mekare polering av komponenter.
Borttagning av korrosion – så här gör man
01 – Borttagning av ytlig flygrost
När det väl finns korrosion bör den avlägsnas så tidigt som möjligt. Lätt flygrost på kromdetaljer kan ofta rengöras med krompolish utan att lämna några rester, eller så finns det bara små rostfläckar kvar som inte syns väldigt mycket.
02 – Borttagning av rost med en mässingsborste
Om inget kan göras med enbart krompolish kan du använda en mässingsborste för rengöring. Du måste då dock räkna med att respektive krom kommer att tappa sin typiska glans i det behandlade området (vilket trots allt ser bättre ut än den bruna rosten).
Om den drabbade delen är ett gaffelrör eller dämparstången på en stötdämpare måste även dessa prickar poleras bort, eftersom även små strävheter kan skada tätningsringen på grund av skavning och dämparoljan rinner ut. Får du inte jobbet gjort med polish kan du fortsätta arbeta med mycket fin polerduk.
03 – Milda syror hjälper till att lösa rost
Om rosten redan har ätit sig djupare in i materialet kan den avlägsnas antingen mekaniskt eller kemiskt.
En fantastisk kemisk rostlösare som du kan köpa i vilken stormarknad som helst för en liten peng är citronsyra (ja, de små gula plastcitronerna) eller cola. Rostiga smådelar placeras i ett outspätt citronsyrabad. På större delar kan bandage av absorberande pappershanddukar indränkta i syran läggas runt rostområdet. Låt det sitta kvar och verka i några dagar så kan rosten tas bort relativt enkelt med en hård plastborste eller en mässingsborste.
04 – Avlägsna större rostytor
Större rostområden kan slipas rena med våtslippapper med en grov kornstorlek och sedan med en finare kornstorlek. Våtslipning eftersom det ger mindre damm.
Snabbare och grundligare resultat får man med trådborstar till enhandsvinkelslipen eller borrmaskinen. De penetrerar även rostporerna bättre än slippapper, vilket bara är effektivt på ytan.
Naturligtvis kan du också använda en trådsborste, men dess effekt är betydligt mindre. Vid borstning bör du alltid använda andningsskydd och skyddsglasögon och arbeta utomhus om det är möjligt, eftersom det bildas mycket damm. Ett kromskikt kommer inte att överleva denna typ av behandling!
05 – Behandla de sista rostresterna med rostomvandlare
Om djupa rostkratrar finns kvar som inte går att rengöra, om dolda fläckar, vinklar, rörhylsor, ramdelar och liknande inte kan rengöras helt med slippapper eller stålborste, kan resterna vid behov även beläggas med en rostomvandlare. Denna kan lackeras efter härdning.
Men om den aktuella delen senare ska förkromas eller pulverbeläggas måste rostborttagningen verkligen vara hundraprocentigt. I så fall ska komponenten överlämnas till ett specialistföretag för finblästring. Beroende på material och graden av korrosion skjuts det där med valnötter, glaspärlor eller sand (den grövsta) – resultatet blir en perfekt avrostad mer eller mindre grov yta som samtidigt är fri från färg och matt.
06 – Borttagning av korrosion från motorn
Om en motor ska befrias från korrosion med ovan nämnda blästermedel måste den först demonteras helt så att endast kåpan med skyddade tätningsytor kan blästras. Sandblästra aldrig en komplett motor, blästermedel kommer alltid in, oavsett hur väl du maskerar den – och det leder senare till extremt snabbt motorslitage. Det enda undantaget: Lätt korroderade aluminiummotorer kan rengöras med torrisblästring, detta är dyrt men garanterar att inget blästermaterial kan skada motorn.
07 – Vårdolja skyddar mot korrosion
Slutligen måste de avrostade delarna skyddas väl mot ny korrosion. Man kan lackera, förkroma, galvanisera, vaxa, smörja eller helt enkelt torka av dem med en oljig trasa. Aluminium kan anodiseras i färg, stål kan poleras. Det finns alltså många mer eller mindre effektiva, mer eller mindre dyra metoder för att sätta stopp för korrosion. Du väljer beroende på material, önskat utseende och individuella möjligheter.
Endast avgasröret ska alltid hållas fritt från fett under drift, eftersom värmen skulle bränna in fettet och skapa en ful brunaktig missfärgning, vilket då återigen kräver användning av krompolish.
Bonustips för riktiga mekare
Tvättdagen är en ”fett-dag”:
En sådan nytvättad och polerad motorcykel är en förtrollande syn. Allt blinkar och blänker i solskenet. Men glöm inte: Nu är det dags för smörjolja, grafit, kedjefett etc. Så att allt är lättgående och rost inte har en chans!
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.