Köprådgivning för begagnade motorcyklar

Liten budget, stora drömmar? Vad sägs om en begagnad motorcykel? Användbar information om köp av begagnat finns här.

Köprådgivning för begagnade motorcyklar

Vad som måste beaktas när man köper begagnat

Marknaden för begagnade motorcyklar är stor och ibland ganska förvirrande. Och inte alla erbjudanden håller vad säljaren lovar. Här får du ta reda på vad du bör vara uppmärksam på när du köper en begagnad motorcykel.

Det behöver inte alltid vara ett nytt fordon – den som vill spara pengar, letar efter en specifik modellvariant eller en specifik klassisk motorcykel eller custombike kan inte undvika den privata marknaden för begagnade motorcyklar. Även nuvarande modeller ligger vanligtvis långt under nypriset efter bara ett år och är därvid ofta i toppskick.


Bild 1: Sökning av begagnade fordon

Bild 1: Sökning av begagnade fordon

Sökning av begagnade fordon

Utbudet är numera extremt brett – med lite tålamod ska egentligen alla kunna hitta sin drömmotorcykel. Ta därför inga förhastade köpbeslut, även om du har ”fallit” för ett erbjudande. Kontrollera alltid omsorgsfullt och i lugn och ro. Köp bara om du verkligen är övertygad. Det kommer att finnas många andra möjligheter om en annan aspirant hinner före dig!

Särskilt när det gäller äldre motorcyklar är det viktigt att noga kontrollera vilket ämne erbjudandet ger för pengarna och om din egen tekniska kompetens räcker till för att utföra nödvändiga iståndsättningsarbeten, annars blir det snabbt dyrt. Ha så tidigt som möjligt klart för dig vad du letar efter: ”bara något att köra med”, ”bra begagnat skick”, ”speciell utrustning”, ”perfekt originalskick”, ”modifieringen du alltid önskat dig” eller ”grunden" för din egen ombyggnad eller ditt egna restaureringsprojekt.

Fundera i alla fall över vilka reparationer som är väsentliga för köpobjektet och hur höga kostnaderna för önskade ändringar blir.

En hoj som bara är ”så där” när det gäller utseende och teknik är verkligen ingen bra bas för din ”drömmotorcykel”. Antingen ska det vara en riktigt övertygande teknik eller ett verkligen åtråvärt utseende som lockar – eller så ska det stå klart redan från början att erbjudandet är extremt billigt och att av denna anledning en komplett ombyggnad kan ”löna sig”. Men var särskilt försiktig här: Nästan varje nybyggnation är dyrare än ursprungligen planerat.

Besiktning och provkörning

Förbered dina grundläggande förväntningar redan före besiktningen och ta helst med dig en sakkunnig följeslagare – två par ögon ser alltid mer! Även om du bara letar efter en reservdelsbärare till ett projekt är det alltid en fördel om du kan provköra innan du köper.

Alla brister kan inte hittas när fordonet står stilla (till exempel en hackig manuell växellåda, deformerade bromsskivor, en ram som tenderar att luta i höga hastigheter, etc.). Kontrollera dessutom alltid om ägarbeviset är korrekt, ram- eller motornummer är äkta, svetsarbeten har utförts på chassit som inte skulle godkännas av en besiktningsman, ombyggnadsdelar har expertutlåtande eller åtminstone är kapabla att bli godkända vid besiktningen. Har fordonet inte varit involverat i en olycka? Finns det något som tyder på en olycka? Är till exempel delar av beklädnaden eller chassit repade? Bekräftar säljaren skriftligen att fordonet inte har varit involverat i någon olycka?

Marknadspriser hittar du i det aktuella numret av ”Schwacke-listanför tvåhjulingar” för modeller upp till 10 år gamla. Äldre motorcyklar betraktas som samlarobjekt – här måste den vanliga prisnivån fastställas i aktuella tillämpliga tidningar eller på marknadsplatser för begagnade fordon på Internet. Även om motorcyklar som säljs privat oftast är billigast att få tag på – bör särskilt de intressenter som inte är så erfarna och kunniga när det gäller teknik som alternativ ta en titt på erbjudanden från återförsäljare. 

Bild 2: Det bästa sättet att bedöma motor, chassi och bromsar är att provköra

Bild 2: Det bästa sättet att bedöma motor, chassi och bromsar är att provköra


Bra att veta: Om ett större tekniskt problem uppstår inom de första sex månaderna efter köpet kan detta bedömas som ett fel som redan fanns vid överlåtelsen. Därefter ska köparen bevisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Av denn anledning brukar återförsäljare i regel kontrollera sina begagnade motorcyklar innan de säljer dem och erbjuder därmed mer säkerhet än ett privatköp. 


Från återförsäljare eller privat?

Även om motorcyklar som säljs av privatpersoner oftast är billigast att få tag på – bör särskilt de som inte är så erfarna när det gäller teknik alternativt ta en titt på erbjudanden från återförsäljare. Som kommersiell säljare är de föremål för lagstadgat ansvar för materialfel begränsat till ett år. Detta gäller även om återförsäljaren lämnar en ytterligare garanti för begagnade fordon.

Det ska dock också klargöras om återförsäljaren svarar för sin egen motorcykel som en del av sin verksamhet eller om han erbjuder en motorcykel för en privat ägares räkning. Även om regelverket säkerställer att maskinerna kontrolleras noggrant i förväg, rekommenderas inte blind tillit. En omfattande provkörning är definitivt att rekommendera.

Nackdelen med konsumentvänlig lagstiftning: Du hittar sällan äldre och billiga maskiner hos återförsäljare eftersom sådana försäljningar är förenade med för stor risk för återförsäljare.


Bild 3: Fyll i noggrant! Detta sparar problem efter köpet

Bild 3: Fyll i noggrant! Detta sparar problem efter köpet

Köpekontrakt

Om köpet äger rum rekommenderas ett omsorgsfullt utfärdat köpekontrakt, speciellt om fordonet ska hämtas vid ett senare tillfälle. Kom överens exakt om betalningsvillkoren och inköpets omfattning (tillbehör, reservdelar etc.). Registrera körsträcka, motoröversyn etc. få servicehandlingarna eller eventuella kvitton överlämnade till dig. Vid speciallackering, fråga efter färgkoden – detta underlättar senare lackreparationer.

www.louis.deEtt exempel på köpeavtal och en omfattande checklista för utskrift finns i serviceområdet. Checklistan (överordnade punkter: inspektion i stillastående, provkörning och papper) hjälper dig att upptäcka och komma ihåg defekter som det erbjudna fordonet har. Den kan ligga till grund för den slutliga kostnadsberäkningen.


Jämför chassinumret noggrant

Och sist: Jämför exakt chassinumret (eventuellt även motornumret) från fordonets registreringshandling, köpekontrakt och fordon.

Bild 4: Dekalen med ramnumret har i regel anbringats i området för styrhuvudet

Bild 4: Dekalen med ramnumret har i regel anbringats i området för styrhuvudet

Bild 5: Chassinumret måste överensstämma med uppgifterna i registreringsbeviset för fordon och köpekontraktet

Bild 5: Chassinumret måste överensstämma med uppgifterna i registreringsbeviset för fordon och köpekontraktet

Identifiera ett importerat fordon

Om listade reservdelar med samma typbeteckning (till exempel SC 50, Honda Fireblade) inte passar ditt fordon, kan det bero på att ditt fordon är ett importerat fordon (även kallat ”grått”).

Importerade fordon kan ha olika belysning eller däck som inte är tillgängliga på den europeiska marknaden och eventuellt behöver modifieras på motsvarande sätt. Upplysning: Motorcyklar för den europeiska marknaden kanske inte är tillåtna i Tyskland eftersom de inte motsvarar StVZO, till exempel strålkastare för vänstertrafik. Mer om detta ämne i våra tips för mekare besiktning och EU-lag.

Bild 6: Endast nollor = importfordon

Bild 6: Endast nollor = importfordon

Importfordon

Om du bara hittar nollor i registreringsbeviset för fordon hos nyckeltalen för 2.2 (i det gamla registreringsbeviset för fordon under 3) är det en ”grå sådan”.

Bild 7: Flersiffrigt nummer = fordon för den europeiska marknaden

Bild 7: Flersiffrigt nummer = fordon för den europeiska marknaden

Fordon för den europeiska marknaden

Om du hittar ett flersiffrigt nummer (0 till 9) i registreringsbeviset för fordon bland nyckelnumren för 2.2 (i det gamla registreringsbeviset för fordon under 3), så är det ett fordon från den europeiska marknaden! 


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar