Byte av kedjesats
Drivkedja, drev och kedjehjul är slitdelar. Även om moderna O-, X- eller Z-ringkedjesatser uppnår betydande körsträckor - någon gång är det dags för en ny kedjesats.
- Byte av kedjesats på motorcykeln
- Byte av kedjesats – så här gör man
- 01 – Lossa drevet
- 02 – Demontering av bakhjulet
- 03 – Byte av kedjehjul
- 04 – Borttagning av svängarmen
- 05 – Byte av kedjedrev
- 06 – Rengöring, smörjning med fett och montering
- 07 – Kedja med kedjelås
- 08 – Inställning av kedjespänningen
- Vår rekommendation
Byte av kedjesats på motorcykeln
Moderna kedjesatser med O-, X- och Z-ring uppnår imponerande körsträckor, inte minst tack vare ständigt förbättrade produktionstekniker – ändå utsätts kedjedrivningens komponenterna för konstant slitage.
”Sneda tänder” på drevet och kedjehjulet och allt kortare efterspänningsintervaller betyder: En ny kedjesats krävs! Men för det mesta är satsen dock ”mogen” tidigare: Om kedjelänkarna på kedjehjulet redan kan lyftas några millimeter trots att kedjan är korrekt spänd, eller om kedjan har sträckts mycket ojämnt, måste den skrotas. Smarta motorcyklister byter alltid ut hela satsen – eftersom de vet att en ny kedja alltför snabbt anpasar sig till graden av slitage på kedjehjul och drev. O-, X- och Z-ring-kedjor är permanent fyllda med fett, vilket säkerställer smörjning av kedjestiften inuti kedjan.
En drivkedja är bara så stark som dess svagaste länk. Om kedjan är försedd med nitlås måste man säkerställa en omsorgsfull, professionell nitning med ett lämpligt kedjeverktyg.
Observera: Den som inte är bekant med professionell kedjenitning bör definitivt överlåta detta arbete till en fackverkstad! Vi rekommenderar endast clipslås för fordon upp till 125 ccm. Skruvlås finns även speciellt för Enuma-kedjor som ska monteras exakt enligt bifogade instruktioner.
Byte av kedjesats – så här gör man
01 – Lossa drevet
För att komma till kedjedrevet kan du eventuellt behöva ta bort fotpinnen, växelspaken (kom ihåg läget!) och ett lock. När du lyfter av locket, var uppmärksam på eventuell befintlig kopplingsmanövrering – om möjligt, haka inte av den. För att säkra fordonet, lägg i första växeln och lås fotbromsen (låt en medhjälpare trampa på den) för att kunna lossa drevet. Drevet kan fästas på olika sätt (centrummutter med säkringsplåt, centralskruv med säkringsplåt, fästplatta med två mindre skruvar). Ta vid behov först bort säkringen (till exempel böj upp säkringsplåten) innan du lossar drevets fästskruv eller mutter med en lämplig hylsnyckel och vid behov med lämplig kraftansträngning.
02 – Demontering av bakhjulet
Demontera nu bakhjulet. Om du inte kan använda ett huvudställ, tänk på att en domkraft som är placeras på svingarmen inte är lämplig för demontering av svängarmen. Demontera kedjeskyddet och eventuellt befintligt bakhjulsskydd. Lossa axelmuttern och kör ut axeln med plasthammaren. Ta eventuellt en stång till hjälp. Håll i hjulet och låt det glida försiktigt till marken, skjut det framåt och ta av det från kedjan.
Upplysning: Kom ihåg distanshylsornas monteringsposition!
03 – Byte av kedjehjul
Skruva loss kedjehjulet från kedjehjulshållaren på bakhjulet. Böj även här upp eventuellt befintliga säkringsplåtar i förväg. Säkringsplåtar eller självlåsande muttrar bör bytas ut. Rengör hållaren och sätt på ett nytt kedjehjul. Dra åt skruvarna korsvis, om möjligt med en momentnyckel enligt tillverkarens anvisningar. Eventuellt. Pressa försiktigt ihop säkringsplåtarna igen. Kontrollera nu hjulet ännu en gång: Gör alla lager och tätningsringar ett bra intryck? Är startdämparen bakom kedjehjulshållaren fortfarande spänd? Byt ut defekta delar.
04 – Borttagning av svängarmen
Om en ändlös kedja ska monteras måste för detta ändamål svängarmen demonteras. Om ett kedjelås används är detta inte nödvändigt och du kan fortsätta med steg 07. Demonteringen av svängarmen fungerar enligt följande: Lossa först bromsslangen från svängarmen, men skruva inte loss den från sadeln och öppna inte bromssystemet på annat sätt! Allt du behöver göra är att ta bort bromsankarens stång från svängarmen och linda in den borttagna bromsenheten i en trasa och placera den under motorcykeln. Svängarmen är nu endast ansluten till motorcykeln med fjädring och axel. Vid dubbla fjäderben tar du bort deras nedre fastsättningar från svängarmen. När det gäller det centrala fjäderbenet kan det vara nödvändigt att lossa vändspaken.
Ta dig tid att titta på hur upphängningen fungerar och bestäm sedan vilka bultar du behöver lossa. Kom ihåg de demonterade delarnas placering! Slutligen lossar du svängaxelns mutter och kör försiktigt ut axeln. Den är oftast väl smord med fett, så låt den inte falla ner i smutsen.
05 – Byte av kedjedrev
Nu kan drevet bytas ut. Var noga med att komma ihåg dess monteringsposition – det finns ofta en tjockare och en plattare flank. Endast den rätta installationen garanterar korrekt kedjeriktning, en kedja som inte är inriktad kan slitas sönder! Upplysning: Efter att området har rengjorts kan det nya drevet placeras i rätt läge tillsammans med kedjan. Montera vid behov en ny säkringsplåt samt mutter/bult. Åtdragningen med momentnyckeln görs senare.
06 – Rengöring, smörjning med fett och montering
Rengör grundligt alla delar av svängarmen och svängarmens lager med lämpliga skötselprodukter. Smörj alla rörliga delar (bussningar, bultar) med fett. Om din svängarm skyddas med hjälp av ett glidstycke mot skavning av kedjan bör du byta ut detta när det redan blivit ganska tunt. Om svängarmen har demonterats måste svängarmens lager smörjas med fett på nytt. Beakta därvid tillverkarens anvisningar för smörjning.
För montering av svängarmen, använd en medhjälpare om möjligt: Medan du placerar svängarmen i ramen, sätter medhjälparen in axeln. Montera sedan stötdämparna och i förekommande fall vid mono fjäderben vändspaken med det vridmoment som anges av tillverkaren, sätt i hjulet och se därvid till att broms, bromsankare och distanser monteras korrekt.
07 – Kedja med kedjelås
Om kedjan monteras med ett kedjelås, iaktta den bifogade monteringsanvisningen respektive bruksanvisningen för kedjeverktyget exakt.
08 – Inställning av kedjespänningen
Nu är det nästan klart: Ställ in kedjans spel/slack så här: snurra bakhjulet för hand och hitta den mest åtsittande platsen – detta är viktigt eftersom en kedja som är för hårt spänd kommer att förstöra det utgående lagret i transmissionen och det blir riktigt dyrt. Nästan 2 fingerbredders spel i mitten av nedre kedjeslack när fordonet är lastat och står på marken är standard. För testet är det bäst att sitta på hojen och låta en andra person utföra kontrollen. Spelet justeras på justeringsmekanismen med axeln lossad och motorcykeln uppallad. Det är viktigt att ställa in båda sidorna av svängarmen jämnt för att bibehålla hjulinställningen. Om du är osäker, använd en testenhet för kedjeriktning, en lång, rak ribba eller snöre. Tänk på att kedjor som är för hårt spända, slitna eller dåligt underhållna absolut kan gå sönder – resultatet blir oftast en krossad motorkåpa, eller till och med ett fall med mera! Chain Monkey kan vara till hjälp när du spänner kedjan.
Dra slutligen åt sväng- och hjulaxeln samt drevet med momentnyckeln enligt tillverkarens anvisningar. Säkra behov bakaxelns mutter med en ny sprint. Kontrollera alla fastsättningar igen efter att kåpan, växelspaken, kedjeskyddet etc. har monterats. Efter ca 300 km bör kedjans korrekta spänning kontrolleras igen – nya kedjor förlängs i början.
Och glöm inte att smörja! Touringförare och andra motorcyklister som kör ofta förlänger livslängden på sina kedjepaket med en automatisk kedjesmörjare och sparar samtidigt mycket arbete (se tips för mekare kedjesmörjningssystem och tips för mekare kedjevård).
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.