Underhåll av kedja på motorcykeln

Endast en välskött motorcykelkedja är en bra kedja. Den håller längre, överför mer motoreffekt och hedrar ägaren.

HOW TO: Rengöring av motorcykelkedjan
Louis How To Videos
HOW TO: Byte av kedjesats på motorcykeln
HOW TO: Spänna motorcykelkedjan
HOW TO: Smörja/fetta in motorcykelkedjan
HOW TO: Montering av kedjesmörjningssystemet Scottoiler på motorcykeln
HOW TO: Separera och nita motorcykelkedjan

Kedjevård på motorcykeln

Skötseln av drivkedjan betraktas som en ganska irriterande bieffekt av vår hobby. Därvis förtjänar kedjan verkligen vår kärleksfulla uppmärksamhet. Den måste varje dag bemästra de enorma vridmoment som motorn drar i den med, den utsätts ständigt för fukt och smuts och sliter bokstavligen ut sig själv för oss. Dessutom är kedjedriften fortfarande den mest okomplicerade metoden för att köra motorcykel, den är lättare och effektivare vad gäller kraftöverföring än kardanen, mindre känslig än kuggremmen och är därför fortfarande tekniskt uppdaterad. Det borde för oss vara värt lite underhållsarbete. Välskött kan den hålla dubbelt så länge som ett försummat exemplar och kommer även att leverera mer motoreffekt till bakhjulet.

Professionell kedjevård

Se till att kedjan på fordonet är fritt tillgänglig och att bakhjulet kan rotera fritt. Äger du en motorcykel med huvudställ har du här en klar fördel. För alla andra rekommenderas vårt tips för mekare domkraft grundkunskap. För att fånga upp smuts är det meningsfullt att placera ett universalkar, vid behov en uppsamlingsmatta eller en stor bit stabil papp under fordonet. Det bästa sättet att skydda dina händer när du sköter en kedja är att bära arbetshandskar.


Kedjevård professionellt – så här gör man

Steg 1, bild 1: Markering av växlingsaxelns position

Steg 1, bild 1: Markering av växlingsaxelns position

01 – Rengöring

Innan du tar dig an kedjan är det vettigt att titta bakom drevskyddet då och då. Där samlas smuts, sand och gammalt kedjefett och bildar kladdiga svarta fettklumpar. Om dessa inte tas bort kommer den rena kedjan att löpa genom den ansamlade smutsen gång på gång och snabbt bli förorenad igen.

Detta arbete bör alltd utföras senast efter 5 000 km, beroende på respektive nedsmutsning.

Steg 1, bild 2: Ta bort fettklumpar från drevskyddet

Steg 1, bild 2: Ta bort fettklumpar från drevskyddet

Drevskyddet är för det mesta fastsatt med flera skruvar. På vissa motorcyklar är manöverstången dragen genom skyddet, så att du först måste demontera växelspaken. Innan du tar bort spaken, markera dess position på axeln så att den vanliga ergonomin kan återställas när du monterar den igen senare. Detta kan göras med en färgpenna eller en körnare.

Fettklumparna på kåpan är extremt kladdiga. De kan grovt avlägsnas med en skruvmejsel och resterna kan tas bort med en rengöringsduk med kedje- eller bromsrengöringsmedel.

Steg 1, bild 3: Rengöring med ”Kettenmax”

Steg 1, bild 3: Rengöring med ”Kettenmax”

Därefter kan man ägna sig åt kedjan. Denna sprayas med kedjerengöringsmedel och borstas ren med en speciell kedjeborste. Använd ingen stålborste, annars kommer O-ringarna mellan kedjelänkarna att skadas. Det är mer professionellt med ”Kettenmax”, där rengöringsvätskan samlas i en behållare. Man sprutar och vrider på bakhjulet, rengöringsjobbet sköter ”Kettemax”. Det måste dock finnas tillräckligt med utrymme i motorcykelns svängarmsområde för detta verktyg, därför kan det inte användas på alla modeller.

Efter rengöring ska kedjan torkas torr med en duk, nu är den klar för smörjning.


Steg 2, bild 1: Nytt och slitet drev

Steg 2, bild 1: Nytt och slitet drev

02 – Visuell kontroll av dreven

Om allt är rent kan du också bedöma drevets skick innan dess skydd (och, i förekommande fall, växelspaken) åter monteras. Tänderna bör inte vara för vassa, det skulle vara en indikation på slitagegränsen.

Fettklumpar tenderar också att fastna på det bakre kedjehjulet och kan enkelt tas bort med en duk och rengöringsmedel. Kedjehjulet ska inte heller ha några vassa tänder. Kontrollera kedjan för att se om alla O-ringar finns kvar. Om några saknas bör kedjan bytas ut. Om kedjan kan lyftas mer än 3 mm från kedjehjulet baktill är den utsliten. 

Steg 2, bild 2: Om kedjan kan lyftas för långt är den utsliten

Steg 2, bild 2: Om kedjan kan lyftas för långt är den utsliten

Även en kedja som är ojämnt lång måste bytas ut. Om man snurrar hjulet och trycker (eller drar) i kedjan i mitten av den nedre kedjesträngen, bör spänningen vara konsekvent hela tiden. Om avvikelsen i nedhängningen är större än 2 cm är kedjan utsliten. Kedjelänkar som är styva eller spända och inte längre kan göras lättgående med kedjerengöring och kedjefett tyder också på en kedja som behöver bytas. I regel är det vettigt att byta ut kedje satsen som helhet, eftersom en ny kedja inte kommer att uppnå lång livslängd på gamla kugghjul.


Steg 3, bild 1: Spill inte – inget hamnar utanför med ”Sauber Sepp”

Steg 3, bild 1: Spill inte – inget hamnar utanför med ”Sauber Sepp”

03 – Smörjning

Vid smörjning av kedjan krävs målinriktat arbete för att inte kedjefettet ska smutsa ner marken, svängarmen eller till och med däcken i onödan. När du sprutar, var noga uppmärksam på sprutriktningen och strålens intensitet. Det är bäst att använda ett tillbehör till sprayburken, som till exempel ”Sauber Sepp” från S100, då förblir området runt den fritt från kedjefett hur enkelt som helst. ”Sauber Sepp” placeras på sprayburken, därefter riktas sprayhuvudet mot skölden, som placeras bakom kedjan i närheten av kedjehjulet och därefter sprayas kedjesprayen tunt på kedjan tills kedjan är smord runt om.

När det kommer till kedjespray kan användaren välja mellan fettbaserade produkter och PTFE-baserade produkter (”torra kedjesprayer”). Båda har fördelar och nackdelar: 

Fetthaltiga sprayer

Fetthaltiga sprayer har bra smörjeffekt, håller länge, ger skydd mot korrosion, dämpar kedjans ljud och är lätta att se. På så sätt kan kedjans smörjstatus alltid bedömas med en enda blick. Tyvärr förorenar fetthaltiga sprayer även fälgar och svängarmar, rester samlas bakom drevskyddet och på kedjeskyddet. Även smuts och sand kan också lätt fästa på fettet och på så sätt främja slitage. Var 800 till 1 000 km bör man smörja med fett. Sprayburken för turer är perfekt när man är på språng, eftersom den kan fyllas på igen och stuvas undan enkelt på motorcykeln tack vare dess kompakta mått.

Torra kedjesprayer

”Torra” kedjesprayer slungas av i mindre utsträckning och bidrar därför till ett rent fordon. Färgade kedjor håller sig färgglada, fälgen blir inte lika lätt smutsig och det bildas inga fettklumpar bakom drevskyddet. Inte heller sand och smuts kan fastna på kedjan. Å andra sidan sköljs sprayen bort snabbare när det regnar och sprayintervallerna är kortare. Senast efter 500 km är det dags att spray igen och dessutom direkt efter körning i regn. Korrosionsskyddet är sämre än hos fett, kedjans ljud är lite högre. Förutsättningen för att byta till torr kedjespray är alltid en helt avfettad och rengjord kedja.

Steg 3, bild 2: Ett kedjesmörjningssystem tar över den regelbundna eftersmörjningen

Steg 3, bild 2: Ett kedjesmörjningssystem tar över den regelbundna eftersmörjningen

Användning av ett smörjsystem

Mer praktiskt än regelbunden eftersmörjning av kedjan med sprayer är användning av ett smörjsystem, till exempel från Scottoiler eller Cobrra. Dessa smörjer kedjan automatiskt med en speciell olja. Oljan doseras fint från oljebehållaren direkt på kedjan via en tillförselslang. Här fördelas oljan jämnt under körning. Till skillnad från kedjespray härdar inte denna olja och lämnar inga fettrester. Om oljaren är rätt inställd kommer fälgen nästan inte bli smutsig alls och kan lätt rengöras. Mer om ämnet i tips för mekare kedjesmörjningssystem.


Steg 4, bild 1: Kontroll av kedjespänningen på den nedre kedjesträngen

Steg 4, bild 1: Kontroll av kedjespänningen på den nedre kedjesträngen

04 – Kontroll av kedjespänningen

För att minimera slitaget måste kedjan inte bara rengöras och smörjas regelbundet, även den rätta kedjespänning är avgörande. Exakt information om detta finns i fordonets ursprungliga bruksanvisning. Om denna inte längre är tillgängligt kan du göra så här:

a) Först bestäms den stramaste punkten på kedjan genom att vrida bakhjulet för hand. På så sätt undviker du faran med en för hårt spänd kedja.

b) Motorcykeln belastas sedan med båda hjulen på marken på samma sätt som vid körning: Om en semesterresa planeras eller om fordonet regelbundet körs med last bör fordonet även lastas med en passagerare och vid behov bagage utöver föraren, för att få realistiska förhållanden.

c) Kedjan ska nu med denna belastning visa en nedhängning på 2 till 3 cm i mitten av den nedre kedjesträngen. Detta test görs bäst med två personer.

d) Vid avvikande nedhäng måste kedjespänningen korrigeras.

Steg 4, bild 2: Utöver axelmuttern ska även vridmomentstödet lossas

Steg 4, bild 2: Utöver axelmuttern ska även vridmomentstödet lossas

Spänna kedjan

För att spänna kedjan måste bakaxelns mutter lossas. På trumbromsar och vissa bakre skivbromsar måste även momentstödet lossas.

Genom att skruva in skruvarna eller muttrarna på kedjespännaren kan bakhjulet dras bakåt och kedjan spänns. Om du lossar skruvarna kan hjulet skjutas framåt och kedjan blir lösare. 

Spännskruvarna måste vridas lika många varv på båda sidor av svängarmen, helst i steg om ¼ varv, så att kedjan löper rakt (inriktad). Var därvid uppmärksam på markeringarna på svängarmen, som ska vara lika inriktade på båda sidor.

Steg 4, bild 3: Rätt tillvägagångssätt – spänn alltid jämnt på båda sidor

Steg 4, bild 3: Rätt tillvägagångssätt – spänn alltid jämnt på båda sidor

Inställning av kedjespännarna 

Efter inställning av kedjespännarna dras axelmuttern åt med föreskrivet vridmoment och kedjans slack kontrolleras på nytt. Tappa inte tålamodet om spänningen ändras när du drar åt axeln. Ibland tar det en viss tid tills den exakta spänningen uppnås.

Chain Monkey gör kedjespänningen lättare. Denna gör att kedjan kan spännas snabbt och enkelt. Du hittar mer om ämnet kedjor i tips för mekare kedjesats.

Steg 4, bild 4: Chain Monkey gör det lättare att spänna kedjan

Steg 4, bild 4: Chain Monkey gör det lättare att spänna kedjan


Bonustips för riktiga mekare

Skyddar gafflarna

Skyddar gafflarna! Många ståndrör har ett problem: Smuts. När damm, sand, smuts, insekter etc. täcker ståndrören med en sorts film, händer det snabbare än man kan växla att detta skräp fungerar som sandpapper på gaffelns oljetätningar och förstör dem. Vad hjälper? Det har enduromotorcyklar lärt oss: Gummibälgar. De är nyttiga och skyddar gafflarna.

Monteringstrick för mekare

Tricket med montering av skruvar – inte så enkelt! Många olika skruvar, underläggsbrickor, ringar, låsringar, sprintar, fjädrar utrustar en komponent? Skaffa dig sedan en kartong. Efter demontering trycker du helt enkelt in alla delar i kartongen enligt deras placering. Då tappar du ingenting och när du monterar kommer sätter allt tillbaka på rätt plats. 

Konservering av avgasröret i slutet av säsongen

Konservera avgasröret i slutet av säsongen! Om du vill lägga ditt fordon ”i malpåsen” i slutet av säsongen bör du också överväga att konservera insidan av avgasröret. När allt kommer omkring består insidan – till och med på avgasrör i rostfritt stål – ofta av metallplåtar som är känsliga för rost. Konservera enligt följande: Spraya olja i det varma avgasröret och stoppa in en oljig trasa i det. Detta förhindrar att kondensvatten bildas i ljuddämparen. Du låser ute rosten!

Använd inte våld vid montering av avgasrör

Använd inte våld vid montering av avgasrör! Det är svårt att tro: Avgassystem är känsliga! De gillar inte alls att tvingas in i en viss position. Förr eller senare kommer överdriven spänning på kontaktanslutningar och upphängningar att resultera i skador på fästet och själva avgasröret. 

Eeeeeh – det pirrar

Eeeeeh - det pirrar! Starka vibrationer i encylindriga motorcyklar är välkända. Det är en del av det. På längre sträckor med en sådan maskin kan de ibland leda till stickningar i fingrarna och till och med till domningar. Å andra sidan kan andra handtag, tjockare handskar och modifiering av styret hjälpa. Om inget hjälper och motorcykeln har två eller flera cylindrar, är det lämpligt att ta en närmare titt på förgasarsynkroniseringen samt leta efter lösa skruvkopplingar och anslutningar.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar