Montering av väsk- och bärsystem på motorcykeln
Solida sidoväskor är den säkraste lösningen för att transportera bagage på en motorcykel. Vi visar monteringen av det kompletta väsksystemet med hjälp av exemplet Hepco & Becker-komponenter.
- Väskmontering på motorcykeln
- Montering av väsk- och bärsystem – så här gör man
- 01 – Demontering av fotpinnarna för passagerare
- 02 – Montering av övre fästet
- 03 – Skruva fast bäraren upptill
- 04 – Skruva fast bäraren på baksidan
- 05 – Fixera bäraren på fotpinnen
- 06 – Montering av korskoppling
- 07 – Kontrollera om allt sitter ordentligt och dra åt skruvkopplingarna
- 08 – Anbringning av fästflikar
- Den korrekta hantering av väskor
Upplysning: Väskfästet förmonteras till en början löst och riktas optimalt på motorcykeln. Vid behov kompenseras springor med underläggsbrickor. Alla skruvkopplingar ska inte dras åt ordentligt förrän hela bäraren sitter på fordonet utan spänning och så symmetriskt som möjligt.
Väskmontering på motorcykeln
Möjligheterna att ta med dig bagage utökar motorcykelns användbarhet avsevärt – semesterturen är bara riktigt trevlig om du inte behöver klara dig utan dina vanliga accessoarer och favoritoutfits. Speciellt när du ger dig iväg på en tur med din partner är systemets sidoväskor som bevarar passagerarens benutrymme – en fantastisk sak.
Det finns ett stort utbud av olika väsktyper. Robusta aluminiumväskor är lämpliga för användning under tuffare förhållanden (till exempel på enduromotorcyklar för resor). De som reser på vägen är bäst betjänta med klassiska plastväskor. Gruppen av mjuka väskor är relativt ung, en vidareutveckling av den välkända sadelväskan kombinerat med fäste på speciella systemfästen – idealiskt till exempel för supersportmaskiner och retromotorcyklar.
För monteringen av bärsystemet behöver du en rymlig arbetsplats med rent underlag. Komponenterna kan spridas ut omsorgsfullt på en stor bit kartong, matta eller yllefilt.
Hojen pallas upp säkert med hjälp av en motorcykellyft eller ett huvudställ. Du hittar fler tips och mer detaljerad information om domkrafter i vår tips för mekare domkraft grundkunskap. Läs monteringsanvisningen omsorgsfullt innan du påbörjar installationen.
Här visar vi dig, med en Ducati Multistrada som exempel, hur installationen av en sidobärare Hepco & Becker ”Lock It” ska utföras.
Montering av väsk- och bärsystem – så här gör man
01 – Demontering av fotpinnarna för passagerare
På provmotorcykeln skruvar man nu först av fotpinnarna för passagerare från ramen, eftersom väskfästet sätts fast på denna monteringspunkt framtill på sidan.
02 – Montering av övre fästet
Det övre fästet tillverkas av en bygel som bekvämt kan enkelt anbringas på en Ducati Multistrada under baksidan med hjälp av två hylsor och skruvar. På många modeller måste sadeln först tas bort och bakdelen delvis demonteras för att skapa de övre fästpunkterna för vänster och höger väskfäste. Belysningen på Ducati behöver inte heller förändras – på vissa fordon måste man till exempel flytta blinkrarna för att göra plats för väskorna.
03 – Skruva fast bäraren upptill
Nu kan ena halva av bäraren fästas på varje sida och först skruvas fast på den övre fästpunkten på bygeln som precis har monterats.
04 – Skruva fast bäraren på baksidan
Detta följs av den övre bakre fästpunkten direkt på fordonet, här placeras en hylsa under.
05 – Fixera bäraren på fotpinnen
Nu kan förlängningen för monteringspunkten fixeras under fotpinnarnas fäste.
Till vänster placeras fotpinnarnas fäste framför förlängningen och anbringas med längre skruvar. Till höger kommer fotpinnarnas fäste först på ramen, förlängningen skruvas fast framför med två distanshylsor.
06 – Montering av korskoppling
Baktill stabiliseras väskfästet av en korskoppling (bakom stänkskärmen). Anslutningsbygeln skruvas fast mellan höger och vänster sidobärare med vardera två skruvar.
07 – Kontrollera om allt sitter ordentligt och dra åt skruvkopplingarna
Nu kontrollerar vi om det löst förmonterade väskfästet sitter spänningsfritt och så symmetriskt som möjligt på fordonet. Inget fordon är till 100 % likt det andra – om det finns spänningar eller sprickor vid monteringspunkten, försök att ta bort dem genom att rycka i bäraren eller kompensera med underläggsbrickor.
I undantagsfall måste ett skruvhål på bäraren förlängas med en fil eller ett avstånd reduceras genom diskret böjning på utvidgningen. Detta är alltid bättre än att bara använda kraft för att klämma ihop komponenterna med skruvar. En bärare som monterats under spänning kan senare utveckla sprickor! Först när allt är optimalt inriktat dras slutligen alla skruvkopplingar åt.
08 – Anbringning av fästflikar
För att kunna haka fast väskan på bäraren måste fästflikarna anbringas på denna. Hos Hepco & Becker ingår de i väskornas leveransomfattning.
Upplysning: Kom ihåg att skruva av flikarna igen vid fordonsbyte (om du vill fortsätta använda väskorna på den nya motorcykeln). De ingår inte automatiskt i den nya bäraren för följande motorcykel och måste beställas separat.
Testa nu väskornas passform på fästet och låsmekanismen. För detta ändamål hängs väskorna på den ena sidan och den andra sidan trycks in i låsmekanismen. Om det uppstår problem när det hakas fast måste fästena på bäraren lossas en gång till och riktas tills ett hundraprocentigt resultat erhålls. Om nyckeln inte kan vridas i låset alls eller mycket dåligt, kan det vara ett tecken på att mekanismen ännu inte är korrekt inriktad.
Den korrekta hantering av väskor
- Efter monteringen ska det alltid finnas ett tillräckligt avstånd till avgassystemet – i synnerhet om det finns en tillbehör ljuddämpare på fordonet. Kontrollera under alla omständigheter!
- Dessutom bör maskinen utsättas för fjädringsrörelser flera gånger när den står stilla, helst med två personer, för att säkerställa att väskorna inte stöter emot någonstans, även om det skulle finnas väggropar.
- Se till att inte överskrida den högsta tillåtna totalvikten (se fordonets registreringsbevis). Fördela vikten jämnt över båda väskorna. Tunga föremål bör placeras så långt fram och ner i väskan som möjligt. En extra topcase är reserverad för lättare bagage.
- Själva väskorna och väskfästena ska låsas före resans början. Mycket försiktiga touringförare säkrar väskorna ytterligare på bäraren med surrningsband – det gäller särskilt när vägar och banor är dåliga.
- Väskor kan förändra fordonets köregenskaper och gör det dessutom bredare – vänj dig först vid de ändrade förhållandena i låg hastighet, undvik passager som är för trånga (slingra sig igenom). Beakta maxhastigheten som anges av väskornas tillverkare (vanligtvis 130 km/h). Att överskrida maxhastigheten kan orsaka farliga oroligheter i chassit (pendling).
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.