Polering av motorcykelkomponenter
Den som restaurerar en äldre motorcykel, designar en custombike eller helt enkelt renoverar en begagnad motorcykel kommer förr eller senare att behöva polera aluminium, stål eller krom.
- Polering av metalldelar på motorcykeln
- Vad som är viktigt när man polerar motorcykeldelar
- Motorkåpa före och efter polering
- Aluminiumdelar
- Aluminiumram och svängarm
- Stål
- Rostfritt stål
- Slipning och polering av metall
- Polering av komponenter – så här gör man
- 01 – Borttagning av färgskiktet
- Borttagning av korrosion och ojämnheter
- Skydd av tätningsytan med maskering
- 02 – Slipning
- 03 - Polering
- Ta upp vax med polerskivan
- Polering av arbetsstycke
- Skötsel av polerade ytor
- Polering av plast
- Vår rekommendation
Polering av metalldelar på motorcykeln
Alla som restaurerar en äldre motorcykel, utformar en custombike eller helt enkelt renoverar en begagnad motorcykel kommer snart att upptäcka att fantastiska visuella accenter kan sättas med blankpolerade eller förkromade delar. Här visar vi dig vad du behöver tänka på när du polerar motorcykeldelar.
Vad som är viktigt när man polerar motorcykeldelar
Med ett polerkit till borrmaskinen kan fult nedsmutsade, ”bleka” aluminiumdelar ibland se snyggare ut än nya. En svartlackerad motor får en intressant kontrast med en blanka lock eller glänsande VA-skruvar och framstår då som försedd med finare linjer. Delar av rostfritt stål ser nästan ut som kromade efter polering.
Motorkåpa före och efter polering
Om ståldelar ska förkromas är polering den mest tidskrävande och därmed dyraste delen av förarbetet. Så om du äger ett polerkit, vet hur du använder det och inte är rädd för lite arbete, kan du få din motorcykel att ta ett betydande steg framåt visuellt. Det roliga med ”strålande” arbetsresultat är alltid värt ansträngningen!
Materialet: För att fungera korrekt är det först nödvändigt att identifiera materialet i det arbetsstycke som ska poleras och dess yta.
Aluminiumdelar
Motorkåpor, gaffelinnerben, instrument och manöverspakar, bakhjulssvängarmar och andra påbyggnadsdelar i aluminium känns igen på sin låga vikt, de är inte magnetiska och ofta lackerade. Ta en närmare titt på delarna – silverfärgad lack på motorkroppen eller klarlackslager på de yttre locken är ofta inte så lätta att känna igen som sådana.
Färgskiktet ”undermineras” ofta av korrosion genom åren – då ser komponenterna särskilt fula ut. Innan de kan poleras måste färgen och korrosionen slipas ut ordentligt. Korrosionen är vanligtvis djupare än man först förväntade sig, men måste tas bort helt för att ”blomningen” inte ska dyka upp igen. Du kan hitta mer om ämnet i tips för mekare borttagning av korrosion.
Färgad eller silveranodisering används också ofta för att skydda aluminium mot väderpåverkan eller för att visuellt framhäva komponenten. Denna beläggning kännetecknas av ett metalliskt, något matt utseende. Med tiden blir den anodiserade ytan tunn och blek av rengöring – då är det snyggare att ta bort resterna med slippapper och polera komponenten.
Aluminiumram och svängarm
Försiktighet krävs vid polering av moderna aluminiumramar, svängarmar och andra chassidelar (inklusive hjul). Endast mycket lite material får tas bort här för att inte försvaga delarna!
Upplysning: Svetssömmar får inte slätas! Många besiktningsmän kräver expertutlåtanden för en polerad ram. Innan du börjar arbeta är det bäst att fråga en besiktningsman du litar på under vilka omständigheter en registrering skulle vara möjlig.
Stål
Delar av stål känns igen på sin jämförelsevis högre vikt, de är magnetiska och kräver alltid ett skyddande lager så att de inte korroderar. Det är därför förkromning eller blank nickelplätering är huvudalternativen till lackering. Särskilt smådelar bildar en fin förkromad kontrast till lacken medan stora förkromade delar (till exempel tankar) framstår som väldigt coola när de förkromas. Men eftersom de galvaniska beläggningarna inte har fyllningsegenskaper måste delarna poleras mycket omsorgsfullt före behandling.
Att göra detta tidskrävande arbete själv sparar pengar och väntetid hos ett specialistföretag. Men resultatet borde verkligen bli perfekt så att galvaniseraren bara behöver lägga delarna i sina bad! Ramar och svängarmar av stålrör får inte vara förkromade, men gärna blankförnicklade. Det är bäst att fråga innan arbetet påbörjas om din besiktningsman kommer att registrera denna ändring åt dig. Säkra före det osäkra! Delar som ska förnicklas måste också poleras mycket noggrant - svetsfogar får inte slipas släta!
Rostfritt stål
Rostfritt stål är lätt att skilja från stål genom att det inte är magnetiskt eller endast svagt magnetiskt och är rostfritt. Polering ger det en kromliknande, elegant finish. Arbetet är dock lite tråkigt på grund av materialets hårdhet och bör göras med en speciell polish för rostfritt stål för att uppnå ett särskilt bra resultat.
Slipning och polering av metall
Slipning och polering är jobb som involverar smuts och damm. Nya polerskivor luddar först, detta är normalt. Det är därför lämpligt att antingen arbeta utomhus eller att förbereda ett rum på ett sådant sätt att dammet inte kan orsaka några skador. Hyllor täcks därför bäst med en plastpresenning från byggvaruhuset, andra hotade föremål plockas bort.
Upplysning: Använd lämpliga arbetskläder och var noga med att bära dammmask och skyddsglasögon framför ansiktet! För polering bör en arbetsbänk med ett skruvstycke (eller en skruvtving), en borrmaskin, en spännanordning för denna samt et polerkit samt bromsrengöringsmedel för rengöring finnas tillgängliga. För förarbetet behövs våtslippapper med en kornstorlek på ca 80 till 600. Eventuellt krävs också en vinkelslipmaskin med slipskiva.
Polering av komponenter – så här gör man
01 – Borttagning av färgskiktet
Den som inte vill ta bort gamla lager av lack och korrosion genom tidskrävande slipning kan också få detta gjort av en blästringsfirma. Förutom konventionell sandblästring finns det nu många andra metoder som är skonsammare mot materialet, bland annat torrisblästring. Glöm inte: Motordelar som blästrats med sand, glaspärlor eller valnöt måste grundligt tvättas rena före montering! Blästermedlet får aldrig komma in i motorn och det rekommenderas inte att blästra en komplett motor med konventionellt blästermedel som helhet, även om du försiktigt maskerar den – detta är bara ofarligt med torris.
Om det bara är fråga om att ta bort ett lager färg kan detta även göras av ett företag för färgborttagning som tar bort färgen kemiskt eller termiskt.
Du kan också själv ta bort färg från enskilda eller små delar med ett bra, professionellt tätningsmedel och färgborttagningsmedel.
Borttagning av korrosion och ojämnheter
Om du inte vill använda färgborttagning eller blästring och inte har någon färgborttagningsmedel tillgängligt kan du även slipa bort färg och rost.
De snabbaste resultaten uppnås till exempel med en vinkelslipmaskin, som är försedd med en lamellslipskiva. Denna bör dock endast användas vid grova repor och kraftig korrosion. Använd andningsskydd när du slipar med vinkelslipmaskinen.
Ytor som är svåra att komma åt eller mindre delar slipas för hand med vattenslippapper eller med ”Dremel” – våtslipning förhindrar dammbildning. Välj försiktigt slippapperets kornstorlek efter arbetsstyckets yttillstånd – ju grövre du börjar desto längre tid tar finslipningen, omvänt om du börjar för fint är det svårt att ta bort djupare ojämnheter.
Skydd av tätningsytan med maskering
Känsliga tätningsytor eller insidan av arbetsstycket bör skyddas genom noggrann maskering före bearbetning!
För att kunna arbeta säkert, ska arbetsstycket klämmas fast i ett skruvstycke för slipning eller fixeras på arbetsbordet med en skruvtving. Aluminiumdelar måste skyddas mot de vassa kanterna på skruvstycket eller skruvklämman med trä, papp eller speciella klämbackar.
När det gäller bärande delar, kom alltid ihåg att inte försvaga dessa genom att ta bort material. För att få en jämn yta slipa aldrig åt ett håll, utan korsvis och slipa inte för punktuellt. När du slipar med vinkelslipmaskinen, se till att det inte finns några slipgropar eller spår!
02 – Slipning
Efter grovborttagning av korrosion och färg måste arbetsstyckets yta jämnas till genom slipning med vattenslippapper – endast ett plant arbetsstycke ser bra ut efter polering, ojämnheter är tyvärr särskilt synliga på den polerade delen. Delar med spår och sprickor måste bearbetas på ett sådant sätt att inga ”slipgropar” bildas – ett slipblock används för detta ändamål.
Avsluta slipningen med vattenslippapper med kornstorleken 320 eller ännu bättre med kornstorleken 600. Du ska nu ha en yta som är något sträv från slippapperet men i övrigt tillräckligt plan och jämn för att kunna poleras till en ljus finish.
03 - Polering
För polering förser du polerskivorna med dornen och klämmer fast den i borrmaskinen. Fäst först den grova sisalskivan för förpolering. Fäst antingen borrmaskinen på arbetsbänken med en speciell klämma eller fixera arbetsstycket på arbetsbänken.
Täck vid behov över borrchucken med ett tjockt lager målartejp så att det inte kan skada arbetsstycket, även om det av misstag kommer i kontakt med det.
Upplysning: Ta på dig andningsskydd och skyddsglasögon innan du börjar polera. Beakta också att arbetsstycket blir väldigt varmt under polering!
Ta upp vax med polerskivan
Ta nu vaxet för förpolering och tryck det mot förpoleringsskivan tills missfärgning uppstår medan du låter borrmaskinen gå – genom rotationen tar skivan upp vax.
Detta fungerar bäst när vaxet inte är för kallt. Det ska ha bra rumstemperatur, vid behov kan det först läggas bredvid värmeelementet. Den nya polerskivan kommer att ludda lite till en början, vilket dock försvinner med tiden.
Polering av arbetsstycke
När skivan har absorberat vax räcker det med ett kort tryck för åter vaxa senare. Arbetsstycket poleras nu med medelhög till hög hastighet (2 500 till 3 000 rpm) och visst tryck med cirkulära rörelser.
För att undvika ”hålrum”, ska man arbeta utåt i en spiral från repade områden. Rengör med bromsrengöringsmedel och kontrollera arbetsresultatet. Är det jämnt byter man till medium (bomulls-)skivan och tillhörande vax för slätpolering.
Slutligen ger den finaste bomullsskivan tillsammans med den fina polerpastan den slutliga högglansen på den släta ytan efter att arbetsstycket har rengjorts ännu en gång med bromsrengöringsmedel.
Upplysning: En uppsättning polerskivor med polervaxet ska endast användas för ett material, så polera till exempel aldrig med samma skiva VA och sedan aluminium – resultatet skulle inte längre bli så strålande.
Skötsel av polerade ytor
Ljusa aluminiumdelar ska behandlas med en aluminiumpolish, speciellt efter körning i regn. Vaxning är det bästa sättet att förhindra vattenfläckar och ”blomning” eller, om nödvändigt, avtorkning med en oljig trasa. Klara skyddsbeläggningar fäster inte särskilt bra på den släta ytan – om de sedan utvecklar ”korrosionsmaskar” måste beläggningen tas bort och poleras på nytt. Vill du slippa underhållsarbetet kan du även få aluminiumdelar förkromade. Perfekt utformad krom i tre lager (kopparlager/nickellager/krom) håller även på termiskt belastade motorkåpor – förutsatt att ytan är ren och icke-porös.
Poröst aluminium eller aluminium som tidigare var djupt blekt bör inte läggas till förkromningen – risken för att utveckla en blåsig yta mycket snabbt är för stor. Om du vill förkroma polerad aluminium är i slutändan också en fråga om stil: Den riktiga, varma tonen i det obehandlade aluminiumet är ofta helt enkelt bättre för klassiska motorcyklar eller hojar stylade på ”ren teknik”. Polerat rostfritt stål är extremt lättskött. Fina repor, vattenfläckar eller missfärgningar (på avgassystem) kan tas bort med poleringsmedel för rostfritt stål, till exempel från Autosol.
Polering av plast
Inte bara metaller utan även plastytor kan och måste ibland poleras. Är det möjligt med genomfärgade (ej lackerade!) Delar av beklädnaden handlar främst om optisk kosmetik, medan säkerhetsaspekter även spelar in när det gäller vindrutor eller strålkastarskydd.
Ytan måste först rengöras grundligt. Du kan ta bort djupa repor med speciellt slippapper (kornstorlek: 1 500) och blöt sand med lite vatten. Sedan applicerar du lite akryl repborttagare och polerar de repade områdena i 2 till 3 minuter under starkt tryck med en mjuk, ren bomullsduk eller bomullsdyna. Vid mycket djupa repor kan du behöva applicera akryl repborttagare flera gånger och polera.
Upplysning: Polera inte tryckta, lackerade eller belagda ytor.
Du kan helt enkelt ta bort rester av pastan med en duk.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.