Installation av LED-blinkers på motorcykeln

Med en Kawasaki Z 750 som exempel visar vi hur LED-blinkers kan moteras med resistanser. Har du inga passande blinkers till din motorcykel ännu? Du kan få hjälp med att göra rätt val här.

Obs: Gör-det-självare behöver grundkunskap i fordonselektronik. Den som är osäker på detta område eller äger ett fordon med komplex elektronik bör definitivt lämna över monteringen till en fackverkstad. Om ett fordon fortfarande omfattas av garanti bör det i förväg klargöras med den auktoriserade återförsäljaren om detta skulle äventyras av ombyggnaden. 

HOW TO: Montering av blinkers för montering på styrände (gazzini)

De LED-blinkers vi använder har en böjd form. Av denna anledning finns det vardera en modell för fram vänster och bak höger samt fram höger och bak vänster. 

Tyvärr lämnar originalblinkers efter sig stora, fula hål vid demontering, genom vilka man nästan kan kasta dina nya miniblinkers. Ett skydd för blinkersfäste kan hjälpa. Även om dessa små lock inte är tillgängliga specifikt för Z 750, kan de dock enkelt anpassas. Om du inte hittar något som passar din motorcykel kan du även göra egna ”underläggsbrickor” av aluminium, plast eller plåt. 

I vårt exempel kan vi använda förmonterade adapterkablar som finns till många olika modeller i Louis-sortimentet. De gör det mycket lättare att ansluta nya blinkers, eftersom de passar direkt i den kompakta kontakten på fordonssidans kabelstam. De andra kontakterna passar i tur och ordning utan några förändringar av motstånd respektive blinkers. Om du inte kan arbeta med adapterkablar, beakta upplysningen i steg 4.

För vårt exempel krävs: 4 LED-blinkers, 2 motstånd, 4 adapterkablar, 4 fastsättningsskydd

För vårt exempel krävs: 4 LED-blinkers, 2 motstånd, 4 adapterkablar, 4 fastsättningsskydd


Installation av LED-blinkers – så här gör man


Steg 1: Demontering av cockpitbeklädnad

Steg 1: Demontering av cockpitbeklädnad

01 – Demontering av cockpitbeklädnad 

  1. Som vid alla arbeten på fordonets el, kopplas först minuskabeln bort från batteriet så att inga kortslutningar kan uppstå. 
  2. För att byta ut de främre blinkrarna tas frontbeklädnaden bort och placeras på en säker plats (lägg en duk/filt under). 

Steg 2: Fästets skydd sparar hantverksarbete

Steg 2: Fästets skydd sparar hantverksarbete

02 – Demontering av originalblinkrar 

Nu kan de ursprungliga blinkrarna demonteras och de nya skruvas fast tillsammans med fästets skydd. Vid åtdragning kom ihåg att detta inte är en hjulbult på en lastbil … 

Miniblinkers är för övrigt ofta försedda med en fingänga M10 x 1,25 (standardmuttrar har M10 x 1,5). Om en mutter har försvunnit under arbetsbänken och inte kan hittas, beställ en ny. 


Steg 3, bild 1: Kabelstammen förblir intakt tack vare adapterkabeln

Steg 3, bild 1: Kabelstammen förblir intakt tack vare adapterkabeln

03 – Koppla ihop adapter- och blinkerskablarna 

Därefter kopplas adapter- och blinkerskablarna ihop. LED-blinkers fungerar bara om polariteten är korrekt ansluten. Eftersom fordonstillverkarna inte använder enhetliga kabelfärger kommer ett eventuellt kopplingsschema att vara till hjälp vid lokalisering av plus- eller minuskabeln. 

Fortsätt därefter med den andra sidan och därefter kan beklädnaden åter monteras. Stjärnskruvarna griper alla i plastgängor, så arbeta med försiktighet!

Steg 3, bild 2: Multifunktionstång för japanpluggar utan färgmarkeringar

Steg 3, bild 2: Multifunktionstång för japanpluggar utan färgmarkeringar

Om du inte kan arbeta med adapterkablar är det viktigt att upprätta en säker och permanent kabelanslutning.

Upplysning:  Att löda kablarna och sedan isolera dem med krympslangar är ett alternativ, ett annat är krympning av kabelskor. Här ska den så kallade ”japanpluggen” användas, för vilken det krävs en speciell kabelskotång. Båda finns också tillgängliga tillsammans i vårt professionella set. Det finns även en kabelskotång som endast lämpar sig för isolerade kabelskor, men INTE för japanpluggar. Den känns igen på en röd, blå och gul prick på spetsen av tången. Du kan läsa mer om ämnet anslutning av kablar i vårt tips för mekare kabelanslutningar


Steg 4: Ta bort den bakre beklädnaden och demontera blinkrarna

Steg 4: Ta bort den bakre beklädnaden och demontera blinkrarna

04 – Ta bort den bakre beklädnaden och demontera blinkrarna 

För monteringen av de bakre blinkrarna och effektmotstånden tas sadeln bort och den bakre beklädnaden skruvas loss. Lägg försiktigt ner den dyra och känsliga plastdelen igen. 


05 – Montering av nya blinkers

Precis som framtill demonteras nu blinkrarna bak och de nya miniblinkrarna sätts fast med fästenas skydd. Kablarna dras precis som vid originalmonteringen.


Steg 6, bild 1: Anslutning av motstånd baktill

Steg 6, bild 1: Anslutning av motstånd baktill

06 – Installation av effektmotstånd

Nu monteras motstånden på de bakre blinkrarna. Installera INTE dessa i serie utan parallellt för att säkerställa korrekt blinkfrekvens. Köper du motstånd hos Louis har dessa redan förkopplats parallellt (se grafiken nedan). 

Motstånden har ingen polaritet, alltså spelar det ingen roll ”på vilket håll”. De befintliga kabelskorna på motstånden från Louis-sortimentet underlättar monteringen. 

 Steg 6, bild 2: De korrekta kablarna i en översikt: Blinkers, effektmotstånd, adapterkabel

 Steg 6, bild 2: De korrekta kablarna i en översikt: Blinkers, effektmotstånd, adapterkabel

Steg 7: Köper du motstånd hos Louis har de redan parallellkopplats

Steg 7: Köper du motstånd hos Louis har de redan parallellkopplats

Om du köper motstånd hos Louis

1 = R
2 = av
3 = L
4 = fram
5 = bak

 

a = säkring
b = blinkrelä
c = blinkers omkopplare
d = blinker (glödlampa)
e = motstånd
f = jordkabel
g = strömkälla/batteri

Steg 8, bild 1: Motstånd monterade under sadeln

Steg 7, bild 1: Motstånd monterade under sadeln 

07 – Fastsättning av motstånd

Motstånden kan und drift bli varmare än 100 °C (lång blinktid, varningsblinkfunktion vid motorstopp) och behöver därför kylluft. De får inte vara helt inneslutna och får inte monteras direkt på ett plastunderlag. Det kan därför vara fördelaktigt att framställa en liten monteringsplatta av aluminiumplåt och placera den i fordonet. 

På Z 750 är metallplattan till höger om styrenheten den idealiska installationsplatsen. Där har vi satt fast motståndet för den högra blinkerskretsen med 3 mm skruvar och muttrar. Motståndet för vänster blinkerskrets monterade vi till vänster om styrenheten. På den här sidan kan du dock inte skruva fast motståndet direkt på den synliga metallplattan, eftersom det finns ytterligare en styrenhet under plattan som kan skadas. Därför skruvade vi fast motståndet på en plåt och förde sedan in det hela under den svarta lådan.

Steg 8, bild 2: Infraröd termometer visar 79 °C efter bara några minuter

Steg 7, bild 2: Infraröd termometer visar 79 °C efter bara några minuter

När du är korrekt ansluten (glöm inte batteriets jordkabel) kan du börja testet att blinka. Vi övervakade temperaturen på motstånden med en infraröd termometer. Efter några minuter är dessa redan nästan 80 °C varma. 

Motstånden får alltså aldrig limmas till exempel med dubbelhäftande tejp i beklädnaden – det håller inte och kan orsaka skador! Om allt fungerar nu kan den bakre beklädnaden åter monteras. Ombyggnaden är klar! 


08 – Montering av den bakre beklädnaden

Efter monteringen av blinkrarna och när effektmotstånden har stuvats undan väl, kommer den bakre beklädnaden att monteras igen och sadeln på sin ursprungliga plats.


Steg 1: Demontering av cockpitbeklädnad

Steg 9: Montering av cockpitbeklädnad

09 – Montering av cockpitbeklädnad 

Precis likadant gör du med cockpitbeklädnaden. Denna kommer att återmonteras.


Perfekt för motorcykeln: Light Emitting Diodes

Modern LED-teknik (Light Emitting Diodes) har öppnat helt nya möjligheter när det gäller designen på blinkers: Låg strömförbrukning avlastar det inbyggda elsystemet, kostnads- och viktbesparande små kabeltvärsnitt kan användas, den höga ljusstyrkan möjliggör de minsta och mest varierande formerna, lampans långa livslängd gör att irriterande byten inte längre är nödvändiga. Små kåpor är ett riktigt trumfkort, speciellt på tvåhjulingar – jämfört med nuvarande, för allmän vägtrafik godkända, LED-miniblinkers ser en traditionell blinkers med en ”liten glödlampa” ut som en soppslev.

Så det är inte konstigt att många motorcyklister nu går över till snygga LED-blinkers senast när en originalblinkers behöver bytas ut och den auktoriserade återförsäljarens pris för originalreservdelen väcker häpnad. 

I princip kan vilken motorcykel som helst som har ett 12-volts DC-elsystem utrustas med LED-blinkers. 

Viktigt: Använd endast blinkers med E-godkännandemärke

Viktigt: Använd endast blinkers med E-godkännandemärke

Köp av blinkers

När du köper blinkers är det viktigt att se till att deras linser har försetts med ett E-godkännandemärke. Alla blinkers från Louis-sortimentet har giltiga E-godkännandemärke. Blinkers godkända för ”fram” kan identifieras med kodnummer 1, 1a, 1b eller 11, ”bakre” godkända blinkers kan identifieras med kodnummer 2, 2a, 2b eller 12. Många blinkers från Louis-sortimentet är godkända för både fram och bak och har då två kodnummer. Blinkers för montering på styrände med E-test är endast godkända som blinkers fram och måste kompletteras med bakre blinkers. Om blinkers med olika långa förlängningsarmar finns tillgängliga, måste följande beaktas: Enligt EG-föreskrift ska blinkers fram ha ett minsta avstånd på 240 mm från varandra, baktill är det minsta avståndet 180 mm.

Tekniska krav

Lysdioder har betydligt lägre wattal (strömförbrukning) än konventionella glödlampor. Om en blinkerslampa går sönder på motorcykeln pulserar resterande blinkers alldeles för snabbt – det har du säkert upplevt tidigare (förresten: blinkfrekvenser på 90 pulser – plus/minus 30 tolerans - är tillåtna enligt lag). Blinkerreläet saknade nu hälften av ”belastningen” för att kunna fungera i rätt takt. Detta sker i större utsträckning om till exempel (på vardera sidan av fordonet) två 21-watts standardblinker ersätts av två LED-blinkers på vardera 1,5 watt. Nu belastas original blinkersreläet med endast 3 watt (2 x 1,5) istället för 42 watt (2 x 21) – detta brukar i regel inte fungera. 

Detta problem kan lösas på två sätt: Antingen installerar man ett speciellt belastningsoberoende LED-blinkersrelä eller så ”lurar” man original blinkersreläet att man har lampor med rätt antal watt genom att koppla elektriska motstånd däremellan. 

Blinkerrelä eller motstånd?

Livsviktigt för reläet: Korrekt polaritet

Livsviktigt för reläet: Korrekt polaritet

Byte av relä är den enklare varianten här, men endast möjligt under följande förutsättningar:

  1. det finns två separata kontrollampor för vänster/höger blinkers och inga gemensamma i hojens cockpit
  2. Blinkande ljudsignaler och varningsblinkers får inte finnas
  3. originalreläet får inte integreras i en kombinerad enhet (igenkännbar genom fler än tre kabeluttag)

Du kan använda vårt billiga universalrelä för LED-blinkers om alla tre punkter är uppfyllda. Det lite dyrare Kellermann universalblinkreläet är kompatibelt med de flesta varningsblinkers, blinkande pipsignaler eller bara en kontrollampa (punkt 1 och 2). 

Om din motorcykel inte uppfyller punkterna 2 och 3, erbjuder vi dig några tillverkarspecifika reläer som passar in i originalkontakten eller spåret i fordonet via ”plug-and-play”. Tyvärr kan vi inte tilldela dessa till en specifik modell. Så ta en titt under nyckelordet ”LED-blinkrelä” för att se vilka reläer som finns tillgängliga och jämför dem med din originaldel. För Suzuki-modeller kan vi till exempel även erbjuda den kombinerade reläenheten med 7 kontakter.

Relä

Reläets korrekta polaritet måste under alla omständigheter beaktas – felaktig anslutning leder till omedelbar förstörelse av elektroniken i reläet och upphäver all garanti från tillverkaren. Även om anordningen av anslutningarna motsvarar det för originalreläet, kan polariteten vara annorlunda. Bestäm alltid polariteten i förväg med en LED-testlampa (det är viktigt att följa monteringsanvisningen för blinkersreläet). 

Passar inte kontaktanslutningarna kan du enkelt framställa en adapterkabel för att slippa skära av kabelstammens originalkontakt.

Många nya motorcyklar har överhuvudtaget inga blinkreläer längre. Dessa har redan integrerats i den centrala elektronikenheten. I det här fallet kan man bara arbeta med motstånd.

Motstånd

Om du inte kan styra dina nya LED-blinkers via de nyss nämnda reläerna skulle du behöva använda effektmotstånd för att justera blinkfrekvensen (då finns originalreläet kvar). Nästan alla LED-blinkers från vårt sortiment fungerar med originalblinkeläet med 6,8 Ohm effektmotstånd.

Upplysning: Om du byter ut reläet behöver du inte montera motstånden. 


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar