Oljebyte på motorcykeln
Motorolja åldras: Tillsatserna och smörjegenskaperna hos motorcykelmotorolja avtar med tiden. Smuts samlas i oljekretsen. Då är det dags för ett oljebyte.
Byte av motorolja på motorcykeln
Motorolja hör till bensinmotorns ”slitdelar”. Körsträcka, termisk belastning och körstil är orsaken till att smörjegenskaperna hos oljan och dess tillsatser avtar med tiden. Om du vill ha glädje av din motor länge kommer du gärna att byta oljan med de intervaller som anges av tillverkaren i underhållsmanualen.
De 5 dödssynderna vid oljebyte
- INTE: Byta olja direkt efter körning – risk för brännskador!
- INTE: Oljebyte UTAN filterbyte – den nya oljan skulle snabbt bli förorenad genom det gamla filtret.
- INTE: Hälla ut olja i avloppet – olja är farligt avfall!
- INTE: Återanvända den gamla tätningsringen – olja kan droppa och hamna på bakdäcket.
- INTE: Hälla olja till personbilar i motorcykelmotorer!
- Byte av motorolja på motorcykeln
- De 5 dödssynderna vid oljebyte
- Byte av motorolja – så här gör man
- 01 – Lossa oljepåfyllningspluggen
- 02 – Avtappning av olja
- 03 – Byte av oljefilter (med kåpa)
- 04 – Byte av oljefilter (utan kåpa)
- 05 – Installation av en Stahlbus oljeavtappningsventil
- 06 – Påfyllning av olja
- 07 – Kontroll av oljenivån
- Lite oljekunskap
- Vår rekommendation
Byte av motorolja – så här gör man
01 – Lossa oljepåfyllningspluggen
Varmkör motorcykeln (inte för varm) innan du byter olja. Skydda garagegolvet med en stor duk som kan fånga upp några stänk. Beroende på motorcykel friläggs först avtappningspluggen från av irriterande plastbeklädnader. Du bör unna dig en oljeuppsamlingskar så att du inte alltid behöver låna mammas skålar. För att oljan ska kunna rinna ut ur motorn nedtill måste tillräckligt med luft kunna komma in ovanifrån – därför ska oljepåfyllningspluggen nu skruvas ut.
02 – Avtappning av olja
Lossa nu oljeavtappningspluggen med ett spärrhandtag med sexkantshylsa och skruva långsamt loss den. Använd en trasa för att göra de sista varven på skruven så att oljan, som fortfarande kan vara väldigt varm, inte rinner över händerna.
Ett komplett oljebyte inkluderar även byte av oljefiltret. Det finns två olika typer av filter. Den ena typen ser ut som en plåtburk och kommer med sin kåpa. De andra filtren ser ut som ett ihoprullat minidragspel och är gjorda av filterpapper. Dessa filter måste installeras i en kåpa på motorsidan.
03 – Byte av oljefilter (med kåpa)
Att skruva loss burkfiltret underlättas med en oljefilternyckel för spärrhandtaget.
Det finns en tätningsring på det nya burkfiltret, som beläggs lätt med olja före installationen.
Innan du installerar det nya oljefiltret, kontrollera om det är identiskt med oljefiltret som ska bytas ut (höjd, diameter, tätningsyta, eventuellt gänga etc.). Dra åt det nya patronoljefiltret enligt uppgifterna i din instruktionsbok: Avgörande är fordonstillverkarens specifikationer.
04 – Byte av oljefilter (utan kåpa)
Filtren liknar ett minidragspel och befinner sig i en kåpa som hålls på plats av en central skruv eller flera skruvar längs kanterna.
I nästan alla fall är den placerad på framsidan av motorn. Efter att locket har skruvats av (upplysning: restolja rinner ut!), tas det gamla filtret bort (var uppmärksam på monteringsläget), kåpan rengörs och det nya filtret är korrekt inriktat.
Beroende på tillverkare finns det tätningar och tätningsringar på kåpan, locket eller en central skruv som du alla måste byta ut (mer om ämnet i tips för mekare tätningar).
Efter att du har stängt kåpan igen och dragit åt skruvarna med en momentnyckel kan du använda ett rengöringsmedel för att ta bort alla oljefläckar från motorn. Rengöring bör tas på allvar, annars utvecklas illaluktande gaser när motorn är varm och det kan bildas extremt envisa fläckar.
05 – Installation av en Stahlbus oljeavtappningsventil
Om du skulle vilja göra ditt arbete enklare och renare nästa gång du byter olja är det bäst att installera en Stahlbus oljeavtappningsventil istället för den ursprungliga avtappningspluggen – nu finns möjligheten och du förbättrar samtidigt din motorcykel lite!
Med en Stahlbus oljeavtappningsventil skruvar du helt enkelt av skyddslocket för att byta olja och fäster slanganslutningsdelen via snabbförslutningen. Detta lås öppnar ventilen och oljan kan rinna ner i den medföljande behållaren.
När du lossar slanganslutningen stängs ventilen igen automatiskt och du behöver bara öppna skyddslocket. Enklare kan ett oljebyte inte bli, du skyddar gängan i motorkåpan och behöver inte längre byta någon tätningsring. Du hittar vårt kompletta urval av Stahlbus avtappningsventiler i ”Min motorcykel”.
06 – Påfyllning av olja
Om avtappningspluggen har fått en ny tätningsring och har dragits åt enligt tillverkarens anvisningar kan du fylla på ny olja.
Konsultera ditt fordons instruktionsbok för korrekt mängd, viskositet och specifikationer. Oljepåfyllningspluggens tätningsring bör också bytas ut snarast – det sparar mycket arbete.
Upplysning: Oljenivån och densiteten bör kontrolleras igen efter en kort provkörning av motorn.
07 – Kontroll av oljenivån
Om garaget nu har städats igen och oljan blivit fackmässigt omhändertagen – kan ovälkomna oljefläckar på golvet tas bort med oljefläckborttagningsmedel som till exempel bromsrengöringsmedel – kan man ge sig ut på banan igen.
För att vara på den säkra sidan, kontrollera oljenivån igen innan du ger dig av – speciellt när det gäller motorer med oljefilter som installerats i en extra kåpa.
Obs: Oljor till personbilar har extra smörjmedel och har utformats för motorer med torrkoppling. Våtkopplingar skulle slira med denna olja.
Lite oljekunskap
Ingenting fungerar utan olja: Friktionen mellan kolvarna, lagerytorna och kugghjulen skulle förstöra vilken motor som helst på nolltid.
Regelbundna oljenivåkontroller är därför livsviktiga för din tvåhjuling, precis som det regelbundna oljebytet. Detta beror på att oljan åldras, förorenas av metallfriktion och förbränningsrester och gradvis förlorar sina smörjegenskaper.
Naturligtvis måste oljan ha den viskositet som anges av fordonstillverkaren och vara en speciell motorcykel- eller skoterolja: Eftersom motorcykelmotorer varvar mycket högre, måste deras växellådor vanligtvis smörjas av motoroljan och även den (våta) kopplingen går i oljan. Lämpliga tillsatser säkerställer hög skjuvnings-, tryck- och temperaturbeständighet samt skydd mot slitage.
Det måste vara rätt olja: Syntetiska oljor är överlägsna mineraloljor när det gäller högtemperaturbeteende, kallstartsskydd, friktionsminskning och undvikande av avlagringar och är därför särskilt lämpliga för användning inom sporten och för trimmade motorer. Men inte alla motorer, speciellt kopplingen, tål dessa högpresterande oljor. Fråga alltså din auktoriserade verkstad först. Om körsträckan är hög bör den endast bytas efter föregående rengöring och revision.
Ett alternativ kan vara delvis syntetisk olja som de flesta kopplingar klarar av utan problem. Moderna motoroljor tillverkas ofta också med hjälp av HC-syntesprocessen: På så sätt skapas basoljor med avsevärt förbättrade kvalitetsegenskaper kemiskt i raffinaderiet i den så kallade katalytiska hydrokrackningsprocessen. Jämfört med mineraloljor är de överlägsna, särskilt vad gäller kallflytningsegenskaper, termisk och kemisk belastbarhet. Ytterligare fördelar är snabbare oljning av motorn efter start, avsevärt förbättrad motorrenhet och ökat skydd av motorkomponenterna.
Syntetisk olja rekommenderas för övrigt inte för motorcyklar byggda före 1970. Det finns speciella singel- och multigradsoljor för klassiska motorcyklar. Och slutligen glöm inte: Oavsett vilken olja du väljer, varmkör alltid försiktigt. Motorn kommer att tacka dig med en lång livslängd.
Motoroljeklassificeringarna
- API Amerikansk motoroljeklassificering (American Petrol Institute)
Används sedan omkring 1941. ”S”-klasserna avser bensinmotorer, ”C”-klasserna avser dieselmotorer. Den andra bokstaven anger prestandastandarden. Från 1980 gällde standarden S”F”, från 1988 S”G”, från 1993 S”H”, från 1996 S”J”, från 2001 S”L” etc. API CF är standarden för dieseloljor för personbilar. API-klasserna för tvåtaktsoljor (bokstaven ”T”) används inte längre. Växel- och kardanoljor beskrivs i klasserna G4 till G5.
- JASO japansk motoroljeklassificering (Japan Automobile Standards Organization)
JASO T 903 är för närvarande världens viktigaste klassificering för motoroljor för motorcyklar. Baserat på kraven i API specificerar JASO ytterligare egenskaper som bland annat garanterar oljans perfekta funktion i våtsumpssmorda kopplingar och växellådor. Beroende på friktionsbeteendet i kopplingen görs en klassificering enligt JASO MA eller JASO MB. JASO MA och för närvarande JASO MA-2 anger en högre friktionskoefficient. Oljor som motsvarar denna klassificering är särskilt kompatibla med kopplingar.
- ACEA biltillverkarnas europeiska motoroljeklassificering (Association des Constructeurs Europèens d'Automobiles) Gäller
sedan 1996. Klasserna A1 till A3 beskriver oljor för bensinmotorer och B1 till B4 för dieselbilar.
- Viskositet (SAE – Society of Automotive Engineers)
Beskriver oljans viskositet och det temperaturintervall inom vilket den kan användas. Följande gäller för moderna multigrade oljor: Ju mindre siffra med W (”vinter”), desto bättre flyter oljan i kallt väder, desto högre siffra efter den utan W, desto mer motståndskraftig är smörjfilmen vid höga driftstemperaturer.
Upplysning om spilloljeförordningen (AltölIV)
Enligt spilloljeförordningen är det förbjudet att förvara spillolja, kasta den ute i det fria, lägga den i hushållsavfallet, bränna eller släppa ut den i avloppssystemet.
Du kan i regel lämna tillbaka spillolja gratis där du köpt den. Blanda inte använd spillolja med andra vätskor. Insamlingsställen är till exempel: Återförsäljare, verkstäder, bensinstationer, återvinningscentraler eller särskilda insamlingsställen i din kommun. Du kan också lämna tillbaka din spillolja i vilken Louis-filial som helst.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.