Lossa skruvar, reparera gänga
Fastnade skruvar och förstörda gängor är bland de fulaste problemen när man skruvar på en motorcykel. Men med tålamod och nödvändig kunskap kan även dessa problem lösas.
- Lossa skruvarna på motorcykeln
- ”Utslitna” skruvhuvuden
- Lossa skruvar – så här gör man
- Lossa med slagskruvdragaren
- Lossa med multifunktionsolja
- Lossning med spline bits
- Lossa med hammare och mejsel
- Framställning ett skruvhål
- Borra ur skruvhuvudet
- Klyv muttern med en mutterspräckare
- Skär upp mutterns sida
- Fastnade gängbultar
- Reparation av gängor med V-Coil
- Undvik problem med defekta gängor
- Vår rekommendation
Lossa skruvarna på motorcykeln
Du känner till historien: En solig helg står för dörren, allt är redo för en trevlig tur, bara en liten sak behöver förnyas på hojen. Och så händer det – den ena, den sista av alla skruvar som delen som ska bytas ut fortfarande hänger fast i låter sig inte lossas... eller den bryts helt enkelt av och lämnar efter sig en otillgänglig trubbig liten bit... eller så kommer det eländiga saken direkt fram med motgängan i form av en usel liten spiral.
Oavsett vad du tänker på i ett sådant ögonblick – låt inte din ilska vinna! Bara sunt förnuft utan ilska kan hjälpa till att undvika större skador nu. Innan du går över till farlig aktivism är det bättre att du hämtar något kallt att dricka eller vad som kan lugna dina nerver bäst i den här situationen – och titta på olyckan i lugn och ro.
”Utslitna” skruvhuvuden
Om ett skruvhuvud inte längre tillhandahåller spårskruvmejseln eller stjärnskruvmejseln tillräckligt grepp för att applicera tillräcklig kraft för att lossa det, är det bättre att inte göra några ytterligare ”hjälplösa försök” med dessa verktyg, vilket bara kommer att förstöra skruven ytterligare. Då är det bättre att använda en slagskruvmejsel med slagmekanism i tid. Detta omvandlar ett hammarslag till ett mycket kraftfullt vridmoment, skyddar därvid skruvhuvudet och bör inte saknas i någon motorcykelverktygslåda.
Lossa skruvar – så här gör man
Lossa med slagskruvdragaren
Ställ in slagskruvdragaren på ”lossa”.
Välj en bits som sitter bra och försök med några väldoserade slag på verktyget med en större hammare (minst 300 g) att lossa den spruckna eller fastrostade skruven med skadat huvud!
Lossa med multifunktionsolja
I allmänhet hjälper det ofta med ett enkelt hammarslag via skruvmejseln på skruvhuvudet. En annan möjlighet är rostborttagningsmedel (till exempel WD-40) för att lossa eventuell rost i gängan. Om du har en synligt rostig skruv eller mutter framför dig bör penetreringsoljan verka ett tag innan du jobbar vidare. Att använda en hammare eller slagskruvdragare på känsliga komponenter är naturligtvis inte rätt. Att välja det lämpligaste verktyget är alltid avgörande när man lossar skruvar som redan är ”utslitna”: Skruvmejselbladen ska passa perfekt och inte redan vara runddragna, sexkantskruvar ska användas med en spärrhylsa som är utrustad med flankdrive-hylsor (som i spärrsatserna från Louis-sortimentet).
Andra metoder för att lossa är: Om det är tillgängligt, greppa skruvhuvudet ordentligt med en bra rörtång och försök långsamt att vrida det. Här krävs styrka, verktyget får inte ”halka”.
Lossning med spline bits
Rundvridna insexskruvar kan lossas genom att slå in spline bits med en hammare och vrida den med spärrhandtaget. Självklart kan respektive spline bits därvid eventuellt skadas – men du vill ju framför allt lossa skruven!
Lossa med hammare och mejsel
Med en hammare och en liten mejsel kan du försöka driva skruvhuvudet från sidan.
Framställning ett skruvhål
Fortfarande ingen framgång eller kan du inte arbeta med hammaren på en känslig komponent? Försök då att skapa ett djupt, praktiskt spår för en kraftig spårskruvmejsel i skruvhuvudet med hjälp av en bågfil och en nyckelfil.
Om skruven sitter fast i aluminium kan värme göra det lättare att lossa (se avsnittet ”Fastnade gängbultar”).
Borra ur skruvhuvudet
Om allt annat misslyckas måste skruvhuvudet tas bort genom borrning. Borra alltid i mitten med en liten borr och borra färdigt i gängans storlek. Kom ihåg: Till en början ska endast huvudet tas bort, så gå inte in för djupt! Senare kan du fundera på det bästa sättet att ta bort den fastnade biten av gängan. Om gängan är intakt kan den i regel lätt greppas med en rörtång och skruvas ut.
Klyv muttern med en mutterspräckare
Muttrar som har rostat fast eller är runddragna kan öppnas med en ”mutterspräckare” från sidan.
Detta kan också göras med en fil, bågfil eller kapskiva. Kapa inte rakt in i gängan! Se till att inga skador uppstår i området under arbetet! Det är bättre att tillhandahålla skydd genom att täcka eller maskera. Om muttern är fritt åtkomlig och bulten är lätt att byta kan du helt enkelt ta bort den genom att kapa den i jämnhöjd (mellan muttern och underläggsbrickan). Detta går ofta snabbast. Skydda alltid området framför sågbladet!
Skär upp mutterns sida
Slitna försänkta skruvar som inte kan greppas och flyttas med något verktyg kan tas bort med en utdragare med vänstergång med en diameter på från och med 6 mm. För att göra detta måste skruven borras exakt i mitten och med rätt diameter (se förpackningen till utdragaren med vänstergång). Om du inte lyckas med att borra på mitten är chanserna att lyckas dåliga – det är bättre att överlåta arbetet till en specialist om du inte är övertygad om dina färdigheter.
Var också noga med att inte överbelasta en liten utdragare med vänstergång – om den går sönder har du en bit härdat stål som sitter fast i skruven och som är särskilt svår att ta bort. Utdragare med vänstergång kan givetvis även användas för fastnade slagbultar. De är endast lämpliga för högergänga, inte för vänstergänga.
Fastnade gängbultar
Avvridna skruvhuvuden eller bultar indikerar ofta ett djupare problem: Bulten hålls vanligtvis på plats i underlaget av rost eller en skada på gängan. Låt oss alltså först prova med rostborttagare – låt det verka över natten!
Det fortsatta tillvägagångssättet beror på hur mycket av bulten som fortfarande kan greppas – om vi har tillräckligt med gängor för två muttrar tillgängliga, sätter vi på dem, kontrar dem kraftigt och försöker skruva ut bulten. Om det bara är lite kvar kan man prova med rörtången. Ta tag med tången så hårt som möjligt och försök vrida på bulten ... om det inte fungerar, bör du avstå från ytterligare försök.
Använd hellre resten av gängan för att svetsa på en bra skruv och vrida denna! Om du inte kan göra detta kan du också prova med en utdragare med vänstergång. Om bulten sitter fast i aluminium kan värme göra det mycket lättare att lossa, eftersom varm aluminium expanderar mer än stål. Förutsättningen är dock att det inte finns någon axeltätning av gummi, ingen O-ring, ingen gummitätning eller något annat som är känsligt för värme i närheten som annars skulle behöva bytas. Om möjligt, ta bort kåpans lock och placera det på en kokplatta för att värma upp det. När du arbetar med brännaren, värm alltid i cirklar runt målet, ”rika aldrig lågan på” specifika punkter. Om du har lackerat aluminium framför dig, använd en varmluftspistol istället för en brännare och undvik för hög värme. 100 till 150 °C är tillräckligt för att lossa en bult (för att kontrollera: olja avdunstar vid 200 °C, vatten vid lite över 100 °C). Om en bult med höghållfast skruvsäkring har installerats måste den i allmänhet lossas när den är varm, även om det är en stål-till-stål-anslutning. Loctite ”höghållfast” behöver till och med 300 °C.
Upplysning: Om allt annat misslyckas måste du fundera noga på hur du ska gå tillväga – speciellt om den ”elaka” bulten sitter fast i motorn. Företag som specialisert sig på iståndsättning av motorer kan ta bort den genom att ”gnista ut den”. Den förstörs av stark ström – aluminiumet runt den förblir oskadat och med den gängan!
Borrning är alltid förknippat med en gängreparation eller skärning av nästa större gänga. Det är dock viktigt att borrningen utförs exakt i mitten och rakt. Om det behövs, låt ett sådant arbete utföras av en specialist – när en oönskad ”krater” har bildats på grund av felaktig borrning har du verkligen ett problem: Det enda som hjälper då är att svetsa ut komplett och tillverka en ny gänga. I det svetsade materialet kommer det emellertid inte längre att finnas den ursprungliga belastbarheten.
Reparation av gängor med V-Coil
Förstörda innergängor kan enkelt och permanent repareras med hjälp av de patenterade ”V-Coil”-gänginsatserna. Jämfört med gänghylsor av stål har V-Coil fördelen att den inte lossnar även vid konstant termisk påfrestning. Därför är denna produkt perfekt lämplig till exempel för reparation av tändstiftsgängor.
Utöver de spiralformade insatserna innehåller varje V-Coil-reparationssats en borr för att framställa passande hål, en speciell gängskärare och ett verktyg för att på ett fackmässigt sätt skruva in insatserna. Absolut avgörande för att ditt jobb ska lyckas är att alla eventuellt kvarvarande rester från bultar tas bort på ett fackmässigt sätt, så att du har ett rent, rakt hål framför dig för att skära den nya V-Coil-gängan.
Obs! Om du är osäker på din förmåga, överväg att låta reparationen utföras av en verkstad. Om du inte har ett extremt tränat öga och mycket känsla kommer det inte att vara möjligt att arbeta på en inbyggd motor, till exempel att borra gängan på grenrörsfästet på cylinderhuvudet i rätt vinkel och i mitten. Om du är osäker, demontera under alla omständigheter den aktuella delen så att den kan riktas in ordentligt under en pelarborrmaskin – detta är det enda sättet att senare slippa ständigt besvär med en krokig och trasslig gänga!
Undvik problem med defekta gängor
”Förebygga är bättre än bota” – alla som någonsin har behövt ta itu med de beskrivna problemen kommer att ha insett innebörden av detta tråkiga gamla talesätt. Och förebygga är faktiskt ganska enkelt: Använd alltid verktyg som är i gott skick när du mekar. Sortera omsorgsfullt bort trasiga och utslitna skruvmejslar, skruvnycklar och andra redskap från ditt lager! Den irritation du kommer att ha med det kommer säkerligen att överskrida glädjen över de initialt sparade pengarna... Ett bra urval av spår och stjärnskruvmejslar eller bits bör finnas tillgängliga så att du alltid kan arbeta med rätt verktyg. Du hittar allt du behöver i vårt sortiment.
Komplettera också din slagskruvmejsel med ett bitssats. Sexkantsskruvar kan skonas genom att använda spärrhylsor med flankdrive-hylsor. Alla spärrsatser från Rothewald i vårt sortiment är utrustade på motsvarande sätt. Se alltid till att gängorna är rena vid montering! Ta bromsrengöringsmedel eller tryckluft till hjälp vid rengöring. Viktigt: använd skyddsglasögon.
En mycket liten mängd kopparpasta på varje gänga gör att den glider mycket bättre och, i motsats till fett, minskar inte styrkan på anslutningen. Montera alltid skruvar i rostfritt stål/aluminium med kopparpasta! Skulle en skruv behandlad med kopparpasta falla ner i smutsen måste den rengöras mycket noga (till exempel med bromsrengöringsmedel).
Sätt alltid på skruvar och i synnerhet tändstift med försiktighet. Om motstånd känns vid inskruvning, skruva ut den igen omedelbart och undersök orsaken! Gängan kan ofta räddas genom att skära i efterhand eller bearbeta med en gängfil. Om du är osäker, fråga din verkstad. Du hittar mer om ämnet i tips för mekare gängskärning.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.