Underhåll av skotrar
Skotrar är ganska sparsamma följeslagare på vardagen. Men även den enklaste skotern klarar sig inte utan underhåll i längden. Ju mer noga du tar hand om den, desto bättre kommer den att fungera.
- Fitness för skotrar
- Underhåll för skotern – så här gör man
- 01 – Kontroll av däcktryck
- 02 – Kontroll av mönsterdjupet
- 03 – Tjockleken på bromsklossarnas belägg
- 04 – Kontroll av bromsskivan
- 05 – Regelbunden påfyllning av batteriet
- 06 – Regelbunden påfyllning av tvåtaktsolja
- Ytterligare underhållsarbeten
- 07 – Rengöring av luftfilter
- 08 – Avtappning av motorolja
- 09 – Borttagning av oljefilter
- 10 – Montering av tätningsring
- 11 - Korrekt viskositet och kvantitet
- 12 – Oljebyte i slutväxeln
- Vår rekommendation
Fitness för skotrar
Varje skoter behöver lite underhåll, även om den annars inte är krävande. Kontrollera därför regelbundet grundfunktionerna och komponenterna på din skoter med avseende på felfri funktion och trafiksäkerhet – så att du kan njuta av maskinen länge.
Underhåll för skotern – så här gör man
01 – Kontroll av däcktryck
Är däcktrycket fortfarande korrekt (se fordonets bruksanvisning)? I regel 1,5 till 1,8 bar fram, 2,0 till 2,2 bar bak.
02 – Kontroll av mönsterdjupet
Är däckens mönster tillräckligt bra? Det lagstadgade minimumet är 1,6 mm, men senast från och med 2 mm är det bättre att byta ut dem för säker körning i våta förhållanden.
03 – Tjockleken på bromsklossarnas belägg
Räcker tjockleken på bromsklossarnas belägg fortfarande till? På skivbromsen kan man se det genom att titta på beläggets kontrollöppning i riktning mot bromsskivan – om detta inte syns längre måste belägget bytas ut, detsamma gäller om belägget redan har underskridit en minsta tjocklek på 1,5 mm på vissa ställen. På trumbromsen finns det ofta en visare på bromshandtaget, annars ger även inställningen av bromsstången respektive kabeljusteraren information, eller så måste man titta in i trumman.
04 – Kontroll av bromsskivan
Är bromsskivorna hårt inslitna (har de en tydlig klack på kanten) eller har de många spår? Spår försämrar bromseffekten, bromsskivor som körs under slitagegränsen blir varma och måste under alla omständigheter bytas ut.
05 – Regelbunden påfyllning av batteriet
Behöver batteriet avmineraliserat vatten (inte för underhållsfria, permanent förseglade batterier)? Batteriet befinner sig under sadeln, i ett fack i frontbeklädnaden eller i skoterns tunnelområde (se fordonets bruksanvisning).
06 – Regelbunden påfyllning av tvåtaktsolja
Är oljan och i förekommande fall kylvätskenivån korrekt (endast för vattenkylning)? Finns det läckor i motorn? Om du är osäker är det bättre att låta en verkstad undersöka dessa, eftersom skotermotorer bara har en liten oljepåfyllningsvolym, kan det snart bli motorskador om de tappar olja! Är bromsslangarna spruckna, spröda eller skadade? Då måste du under alla omständigheter kontakta din fackverkstad. Är kablarna fortfarande stabila eller redan enskilda trådar som är brutna (byt i så fall ut kabeln)? Behöver kablar eller spakar justeras? Bildas det flygrost på metalldelar? Ju snabbare du tar bort med rosten med slippapper och färg, desto bättre! Finns det eventuellt vibrationssprickor på något monteringsflik? Är alla skruvar åtdragna? Det är bäst att byta ut rostiga skruvar. Fungerar alla belysningsenheter, inklusive bromsljuset, eller måste glödlampor bytas ut?
Särskilt när det gäller tvåtaktsskotrar bör nivån i tvåtaktsoljetanken kontrolleras varje gång du kör till bensinstationen – om oljelampan tänds kan det redan vara för sent, körning utan olja leder snabbt till motorskada! På vissa skotrar stängs därför tändningen av automatiskt när varningslampan tänds. Använd endast tvåtaktsmotorolja för en skoter eller motorcykel.
Även fyrtaktsmotorer förbrukar en viss mängd olja och bör då och då kontrolleras för att säkerställa att oljenivån är korrekt. Här används fyrtaktsmotorolja från motorcykelsektorn (se bruksanvisningen för ditt fordon för typ av olja).
Ytterligare underhållsarbeten
För att komma ihåg de intervaller med vilka tillverkaren har planerat ytterligare underhållsarbete på skotern, lönar det sig att titta i fordonets bruksanvisning eller fråga den auktoriserade återförsäljaren.
Precis som på en bil eller motorcykel bör bromsvätskan i ett hydrauliskt bromssystem på en skoter bytas vartannat år, eftersom detta absorberar vatten över tiden även i ett slutet system och sedan inte längre garanterar en säker bromstryckpunkt om bromsen är överhettad. Eftersom arbete på bromsarna har stor betydelse för körsäkerheten och bromsvätska angriper lacken bör endast erfarna ”mekare” själv byta bromsvätskan. Du kan hitta mer information om detta ämne i vårt tips för mekare bromsvätska för motorcyklar. Även om din hydrauliska broms inte längre erbjuder en definierad bromstryckpunkt när den står stilla, bromshandtaget till exempel kan dras upp till styret, är det något som är fel – bromsarna måste då förmodligen luftas, om du är osäker fråga din fackverkstad.
07 – Rengöring av luftfilter
Att kontrollera luftfiltret är enkelt och bör göras ungefär alltid efter 4 000 km. Ett igensatt luftfilter kan minska körprestandan, smuts kan komma in i motorns bränsletillförsel, så att motorn går ojämnt eller inte längre startar bra – att rengöra förgasaren eller insprutningssystemet skulle vara mödosamt. Luftfiltret har placerats antingen bakom en sidobeklädnaden eller i området för skoterns Variomatik i en låda. Om det har tillverkats av skumgummi och inte är skadat kan det tvättas ur med en diskmedelslösning och sedan oljas in och åter monteras, pappersfilter måste alltid bytas ut.
08 – Avtappning av motorolja
För fyrtaktsskotrar krävs också olje- och oljefilterbyte alltid efter 4 000 km. För detta ändamål körs motorn varm så att oljan rinner ut väl. Placera skotern på ett plant underlag, lägg en presenning eller papp under fordonet, ställ ett tillräckligt stort droppspilltråg under motorn och öppna avtappningspluggen så att den varma oljan kan rinna ner i tråget. När all olja har droppat av, måste avtappningspluggen och tätningsytan på motorn rengöras och därefter sätter man tillbaka skruven med en ny tätningsring. Dra åt skruven försiktigt, dra inte åt gängan i motorns aluminiumkåpa för hårt!
09 – Borttagning av oljefilter
För nu oljetråget under oljefilterfästet och ta ut filtret – kom ihåg monteringspositionen för de enskilda komponenterna exakt. En restmängd olja rinner ut. Beroende på filtertyp kan du nu noggrant rengöra ett silfilter med bromsrengöringsmedel eller byta ut ett engångsfilter.
10 – Montering av tätningsring
Sätt tillbaka oljefiltrets lock med en ny tätning i omvänd ordningsföljd (tätningsringen följer med patronfiltret), var uppmärksam på gängan igen.
11 - Korrekt viskositet och kvantitet
Motorn kan nu fyllas på med den angivna mängden och typen av fyrtaktsmotorolja via oljepåfyllningsstusen. Låt motorn gå och kontrollera nivån igen på oljestickan eller synglaset med fordonet stående plant. Kontroll av den gamla oljan med avseende på metallrester – om du hittar metallsplitter i oljan, fråga din verkstad var de kan komma ifrån för att förhindra större skador. Ta sedan oljan till en återvinningscentral eller din Louis-filial för avfallshantering. Byte av motorolja på tvåtaktsmotorn krävs inte. Däremot är den korrekta funktion av tvåtaktsoljepumpen avgörande för den separata smörjningen av motorn. Det bör därför kontrolleras regelbundet när oljepumpen styrs av en bowdenkabel, alltså drivs via en delad gaskabel.
För att komma åt oljepumpen tas sidobeklädnaden och/eller förvaringsfacket, i vissa fall även en luftbaffel, bort från skotern. Det finns en bowdenkabel rulle på oljepumpen. Denna rulle måste svara så fort gashandtaget vrids – det får inte finnas något ”dött spel”, eftersom detta skulle resultera i att oljepumpen fungerar vid ett senare tillfälle än att förgasaren och motorn då temporärt inte förses med olja.
Som regel finns det markeringar på oljepumpens kåpa och på rullen. Om dessa är i linje med gashandtaget stängt eller helt öppet (beroende på modell) ställs oljepumpens kabel korrekt inställd via justeraren.
Eftersom gaskabeln förlängs lite med tiden måste den justeras då och då. Men spänn inte bowdenkabelns rulle för mycket heller – då bränner din skoter för mycket tvåtaktsolja, så att utloppet och avgaserna snabbt koksar.
Grundförutsättning för inställningen är förstås en perfekt fungerande gaskabel och vridhandtag. Den bör alltid återställa sig själv, det fria spelet mellan vridhandtaget och kåpan ska vara 2 till 6 mm (gör vid behov kritmärken för att kontrollera – kabeln kan ställas in på gaskabelns justerare), och kabeln får inte utsättas för spänning vid fullt styrutslag. Fransade kablar måste bytas omedelbart.
Det finns ofta ett flödesfilter mellan tvåtaktsoljepumpen och motorn, som måste bytas med vissa intervaller eller när det är synbart smutsigt. För att göra detta avbryts oljeflödet med en slangklämma. Vid montering av det nya filtret måste flödesriktningen beaktas. Se till att ingen stor luftbubbla fastnar i filtret.
12 – Oljebyte i slutväxeln
Oavsett om det är en två- eller fyrtaktsskoter bör oljan i slutväxeln bytas ut regelbundet (för underhållsintervaller och typ av olja, se fordonets bruksanvisning – speciella växellådsoljor till skotrar finns i praktiska små behållare i handeln). För detta ändamål pallas fordonet återigen upp vertikalt på huvudstället på ett plant underlag och slutväxeln kring påfyllnings- och avtappningspluggen rengörs grundligt. Den vanligtvis låga oljefyllningen tappas av i en behållare via avtappningspluggen, skruven rengörs och monteras med en ny tätningsring.
Dra åt skruven i aluminiumkåpan försiktigt. Den nya oljan hälls in i drivningen genom oljepåfyllningspluggen. Om du inte har en fyllnadsnivåsensor, fråga i fackhandeln om mängden eller titta www.louis.de i Louis motorcykeldatabasen. Sätt tillbaka den rena skruven med en ny tätning. Efter en provkörning bör fyllnadsnivån kontrolleras ännu en gång.
Lämna den gamla oljan till avfallshantering på en återvinningscentral eller i din Louis-filial. Se till att ingen olja kan komma ut i miljön. Om din drivning är otät, besök en verkstad, för med den lilla mängden olja skulle den snart köra helt torr.
Obs: Arbetena på ventilspelet och skoterns ”öppna hjärta” bör överlåtas till en fackverkstad.
- Du bör unna din skoter ett nytt tändstift alltid efter 6 000 till 10 000 km så att den alltid startar och fungerar med bra effekt. För att komma åt tändstiftet kräver vissa skotrar att ett skydd eller bagagefacket tas bort. Byt tändstiftet efter att motorn har svalnat, använd en exakt passande tändstiftsnyckel (vanligtvis en del av verktygssatsen ombord).
- Se till att ingen smuts kan falla in i motorn – sitter tändstiftet i ett djupare schakt i topplocket (4-taktsmotor) är det bäst att rengöra detta med en dammsugare eller tryckluft innan du skruvar ut tändstiftet.
- Använd endast den typ av tändstift som specificerats av tillverkaren och kontrollera elektrodavståndet (se fordonets bruksanvisning) med ett bladmått. Vid behov kan denna försiktigt böjas vid mittelektroden.
- Ventilspelet på fyrtaktsskotrar bör kontrolleras med längre intervaller (5 000 till 20 000 km beroende på modell).
- Om ett avgasrör koksar på insidan efter en längre tids användning måste det oftast bytas ut – bara på klassiska skotrar kan man ibland öppna avgasröret och ta bort avlagringarna genom att bränna ut dem. Detta är dock inte helt ofarligt och bör aldrig försökas på ett modernt skoteravgasrör i ett stycke.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.