Synkronisering av förgasare
Om förgasarna inte fungerar synkront blir tomgången ojämn, gasresponsen oren och motorn kommer inte att tillhandahålla fukt effekt. Dags för en korrekt inställning av förgasaren.
- Intressanta fakta om förgasarsynkronisering
- Förutsättningar
- Vad handlar synkronisering om?
- Hur justerar man?
- Oumbärlig: Synkrontestare
- Synkronisering av förgasare – så här gör man
- 01 – Minimera först luftgenomsläppet
- 02 – Montering och anslutning av synkrontestaren
- 03 – Justering av alla klockor
- 04 – Ställ in förgasaren på samma mätvärden
- Vår rekommendation
Intressanta fakta om förgasarsynkronisering
På flercylindriga motorer kan grov tomgång, oren gasrespons och fler vibrationer än nödvändigt vara en indikation på förgasare som inte fungerar synkront. Detta är jämförbart med ett hästspann där en häst vill galoppera, en annan föredrar avslappnad trav och två andra är mer benägna att gå i normal takt. Det gör att hästen som galopperar drar i hela lasset utan nytta, de långsamma hästarna snubblar och travhästen vet inte vad som gäller och kusken blir åksjuk.
Förutsättningar
Innan du överväger synkronisering av förgasare måste du se till att allt annat är rätt. Tändningen och ventilerna måste vara korrekt inställda, precis som spelet i bowdenkablarna för gasen. Luftfiltret, insugningsröret och tändstiften ska vara i gott skick.
Vad handlar synkronisering om?
Motorn suger in bensin-luftblandningen från förgasarna i motsvarande arbetscykel. Och där det är sug finns ett undertryck. Endast om detta undertryck är detsamma i alla cylindrarnas insugningskanaler kommer förbränningskamrarna att matas med samma hastighet. Detta är en av förutsättningarna för smidig motordrift. Matningshastigheten regleras genom att öppna matningsluckan mer eller mindre, i vårt fall läget för strypventilen respektive sliden på de enskilda förgasarna.
Hur justerar man?
En överdimensionerad skruvmejsel krävs ofta för att komma åt justerskruvarna. Strypventilerna på vakuumförgasare är vanligtvis anslutna till varandra med en fjäderbelastad koppling som är försedd med en justerskruv. På fyrcylindriga motorcyklar utförs synkroniseringen genom att vrida på skruvarna enligt följande: Först jämförs de två högra och två vänstra förgasarna med varandra, sedan får man de två paren i mitten att stämma överens tills samma vakuum råder i alla fyra förgasarna.
I andra fall, till exempel när det gäller slidförgasare, har batteriet med multiförgasare en förgasare, som fungerar som ett fast referensvärde och de övriga är synkroniserade med detta. Justeringsskruven är vanligtvis placerad under der övre locket.
Oumbärlig: Synkrontestare
För att kunna ställa in samma bensin-luftblandningshastighet i alla insugningskanaler behöver du vakuummätare, det vill säga motsatsen till manometern för att kontrollera däcktrycket. Men eftersom, till skillnad från däcken, alla cylindrar bedöms samtidigt, krävs en vakuummätare för varje cylinder. Dessa finns som set om 2 och 4, kallas synkrontestare och inkluderar även erforderliga slangar och adaptrar. Eftersom tanken i de flesta fall måste demonteras, men motorn måste vara igång under justeringsarbetet, är det lämpligt att även köpa en liten bensinflaska, som tar över förgasarens försörjning. Den kan till exempel hängas på backspegeln.
Obs: Synkroniseringen bör utföras utomhus eller i en öppen carport, men på grund av att motorn är igång går det inte ens i halvvägs stängda rum. Vid ogynnsamma vindförhållanden föreligger risk för kolmonoxidförgiftning på grund av avgaserna till och med i ett öppet garage.
Synkronisering av förgasare – så här gör man
01 – Minimera först luftgenomsläppet
Värm först upp motorcykeln, ställ den sedan på huvudstället och stäng av motorn. Ta nu bort tanken och eventuella lock och beklädnader som kan vara i vägen. I vilket fall som helst måste bensinflaskan placeras högre än förgasaren. Nu är det synkrontestarens tur. Av förpackningsskäl levereras synkrontestare vanligtvis inte färdigmonterade. Monteringen är dock enkel – följ bara instruktionerna. Före varje användning, skruva in den räfflade skruven för att reglera luftgenomsläppet för hand, men utan att krossa slangen.
Bakgrunden: Det handlar om mycket låga nivåer av vakuum, och klockans visare är motsvarande känsliga. Om du ansluter en klocka med för lågt inställd dämpning och startar motorn, kommer visaren att slå från stopp till stopp med varje arbetscykel av motorn och klockan kan gå sönder.
02 – Montering och anslutning av synkrontestaren
Synkrontestarens slangar ansluts nu till motorcykeln, beroende på respektive motorcykel antingen till topplocket (se bild 1), till förgasarna (vanligtvis upptill i riktning mot insugningsröret) eller till insugningsröret (se bild 2).
Dessa har ofta anslutningsrör som har stängts med gummilock. På förgasaren eller på topplocket måste små låsskruvar skruvas loss och bytas ut mot inskruvade röradaptrar (de vanligaste medföljer synkrontestarna).
03 – Justering av alla klockor
Innan klockorna ansluts jämförs de med varandra. Detta avslöjar i alla fall en klocka som visar fel eller en otät slanganslutning. För detta ändamål ansluts först alla klockor till varandra med T-adaptrar eller Y-adaptrar (som vanligtvis medföljer synkrontestarna) så att de alla slutar i en enda slangände. Denna ansluts nu till en förgasare respektive insugningsröret, de andra anslutningarna förblir stängda.
Nu startas motorn och klockorna justeras med hjälp av de räfflade muttrarna så att visarna nätt och jämnt rör sig ”livligt”, men visardämpningen är tillräcklig. Helt stillastående visare betyder en stängd klocka, lossa allså den räfflade muttern igen en aning. Alla klockor bör nu visa samma värden. Stäng av motorn igen. Förutsatt att klockorna är helt intakta kopplas nu en klocka till varje cylinder, klockorna placeras på lämplig plats på motorcykeln och säkras mot fall (klockorna tenderar att ”vandra” på grund av motorns vibrationer).
Starta motorn, ge den några mjuka gaspådrag upp till cirka 3 000 rpm och låt den sedan gå ner på tomgång igen. Kontrollera klockornas visning och justera vid behov med de räfflade muttrarna tills de kan avläsas tillräckligt bra. De flesta tillverkare tolererar en avvikelse i värdena på upp till 0,03 bar.
04 – Ställ in förgasaren på samma mätvärden
Nu, beroende på modell, antingen lokalisering av förgasarbatteriets ”referensförgasare” och inställning av alla andra efter varandra på det exakta värdet med hjälp av justerskruvarna, eller, som redan beskrivits, justering av de två högra och vänstra förgasarna och sedan i mitten de två paren til varandra. Kontrollera då och då med lätta gaspådrag om tomgångsvarvtalet fortfarande håller sig vid rätt varvtal, justera vid behov med tomgångsjusteringsskruven. Om synkronisering är omöjlig kan det bero på eventuell sekundärluft via porösa/läckande insugningsrör på övergångarna från förgasaren eller topplocket eller så har förgasarnas grundinställning blivit komplett fel. Mer sällan kan också en kraftigt förorenad förgasare vara orsaken. I vilket fall som helst måste dessa eventuella defekter spåras upp och elimineras, annars kommer alla ytterligare synkroniseringsförsök att misslyckas. Ytterligare information om rengöring av en förgasare hittar du i tips för mekare förgasare.
Vi utgår däremot från ett positivt arbetsresultat och säger grattis till en motorcykel som går mycket smidigare och svarar mer spontant på gasen, vilket är ännu roligare än tidigare. Synkrontestaren kan nu kopplas bort och slangarna avlastas genom att lossa de räfflade muttrarna en aning. Sätt tillbaka låsproppen (ta tillfället i akt för att dessutom kontrollera porositeten) eller skruva försiktigt i låsskruvarna (mjukt material!) igen. Till sist montera och anslut tank, lock/beklädnader och häll vid behov resten av bensinflaskan direkt i tanken – klart.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.