Översyn av förgasare

Förgasare finns numera bara på motorcyklar som är en del år gamla. Desto viktigare blir underhåll av förgasare för deras förare.

Översyn av förgasare

Förgasare som orsak till felet

När förgasarna bara misslyckas istället för att förgasa är det dags att renovera blandningsberedningen. Om ditt tändsystem är i perfekt skick och du fortfarande kämpar med ojämn motorgång, dålig prestanda och dåligt startbeteende så ligger felet i förgasarna. Även om dina förgasare ständigt svämmar över eller inte fungerar trots korrekt bränsletillförsel är detta tydliga tecken på defekta flottörnålsventiler eller en smutsig förgasarinredning. Sådana fel kan uppstå oftast om bränslet i flottörkamrarna inte tappats ut under vinteruppehållet.

En grundlig invändig rengöring, några gummiringar och en ny flottörnålsventil kommer att göra underverk. Den efterföljande synkroniseringen är inte absolut nödvändig såvida inte förgasarna har separerats från varandra, men det är bättre att vara på den säkra sidan. Synkronisering av förgasarna är dock bara meningsfullt om ventilerna är exakt inställda och kompression, tändstift, tändkablar etc. samt inställningen av tändningstiderna är korrekt.

Om du skulle vilja ge din hoj lite tuning kan du använda förgasarens översyn för att dessutom installera ett Dynojet-kit. Du kan få bra grepp om många vanliga accelerationshål med detta. En förbättring av körkulturen och mjuk acceleration bekräftas av relevant fackpress. Men även alla som måste anpassa sina förgasare på grund av ett öppet avgassystem, ett modifierat luftfilter eller liknande tuningsåtgärder kommer att uppleva avsevärd lättnad med ett Dynojet-kit. Satsen som är speciellt framtagen för varje enskild motorcykelmodell på provbänken, innehåller allt som behövs för blandningsanrikning. Olika tuningnivåer finns tillgängliga, sammansatta för seriemotorer eller för uppborrade motorer med vassa kamaxlar etc. Även på seriefordon med originalluftfilter är det ofta en märkbar ökning av prestanda och körkultur. Det sista tuningarbetet på fordonet kan dock ibland vara lite tidskrävande, eftersom varje kit innehåller olika munstycksstorlekar att välja mellan.


Översyn av förgasare – så här gör man

Steg 1: Frilägg förgasaren

Steg 1: Frilägg förgasaren

01 – Frilägg förgasaren

Beroende på typ av motorcykel måste förgasarbatteriet först friläggas. Sadel, tank och sidolock måste nästan alltid demonteras för att komma åt luftfilterlådan, som måste tas bort eller åtminstone dras tillbaka. När man väl har lyckats ta bort den otympliga lådan är själva borttagningen av förgasaren snabbt utförd. Var noga med att vara uppmärksam på vakuumslangarnas position och anslutningsläge så att allt sedan kan komma tillbaka till den gamla platsen. Om du är osäker är det lämpligt att markera slangarna och tillhörande anslutningar för att undvika förväxling. Om det behövs, ta ett foto med din smartphone. Därefter tas gaskabeln och chokekabeln bort. För att bensinen inte ska rinna ut på ett okontrollerat sätt när förgasaren har demonterats, rekommenderar vi att tömma förgasaren med avtappningspluggarna medan den fortfarande är installerad (motorn har svalnat). Se till att rummet är tillräckligt ventilerat och använd aldrig öppen eld (risk för explosion!).


Steg 2: Demontering av förgasaren

Steg 2: Demontering av förgasaren

02 – Demontering av förgasaren

Om förgasarna nu bara sitter fast i insugningsröret, lossas klämmorna och förgasarbatteriet dras av.


Steg 3: Kontroll av insugningsgummin

Steg 3: Kontroll av insugningsgummin

03 – Kontroll av insugningsgummin

Undersök nu insugningsrörets gummin. Om de är porösa, spruckna eller stenhårda måste de bytas ut eftersom de är den största boven för förgasarsmällar på grund av tillförseln av oönskad sekundärluft. Betydligt billigare insugningsgummi än originalen finns hos leverantören eller tillbehörsindustrin och erbjuds för olika skotrar.


Steg 4: Rengöring av förgasarens utsida

Steg 4: Rengöring av förgasarens utsida

04 – Rengöring av förgasarens utsida

Innan vi kommer till det inre arbetet måste först förgasaren rengöras på utsidan så att ingen smuts kan komma in. Smutsen är lätt att ta bort med förgasarrengöringsspray från PROCYCLE. En borste är inte det rätta verktyget här.


Steg 5: Skruva loss flottörkammaren

Steg 5: Skruva loss flottörkammaren

05 – Skruva loss flottörkammaren

Om förgasarna är rena på utsidan kan du börja demontera flottörkamrarna. Detta är inget arbete som ska utföras på garagegolvet. Ha en stor, ren duk utspridd för att lägga ner de demonterade delarna. De mestadels installerade små stjärnskruvarna gjorda av japanskt mjukjärn får bara lossas med en exakt passande skruvmejsel (Japan Industry Standard), för annars slits de ut (de mjuka skruvarna är vettiga, eftersom förgasarhusen inte heller är direkt hårda …). 

En tidigare behandling med rostlösare kan vara till stor hjälp. Vi rekommenderar reparation av förgasarna en i taget så att ingenting kan blandas ihop. Se under alla omständigheter till att allt är rent, eftersom det minsta lilla kornet kan täppa till ett munstycke.


Steg 6: Dra ut axeln och ta bort flottören

Steg 6: Dra ut axeln och ta bort flottören

06 – Dra ut axeln och ta bort flottören

När flottörkammarens lock har tagits av, måste också flottören tas bort för att man ska kunna byta ut flottörnålsventilen. En tydlig indikator på en sliten flottörnålsventil är en ringformad tryckpunkt på spetsen av flottörnålen som kan kännas med en fingernagel – med en sådan spets kan nålen inte längre täta till 100 %. Flottörens axel kan skjutas ut åt ena sidan och på så sätt frigörs kopplingen mellan förgasarhuset och flottören. Notera flottörens inbyggda läge och fastsättningen av flottörnålsventilen på flottören. Om du trots allt av misstag har blandat ihop det hela, använd då en icke-demonterad förgasare som vägledning (eller ta ett foto i förväg).


Steg 7: Ta bort förgasarlocket och sliden

Steg 7: Ta bort förgasarlocket och sliden

07 – Borttagning av förgasarlocket och sliden

Nu till den övre delen av förgasaren: Här bör sliden respektive vakuumkolven kontrolleras med avseende på allvarliga repor och membranen med avseende på sprickor. Skruva loss lockets skruvar och dra ut fjädern. Nu kan kolven försiktigt tas ut tillsammans med membranen. Membranen har i de flesta fall en fördjupning eller en utskjutande läpp. Denna bestämmer installationspositionen och passar bara på ett ställe på förgasarkroppen. 

För att testa membranen hålls de upp mot ljuset och sträcks lätt på alla punkter. Om det finns ett hål måste de bytas ut. Skador finns oftast på kanterna, nämligen vid anslutningen till kolven eller på membranens ytterkant. Ett annat möjligt fel är den extrema expansionen av membranen på grund av ångor. I det här fallet är de väldigt mjuka att ta på och alldeles för stora för att kunna installeras om. Tyvärr är det då bara en ny del som kan hjälpa. Om membranen inte finns separat måste de köpas tillsammans med sliden/kolven.


Steg 8: Urskruvning av munstycken

Steg 8: Urskruvning av munstycken

08 – Urskruvning av munstycken

Tillbaka till undersidan: För en ordentlig rengöring måste du ta bort alla skruvbara munstycken. Men se upp: Munstyckena är tillverkade av mässing och accepterar endast exakt passande verktyg. 

Om möjligt, använd inte tråd för att rengöra munstycken, eftersom det mjuka munstycksmaterialet expanderar snabbt. Alltså: spraya ordentligt och blås sedan ut med tryckluft. Om du sedan håller munstyckena i ljuset kan du bedöma om de är fria från smuts. Observera följande innan du tar bort justerskruvarna för tomgångsblandningen: Skruva först fast skruven i sitt säte tills den sitter löst (men dra inte mot sätet, risk för skador) och räkna därvid varven – skriv ner dem för senare inställning. Först nu tas justerskruven bort. Efter rengöring måste justerskruvens gummiring bytas ut. Vid installation, vrid skruven igen tills den tar emot lätt (!) och skruva in i överensstämmelse med de tidigare räknade varven.


Steg 9: Blås ut borrhålen med tryckluft

Steg 9: Blås ut borrhålen med tryckluft

09 – Blås ut borrhålen med tryckluft

Med hjälp av rengöringssprayen kommer avlagringarna att ge sig. Spraya rikligt i samtliga borrhål på förgasaren. Efter en kort inverkningstid blåses nu om möjligt tryckluft in i alla befintliga borrhål. Äger du ingen kompressor är det bäst att köra till en bensinmack eller ”gör det själv”-verkstad, där du säkert kan använda den tillgängliga tryckluften mot en liten slant. Se till att inga smådelar går förlorade vid utblåsning!


Steg 10: Glöm inte dessa borrhål

Steg 10: Glöm inte dessa borrhål

10 – Glöm inte dessa borrhål

Ofta glömda, men mycket viktiga är de extra borrhålen vid luftintaget och blandningsutloppet på förgasaren.


Steg 11: Förnya tätningar

Steg 11: Förnya tätningar

11 – Utbyte av tätningar

Tätningsringar och tätningar som ska bytas ut tas bort med en liten skruvmejsel. Se vid installationen till att tätningsringarna sitter ordentligt fast i de avsedda spåren.


Steg 12: Haka fast flottörnålen

Steg 12: Haka fast flottörnålen

12 – Haka fast flottörnålen

Nu när alla munstycken är tillbakaskruvade och tätningsringarna har bytts ut hakas en ny flottörnål fast i flottören och monteras. Om den tas bort, för försiktigt in sliden eller kolven med membran och munstycksnålen i förgasarhuset och se till att membranet sitter korrekt.


Steg 13: Smörj åter alla roterande delar med fett

Steg 13: Smörj åter alla roterande delar med fett

13 – Smörjning av alla roterande delar på nytt

Innan förgasarna monteras i insugningsrören måste alla roterande komponenter smörjas med teflonspray, eftersom rengöringen har tagit bort allt eventuellt smörjmedel. Vid montering av förgasaren måste du under alla omständigheter se till att förgasaren sitter korrekt i insugningsgummit och att ingenting kläms fast (kablar etc.). Om klämmorna är ordentligt åtdragna (hårt, men inte för hårt), återansluts chokekabeln, gaskabeln, bensinslangen och eventuella befintliga kablar. Se till att bowdenkablarna är rätt dragna och ställ åter in spelet på gaskabeln och eventuellt chokekabeln korrekt (se fordonets bruksanvisning).


Steg 14: Synkronisering av förgasare

Steg 14: Synkronisering av förgasare

14 – Förgasarsynkronisering

Nu vill vi återigen påpeka att synkronisering inte är absolut nödvändig men rekommenderas för normal rengöring om förgasarna inte har separerats från varandra. För att hitta rätt anslutningar och justerskruvar är en reparationsbok oumbärlig. Som namnet antyder är poängen här att alla förgasare förser sina tillhörande cylindrar med den nödvändiga bränsle-luftblandningen så att motorn går smidigt.

För detta arbete krävs en synkrontestare som mäter de enskilda cylindrarnas insugningsundertryck. Beroende på version består testanordningen av två eller fyra vakuummätare, beroende på hur många förgasare motorcykeln har. Olika medföljande adaptrar gör det möjligt att ansluta vakuummätarnas slangar till de avsedda punkterna på motorn. I de mest fördelaktiga fallen finns det redan en anslutningsmöjlighet på insugningsgummin. Här tas tätningspluggarna av gummi helt enkelt bort och slangarna ansluts. 

Eftersom tanken i de flesta fall måste tas bort för att komma åt synkroniseringsskruvarna, är en extern bensintillförsel nästan alltid nödvändig. Inställningen utförs med motorn igång och vid driftstemperatur. Se absolut till att du justerar rätt skruvar och att du efter varje varv på justerskruvarna drar kort i gashandtaget och kontrollerar på nytt. Se reparationsboken för tillåtna avvikelser för de individuella värdena som visas. För detta ändamål se även tips för mekare förgasarsynkronisering.

Slutligen vill vi påpeka att det efter installation av en Dynojet-förgasarsats är viktigt att kontrollera tändstiftsbilden, eftersom en felaktig blandningssammansättning kan leda till motorskador och försämra körsäkerheten. Tändstiftsbilden bör kontrolleras efter en provkörning på motorväg eller en längre fullgaskörning. Vid behov måste därefter ytterligare inställningsarbeten utföras. Om du inte har den nödvändiga erfarenheten och ändå vill vara på den säkra sidan bör du få detta justeringsarbete utfört av ett specialistföretag med provbänk.


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar