Minimering av vibrationer
Vibrationer kan vara irriterande och förstöra komponenter på motorcykeln. Lyckligtvis finns det mycket du kan göra åt vibrationer.
GAZZINI
Skräddarsy din motorcykel – alla Gazzini!
Vibrationer förekommer i större eller mindre utsträckning på nästan varje motorcykel. Motorcykeltestare skriver då gärna om maskinens ”karaktär” eller om ”själsmassage”. Men beroende på frekvens och styrka kan vibrationerna också vara ganska irriterande. Och senast när det pirrar i fingrarna och fötterna somnar efter två timmars körning är det roliga över. Saker och ting blir ännu mer irriterande när det uppstår sprickor på maskinen eller skruvar försvinner från sin arbetsplats på motorcykeln utan tillstånd. Senast då bör du göra något åt de oönskade effekterna av vibrationer.
Minimera vibrationer – så gör man
Styre och speglar
Låt oss börja där vibrationer stör förarna mest: på styret. Här är det oftast de högfrekventa, stickande vibrationerna som förstör körglädjen. Vissa tillverkare lagrar därför styrfästena i gummi redan från fabrik. Detta fungerar, men har nackdelen att styrprecisionen och återkopplingen från framhjulet blir lite lidande.
Det beprövade alternativet är tunga styrändar, som förstör vibrationer genom sin rena vikt – principen om masströghet. Problem med detta: Inte varje massa passar varje vibration. Det är därför gazzini har utvecklat variabla vibrationsdödare vars vikt kan varieras med olika skivor precis som en hantel.
När väl styrändarna är stilla har backspeglarna mindre anledning att ge en suddig bild. Om sikten bakåt fortfarande är otillfredsställande eftersom den förvrängs av vibrationer, kan speciella spegel-vibrationsdämpare hjälpa. De fungerar som gummilager och kopplar dessutom bort spegeln från resten av maskinen.
Nummerplåt och beklädnad
Särskilt registreringsskyltarnas tunna plåtarna reagerar extra känsligt på vibrationer. Särskilt förare med en- och tvåcylindriga maskiner kan berätta ett och annat om det. Den mest eleganta lösningen här är små O-ringar och matchande underläggsbrickor. På så sätt frikopplas det dyrköpta dokumentet från registreringsskyltshållaren vad gäller vibrationer och onödigt besvär sparas vid nästa allmänna besiktning på bilprovningen. För att säkerställa att även själva fästet håller länge, använd självlåsande muttrar. Flytande skruvsäkring skyddar även mot vibrationsförluster.
Du kan även sätta O-ringar på beklädnadens skruvar. På så sätt kan beklädnadens delar frikopplas från motorns vibrationer och skyddas mot sprickor och skav.
Trevlig ytterligare fördel: Detta minimerar också buller som stela eller spända beklädnader tenderar att producera. Det vi uppfattar som buller är trots allt inget annat än vibrerande luft. Detta trick med o-ringar fungerar också bra på vindrutor.
På tal om ljud: Flerdelade beklädnader som mullrar som orsakar dånande ljud vid vissa motorvarvtal eller hastigheter kan lugnas med en vulst av tätningsmassa vid anslutnings- och kontaktpunkterna. Massan bör dock ha härdat innan beklädnaden monteras.
Tank, batteri och lampa
Motorcykeltankar är vanligtvis frikopplade från ramen med gummielement. Naturligtvis lider dessa gummibuffertar också själva av de ständiga vibrationerna. Som alla gummidelar blir de sköra och spröda med åren. Så om din maskin redan har ganska många säsonger bakom sig är det bättre att ta en titt under tanken för att se om allt fortfarande dämpar som det ska.
En titt in i batterifacket på maskinen kan förresten inte heller skada. För även strömlagringsenheterna, oavsett av vilken typ, gillar inte vibrationer. Vaddering med skumgummimattor hjälper här – speciellt om ett lättare och mindre standard litiumjonbatteri ska göra sitt jobb istället för ett vanligt batteri.
Vissa (mest äldre) motorcykelmodeller är kända för att regelbundet förstöra glödlamporna i strålkastaren. Om glödlamporna i din motorcykel inte heller når den livslängd som tillverkaren utlovat kan det bero på otillräcklig vibrationsdämpning. Ett strålkastarfäste som monterats i gummi skulle kunna hjälpa här.
Övriga påbyggnadsdelar och skruvkopplingar
Vibrationsdämpargummin, även kända som gummi-metall-buffertar, vibrationsdämpare eller silent-block, är ett bra hjälpmedel mot plötsligt lossande av skruvkopplingar, vibrationssprickor eller till och med förlust av extra instrument. Med hjälp av dessa geniala skruvkopplingar kan lampor, sidolock, mindre oljebehållare, batteribärare eller stänkskärmar lugnas – bra för en lång livslängd på dessa komponenter.
Ett annat hjälpmedel mot att lossnande skruvkopplingar är användning av flytande skruvsäkring. Applicera en droppe av vätskan på skruvgängan innan du sätter i skruven. Vätskan härdar och förhindrar automatisk lossning. Det flytande medlet finns i olika effektivitetsklasser: till exempel medelhållfast och hög hållfasthet. Beroende på hållfasthet krävs stor kraft för att lossa den härdade vätskan och, vid höghållfasta medel, även värme.
Användning av självlåsande muttrar rekommenderas också för vissa skruvkopplingar. Här förhindrar en plastring att de lossnar.
Sprintar används ofta på större skruvkopplingar för att förhindra att de lossnar. De förs in genom ett borrhål i skruvbulten. Delade sprintar finns i två varianter: Engångssprintar, när de tagits bort, måste de av säkerhetsskäl alltid ersättas med ett nytt exmplar. Permanenta sprintar kan användas flera gånger.
Upphovet till problemet: Motor och hjul
I princip uppstår de flesta vibrationer i maskinens rörliga komponenter, alltså i motorn eller på hjulen (undantag: fartvindens påverkan). För att komma till roten av problemet skulle det vara meningsfullt att först se till att motorn går smidigt. I vilken utsträckning detta är möjligt beror naturligtvis på motorn i fråga: En encylindrig mootor kommer aldrig att gå lika smidigt som en rak fyra. Men korrekt ventilspel, rent luftfilter, fräscha tändstift och, när det gäller äldre maskiner, exakt synkroniserade förgasare, se tips för mekare synkronisering av förgasare, kan förbättra vibrationsbeteendet i alla motorer.
Obalans på hjulen är en orsak till vibrationer som inte ska underskattas. Vid körning slits inte däckets mönster jämnt. Detta ändrar viktfördelningen och hjulet går inte längre smidigt. Detta orsakar vibrationer. Dessa är särskilt obehagliga på framhjulet, eftersom de kan kännas i styret och överförs till förarens händer. Det bästa sättet att kontrollera obalans är att ta bort framhjulet, placera det på en balanseringsanordning och balansera det med lämpliga däckbalanseringsvikter. Däck ska för övrigt inte slitas ner till minsta mönsterdjup. Ett fräscht, välbalanserat gummipar sätter inte bara stopp för vibrationerna, utan gör också körningen mycket roligare.
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.