Dekorativa ränder för motorcykelfälgar
Självhäftande dekorativa ränder för fälgar ger din motorcykel en fräsch färgaccent, framhäver konturer, betonar former och gör fordonet mer individuellt utan större ansträngning.
- Sätta fast dekorativa ränder på fälgar
- Variant 1: Anbringning av den ändlösa remsan – så här gör man
- 01 – Omsorgsfull rengöring och avfettning av fälgen
- 02 – Böj styrskenan
- 03 – Trä i klisterremsan
- 04 – Dra av skyddsremsan
- 05 – Trä i klisterremsan
- 06 – Klipp av den överlappande remsan
- 07 – Klistra på den andra sidan av fälgen
- 08 – Försköning av andra fordonsdelar
- Vår rekommendation
- Variant 2: Anbringning av den förformade dekalen – så här gör man
- 01 – Klippa isär segment
- 02 – Sätt på segmentet, ta bort skyddsfilmen och limma fast
- 03 – Dra av plastfolien
- 04 – Mätning och markering av segment
- 05 – Är alla avstånd korrekta?
- Bonustips för riktiga mekare
Sätta fast dekorativa ränder på fälgar
Självhäftande dekorativa ränder (fälg) ger ditt fordon en fräsch färgaccent, framhäver konturer, livar upp tråkiga ytor, betonar former eller får fordonet att framstå som mer individuellt utan större ekonomisk ansträngning. Ljuseffekten bidrar till fordonets synlighet på vägen och stödjer därmed den passiva säkerheten. Dekorativa ränder för fälger finns antingen som billiga ändlösa remsor som appliceras på kanten av fälgen med ett litet monteringsverktyg (applikator) eller som en förformad dekal. Att placera den ändlösa remsan kräver lite mer manuell skicklighet, men den passar till exempel visuellt bättre på klassiskt utformade fordon och kan även användas för att piffa upp andra områden på motorcykeln. På grund av stilen är de förformade dekalerna särskilt lämpliga för sportiga motorcyklar.
En förutsättning för ett bra arbetsresultat är en omgivningstemperatur som inte är för låg, eftersom kylan gör klisterremsan stel. Temperaturen bör därför inte underskrida 15 °C. För att göra klisterremsan lite smidigare kan du även värma upp den lite bredvid värmeelementet.
Remsan kan appliceras utan att hjulet behöver tas bort om fordonet har pallats upp så att det aktuella hjulet kan roteras. En lämplig verkstadsdomkraft för fram och bak säkerställer ett stabilitet, se tips för mekare domkraft grundkunskap. Det bästa är förstås om en fordonslyft finns tillgänglig så att motorcykeln befinner sig på en bekväm arbetshöjd. Ett rent underlag bör finnas tillgänglig för arbetet, vid behov kan en stor bit kartong eller en matta användas.
Variant 1: Anbringning av den ändlösa remsan – så här gör man
01 – Omsorgsfull rengöring och avfettning av fälgen
För att randen ska hålla bra måste underlaget vara absolut rent och fritt från fett. Den måste därför rengöras grundligt, gärna med bromsrengöringsmedel, en sats FOLIATEC-rengöringsdukar eller silikonborttagare. Vid hobbylackering (till exempel lackering med färg från sprayburk), kontrollera först noga på ett mindre synligt område om det kan torkas av med bromsrengöringsmedel eller silikonborttagningsmedel utan att lösa upp färgen. Om det behövs, använd motorcykelrengöringsmedel eller tvålvatten för att rengöra. Var särskilt uppmärksam på att ta bort alla spår av kedjefett från bakhjulet.
02 – Böj styrskenan
Ta nu applikatorn och sätt den på kanten av fälgen som ett test. Precis som det visas på bilden är styrskenan böjd så att den vilar helt på fälgbädden medan applikatorn täcker fälgkanten.
03 – Trä i klisterremsan
Rulla av ca 1,5 m klisterremsa från rullen. Håll applikatorn så att styrskenan pekar uppåt mot dig, för nu in klisterremsan i den smala springan från höger så att den färgade sidan är vänd uppåt och den täckta självhäftande sidan nedåt.
04 – Dra av skyddsremsan
Dra av skyddsremsan en bit från den vidhäftande ytan och för in den genom den breda öppningen på applikatorn. Själva klisterremsan styrs runt kanten.
05 – Trä i klisterremsan
Verktyget är nu klart att användas, klisterremsan kan limmas fast på fälgkanten. För detta ändamål placeras den med styrskenan liggande tätt mot fälgbädden och pressad mot fälgenkant. Genom att långsamt vrida på hjulet kan klisterremsan nu appliceras jämnt på fälgkanten med hjälp av applikatorn, som alltid hålls på plats. Därvid trycks den delen som limmats sist fast med tummen.
06 – Klipp av den överlappande remsan
När remsan har limmats runt fälgkanten, klipp av den rent med en sax i 90 graders vinkel, något överlappande.
07 – Klistra på den andra sidan av fälgen
Med hjälp av en mikrofiberduk lindad runt pekfingret trycker du remsan riktigt fast mot ytan runt om. Den första sidan av fälgen är nu färdig, de andra bearbetas på samma sätt.
08 – Försköning av andra fordonsdelar
Naturligtvis kan du också använda de färgade självhäftande remsorna för att göra andra delar av fordonet visuellt tilltalande.
Vår rekommendation
Variant 2: Anbringning av den förformade dekalen – så här gör man
Som redan beskrivits pallas fordonet upp på ett sådant sätt att respektive hjul kan vridas, fälgarna måste vara absolut rena och fria från fett. Återigen krävs en omgivningstemperatur på minst 15 °C och ett rent underlag. Enligt artikelbeskrivningen ska fälgdekaler matcha fälgens diameter.
01 – Klippa isär segment
Klipp först försiktigt isär dekalens segment med en sax. Dekalen har ett transparent ytskikt och en skyddsfilm för den självhäftande sidan. Per fälgsida krävs 3 segment.
02 – Sätt på segmentet, ta bort skyddsfilmen och limma fast
Ta ett segment och lyft upp skyddsfilmen en aning från den vidhäftande ytan. Placera segmentet med den självhäftande ytan i mitten av fälgkanten.
Fortsätt nu att klistra fast remsan genom att dra av skyddsfilmen lite från den självhäftande ytan och trycka in dekalen i mitten på fälgens kant.
03 – Dra av plastfolien
När hela segmentet har limmats på, tryck fast det ordentligt en gång till med en mikrofiberduk lindad runt pekfingret. Dra sedan långsamt bort den genomskinliga skyddsfilmen från ytan.
04 – Mätning och markering av segment
Markera nu avståndet till nästa segment med dekal till höger och vänster om sektionen som redan har satts fast enligt förpackningsinformationen för din fälgstorlek. Du kan för detta ändamål använda en bit skyddsfilm eller en bit krita.
05 – Är alla avstånd korrekta?
Håll de två återstående segmenten på kanten av fälgen för att testa. Stämmer avstånden totalt sett? Sedan kan du limma fast segmenten enligt beskrivningen.
Resultatet är en visuellt tilltalande, sportig motorcykelfälg.
Tips: För ökad vidhäftning, värm fälgarna och de dekorativa ränderna med en hårtork.
Bonustips för riktiga mekare
Väcka uppmärksamhet? Absolut!
Att synas i vägtrafiken är livsviktigt för motorcyklister. Det är därför helt självklart och värt en speciell rekommendation att till exempel förse bagage med reflekterande tejp. Eller till och med beklädnadsdelar. Och även att använda lys- och neonfärger för att synas bättre.
Ingen chans för smuts: Måste vara rent!
Var än arbetet ska utföras (gata, garagehörna, verkstad), var noga med en ren miljö runt arbetsområdet. Varför? Har du någonsin försökt få ut några små smutsklumpar som kommit in i motorn, växellådan eller någon annanstans igen? Detta är irriterande, svårt och tar en evighet!
Om skruven inte vill
När det gäller fastnade skruvkopplingar finns det två saker som fungerar bättre än brutalt våld: En olja eller oljespray som WD-40 eller Ballistol och ... tålamod! Massor av dessa saker. Vi pratar inte om minuter här, vi pratar om timmar. Gärna också över natten och längre. Ge oljorna en chans att fungera. Du kommer att se: det fungerar!
Med säkerhet Loctite
När det kommer till att säkra skruvar i motorn är Loctite det rätta valet. Det finns dock två typer: Medium hållfasthet (Loctite 243; avtagbar med vanliga verktyg) och hög hållfasthet (Loctite 2701; svår att ta bort med vanliga verktyg, måste värmas upp). Använd därför endast den typ som rekommenderas i verkstadens instruktionsboken eller av tillverkaren.
Har du redan smort idag?
”Smörjning är viktigt, smörjning är en del av verksamheten!” sa den gamle maffiabossen. Det gäller även för oss motorcyklister, eftersom spakar också behöver smörjas regelbundet. De hålls vanligtvis i instrumentet med ledbultar. Om de inte smörjs ”gnids” metall mot metall, vilket snart leder till att spakarna skakar. Hydrauliska spakar däremot glider på pumpkolvarna och för att allt ska gå smidigt här, använd gärna torrt smörjmedel (grafit; ingen olja eller fett). När det gäller Bowden-kablar måste du se till att huvudena kan rotera i fästet, om inte: smörj!
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.