Bra att veta om tändstift

Tändstift har ett tufft jobb, alltid i brännpunkten, alltid där det går hett till. Hur klarar de det? Och vilket är det rätta?

ALLT DU behöver veta om tändstift!

Bra att veta om tändstift

Ingen bensinmotor utan tändstift: En konstant, tillräckligt kraftfull tändgnista är avgörande för bra kallstartbeteende, hög prestanda, måttliga föroreningsutsläpp och låg bensinförbrukning för motorn.

Beroende på motorvarvtalet måste ett tändstift leverera sin tändgnista till motorn mellan 500 och ca 5 000 gånger per minut och utsätts därvid för starkt växlande termiska förhållanden och höga tryckskillnader – det är därför en av de mycket belastade slitdelarna på motorcykeln och måste bytas ut regelbundet beroende på tillverkarens specifikationer.

Ett tändstifts konstruktion

På tändstiftets övre ände befinner sig anslutningen (bild 1 a) till tändstiftskontakten. Här når den höga spänningen på tändspolen som taktas av tändenheten tändstiftet via den tjocka tändkabeln. Anslutningen (SAE-lock eller 4 mm gänga) måste alltid matcha tändstiftskontakten som används för att säkerställa en tät passform!

Mittelektroden (bild 1 b) leder strömmen till tändstiftets andra ände. Därifrån hoppar strömmen i form av en gnista till jordelektroden (bild 1 c) och antänder därmed bensin-luftblandningen i förbränningskammaren.

Ett avstörningsmotstånd (bild 1 d) i mittelektroden förhindrar radiostörningar i omgivningen (till exempel vid radiomottagning) och skyddar samtidigt den känsliga ombordelektroniken mot elektromagnetiska pulser. Om ett tändstift utan avstörningsmotstånd används måste kontakten ha ett sådant. För att säkerställa att spänningen bara laddas ur där den ska, är mittelektroden och avstörningsmotståndet inkapslat i en keramisk isolator (bild 1 e). Dess vågform fungerar samtidigt som en krypströmsbarriär (bild 1 f) genom att förlänga vägen för alla elektroner som kan ha förirrat sig.

Ett tändstifts konstruktion

Bild 1: a) anslutning; b) mittelektrod; c) jordelektrod; d) avstörningsmotstånd; e) isolator; f) krypströmsmotstånd; g) metallkåpa; h) tätningsring; i) invändiga tätningar (med talkring);

Metallkåpan med sin gänga (bild 1 g) ansvarar för att tändstiftet sitter säkert i cylinderhuvudet. Dessutom är den också tändstiftets jordledare och bidrar avsevärt till värmeavledningen. För att förhindra att förbränningstrycket i förbränningskammaren tränger ut mellan tändstiftet och cylinderhuvudet, säkerställer en tätningsring en gastät anslutning – även om de två delarna expanderar olika under värmepåverkan. För övrigt används tätningsringen (bild 1 h) även för värmeväxling. De inre tätningarna har samma uppgift (bild 1 i). Förutom att det här handlar om den gastäta anslutningen mellan isolator och metallkåpa.

Vad innebär koden på ett tändstift?

Varje tändstift har en ganska kryptisk sträng av bokstäver och siffror. Att förstå denna kod är alltid viktigt om du vill veta om respektive tändstiftsmodell passar till din egen motorcykel. Till exempel kodar NGK sina tändstift som visas här (se tabellen ”markeringstecken på tändstift” nedan).


Markeringstecken på tändstift

Standard typtexten listas här. Det finns också en del speciella beteckningar.

Vad ska man tänka på när man byter tändstift?

Fel tändstift i motorcykeln kan vara orsaken till otillfredsställande motorgång eller förlust av prestanda och har en negativ effekt på bränsleförbrukningen eller startbeteendet. I extrema fall kan det till och med leda till allvarliga motorskador. Använd alltid det tändstift som specificerats av fordonstillverkaren för din specifika fordonsmodell enligt bruksanvisningen, servicedatabladet eller verkstadshandboken och konsultera tändstiftstillverkarens tilldelningslista. Den här listan visar dig också om ett mer tekniskt avancerat iridium tändstift finns tillgängligt för din modell. 

B

 

P

 

R

 

5

Gängdiameter/sexkant Struktur Avstörningsmotstånd Värmevärde --->
 A  18 mm / 25,4  P  Framskjuten isolatortopp  R  Motstånd  2 + Varma typer
 B  14 mm / 20,8   Kompakt tändstift  Z  Induktivt motstånd  4 + 
 C  10 mm / 16,0   Glidande gnisttyp eller extra gnistgap      5 + 
 D  12 mm / 18,0          6 + 
 E  8 mm / 13,0          7- 
 AB  18 mm / 20,8          8 
 BC  14 mm / 16,0          9 
 BK  14 mm / 16,0         10-Kalla typer 
 DC  12 mm / 16,0            

E

 

S

 

-11

Gänglängd Konstruktionsegenskaper Elektrodgap
E 19,0 mm B Stabil SAE-anslutningsmutter (CR8EB)
isolatortopp
 Tom Motorcykel: 0,7-0,8 mm; bil: 0,8-0,9 mm
EH 19,0 mm, halvt utförd CM Sned jordelektrod;
Kompakt typ (isolatorlängd: 18,5 mm)
 -8 0,8 mm
H 12,7 mm CS Sned jordelektrod;
Kompakt typ (isolatorlängd: 18,5 mm)
 -9 0,9 mm
L 11,2 mm G, GV Racingtändstift -10 1,0 mm
F Koniskt säte I Iridiumelektrod -11 1,1 mm

 

 

 

 

 AF---10,9 mm IX Iridium tändstift -13 1,3 mm
 BF---11,2 mm J 2 masselektroder (specialform) -14 1,4 mm
 B-EF--17,5 mm K 2 jordelektroder -15 1,5 mm
 BM-F--7,8 mm -L Reducerat värmevärde    
Tom Kompakt tändstift -LM Kompakt typ (isolatorlängd: 14,5 mm)    
  BM---9,5 mm N Speciell jordelektrod -S Speciell tätningsring
  BPM--9,5 mm P Platinaelektrod -E Specialmotstånd
  CM---9,5 mm Q 4 jordelektroder    
    S Standardtyp    
    T 3 jordelektroder    
    U Typ halv glidgnista    
    VX Platinatändstift    
    Y Mittelektrod med V-skåra    
    Z Specialkonstruktion    

Värmevärde

Tändstiftets värmevärde är en parameter för temperaturbeteendet hos tändstiftet i motorn. Om tändstiftet är för ”kallt” för motorn, når det inte en tillräcklig arbetstemperatur (500 °C till 900 °C), det tenderar att bli smutsigt, elektroderna/elektrodfoten är för mörka, även om blandningsberedningen är korrekt inställd. Tändningsenergin går förlorad. Om tändstiftet däremot var för ”hett” kan glödtändning och efterföljande skador på kolvar och ventiler uppstå. 

Ju högre belastning på motorn, alltså ju varmare den blir under drift, desto kallare måste tändstiftet vara. Å andra sidan, om en långsamtgående motor genererar mindre värme, krävs ett varmare tändstift.

Fordonstillverkarna strävar efter att rekommendera ett värmevärde för tändstift för respektive modell som motsvarar en bred allroundanvändning. Om ett fordon huvudsakligen används under speciella förhållanden eller om motorn har modifierats genom tunningåtgärder kan i speciella fall ett annat värmevärde för tändstift vara mer fördelaktigt med en i övrigt identisk tändstiftstyp – men försiktighet rekommenderas här. 

Så om ett fordon stryps eller körs nästan uteslutande i stadstrafik i låg hastighet och tändstiftet ständigt sotas så att till exempel startproblem uppstår kan ett varmare tändstift (NGK: lägre index) som brinner fritt bättre vara en lösning. Innan du gör det bör det dock alltid kontrolleras om blandningsberedningen verkligen är korrekt inställd – blandningen kan helt enkelt vara för fet eller så finns det ett annat fel. Det är bäst att rådfråga en fackverkstad innan du ändrar tändstiftets värmevärde, eller prova ett iridium tändstift om ett sådant erbjuds för din modell. 

Om däremot ett trimmat fordon körs på ett mycket sportigt sätt eller framför allt körs på motorväg och motorn överhettas trots att blandningsberedningen är korrekt inställd, kan ett kallare tändstift (NGK: högre kod) vara den rätta lösningen. Även här är det mycket viktigt att fråga fackverkstaden.


Bild 2: Tändstiftets mönster på ett intakt tändstift

Bild 2: Tändstiftets mönster på ett intakt tändstift

Tändstiftets mönster:  Skadebilder normalt utseende på ett begagnat tändstift

Tändstiftets mönster på ett intakt tändstift

Så här ser ett intakt tändstift ut. Den vitgrå missfärgningen är ofarlig. Det kommer från bränsletillsatser som inte brinner helt och är resultatet av kontrollerad, normal förbränning.

 Bild 3: Tändstift med avlagringar

 Bild 3: Tändstift med avlagringar

Avlagringar

Här ser du ett tändstift med kraftiga avlagringar. Dessa kan till exempel orsakas av dålig bränslekvalitet, hög oljeförbrukning i mekaniskt slitna motorer eller förbränning av kylmedel vid skadad topplockspackning och främja glödtändning (avlagringar med efterglöd).

Bild 4: Tändstift med isolatorskada

Bild 4: Tändstift med isolatorskada

Isolatorskada

En skadad isolator, precis som det visas på bild 4, kan orsaka motorskador. Orsaken till sådana skador på isolatorer är vanligtvis användningen av ett felaktigt vridmoment eller det faktum att tändstiftet fallit ner på en hård yta (till exempel verkstadsgolvet) före installationen.

Bild 5: Tändstift med sammansmältning

Bild 5: Tändstift med sammansmältning

Sammansmältning

På detta tändstift har en sammansmältning av mitt- och jordelektroderna ägt rum. Detta händer när tändstiftet överhettas. I detta fall kan smältning av kolven inte uteslutas. Orsaken kan ligga i valet av fel tändstift (felaktigt värmevärde) eller ett motorfel (knackande förbränning eller glödtändning).

Bild 6: Tändstift med sot

Bild 6: Tändstift med sot

Sotning

Sotning uppstår när tändstiftet ofta körs under sin självrengörande temperatur (450 °C) – till exempel när endast korta sträckor körs eller ett felaktigt värmevärde (för kallt) har valts.


Bild 7: Omedelbart igenkännbar – den tunna mittelektroden på ett iridium tändstift

Bild 7: Omedelbart igenkännbar – den tunna mittelektroden på ett iridium tändstift

Iridium tändstift

Som ett alternativ till standardtändstiftet kan de tekniskt överlägsna iridium tändstiften användas till många motorcykelmodeller. De är försedda med en iridiumlegering på spetsen av mittelektroden. Ädelmetallen iridium är en av de hårdaste metallerna i världen. Den smälter inte förrän 2 450 °C har nåtts och är mycket motståndskraftig mot gnisterosion. Det är därför iridium tändstift håller dubbelt så länge i genomsnitt som standardtändstift! Ädelmetallen gör också att mittelektroden kan göras betydligt tunnare med en tjocklek på 0,6 mm.

Denna åtgärd reducerar avsevärt kravet på tändspänning, gör tändgnistan starkare och hjälper till att förbättra utbredningen av flamfronten i förbränningskammaren. Iridium tändstift håller inte bara längre, de optimerar även förbränningen i motorn. Elektroderna i sig brinner bättre, tändstiftet är mindre benäget att sota. Som ett resultat har detta en positiv effekt på startbeteende, motorprestanda, spontan gasrespons och bensinförbrukning. Iridium tändstift är också idealiska för klassiska fordon eller när man kör mycket i stadstrafik.


Bild 8: Ej avstörda tändstift behöver en tändstiftskontakt med avstörningsmotstånd

Bild 8: Ej avstörda tändstift behöver en tändstiftskontakt med avstörningsmotstånd

Avstörning

Antingen tändstiftet eller tändstiftskontakten måste ha ett avstörningsmotstånd för att undvika radiostörningar i omgivningen eller störningar på det inbyggda elsystemet. Detta krävs enligt lag. På motorcykeln räcker det om antingen tändstiftet eller tändstiftskontakten har ett 5 K-Ohm störningsskydd. För högt motstånd försvagar tändgnistan. Det är därför onödigt och olämpligt att använda avstörda tändstift och avstörda kontakter tillsammans (även om de flesta motorer fortfarande skulle tända även på detta sätt). 


Bild 9: Kontrollen med bladmåttet ger information om huruvida elektrodavståndet är korrekt

Bild 9: Kontrollen med bladmåttet ger information om huruvida elektrodavståndet är korrekt

Elektrodavstånd

Rätt avstånd mellan jordelektroden och mittelektroden är avgörande för en kraftfull tändgnista – om avståndet inte är korrekt kan feltändning eller ökad bensinförbrukning bli resultatet. Om jordelektroden är böjd mot mittelektroden, till exempel eftersom tändstiftet av misstag har fallit ner på golvet/marken, så tänder det inte, om avståndet är för litet skulle förbränningen bli dålig, om det är för stort krävs mer tändenergi för att generera en gnista än vad tändsystemet kan leverera.


Bild 10: Rengöring av tändstift med en mässingsborste

Bild 10: Rengöring av tändstift med en mässingsborste

Rengöring av tändstift

Beroende på motorcykelmodell och typ av tändstift är elektrodavståndet vanligtvis mellan 0,6 och 0,8 mm, värden på upp till 1,1 mm är sällsynta. Det ska slås upp i tändstiftstillverkarens tabell eller i fordonstillverkarens dokumentation och verifieras på tändstiftet med ett bladmått. Om avståndet inte stämmer kan det böjas mycket försiktigt med en liten skruvmejsel eller tång. Före installationen ska tändstiftet rengöras med en tändstiftsborste.


Bild 11: Smörjning av tändstiftsgängorna med koppar- eller keramikpasta före montering

Bild 11: Smörjning av tändstiftsgängorna med koppar- eller keramikpasta före montering

Montering av tändstift

Tändstiftet ska alltid bytas när motorn har svalnat, annars kan gängan skadas. Dra av tändstiftskontakten från tändstiftet och undersök den först med avseende på skador och korrosion (byt ut den vid behov). INNAN du skruvar ut, kontrollera om det finns smuts i tändstiftshålet och ta bort den (till exempel med en dammsugare). Skruva loss det gamla tändstiftet med en korrekt passande tändstiftsnyckel.

Det rekommenderas att smörja tändstiftets gängor lätt med koppar- eller keramikpasta (ej fett) före monteringen. Detta förhindrar att tändstiftet brinner fast i cylinderhuvudet, men har nackdelen att smuts och små sandkorn lätt kan fastna på gängan när tändstiftet skruvas ut och läggs åt sidan. Skador på gängan skulle bli resultatet – därför måste det säkerställas att allt är absolut rent när du arbetar.

Upplysning: När du skruvar i det nya tändstiftet, se till att det inte förskjuts. Använd inte våld! Om tändstiftet inte låter sig skruvas in bra, skruva ut det igen och kontrollera gängan. Om gängan i cylinderhuvudet är skadad kan den eventuellt räddas genom att man skär om den med en lämplig gängskärare. Mer om detta i tips för mekare gängskärning.


Bild 12: Tändstiftsgängor är känsliga – dra helst åt dem med en momentnyckel

Bild 12: Tändstiftsgängor är känsliga – dra helst åt dem med en momentnyckel

Om du inte har en momentnyckel till hands, använd följande ”old school”-tumregel som vägledning: Ett nytt tändstift skruvas i för hand och vrids sedan försiktigt ett halvt varv med tändstiftsnyckeln så att tätningen sätter sig och tändstiftet sitter på plats. Ett begagnat tändstift, där tätningsringen redan har satt sig, vrids bara ett kvarts varv längre för att skruva fast det.

Tips: Det nya tändstiftet dras åt med momentnyckeln enligt åtdragningsmomenten i tabellen nedan. Mer om detta i tips för mekare momentnyckel grundkunskap.

Tändstifts åtdragningsmoment (tabell)
TopplocksmaterialGängdiameter på tändstift med platt säte (med tätning)Gängdiameter på tändstift med koniskt säte 
18 mm14 mm12 mm10 mm18 mm14 mm
Gjutjärnshuvud35 – 45 Nm25 – 35 Nm15 – 25 Nm10 – 15 Nm20 – 30 Nm15 – 25 Nm
Aluminiumhuvud35 – 40 Nm25 – 30 Nm15 – 20 Nm10 – 12 Nm20 – 30 Nm10 – 20 Nm

Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar