Säkerhetsinformation om ledskydd
Allmänt
Dessa skydd uppfyller de grundläggande hälso- och säkerhetskraven i PSU-förordningen (EU) 2016/425. Överensstämmelse med kraven i denna förordning har bevisats genom en EG-typkontroll av ett anmält provningsinstitut. En lista med provningsinstitut finns längs ner på denna sida.
Följande märkning har anbringats på alla ledskydd för motorcyklister i vägtrafiken (nedan kallade skydd) och innehåller de beskrivna uppgifterna:
- Namn PSU
- Internt verifikationsnummer
- Skyddets kategori och typ*/**
- Indikering av ledskyddets prestandanivå enligt EN 1621-1:2012
- Tillverkarens namn och adress
- Tillverkarens försäkran om överensstämmelse med (EU-)förordningen 2016/425
- Specifik symbol för indikering av skyddets användning i samband med motorcykelsport
- ytterligare/valfri prestandaspecifikation vid höga respektive låga temperaturer (T+/T-)
- Tekniska riktmärken
Överensstämmelse med typmodellen garanteras på grundval av intern produktionskontroll. EU-försäkran om överensstämmelse finns online på www.louis.de direkt vid produkten.
Viktig upplysning: Vi rekommenderar att låta märkningen vara kvar på produkten för att kunna bevisa överensstämmelse med den tillämpliga europeiska förordningen.
Ledskydden fungerar som kollisionsskydd och har utvecklats för motorcykelsport. Produkten är avsedd som personlig skyddsutrustning (PSU) eftersom den har utvecklats och tillverkats för att ge bästa möjliga (om än begränsat) skydd mot personskador genom fall.
Skydden har testats i enlighet med den europeiska standarden EN 1621-1:2012. I detta test träffar en rektangulär kropp med en kinetisk energi på 50+/-2J skyddet vinkelrätt. Därvid mäts den restkraft som träffar undersidan/städet som skyddet ligger på.
Enligt EN 1621-1:2012 finns det två prestandanivåer för ledskydd. Kraven på restkraftvärdena för de båda effektnivåerna är följande
Prestandanivåer | Nivå 1 | Nivå 2 |
Totalt medelvärde | <= 35 kN | <= 20 kN |
Enskilt värde område A | <= 35 kN | <= 20 kN |
Enskilt värde områdena B och C | <= 50 kN | <= 30 kN |
Användning
Ledskydd för motorcyklister måste ha en minsta skyddszon och finns i två typer:
- Typ A – mindre skydd i allmänhet optimerade för användning av mindre motorcyklister
- Typ B – större skydd i allmänhet optimerade för användning av större motorcyklister
Skyddszonerna markeras med hjälp av en mall för att motsvara angivna storlekar.
Skydd | Typ A skydd (mm) | Typ B skydd (mm) | ||||
r1 | r2 | l | r1 | r2 | l | |
S | 55 | 32 | 64 | 70 | 40 | 80 |
E | 45 | 24 | 118 | 50 | 30 | 150 |
K | 55 | 24 | 100 | 70 | 30 | 130 |
H | 35 | 26 | 70 | 44 | 33 | 88 |
L | 32 | 24 | 64 | 40 | 30 | 80 |
K + L | 55 | 24 | 185 | 70 | 30 | 240 |
Ledskydd till motorcyklister ska skydda olika zoner på kroppen.
Skyddets kategori (användningsområden):
- ”S” – Axel
- ”E” – Armbåge och underarm
- ”H” – Höft
- ”K” – Knä och övre smalben
- ”K+L” – Knä, övre och nedre smalben
- ”L” – Ben nedanför knäskyddet/smalben
Säkerhet
Det är absolut nödvändigt att du iakttar de listade upplysningarna på detta informationsblad för korrekt användning av ledskydden. Använd skydden för deras avsedda användningsområde och motsvarande skyddsfickor i respektive kläder. Skydden måste vara korrekt isatta i de fickor som är avsedda för detta ändamål. Beakta för detta ändamål även märkningen på skydden.
Se till att skyddet täcker alla ställen det är avsett att skydda. Om skyddet är en del av kläderna, eller om det kombineras med dragkedjor, fickor eller sömmar, är val av rätt klädstorlek avgörande för skyddsfunktionen.
Skyddet och kläderna som skyddet integreras i måste kunna tas på bekvämt men sitta åt mot kroppen. Det är bäst att kontrollera skyddets och klädernas passform på motorcykeln. Skyddet och kläderna ska vara åtsittande men får inte orsaka obehagligt tryck någonstans på kroppen
Vid egna fästsystem för skydd måste skyddsanordningen vara exakt anpassad till den kroppsdel som ska skyddas. För dessa åtgärder finns motsvande fixeringshjälpmedel tillgängliga. Om skyddet bärs under kläderna är anpassningen optimal. Befintliga fästsystem (remmar, bälten eller gummiband) ska vara tillräckligt åtdragna utan att därvid försämra körkomforten.
Om kardborrelås används måste funktionen testas före användning eftersom slitage eller förorening kan leda till att fästets funktion försämras.
Skydden är uteslutande avsedda för att användas inom motorcykelsport.
Dessa skydd fungerar som kollisionsskydd och har utvecklats för området motorcykelsport. Skydden är avsedda som personlig skyddsutrustning (PSU) eftersom de har utvecklats och tillverkats för att ge bästa möjliga (om än begränsat) skydd mot personskador genom fall.
Skydd för motorcyklister kan ge skydd mot en direkt slageffekt som kan uppstå vid ett fall eller påkörning av ett hinder. Skydden absorberar stötenergin vid en olycka till viss del och reducerar därmed risken för skador på det drabbade stället.
Ändå kan personskador inte helt uteslutas.
Ledskydd garanterar inte skydd mot vridskador eller personskador till följd av extrema rörelser. Dessutom kan de inte till 100 % förhindra att frakturer eller stukningar uppstår.
Viktig upplysning: Ingen motsvarande anordning kan ge obegränsat skydd mot riskerna vid fall eller kollisioner. Inget skydd kan helt utesluta personskador. För att uppnå största möjliga skyddsfunktion rekommenderar vi användning av extra skyddsutrustning för alla andra delar av kroppen.
Att köra motorcykel är till sin natur en farlig aktivitet och användning av denna utrustning kan inte förhindra personskador eller dödsfall.
Ändamålsenlig användning
Följande upplysningar måste under alla omständigheter iakttas, eftersom det är enda sättet att garantera skyddets ursprungliga skyddseffekt:
- Använd aldrig lösningsmedel eller andra aggressiva ämnen för rengöring.
- Kontaminering med icke-godkända ämnen eller felaktig skötsel kan avsevärt försämra egenskaperna och reducera skyddets skyddande effekt.
- Skyddet får inte färgas eller förses med dekaler. Ändringar av produkten är inte tillåtna, oavsett hur små de är. Skyddet måste skyddas mot direkt solljus. Skyddet får inte utsättas för temperaturer som är för höga eller för låga.
- Även överdriven vridning eller böjning utgör icke-korrekt hantering eftersom produkten inte har konstruerats för belastningar av detta slag. Sådan icke-korrekt hantering kan leda till försämring av skyddseffekten, och i värsta fall går skyddsegenskaperna förlorade. I händelse av icke-korrekt hantering avvisar Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH (Schweiz: Detlev Louis AG) eventuella krav på regress eller reparationer.
- Före varje användning bör skyddet undersökas med avseende på hål, sprickor och liknande.
- Om du upptäcker skador på skyddet (synliga skador såsom hål eller föroreningar) måste du byta ut det.
- Om skyddet eller delar av det visar första tecken på slitage måste det bytas ut omedelbart.
Efter ett fall eller en kollision
Efter ett fall eller en kollision är skyddets skyddsfunktion inte längre garanterad. Det rekommenderas alltid att köpa ett nytt, eftersom det kan finnas icke synliga små sprickor i skyddets material på grund av fallet eller kollisionen.
Vi rekommenderar ersättning av skyddet efter 5 års intensiv användning. I princip måste denna PSU (personlig skyddsutrustning) bytas ut 8 år efter tillverkningsdatum, även om den inte har skadats. Det kan finnas skador som inte alltid kan upptäckas genom en enkel visuell inspektion.
Upplysningar om tillverkningsdatumet finns på den tryckta produktionsetiketten på baksidan av ditt skydd eller på den motsvarande stämpeln.
- Tillverkningsdatum
- Producent-/ordernummer
- Tillverkningsland
- Artikelnummer
Produkten måste förvaras på en torr och väl ventilerad plats. Utsätt den inte för solljus eller direkt värmestrålning.
Under alla omständigheter måste det undvikas att skydden utsätts för stötar och belastning från andra föremåls vikt. Vid lagring måste det observeras att egenvikten inte bara stöds på enskilda ställen. Om skyddet har använts måste det kunna lufttorka i rumstemperatur. Hårtorkar eller liknande får inte användas och det kan vara skadligt att placera det direkt på ett värmeelement.
När du transporterar skyddet, lämna det inte i ett stängt fordon under långa perioder och utsätt det inte för mycket höga eller mycket låga temperaturer.
Se till att skydden inte befinner sig under tunga föremål när du transporterar det. Om inget annat anges måste skydd som inte längre är användbara lämnas till avfallshantering i enlighet med de gällande miljöbestämmelserna.
Våra ledskydd har tillverkats av utvalda material som baserat på nuvarande kunskap är klassade som ofarliga för människor.
Befintlig smuts får endast avlägsnas genom handtvätt. Får ej strykas eller kemtvättas. Använd inga lösningsmedel eller andra kemiska ämnen.
Lista över anmälda organ
Provningsinstitut | Aviseringsnummer |
DGUV Test-, Prüf- und Zertifizierungsstelle Fachbereich Persönliche Schutzausrüstung Zwengenberger Straße 68 42781 Haan Tyskland | 0299 |
RICOTEST Via Tione, 9 37010 – Pastrengo (VR) Italien | 0498 |
Ytterligare ämnen
Bruksanvisning för ledskydd för icke-professionella motorcyklister
Läs denna bruksanvisning till ledskyddet för användning i vägtrafik omsorgsfullt före användning, beakta upplysningarna som omnämns och spara denna handledning till slutet av produktens livslängd.
Kontakt
Om du har några frågor om produkten och/eller denna handledning, kontakta vårt servicecenter via e-post före användning: service@louis.de. Vi hjälper dig snabbt. På detta sätt säkerställer vi tillsammans att produkten används korrekt.