Montering av avgasrör

Serieljuddämpare blir allt större och tyngre och ljudet oftast allt tunnare. Ljuddämpare och kompletta anläggningar från tillbehörsleverantörerna är lättare, låter bättre och erbjuder ett individuellt utseende för motorcykeln.

Montering av avgasrör – powered by Hurric

Montering av avgasrör på motorcykeln

Där standardljuddämpare blir allt större och tyngre och ljudet får inbitna motorcyklister att istället för härlig gåshud få tårar i ögonen, erbjuder tillbehörsleverantörer det efterlängtade robusta ljudet med sina avgasrör-ljuddämpare och kompletta system och dessutom ett stilfullt, individuellt sportigt eller custom-utseende. Dessutom ligger effektuttaget ofta något över de ursprungliga värdena, även med avgassystem som är godkända för allmän vägtrafik. Vridmomentkurvan märkbart linjärare och den ofta betydligt lägre vikten bidrar till motorcykelns förbättrade kördynamik. Bytet är vanligtvis ganska enkelt att genomföra.

Populär tuningåtgärd för motorcyklar

Visuellt har ägarna av naked- och sportbikes av den nuvarande fordonsgenerationen (med insprutningselektronik) alternativ som aldrig skulle ha varit tillåtna under tidigare år: En Hurric Supersport ljuddämpare till exempel tillhandahåller men det korta, skarpa utseendet precis det som många motorcyklister alltid velat ha – och det med allmänt och EG-BG-typgodkännande, vilket också sparar den irriterande resan till TÜV (tysk bilprovning) eller medförande av utlåtande, eftersom lagstiftaren ser stämplingen på avgasröret som enda det enda beviset på lagenlighet.

Bytet av enbart avgasröret eller enbart användning av ett permanent luftfilter från K&N ligger vanligtvis fortfarande inom insprutningselektronikens kontrollområde, vilket säkerställer den korrekta blandningssammansättningen. Först när flera tuningåtgärder kombineras (till exempel sportluftfilter plus borttagen dB-absorberare) måste en blandningsanrikning för injektorn övervägas (till exempel i form av en power-commander). Detta gäller även om avgassystem installeras som inte är godkända för allmän vägtrafik. När det gäller ett fordon med förgasare beror det väldigt mycket på motorcykeln i fråga när en justering av blandningsberedningen blir nödvändig – om endast en EG-BE-dämpare med dB-dämpare kommer till användning behöver sällan ett rikare munstycke installeras. 

Upplysning: Om flera tuningåtgärder utförs (avgasrör plus luftfilter med ökad genomströmning) är detta vanligtvis oundvikligt. Det är därför lämpligt att analysera tändstiftsbilden på motorn efter en modifering och att vara uppmärksam på andra tecken som tyder på en blandning som är för mager, till exempel att avgassmällar när gaspedalen släpps eller en ökad motortemperatur. 

Och KATALYSATORN? Sedan 2006 har en liknande avgasundersökning genomförts på motorcyklar vid huvudbesiktningen. Om avgasröret på motorcyklar byggda efter 05/2006 ersätts av ett tillbehörssystem måste detta i sin tur vara försett med en katalysator för att uppfylla avgasvärdena. Det är givetvis praktiskt om originalkatalysatorn finns i grenröret – då behöver inte tillbehör avgasröret innehålla en sådan. Euro4-standarden, som är ännu strängare när det gäller emissioner och ljudnivåer, gäller för fordon som funnits på marknaden sedan 2016. Ett godkänt Euro4-avgassystem måste användas. Här kan dB-dämparen inte längre demonteras. Fordon byggda före 05/2006 behöver ingen katalysator för att klara avgasgränserna som gäller för dem – här kan katalysatorn utelämnas om ett tillbehör avgassystem har installerats, se tips för mekare HU-check (besiktningskntroll) och EU-lag.

Montering av en tillbehör ljuddämpare med exemplet på en Hurric Supersport med KATALYSATORER på en Kawasaki Z 750 från årsmodell 2007. 

Innan du börjar arbeta, palla upp din motorcykel säkert och stabilt, se tips för mekare domkrafter grundkunskap. Lägg ett mjukt underlag (till exempel en filt) redo så att du säkert kan placera både originaldelarna och de nya påbyggnadsdelarna och inga oönskade repor uppstår.


Montering av en tillbehör ljuddämpare – så här gör man

Steg 1: Lossa skruvarna på grenröret, hållaren till ljuddämparen och ramen

Steg 1: Lossa skruvarna på grenröret, hållaren till ljuddämparen och ramen

01 – Lossa skruvarna på grenröret, hållaren till ljuddämparen och ramen

Lossa först skruvarna till grenrörsklämman, mellanrörets hållare och den bakre ljuddämparens hållare på motorcykelramen. Se till att du alltid har ett stadigt grepp om den bakre ljuddämparen när du lossar den sista skruven på ljuddämparens hållare så att den inte faller till marken. 


Steg 2: Borttagning av täcklocket på styraxelns inställningsmotor

Steg 2: Borttagning av täcklocket på styraxelns inställningsmotor

02 – Borttagning av täcklocket på styraxelns inställningsmotor

Vrid sedan den bakre ljuddämparen medurs utåt och ta bort det svarta täcklocket på styraxelns inställningsmotor genom att ta bort de två insexskruvarna. 


Steg 3: Haka av Bowden-kablarna

Steg 3: Haka av Bowden-kablarna

03 – Haka av Bowden-kablarna

Innan du hakar av bowden-kablarna från styraxeln, lossa först sexkantmuttrarna som låser kablarna. Därefter kan inställningsmotorns Bowden-kablar hakas av och säkert fästas på motorcykeln med buntband. 

Upplysning: De ”avstängda” kablarna får senare inte komma i kontakt med rörliga komponenter! De måste därför sättas fast på säkert avstånd från kedja, drev, bakhjul eller svängarm! Det är också möjligt att helt demontera Bowden-kablarna. Detta kan dock leda till ett felmeddelande i cockpiten, vilket gör att motorcykeln bara körs i nödprogrammet – eller åtminstone visas det oönskade felmeddelandet hela tiden. Denna skulle då behöva kopplas bort via elektroniken, ett jobb som bara din fackverkstad kan utföra.


Steg 4: För in mellanröret och förmontera grenrörets klämma

Steg 4: För in mellanröret och förmontera grenrörets klämma

04 – För in mellanröret och förmontera grenrörets klämma

Applicera tunt med kopparpasta på rörens kontaktytor för att lättare kunna montera dem och eventuellt även kunna demontera dem igen. Alla fastsättnings- och klämskruvarna på avgasröret bör också appliceras med kopparpasta så att de inte kan rosta fast. Tryck nu in Hurric-mellanröret i det ursprungliga grenröret och montera grenrörets klämma löst. 


Steg 5: Skjut på den nya bakre ljuddämparen

Steg 5: Skjut på den nya bakre ljuddämparen

05 – Skjut på den nya bakre ljuddämparen

Skjut sedan på Hurrics bakre ljuddämpare på Hurric-mellanröret så långt det går. Rikta in den bakre ljuddämparen och mellanröret så att avgassystemet går parallellt med motorcykeln. Skjut kolklämman över Hurrics bakre ljuddämpare och förmontera den löst på originalfästet på motorcykelramen med hjälp av det ursprungliga fastsättningsmaterialet.


Steg 6: Hänga fast fjädrar

Steg 6: Hänga fast fjädrar

06 – Hänga fast fjädrar

Häng nu fast fjädrarna på de för detta ändamål avsedda fjäderöglorna. Vi rekommenderar att du använder ett hjälpmedel för fjädermontering för detta. 


Steg 7: Inriktning av ljuddämparen

Steg 7: Inriktning av ljuddämparen

07 – Inriktning av ljuddämparen

Rikta in ljuddämparen på fordonet och säkerställ en spänningsfri montering – detta är viktigt, annars kan vibrationsskador uppstå. Om avgasröret sticker ut lite vid monteringspunkten på ramen och detta inte går att korrigera genom att rikta in det, är det bättre att montera en tjock distansbricka här istället för att helt enkelt dra åt hela systemet mot ramen med skruven. Dra slutligen åt M8-skruvarna på ramfästet och på mellanrörets klämma med ett åtdragningsmoment på 21 Nm. När installationen är klar och alla delar är rena och sitter fast står ingenting i vägen för den första ljudkontrollen. Senast nu kommer det inte finnas någon motorcyklist vars mungipor inte oundvikligen bildar ett leende!


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar