Byte av bromsskivor på motorcykeln

Bra bromsar är absolut livsviktiga i vägtrafiken. Det är därför den regelbundna kontrollen av bromssystemet är ett absolut måste för varje motorcyklist – och det inte bara vartannat år på bilprovningen.

HOW TO: Byta bromsskiva
Louis How To Videos
DETTA är det SNABBSTA sättet att byta bromsvätska | HOW TO

HOW TO: Byte av kopplings- och bromshandtag
HOW TO: Byte av bromsbelägg på motorcykeln
Hu man använder momentnyckeln KORREKT

Obs: Arbeten på bromssystemet enligt följande instruktioner får endast utföras av tekniskt erfarna ”mekare”. Riskera inga säkerhetsbrister! Om du inte är övertygad om dina förmågor, låt under alla omständigheter arbetet på bromssystemet utföras din verkstad! 

Riktigt bra bromsar

”Att bromsa riktigt bra” är helt avgörande i dagens trafiksituation. Därför är den regelbundna kontrollen av bromssystemet ett absolut måste för varje motorcyklist – den bör utföras oftare än bara vartannat år av ”besiktningsmannen från TÜV”. Utöver att byta gammal bromsvätska och byte av slitna belägg omfattar underhåll av bromssystemet även kontroll av bromsskivorna. Varje bromsskiva har en minsta tjocklek som anges av tillverkaren och inte får underskridas. Detta bör kontrolleras med en mikrometerskruv och inte med ett skjutmått, eftersom materialborttagningen på bromsskivans ytterkant orsakar ett litet utsprång som skulle förfalska mätningen vid användning av ett skjutmått.

Det är inte bara en slitagegräns som har underskridits som gör att bromsskivan måste bytas ut. Med höga bromskrafter kan bromsskivor nå temperaturer på upp till 600 °C. 

Särskilt på grund av de olika temperaturerna på bromsskivans yttre ring och bärare, finns det en ojämn termisk expansion som kan leda till att skivan deformeras. Extrema temperaturer förekommer också i vardagen. Nedförsbackar (mestadels med tungt bagage och en passagerare) driver upp temperaturerna till svindlande höjder eftersom bromsarna ständigt används. Bromsokkolvar som har fastnat orsakar ofta höga temperaturer och den konstanta kontakten med respektive belägg orsakar extremt slitage på skivorna. Även härvid kan skivorna deformeras, varvid särskilt de med stor diameter och stelt upphängning drabbas.

På moderna motorcyklar används de billiga stela skivorna där belastningen på bromsarna är relativt låg. Den aktuella tekniken är flytande skivor på framaxeln, som har följande fördelar:

  • Att reducera den roterande massan ökar manövrerbarheten
  • mindre ofjädrade massor
  • bättre anpassning av material till kraven
  • mer spontan bromsrespons
  • minskad tendens hos bromsskivorna att deformeras

Flytande skivor har en inre ring som är fastskruvad i hjulnavet, medan rörliga ”floaters” ansluter till den yttre ringen, som bromsbeläggen griper i. Om denna anslutning överskrider 1 mm axiellt spel, kommer bromsskivan att skramla och måste bytas ut. Varje radiellt spel skapar ett slags ”eftergång” vid inbromsning och klassas även som en defekt av TÜV (tyska besiktningen).

Om en bromsskiva måste bytas ut på grund av deformation, bör även följande möjliga felorsaker som kan resultera i att skivan blir deformerad kontrolleras eftersom bromsskivan kanske inte är parallell med bromskolvarna i bromsoket:

  • Är framhjulsgaffeln korrekt justerad/installerad utan distorsion?
  • Är installationen av bromssystemet korrekt (bromsok original respektive lämplig för fordonet, optimalt inriktad med bromsskivan vid montering)?
  • Ligger bromsskivorna helt plant på navet (ojämn kontaktyta kan till exempel orsakas av färg- eller Loctite-rester)?
  • Är hjulet rätt styrt på hjulaxeln och mitt på framgaffeln?
  • Är däcktrycket korrekt?
  • Är hjullagret okej? 

Men inte bara när bromsskivan har sjunkit under sin slitagegräns, är skev eller flottörerna är utslitna måste bromsskivan bytas ut. En kraftigt repad yta leder också till en märkbart sämre bromseffekt – det enda som hjälper här är att byta skiva. Vid dubbla skivbromsar ska alltid båda bromsskivorna bytas ut.

För att få en optimal bromseffekt med den nya bromsskivan måste den alltid förses med nya bromsbelägg. Även om de gamla beläggen fortfarande inte har nått slitagegränsen kan de inte längre användas eftersom deras yta har anpassat sig till slitmönstret på den gamla skivan och inte längre skulle passa optimalt på den nya – detta skulle få en dålig bromseffekt som resultat och innebära ökat slitage på den nya skivan.

Kontrollera om skivan du har köpt är godkänd för det motsvarande fordonet med hjälp av det bifogade typgodkännandet. Använd endast lämpliga verktyg för installationen. En momentnyckel bör finnas tillgänglig för att ordentligt kunna dra åt bultarna till bromsskivan och bromsoket. Du kan hitta åtdragningsmoment och fordonsspecifik information om ditt fordons bromssystem i en verkstadshandbok för din fordonsmodell eller fråga en auktoriserad verkstad. 


Byte av bromsskiva – så här gör man

Steg 1: Palla upp motorcykeln, lossa och häng upp bromsoken

Steg 1: Palla upp motorcykeln, lossa och häng upp bromsoken

01 – Lossa bromsoket

Palla först upp motorcykeln säkert så att hjulet som ska bearbetas avlastas. En monteringslyft måste användas för detta om det inte finns något huvudställ på motorcykeln. Lossa först bromsoket/bromsoken från dess/deras fäste och byt bromsbelägg enligt motsvarande tips för mekare bromsbelägg. Häng sedan upp respektive bromsok till exempel med en isolerad vajer på fordonet så att det inte stör den efterföljande demonteringen av hjulen – låt den inte bara ”dingla” i bromsslangen.


Steg 2: Borttagning av hjulet

Steg 2: Borttagning av hjulet

02 – Demontering av hjulet

Lossa hjulaxeln och ta bort hjulet från framgaffeln/bakhjulets svängarm. Om hjulaxeln inte lätt kan lossas, kontrollera först om den fortfarande är säkrad, till exempel med ytterligare klämskruvar. Om skruvarna fortfarande inte kan lossas, hjälper dig Tips för mekare lossa skruvar.


Steg 3: Lossa bromsskivans fästskruvar

Steg 3: Lossa bromsskivans fästskruvar

03 – Lossa den gamla bromsskivan

Placera hjulet på en lämplig arbetsyta och lossa bromsskivans fästskruvar korsvis. Använd ett exakt passande kvalitetsverktyg, i synnerhet för insexskruvar som sitter hårt, och se till att det når så djupt in i insexskruven som möjligt – när skruvhuvudena har blivit förstörda och verktygen inte längre kan gripa blir det svårt att ta bort skruven. Om skruvarna är mycket åtdragna hjälper det ofta att lossa dem genom att applicera värme från en varmluftspistol och slå på verktyget med en hammare. Om en sexkant i skruvhuvudet vrids runt kan du eventuellt hjälpa dig själv genom att med en hammare slå in en bits med en storlek större och lossa skruven med den.


Steg 4: Borttagning av den gamla bromsskivan

Steg 4: Borttagning av den gamla bromsskivan

04 – Borttagning av den gamla bromsskivan

Ta bort den/de gamla bromsskivan/bromsskivorna från navet och rengör kontaktytan. Ojämnheter (lackrester, Loctite-rester etc.) måste avlägsnas. Detta tillfälle kan utnyttjas för att lättare kunna rengöra fälgen och axeln. Om axeln är rostig kan man ta bort rosten till exempel med sandpapper.


Steg 5: Sätta på och fästa den nya bromsskivan.

Steg 5: Sätta på och fästa den nya bromsskivan.

05 – Montering av ny bromsskiva

Sätt nu på den/de nya bromsskivan/bromsskivorna. Dra åt fästskruvarna korsvis enligt fordonstillverkarens specifikationer med åtdragningsmoment. Kraftigt korroderade eller skadade original fästskruvar bör bytas ut mot nya.


Upplysning: Om tillverkaren rekommenderar användning av skruvsäkringar, ska dessa användas försiktigt och sparsamt. Låsvätska får under inga omständigheter rinna under bromsskivans kontaktyta, annars kan parallelliteten i skivan gå förlorad, vilket skulle resultera i ”skakningar” vid inbromsning. Hjulen och bromsoken installeras i omvänd ordning till demonteringen. Smörj hjulaxeln lätt med fett före montering för att förhindra att den rostar. Notera däckets körriktning framtill och dra åt alla skruvar med det vridmoment som anges av tillverkaren.


Steg 6: Kontroll av broms och hjul

Steg 6: Kontroll av broms och hjul

06 – Kontroll av broms och hjul

Innan du aktiverar handbromscylindern, se till att det finns tillräckligt med utrymme i bromsvätskebehållaren för en högre nivå. Nya belägg och skivor trycker ut vätskan ur systemet och får inte överskrida ”Maximum”-markeringen. Manövrera huvudbromscylindern för att få skivbromsarnas belägg att ligga an. Kontrollera bromsens tryckpunkt. Kontrollera hjulets frigång efter att bromsen släppts. Om bromsen skaver kan det vara ett monteringsfel eller så har bromskolvarna fastnat i bromsoket.

Upplysning: Bromsbeläggens yta får vid arbetet inte komma i kontakt med fett, pasta, bromsvätska eller andra kemikalier. Bromsskivor måste rengöras med bromsrengörare om denna typ av föroreningar av denna typ skulle ha inträffat. 


Obs: Under de första 200 kilometrarna ska de nya bromsskivorna och beläggen köras in. Under denna tid, om körsituationen tillåter det, ska man undvika våldsamma och kontinuerliga inbromsningar och inte heller låta bromsarna ”slira”, vilket kan leda till överhettning av bromsbeläggen och gör att de förlorar sin friktionskoefficient.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar